Gå til innhold

Klær som lukter surt


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å dele dette lav-vitenskapelige, men likevel geniale tipset for å vaske klær som lukter surt på 30-40 grader og få ut den sure lukta/bakteriene.

60 grader kan krympe t-trøyer, så mye må vaskes på 30-40 grader, men 30-40 grader vasker ikke ut sur lukt.

Kjøp en liter konsentrert eddik 35% på Europris til kr 40,-, bland to desiliter eddik til syv liter vann i en bøtte, så får du plass til fem t-trøyer eller tilsvarende i bøtta, en 2,85% eddikblanding, kr 8,- pr vask i eddik.

La de ligge over natta og vask de en runde med vaskemiddel på 30-40 grader, så lukter de friskt og godt igjen.

Jeg har ikke visst dette før nå, i en alder av 52 år.

Endelig:-)

Alternativt kan du kjøpe blank eddik, 7%, til 37,- pr liter og bruke kr x pr vask?

Mattegeniene må jo ha noe å leke med:-)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sindre Rudshaug skrev (14 minutter siden):

La de ligge over natta og vask de en runde med vaskemiddel på 30-40 grader, så lukter de friskt og godt igjen.

Hvor lenge lukter de friskt og godt etter dette, etter din erfaring? Gjorde det samme på treningsklær for noen år siden, men de ble fort "sure" igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Hvor lenge lukter de friskt og godt etter dette, etter din erfaring? Gjorde det samme på treningsklær for noen år siden, men de ble fort "sure" igjen.

Bakteriene som skaper lukten dør 100%, men når man på ny svetter i en t-trøye endel ganger, så får den tilførsel av nye bakterier, så det kommer an på hvor mye du svetter i en t-trøye, hvor ofte du vasker den og hvor ofte du bløtlegger den i eddik.

Om den er splitter ny eller gammel og utvasket spiller etter min erfaring ingen rolle for hvor fort den lukter. Nye t-trøyer er satt inn med stoffer, så det kan tenkes de holder lenger, men det er altså ikke min erfaring.

Man må simpelthen ta seg bryet med å bløtlegge i ny og ne, skal tøy lukte friskt og godt:-)

Jeg har lest at noen heller mye eddik i vaskeskuffen og simpelthen vasker klærne med eddik, for å unngå bløtlegging. Fint om noen tester det og utvikler dette kjerringrådet videre:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (På 29.9.2023 den 12:19 PM):

Jeg ønsker å dele dette lav-vitenskapelige, men likevel geniale tipset for å vaske klær som lukter surt på 30-40 grader og få ut den sure lukta/bakteriene.

60 grader kan krympe t-trøyer, så mye må vaskes på 30-40 grader, men 30-40 grader vasker ikke ut sur lukt.

Og grunnen til at surlukta ikke forsvinner er at 40°C ikke er nok til å drepe bakterier.
Ergo overlever bakteriene i klærnes fibre når du vasker klærne, og de ligger innimellom klesfibrene i dvaletilstand og bare venter på å lage ny heisafest straks de får ny næring fra din svette idet du tar på deg de nyvaskede klærne og begynner å jobbe.
De fleste bakterier overlever opp til 45°C, men 60°C eller høyere vil ta knekken på omtrent alt av bakterier.
Du skrev heller ikke hvilke klær eller type stoff problemet ditt gjelder.
Eksempelvis vil ikke bomull eller polyester/polyeten krympe ved 60°C, men ull vil.

Mange klær er også undermerket (sitat) : "Det er riktig at de fleste fargede herretrusene er merket med at de bør vaskes på 40 grader. Men det er en klar undermerking, for bomull kan fint tåle 60 og 90 grader. – Når produsentene anbefaler at sterkt fargede truser vaskes ved 40 grader, er det nok fordi de vil unngå å få reklamasjoner hvis fargen smitter av på annet skittentøy når det vaskes ved 60 eller 90 grader"

Dette gjelder også f.eks syntetisk stoff, som polyester (sitat) : "Mange tenker at polyester er et stoff som tåler lite, men det er tvert om. De syntetiske fibrene er blant de som tåler varme best, og kan i grunn kokes"

Så det beste kjerringrådet er å bare vri temperatur-hjulet på vaskemaskinen videre opp til 60°C før du trykker på startknappen.

