Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Typer varmepumper på markedet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs om du finner en veldig bra luft til vann varmepumpe som ikke har noen boks på utsiden. Den må jo hente luft fra et sted... Det finnes ventilasjonsvarmepumper. Problemet er at det ikke nok luft i boligen din til å kunne bruke utelukkende varmepumpen når det er kaldt ute. Det kreves gjerne ekstra oppvarming inne.

Hvis du bygger et helt nytt hus med tilsvarende lavt energitap, kan det jo hende at ventilasjonsvarmepumpe er nok, men du burde få noen til å beregne dette i såfall. Det er ikke så veldig vanlig i forhold bergvarme, luft/luft, luft/vann osv. 

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (3 timer siden):

Spørs om du finner en veldig bra luft til vann varmepumpe som ikke har noen boks på utsiden. Den må jo hente luft fra et sted... Det finnes ventilasjonsvarmepumper. Problemet er at det ikke nok luft i boligen din til å kunne bruke utelukkende varmepumpen når det er kaldt ute. Det kreves gjerne ekstra oppvarming inne.

Hvis du bygger et helt nytt hus med tilsvarende lavt energitap, kan det jo hende at ventilasjonsvarmepumpe er nok, men du burde få noen til å beregne dette i såfall. Det er ikke så veldig vanlig i forhold bergvarme, luft/luft, luft/vann osv. 

 

Mulig jeg blander på ord og begrep. 

Det er vel tre forskjellige ting jeg vil sette ord på. 

1.Å få varme i bolig via jordvarme.

2.Å få varme i bolig via bergvarme.

3.Å få varme i bolig via luft til vann varmepumpe m/ boks på utsiden. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (3 timer siden):

Spørs om du finner en veldig bra luft til vann varmepumpe som ikke har noen boks på utsiden. Den må jo hente luft fra et sted... Det finnes ventilasjonsvarmepumper. Problemet er at det ikke nok luft i boligen din til å kunne bruke utelukkende varmepumpen når det er kaldt ute. Det kreves gjerne ekstra oppvarming inne.

Hvis du bygger et helt nytt hus med tilsvarende lavt energitap, kan det jo hende at ventilasjonsvarmepumpe er nok, men du burde få noen til å beregne dette i såfall. Det er ikke så veldig vanlig i forhold bergvarme, luft/luft, luft/vann osv. 

 

Flexit har 1.

 

Energisentral, den gjenvinner varmen fra ventilasjonsanlegget, samtidig som den kan hente ekstra luft utenfra for å spe på med ekstra effekt ved behov.

Inneklimasentral EcoNordic Flexit

 

Den kommer i to modeller, en for tappevann og ventilasjon, og en som har oppvarming i tillegg. Den forutsetter da vannbåren varme i gulv/tak (det går fint, vi har et par rom) eller lavtemperatur viftekonvektorer.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 timer siden):

Mulig jeg blander på ord og begrep. 

Det er vel tre forskjellige ting jeg vil sette ord på. 

1.Å få varme i bolig via jordvarme.

2.Å få varme i bolig via bergvarme.

3.Å få varme i bolig via luft til vann varmepumpe m/ boks på utsiden. 

Alle de 3 krever en boks på utsiden.
Jord og bergvarme kan kreve et lite uthus.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Alle de 3 krever en boks på utsiden.
Jord og bergvarme kan kreve et lite uthus.

jeg er ikke imot en boks på utsiden. Jeg tar var som helst, så lenge det er bra.

Men jeg så en reklame for ikke lenge siden, og de brukte et begrep som jeg ikke fanget fullt og helt, men de borret ned i bakken, og hadde kun en boks inne i teknisk rom i boligen. Mulig det jeg henger opp i og kanskje forvirrer dere i deres kunnskap. 

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

jeg er ikke imot en boks på utsiden. Jeg tar var som helst, så lenge det er bra.

Men jeg så en reklame for ikke lenge siden, og de brukte et begrep som jeg ikke fanget fullt og helt, men de borret ned i bakken, og hadde kun en boks inne i teknisk rom i boligen. Mulig det jeg henger opp i og kanskje forvirrer dere i deres kunnskap. 

 

Med jordvarme hvor de legger kabler rundt huset så er det nok mulig å ha teknisk rom for utstyret. 

Borrer de ned i bakken så må de ha noe over hullet, som regel et isolert uthus. 

