Patek Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Hei, bor i andre etasje i et bygg med 6 leiligheter, tre oppe og tre nede, jeg bor i midten. Har hatt lyst til å skaffe meg varmepumpe, men har egentlig ikke noe logisk sted å montere utedelen til varmepumpen. Ytterveggen min er helt fulldekt med vinduer, og andre siden er det inngangsparti så det går ikke. Vi er et sameie med selveiere. Har skisset opp hvordan det ser ut hos meg. Eneste jeg tenker kan funke er kanskje under vinduene på venstre. Leiligheten under er nesten identisk og har like vinduer der, så utedelen ville da ha hengt rett over vinduene og terrassen til naboen under. Vil det være problematisk? Hvordan er det evt å bruke endeveggen på selve bygget, altså den ene veggen til naboen min? Veggen er vel eid av sameiet og ikke den som eier leiligheten? Er takmontering en mulighet evt? Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Ikke optimale forhold altså. Hva med å ta et husmøte og bli enige om hvordan dette kan løses. Det kan være flere som også vil ha varmepumpe, og om ikke så kan du kanskje overtale dem med gode argumenter Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Finnes og utedeler som takler flere innedeler. Men en kan da ikke ha en som kjøler og en som varmer. Men proffene vet nok dette. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Hva med å forankre den rett i marka? Finnes stativ for dette også. I tillegg slipper man vibrasjoner som forplanter seg i bygget. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Avløpsvann er vel det største problemet her, men utedelen kan fint stå under/ved vinduene om vannet ledes bort. Alternativt kan man ha en bøtte under som man tømmer manuelt. Det varierer gjennom året hvor mye vann det blir. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Jeg ville ikke delt utedelen på flere eiere, det blir mye surr. Men man kan bli overrasket over hvor langt de utvendige kanalene kan trekkes. Hør med en leverandør og få gratis befaring. Er det et alternativ å ha varmepumpene på bakken ved gavl-veggene og trekke kanlene langs bygget? Få det i så fall godkjent av sameiet med et ekstraordinært årsmøte, og planlegg med sameiet for at flere kan benytte seg av samme løsning. Det er forøvrig ofte plass til ihvertfall 2 (kanskje flere) varmepumpe-kabler inni hver kanal, så man kan planlegge for noe slikt, litt avhengig av hvor langt det utvendige trekket er: (La oss bare anta bildet ditt viser 2 leilighter. Skjønner du egentlig bare tegna din leilighet) Endret 2. oktober 2023 av Drogin 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Sist jeg var utenlands så jeg flere hadde benyttet pipeløpet til rørene fra varmepumpen som var montert på pipen. Kan vel ikke være den beste plasseringen med tanke på vær og vind. Trolig en by hvor vedfyring var blitt forbudt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Varmepumpen kan også plasseres på balkong. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Svein M skrev (11 minutter siden): Varmepumpen kan også plasseres på balkong. Jeg har det, veldig lettvindt. Det tar ikke opp store plassen og balkongen er drenert, så bare å la spillvannet gå ned i dørken. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Dassen skrev (1 minutt siden): Jeg har det, veldig lettvindt. Det tar ikke opp store plassen og balkongen er drenert, så bare å la spillvannet gå ned i dørken. Fryser det ikke til når det er minusgrader og kaldt i lange tider? Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Noen har utedel under bord på balkongen. Er det plass her? Mulig den bør være ekstra stillegående. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Når jeg monterer i flermannsbolig / blokk så har jeg plassert utedel enten på balkongen eller under balkongen på mark, hvis det er plass. Monterer du på vegg kan du riskere at du og naboer får vibrasjonsstøy. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 6 hours ago, Emilsen said: Hei, bor i andre etasje i et bygg med 6 leiligheter, tre oppe og tre nede, jeg bor i midten. Har hatt lyst til å skaffe meg varmepumpe, men har egentlig ikke noe logisk sted å montere utedelen til varmepumpen. Ytterveggen min er helt fulldekt med vinduer, og andre siden er det inngangsparti så det går ikke. Vi er et sameie med selveiere. Har skisset opp hvordan det ser ut hos meg. Eneste jeg tenker kan funke er kanskje under vinduene på venstre. Leiligheten under er nesten identisk og har like vinduer der, så utedelen ville da ha hengt rett over vinduene og terrassen til naboen under. Vil det være problematisk? Det vil dryppe kondensvann fra utedelen, men dette kan jo samles opp med et slags brett + et enkelt nedløp, hvis du monterer utedelen under vinduene til venstre på tegningen. (Det vil nok ise uansett.) Hvis det er dårlig med plass over vinduene, så finnes det også innedeler ment for gulvplassering, f.eks. under vinduene til venstre på tegningen. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 2. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2023 Trulss skrev (2 timer siden): Avløpsvann er vel det største problemet her, men utedelen kan fint stå under/ved vinduene om vannet ledes bort. Alternativt kan man ha en bøtte under som man tømmer manuelt. Det varierer gjennom året hvor mye vann det blir. Helt til bøtten fryser fast i bakken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå