Gå til innhold

Etter Happybytes, Plussmobil bytter systemet


Anbefalte innlegg

Fra Happybytes byttet jeg til Plussmobil fordi VoLTE and WoWiFi fungerer ikke på Motorola med nytt SIM kort. Også venninna mi gjorde det flere dagen siden og hun fikk nytt SIM kort. Internet fungerte ikke så jeg ringte kundeservice. De ga meg linken https://www.plussmobil.no/plattform:angry: Så no er det samme dritt som med Happybytes. Ny APN og VoLTE/WoWiFi fungerer ikke. Jeg husker at Happybytes sa at det er problem med Motorola. "De are sakte med oppdatering".

Nå er de ikke alternativer med god pris og Telenor dekning (og VoLTE på Motorola). :(

Begge Happybytes og Plussmobil blokkerer Telenor APN på SIM kort. Jeg prøvde å taste in APN, men er den slettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Trulss said:

Trodde bare det var Happybytes som leverte ukonfigurerte sim-kort, men begynner kanskje bli vanlig hos de fleste?

Ingen norske mobiloperatører leverer blanke sim. 

 

Når operatører går over TIL Erates MVNO-plattform så er det Erate som står for alle tjenester rundt mobilnett. Deriblant sånt som APN/volte/vowifi og terminering av datatrafikk ut mot Internett. 

Det eneste Telenor nå gjør er å tilby radionettet sitt. 

Lenke til kommentar
Janvik skrev (2 timer siden):

Ingen norske mobiloperatører leverer blanke sim. 

 

Når operatører går over TIL Erates MVNO-plattform så er det Erate som står for alle tjenester rundt mobilnett. Deriblant sånt som APN/volte/vowifi og terminering av datatrafikk ut mot Internett. 

Det eneste Telenor nå gjør er å tilby radionettet sitt. 

Ok, hvor mange platformer er det egentlig?

Jeg ble litt sjokkert når Happybytes leverte ut sim-kort hvor innstillingene for nett og mms måtte settes manuelt. Det har normalt gått av seg selv siden 90-tallet?

Lenke til kommentar
Janvik skrev (21 timer siden):

Når operatører går over TIL Erates MVNO-plattform så er det Erate som står for alle tjenester rundt mobilnett. Deriblant sånt som APN/volte/vowifi og terminering av datatrafikk ut mot Internett. 

Det eneste Telenor nå gjør er å tilby radionettet sitt. 

Har bytte av plattform betydning for brukeren? Ytelse, stabilitet, sikkerhet eller annet? Bør man bytte fra PlussMobil pga endringen?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Janvik skrev (23 timer siden):

Når operatører går over TIL Erates MVNO-plattform så er det Erate som står for alle tjenester rundt mobilnett. Deriblant sånt som APN/volte/vowifi og terminering av datatrafikk ut mot Internett. 

Erate ble kjøpt av Telavox.
https://blog.telavox.com/en/erate-officially-joins-the-telavox-family

Derfor tror jeg at alle virtuelle operatører som bruker Telenors nett vil bruke en ny APN snart.
Jeg vet om 2 problemer:
1. Manuelle inntasting av innstillinger.
2. VoLTE og VoWiFi fungerer ikke på Motorola.

Endret av ætå
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, zanta said:

Har bytte av plattform betydning for brukeren? Ytelse, stabilitet, sikkerhet eller annet? Bør man bytte fra PlussMobil pga endringen?

Ulempen er at det er Erate som har ansvaret for å rute surfetrafikken din ut mot Internett. 

Sier seg jo selv at Telenor har bedre nettverkskvalitet alt i alt enn en "liten" MVNO som nettopp har starta opp :D

Mobiltjenester som tilbys døve/blinde og ellers funksjonshemmede utgår når overgang til Erate skjer. 

Er selv plussmobil kunde og vurderer nå om jeg skal gi det en sjanse eller bare droppe små operatører helt og krype til korset hos Telenor mobil. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (7 minutter siden):

Er selv plussmobil kunde og vurderer nå om jeg skal gi det en sjanse eller bare droppe små operatører helt og krype til korset hos Telenor mobil. 

Tenker det samme selv. Nytt SIM tas i bruk om noen dager, så jeg prøver litt før jeg gjør endringer.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Komplett ubrukelig said:

Dårlig for konkurransen om man ikke lenger kan si at billigere er like god som Telenor. Men forskjellen er vel worst case noen flere hops / noen få ms dårligere latency? CDN blir vel stort sett samme? 

Sånn uten å ha tatt en mer grundig sjekk så ser det ikke ut til at Erate har noen CDN direkte tilkoblet, kun vanlig IP-Transit fra Cogent og Blix. 

Får ikke dratt nytte av Netflix sine servere som står internt hos Telenor feks. 

Mao de fleste strømmetjenester vil gå på transit med liten garanti for båndbredde. 

Skal sies at folk flest trolig ikke merker forskjellen til vanlig bruk 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Janvik skrev (På 4.10.2023 den 12:25 PM):

Er selv plussmobil kunde og vurderer nå om jeg skal gi det en sjanse eller bare droppe små operatører helt og krype til korset hos Telenor mobil. 

Telia er da ikke liten, men frister ikke?

Erate har forøvrig lagt inn sine internet/mms APNer i android source: https://android.googlesource.com/device/sample/+/master/etc/apns-full-conf.xml

Lenke til kommentar
On 21.11.2023 at 9:41 PM, mandela said:

Telia er da ikke liten, men frister ikke?

Telia brente broen når de økte prisen på ekstra sim med ca 9 000 kr/år for meg.
...De har heller ikke dekning som tilsier at det er verdt å betale premium Telenor-pris.

 

 

On 21.11.2023 at 9:54 PM, ætå said:

Hva betyr det for oss? Vi må vente på ny versjon av Android?

+ at produsent inkluderer det som er nødvendig av IMS (VoLTE/VoWiFi) oppsett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...