Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer døde


oddster

Anbefalte innlegg

Hei, hadde en leieboer som desverre døde under en operasjon i slutten av forrige uke. Barna har sagt fra seg arven, så regner med det er tingretten som styrer dette her da. Men hva skjer fremover med leiligheten? Leieboeren eide ingenting av verdi, kun møbler, tv, hvitevarer og ellers ting man vanligvis har i en leilighet. Har fått nøklene til leiligheten, og har sjekket at det ikke står igjen mat etc som kan begynne å lukte. Kommer det noen fra tingretten og rydder opp? Hva skjer med husleie? Den er betalt frem til 20., men ifølge kontrakten er det 3 mnd oppsigelsestid. Ikke at det betyr så innmari mye for de 3 mnd, men vil ikke at den skal stå som den gjør nå i 2 mnd uten at det skjer noe liksom. Noen med erfaring på området?

 

Mvh

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når noen dør går alle rettigheter og plikter over på dødsboet. Husleieloven § 9-10 bestemmer at utleieren og dødsboet har rett til å si opp leieavtalen med lovens ordinære frist (tre måneder), selv om avtalen egentlig har lengre oppsigelsesfrist, er tidsbestemt, eller ikke kan sies opp. 

Med mindre leietaker har økonomiske verdier er det ingen som er forpliktet til å rydde dødsboet. Det er bare hvis leietakeren har verdier nok til at begravelsesomkostninger og kostnadene ved offentlig skifte kan dekkes av dødsboet at tingretten plikter å oppnevne en bostyrer som kan engasjere noen til å rydde for dødsboet. 

Det lureste for deg er nok å si opp leieavtalen og samtidig få bekreftet fra tingretten at arvingene ikke har tatt over til privat skifte og at det ikke vil bli oppnevnt bostyrer. Da vil husrommet regnes som tilbakelevert etter husleieloven § 10-2 første ledd tredje punktum. 

Om dødsboets etterlatte eiendeler, se husleieloven § 10-4. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 minutter siden):

Med mindre leietaker har økonomiske verdier er det ingen som er forpliktet til å rydde dødsboet. Det er bare hvis leietakeren har verdier nok til at begravelsesomkostninger og kostnadene ved offentlig skifte kan dekkes av dødsboet at tingretten plikter å oppnevne en bostyrer som kan engasjere noen til å rydde for dødsboet. 

Når arvinger har sagt fra seg arveretten, hvem er det som får oppgaven å finne ut av om innboet har særlige verdigjenstander, f.eks kunst, smykker, bunader, etc?

Lenke til kommentar

Det er jo midler i boet, dog ikke særlig mye. Tenker da på bankkontoer osv.  Hun var ufør, og såvidt meg bekjent egentlig god kontroll på økonomien. (betalte alltid leie til rett tid, ba aldri om utsettelser osv). Jeg hadde heller ikke noe depositum, kun NAV-garanti, men den gikk ut 6 mnd etter at hun flytta ut. Leiligheten ser helt grei ut den, så var igrunn ikke særlig redd for at den var ødelagt. Men akkurat dødsfall var jeg ikke forberedt på:|

Så i prinsippet bør jeg ta kontakt med tingretten, få en slags tillatelse til å rydde leiligheten, og sende regning til boet?  Hvor lenge vil uføretrygd evt. bli utbetalt? hvis den stopper umiddelbart blir det neppe særlig mye for meg å hente, men hvis trygd/pensjon blir utbetalt f.eks. i en måned eller to kan det jo være muligheter for at husleie kan dekkes for 3 mnd. Ser for meg at jeg kanskje stiller i en slags kreditorkø her, som ved en konkurs? eller har utleiere spesielle rettigheter i situasjoner som dette? Har vært med på mye rart i min tid som utleier, men aldri noe slikt som dette, det skal jeg ærlig innrømme:)

 

mvh odd espen

edit: la til etpar ekstra linjer ang. økonomi.

Endret av oddster
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (15 minutter siden):

Uføretrygd blir utbetalt til og med den måneden personen døde. Har ikke noe å si om hun døde den 1. eller 30. September. 

 

Du skriver at NAV garantien opphørte seks måneder etter hun flytta ut. Har hun flyttet ut?

Nei, skal stå flytta -inn-:) trykkfeil fra min side:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddster skrev (2 timer siden):

En annen ting er jo at det er egen strømmåler i leiligheten. Den kan jo ikke boet bare si fra seg uten videre før det hat gått 3 måneder vil jeg tro?

