Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plassering utedel varmepumpe


Anbefalte innlegg

Hei, bor i andre etasje i et bygg med 6 leiligheter, tre oppe og tre nede, jeg bor i midten. Har hatt lyst til å skaffe meg varmepumpe, men har egentlig ikke noe logisk sted å montere utedelen til varmepumpen. Ytterveggen min er helt fulldekt med vinduer, og andre siden er det inngangsparti så det går ikke. Vi er et sameie med selveiere. 

Har skisset opp hvordan det ser ut hos meg. Eneste jeg tenker kan funke er kanskje under vinduene på venstre. Leiligheten under er nesten identisk og har like vinduer der, så utedelen ville da ha hengt rett over vinduene og terrassen til naboen under. Vil det være problematisk?

Hvordan er det evt å bruke endeveggen på selve bygget, altså den ene veggen til naboen min? Veggen er vel eid av sameiet og ikke den som eier leiligheten? Er takmontering en mulighet evt?

image.png.0458b5740754c37e716d4f9d49a2a6a9.png  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke delt utedelen på flere eiere, det blir mye surr.

Men man kan bli overrasket over hvor langt de utvendige kanalene kan trekkes. Hør med en leverandør og få gratis befaring.
Er det et alternativ å ha varmepumpene på bakken ved gavl-veggene og trekke kanlene langs bygget?
Få det i så fall godkjent av sameiet med et ekstraordinært årsmøte, og planlegg med sameiet for at flere kan benytte seg av samme løsning.

Det er forøvrig ofte plass til ihvertfall 2 (kanskje flere) varmepumpe-kabler inni hver kanal, så man kan planlegge for noe slikt, litt avhengig av hvor langt det utvendige trekket er:
(La oss bare anta bildet ditt viser 2 leilighter. Skjønner du egentlig bare tegna din leilighet)

 

 

image.png.0458b5740754c37e716d4f9d49a2a6a9.png

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Emilsen said:

Hei, bor i andre etasje i et bygg med 6 leiligheter, tre oppe og tre nede, jeg bor i midten. Har hatt lyst til å skaffe meg varmepumpe, men har egentlig ikke noe logisk sted å montere utedelen til varmepumpen. Ytterveggen min er helt fulldekt med vinduer, og andre siden er det inngangsparti så det går ikke. Vi er et sameie med selveiere. 

Har skisset opp hvordan det ser ut hos meg. Eneste jeg tenker kan funke er kanskje under vinduene på venstre. Leiligheten under er nesten identisk og har like vinduer der, så utedelen ville da ha hengt rett over vinduene og terrassen til naboen under. Vil det være problematisk? 

Det vil dryppe kondensvann fra utedelen, men dette kan jo samles opp med et slags brett + et enkelt nedløp, hvis du monterer utedelen under vinduene til venstre på tegningen. (Det vil nok ise uansett.)

Hvis det er dårlig med plass over vinduene, så finnes det også innedeler ment for gulvplassering, f.eks. under vinduene til venstre på tegningen.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Avløpsvann er vel det største problemet her, men utedelen kan fint stå under/ved vinduene om vannet ledes bort. Alternativt kan man ha en bøtte under som man tømmer manuelt. Det varierer gjennom året hvor mye vann det blir.

Helt til bøtten fryser fast i bakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...