Jeg har ikke fulgt med på tekmologien her. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (10 timer siden):

jeg er ikke imot en boks på utsiden. Jeg tar var som helst, så lenge det er bra.

Men jeg så en reklame for ikke lenge siden, og de brukte et begrep som jeg ikke fanget fullt og helt, men de borret ned i bakken, og hadde kun en boks inne i teknisk rom i boligen. Mulig det jeg henger opp i og kanskje forvirrer dere i deres kunnskap. 

 

Med Jordvarme (rør i hagen) eller brønn (energibrønn), så trenger du ingenting utenfor huset. Vi har brønn, og fra brønnen går det 2 rør inn i kjelleren som kobles på varmepumpen.

Det varmer godt både gulv og dusjvann her.. men det koster! Pumpen ligger på ca 100.000 også kommer brønnboring på 75.000. Da har du dusjvann i huset, også er det spørsmål om hvordan du skal varme opp huset.

Gulvvarme koster en del, viftekonvektorer noe mindre (ser ut som panelovner). Installasjon kan en gjøre ganske mye av selv. 

200kvm med gulvvarme har for oss kommet på ca 350.000 inkl brønnboring. Har lagt alle varmerør i gulv selv, hjelp til oppkobling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Borrer de ned i bakken så må de ha noe over hullet, som regel et isolert uthus. 

Som regel graves det ned. Rett over brønnen setter man på 90-gradere på kollektor rørene og skjøter på en bit som går helt inn til selve varmepumpen inne i huset. Da går man inn gjennom grunnmur og setter den i kjelleren.

Merk at energibrønn er avhengig av massene og fjellet rundt huset. Jeg tror ikke de liker mer enn 10-20 meter med grus før de møter fjellet, og der må de bruke et foringsrør på ca 100mm diameter som koster ca 1000 kroner per meter. Og du må sikkert søke kommune om å gjøre dette. Mange steder det ikke lar seg gjøre pga grunnforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N|troXx skrev (3 timer siden):

Med Jordvarme (rør i hagen) eller brønn (energibrønn), så trenger du ingenting utenfor huset. Vi har brønn, og fra brønnen går det 2 rør inn i kjelleren som kobles på varmepumpen.

Det varmer godt både gulv og dusjvann her.. men det koster! Pumpen ligger på ca 100.000 også kommer brønnboring på 75.000. Da har du dusjvann i huset, også er det spørsmål om hvordan du skal varme opp huset.

Gulvvarme koster en del, viftekonvektorer noe mindre (ser ut som panelovner). Installasjon kan en gjøre ganske mye av selv. 

200kvm med gulvvarme har for oss kommet på ca 350.000 inkl brønnboring. Har lagt alle varmerør i gulv selv, hjelp til oppkobling.

Det er noe slikt jeg vil investere i. Prisen ser jeg ikke på. Jeg ser for meg det er gulvvarme jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 2.10.2023 den 9:21 AM):

Spørs om du finner en veldig bra luft til vann varmepumpe som ikke har noen boks på utsiden. Den må jo hente luft fra et sted... Det finnes ventilasjonsvarmepumper. Problemet er at det ikke nok luft i boligen din til å kunne bruke utelukkende varmepumpen når det er kaldt ute. Det kreves gjerne ekstra oppvarming inne.

Hvis du bygger et helt nytt hus med tilsvarende lavt energitap, kan det jo hende at ventilasjonsvarmepumpe er nok, men du burde få noen til å beregne dette i såfall. Det er ikke så veldig vanlig i forhold bergvarme, luft/luft, luft/vann osv. 

 

Disse ventilasjonsvarmepumpene, der tilføres vel strøm for å varme opp luften til ønsket nivå, men om det ikke er nok så må man ha tilleggsfyring inne om jeg har forstått deg rett.

Mitt spørsmål er da om det er mest lønnsomt å velge et ventilasjonsanlegg som ikke tilfører strøm/energi og heller velge en luft-luft varmepumpe for oppvarming?
Har ventilasjonsvarmepumpene like høy eller høyere effekt pr. tilført kWh satt opp mot luft-luftvarmepumper? (cop-effekt)

Lenke til kommentar
Trulss skrev (6 timer siden):

Har ventilasjonsvarmepumpene like høy eller høyere effekt pr. tilført kWh satt opp mot luft-luftvarmepumper? (cop-effekt)

Jeg vet ikke noe om cop, men man får hverken nevneverdig varme eller kjøling fra en ventilasjonsvarmepumpe. Dessuten blir inneluften veldig tørr.