 

Mvh Odd espen

Hvis det ikke er penger i boet så kan boet ikke betale, uansett hvor mye det egentlig skylder penger. 

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, oddster said:

En annen ting er jo at det er egen strømmåler i leiligheten. Den kan jo ikke boet bare si fra seg uten videre før det hat gått 3 måneder vil jeg tro?

Det er strengt tatt gunstig for deg. Dvs. at du slepp å tenke på den biten, du må gi beskjed til nettselskapet om at du skal overta det målepunktet igjen, så vert rekninga ei sak mellom buet og straumselskapet, som du ikkje har noko med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddster skrev (På 1.10.2023 den 23.17):

Det er jo midler i boet, dog ikke særlig mye. Tenker da på bankkontoer osv.  Hun var ufør, og såvidt meg bekjent egentlig god kontroll på økonomien. (betalte alltid leie til rett tid, ba aldri om utsettelser osv). Jeg hadde heller ikke noe depositum, kun NAV-garanti, men den gikk ut 6 mnd etter at hun flytta ut. Leiligheten ser helt grei ut den, så var igrunn ikke særlig redd for at den var ødelagt. Men akkurat dødsfall var jeg ikke forberedt på:|

Så i prinsippet bør jeg ta kontakt med tingretten, få en slags tillatelse til å rydde leiligheten, og sende regning til boet?  Hvor lenge vil uføretrygd evt. bli utbetalt? hvis den stopper umiddelbart blir det neppe særlig mye for meg å hente, men hvis trygd/pensjon blir utbetalt f.eks. i en måned eller to kan det jo være muligheter for at husleie kan dekkes for 3 mnd. Ser for meg at jeg kanskje stiller i en slags kreditorkø her, som ved en konkurs? eller har utleiere spesielle rettigheter i situasjoner som dette? Har vært med på mye rart i min tid som utleier, men aldri noe slikt som dette, det skal jeg ærlig innrømme:)

For at boet skal skiftes offentlig uten at noen må betale forskudd må det finnes kontantverdier på mer enn ca. 50k i boet (litt forskjell fra tingrett til tingrett). 

Hvis boet er insolvent er reglene at begravelsesomkostninger (regn med 50k-ish), skifteomkostninger (regn med 50k til), og andre massekrav (_boets_ husleie er et massekrav, _avdødes_ husleie er ikke) dekkes først (dekningsloven § 9-2). Deretter dekkes skattekrav (dekningsloven § 9-4). Når disse er dekket dekkes alle øvrige kreditorer med lik innbyrdes prioritet (dvs. at den som har 20 % av den samlede gjeld får 20 % av verdiene utbetalt). 

Situasjonen med strømmåler er som med leien: der ingen verdier finnes kan en kreditor ingenting få. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oddster skrev (På 1.10.2023 den 23.17):

Det er jo midler i boet, dog ikke særlig mye. Tenker da på bankkontoer osv.  Hun var ufør, og såvidt meg bekjent egentlig god kontroll på økonomien. (betalte alltid leie til rett tid, ba aldri om utsettelser osv). Jeg hadde heller ikke noe depositum, kun NAV-garanti, men den gikk ut 6 mnd etter at hun flytta ut. Leiligheten ser helt grei ut den, så var igrunn ikke særlig redd for at den var ødelagt. Men akkurat dødsfall var jeg ikke forberedt på:|

Så i prinsippet bør jeg ta kontakt med tingretten, få en slags tillatelse til å rydde leiligheten, og sende regning til boet?  Hvor lenge vil uføretrygd evt. bli utbetalt? hvis den stopper umiddelbart blir det neppe særlig mye for meg å hente, men hvis trygd/pensjon blir utbetalt f.eks. i en måned eller to kan det jo være muligheter for at husleie kan dekkes for 3 mnd. Ser for meg at jeg kanskje stiller i en slags kreditorkø her, som ved en konkurs? eller har utleiere spesielle rettigheter i situasjoner som dette? Har vært med på mye rart i min tid som utleier, men aldri noe slikt som dette, det skal jeg ærlig innrømme:)

 

mvh odd espen

edit: la til etpar ekstra linjer ang. økonomi.

Uavhengig av om boet har penger eller ikke, så må det også nevnes at du får ikke i pose og sekk.
Om du sier opp avtalen, og får aksept fra tingretten/boet til å anse leiligheten som forlatt og klargjort til videre utleie, så kan du ikke kreve boet for husleie for 3 måneder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar her. Da kan jeg bidra med en PLOT TWIST!

Det viser seg at NAV-garantien faktisk varer i 3 år, og ikke i 6 mnd som jeg trodde jeg husket. Så den gikk ut 30. september. Leieboer døde 28. september. I garantien fra nav står det at den dekker alt det et vanlig depositum skal dekke, og jeg har 3 mnd på meg etter garantiens utløp for å rette krav mot nav. Står også litt om hva som skjer videre, nav retter krav mot leietaker osv. men det er jo ikke relevant her.

Men siden leieboer da døde 28. september, vil det da si at leieboer flyttet ut på denne datoen, rent juridisk? Leie er betalt frem til 20. oktober. Kan jeg si at siden leietaker "flytte ut" 28. september, og jeg da har nav-garanti i 2 dager til ,så må nav dekke utestående leie i oppsigelsestid? Vil tro dette er litt "på kanten", men det er vel verdt et forsøk? 

Hvis jeg ikke får utbetalt utestående husleie, da har jeg kanskje krav på betaling for opprydning/vask av leilighet? står jo spesifisert at dette skal dekkes av nav-garantien.  Og hvis da leietaker "flyttet ut" 28. september, så bør vel garantien dekke kostnader ved rydd og vask/erstatning av ødelagte ting?  Som sagt står det jo at krav kan fremmes senest 3 mnd etter garantiens utløp. 

I praksis vil rydding av leilighet foregå slik: Jeg leier container, kaster alt sammen og står for vask selv. Kan jeg da ta en timepris for arbeidet jeg utfører? hvor mye isåfall? og kreves det noen form for kvittering? Kvittering på container skal selvfølgelig gå greit, men jeg har jo ikke akkurat eget vaskefirme. Tenkte å prøve og sjekke med nav imorra om hva jeg har mulighet til her. Hvis det viser seg at de dekker kostnader ved utflytting virker det jo enklest for meg å bare leie et firma til å ta seg av alt sammen.  Noen synsere/jurister/forståsegpåere med noen kvalifiserte meninger her? For jeg innbiller meg at dette er en situasjon ikke særlig mange har opplevd. Og det jobber jo bare mennesker i NAV også, det kan fort hende dette går begge veier? eller finnes det prosedyrer på dette også?:)

mvh odd espen

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (1 time siden):

Uavhengig av om boet har penger eller ikke, så må det også nevnes at du får ikke i pose og sekk.
Om du sier opp avtalen, og får aksept fra tingretten/boet til å anse leiligheten som forlatt og klargjort til videre utleie, så kan du ikke kreve boet for husleie for 3 måneder. 

Nei, det er heller ikke min intensjon. Problemet hadde derimot vært om leiligheten skulle stått låst i 60 dager fordi arvingene har angrefrist. fikk da beskjed av saksbehandler at jeg bare kunne drite i leie for denne perioden også. Virker som alt av prosedyrer rundt dødsfall osv er laget for mennesker som f.eks bor i kommunale leiligheter eller lignende, der ingen egentlig bryr seg om tapte inntekter, ekstra jobb osv, de kan bare ringe et firma, få en regning og betale den. Noe som ikke er like enkelt når man leier ut privat, og kun har en leilighet man er "avhengig" av inntekt på:) Kan legge til at det er såpass lite penger i omløp her at arvingene har satt i gang spleis for og få "oppgradert" begravelsen:( 

Lenke til kommentar

Ser nå at jeg også har glemt å skrive en liten update etter min prat med tingretten/saksbehandler

Arvingene har altså sagt fra seg arveretten, men dette kan angres i opptil 60 dager etter saken har kommet inn. I mellomtiden skal da leiligheten være låst, kun lov til å gå inn for å sikre at det ikke lekker vann, fjerne søppel som lukter etc. Når det gjelder  å sjekke om det er noen verdi i leiligheten som kan inngå i boet (kunst, bunad, smykker etc) så sa saksbehandler at tingretten aldri går inn i slike leiligheter med mindre de tror de kan finne et testament. Så de gir egentlig faen. både i innbo, løsøre, utvask og hele leiligheten.

Løsningen er da som følger: Man har full avtalefrihet, og det man da kan gjøre er at arvingene gir meg alt innbo og løsøre vederlagsfritt. Dette bør ordnes skriftlig. Dette siden arvingene da kan ombestemme seg iløpet av 60 dager for om de vil ha arv likevel. Da har de som sagt altså allerede gitt alt innbo og løsøre til meg, og jeg kan fjerne det uten og vente i 60 dager. Så imorgen kommer arvingene for å hente det de vil ha fra leiligheten (i praksis ting med affeksjonsverdi, men jeg kommer ikke til å bry meg om de henter andre ting heller), skriver under på at de gir resten til meg, og jeg kan begynne opprydningen. 

mvh odd espen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke det ditt problem, men arvingene har ikke mulighet til å si ifra seg arv, men fortsatt hente løsøre. Det er enten eller.