Jeg ser ikke noe poeng i å velge noe annet enn ventilasjon med rotasjonsgjenvinner og en separat varmepumpe.

Varmebatteri på strøm til ventilasjon har cop på 1. Det er lett å sammenligne med varmepumpe.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (41 minutter siden):

Jeg vet ikke noe om cop, men man får hverken nevneverdig varme eller kjøling fra en ventilasjonsvarmepumpe. Dessuten blir inneluften veldig tørr.

Jeg ser ikke noe poeng i å velge noe annet enn ventilasjon med rotasjonsgjenvinner og en separat varmepumpe.

Varmebatteri på strøm til ventilasjon har cop på 1. Det er lett å sammenligne med varmepumpe.

  Ok, jeg trodde det var noe nytt på markedet men altså kalles det en ventilasjonsvarmepumpe, men uten varmepumpe-effekt.

Dersom luften ut av denne ventilasjonsvarmepumpen er 23 grader, hvor høy er blir temperaturen på innluften ved 0 grader ute om man ikke tilfører kWh?

Lenke til kommentar

Det er nok flere typer slike varmepumper. Den gamle versjonen var avtrekksvarmepumpe. Den drar brukt luft fra huset, fjerner varmen fra denne luften og varmer vann med energien. Det som blåses ut fra huset holder gjerne 10 minusgrader. Ny luft kommer fra ventiler i vinduer eller ventiler oppe på vegg i huset og vil således skape noe trekk sånn at man må bruke varme. En slik pumpe har gjerne en effekt på 2 til 4 kw, og er som oftest ment kun til oppvarming av varmtvann. Men kan brukes til en mindre krets gulvvarme, radiatorer eller fancoil innen rimelighetens grenser.

Ventilasjonsvarmepumpe er en nyere oppfinnelse. Den mikser sammen avtrekksvarmepumpe og balansert ventilasjon. Jeg vet ikke hvordan denne avgir varmen, varierer nok med produsent, men vil tro med vann. 

Generelt sett kan man si luft forflytter og holder på varme i svært liten grad. Det er en dårlig ide å bruke luft til å flytte varme over litt avstand. For energilager bør man bruke vanntanker. Det er også vanskelig å si hva man skal bruke ved nybygg eller renovering. Det kan fort bli veldig avansert og komplisert med mange ulike løsninger. Til slutt dreper denne kompleksiteten det du eventuelt skal spare på det.

Selv har jeg valgt vanlig balansert ventilasjon systemair fra 2020. Det gamle anlegget var slitent og jeg fikk 10-15 tusen tilskudd fra enova for det. For varme bruker jeg en luft-luft pumpe som trolig er over 10 år gammel men funker fint bortsett fra de kaldeste dagene. Noen rom bruker jeg varmekabel som grunnvarme. Når det er kaldest fyrer jeg med vedovn og setter på 1 eller 2 oljeovner der det trengs. Man bør ikke montere alt for avanserte løsninger man ikke klarer å drifte og vedlikeholde selv. Det blir bare trøbbel, ikke overdriv eller tenk ALT for mye på hva du skal velge, men klart, tenk gjerne litt langsiktig.

Installasjon av energibrønn med væske-vann pumpe og varme i gulv er nok den løsningen som er best. Men ikke sikkert du kan bore der huset står, må undersøkes. Og regn med at det kommer til å koste 250-300 tusen. SÅ mye varmebehov har hvertfall ikke jeg. Bor midt i landet men fra starten av april og ut september er det omtrent NULL varmebehov. Så store deler av året er allerede dekket, de fleste vintre er ikke så lange eller kalde. Ta klimaet ditt i betraktning når du velger løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke noe tall for dette. Ved 0 grader ute kjører man alltid med varmepumpe.

I mitt hode blir det feil å kalle det varmepumpe når tilført effekt gir 1:1, altså ingen varmepumpe-effekt. 

Det vil ved null grader være mye mer effektivt å kun gjenvinne den varmen som man kan og heller fyre med ved eller en luft-luft varmepumpe. Man kan også vurdere å dra ut kontakten og heller lufte litt med vinduene på gamlemåten.

Min partner klager på "et veldig fint" støvlag når det balanserte ventilasjonsanlegget står på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...