Det må jo være store gjeldsposter i dette boet når arvingene ikke vil arve, vil hente løsre, og ber om en spleis til begravelse.

Husk at alt du lar de ta ut av leiligheten er verdier som vil kunne gi deg dekning for eventuelle krav du må ha mot boet når alt er ferdig. 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg prøvd å bruke den tiden som uansett er betalt for til å få en bedre oversikt og klarer svar fra de rette innstansen, og aldri latt uvedkommende (som faktisk de pårørende er, om de ikke er arvinger) gå inn i leiligheten din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Full avtalefrihet? Ja, men bare over ting arvingene rettslig sett har lov til å disponere over. Arvingene kan ikke gi deg alt innbo og løsøre vederlagsfritt. Det er ikke deres eiendom. Det er dødsboets eiendom, og ved å ikke overta boet til privat skifte, så har de heller ingen rettigheter til å disponere over dødsboets eiendeler. 

Vanligvis vil en utleier være i bedre posisjon ved å ikke la arvingene gjøre dette, ettersom husleieloven § 10-4 lar en utleier selge etterlatt løsøre på dødsboets/leietakers regning. Det inkluderer å selge gjenstandene til arvingene. Denne retten er uavhengig av om arvingene bruker sin 60-dagersrett, men er avhengig av at utleier har sagt opp/hevet leieavtalen. 

Dersom NAV har avgitt en garanti som gjelder frem til 30. september 2023, og garantien er i samsvar med Kommunaldepartementets standardgaranti, så gjelder garantien kun mislighold som oppstår i garantiens gyldighetsperiode. Mislighold av leieterminen fra 21. oktober til 20. november kan ikke kreves dekket av en garanti som har gyldighet frem til 30. september 2023. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 minutt siden):

Full avtalefrihet? Ja, men bare over ting arvingene rettslig sett har lov til å disponere over. Arvingene kan ikke gi deg alt innbo og løsøre vederlagsfritt. Det er ikke deres eiendom. Det er dødsboets eiendom, og ved å ikke overta boet til privat skifte, så har de heller ingen rettigheter til å disponere over dødsboets eiendeler. 

Vanligvis vil en utleier være i bedre posisjon ved å ikke la arvingene gjøre dette, ettersom husleieloven § 10-4 lar en utleier selge etterlatt løsøre på dødsboets/leietakers regning. Det inkluderer å selge gjenstandene til arvingene. Denne retten er uavhengig av om arvingene bruker sin 60-dagersrett, men er avhengig av at utleier har sagt opp/hevet leieavtalen. 

Dersom NAV har avgitt en garanti som gjelder frem til 30. september 2023, og garantien er i samsvar med Kommunaldepartementets standardgaranti, så gjelder garantien kun mislighold som oppstår i garantiens gyldighetsperiode. Mislighold av leieterminen fra 21. oktober til 20. november kan ikke kreves dekket av en garanti som har gyldighet frem til 30. september 2023. 

Nei, de kan ikke det, da det tilhører boet. Og som sagt så sa saksbehandler at de ikke kom til å gjøre noen ting med leiligheten, verken før eller etter tidsfristen på 60 dager har gått ut, så jeg kan like gjerne tømme den nå, og så er avtalen med arvingene at jeg får tingene hvis de skulle angre seg med å frasi seg arven. Når det gjelder å selge ting fra leiligheten har jeg såpass mye erfaring med finn.no at jeg vet at det vil koste mer enn det smaker ifht tidsbruk, prisen man får og kostnaden ved og ha tingene stående i påvente av at noen vil kjøpe. 

Ser at det ikke er noe og hente på leie i oppsigelsestid, men er dødsfall å regne som opphevelse av leieforholdet? Da bør det vel være innafor med krav om betaling for rydding/utvask?

Lenke til kommentar

Nei, et dødsfall er i seg selv ingen oppsigelse/heving av leieforholdet. Dødsfall gir en ekstraordinær rett til oppsigelse etter husleieloven § 9-10, men det er en rett som dødsboet/utleier må velge å benytte seg av. Dødsboet har ingen andre rettigheter enn at oppsigelsen skal være skriftlig. Rett adressat for oppsigelsen er tingretten, jf. arveloven §§ 83 og 134. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...