Sitat

Kjøp en liter konsentrert eddik 35% på Europris til kr 40,-, bland to desiliter eddik til syv liter vann i en bøtte, så får du plass til fem t-trøyer eller tilsvarende i bøtta, en 2,85% eddikblanding, kr 8,- pr vask i eddik.

La de ligge over natta og vask de en runde med vaskemiddel på 30-40 grader, så lukter de friskt og godt igjen.

.....Alternativt kan du kjøpe blank eddik, 7%, til 37,- pr liter og bruke kr x pr vask?

 

Høres ut som mye styr.
Alternativt kan du heller bruke klær av ull.
Forskjellen på en A) nyvasket undertrøye av syntetisk stoff (polyester/polyeten) og en B) nyvasket undertrøye av ull, er at A bruker kun to dager på å utvikle surlukt, mens B bruker 2 uker når ellers alt er likt, dvs samme person, samme mengde aktivitet/svette, etc.
Man har lenge trodd at ullas beviselige gode egenskaper skyldes at ulla har anti-bakterielle egenskaper, men denne mekanismen er ikke bevist.
Så man har m.a.o bevist at ulla beskytter mot surlukt, det er det ingen tvil om, men man har altså ennå ikke forstått helt hvorfor den gjør det.

Så hvor kjapt utvikler bakterier seg?
Bakterier er kjent for å formere seg hver halvtime, dvs etter en halvtime vil en bakterie dele seg til to bakterier, etter en ny halvtime vil hver av de to bakteriene dele seg og danne to nye slik at man får fire bakterier, neste halvtime gir 8, neste halvtime gir 16, neste gir 32, osv.
Etter en arbeidsdag på typisk 8 timer (dvs 16 halvtimer) så har den ene bakterien man startet med blitt til 65536 bakterier (regn ut sjøl, hvis du ikke tror meg).
Men normalt så starter man ikke med kun en eneste bakterie i armhulen, men flere tusen pr kvadrat-centimeter, selv på ren hud.

Jeg er interessert i friluftsliv og må ofte bruke isolerende undertøy i kaldt klima på fjellet, gjerne i lange motbakker og med tung 40 kg ryggsekk mens svetten renner, og ofte på telt-turer som varer i noen uker.
Man trenger ikke mye fantasi for å skjønne at slikt fremmer surlukt ganske kjapt.
Det er veldig langt mellom vaskemaskinene der, for å si det sånn.
Joda, jeg har alltid med meg litt vaskepulver, men du vet, det blir likevel mye styr når f.eks litersvis med kaldt bekkevann skal varmes opp og når klesvasken må foretaes i en pose.
Så for mange år siden prøvde jeg derfor ull-undertøy fra Aclima, kun i den hensikt å motbevise klovnene som påsto at ull-undertøy generelt var overlegent mht surlukt i forhold til det undertøyet av syntetisk materiale som jeg hadde brukt inntil da.
Et annet av mine poenger var at ull klødde ubehagelig i direkte kontakt med hud.
Men den klovnen som ble motbevist på alle poenger, og måtte innrømme å ha tatt grundig feil, var jeg.
Etter det har jeg skydd undertøy av syntetisk materiale som pesten, og jeg bruker alltid ull.
Men merk: ikke bruk vaskepulver med enzymer på ull, for et av enzymene i pulveret er en protease med oppgave å bryte ned proteiner som eksempelvis flekker av blod eller eggeplomme.
Problemet er at ull pr def er rent protein og vil ødelegges etter noen vasker.

Og videre, når det gjelder klær som ikke gir surlukt, så har du jo sølv-alternativet;
La meg begynne med noen fun-facts, som ved første øyekast ikke ser ut til å ha noe som helst å gjøre med saken vi diskuterer, mens som understreker poenget mitt til slutt.
Før i tiden fikk f.eks nyfødte barn dryppet en spesiell løsning kalt lapis i øynene, og dette var for å forhindre at barnet ble smittet hvis mor allerede var smittet med gonore (et fenomen som var relativt vanlig i gamle dager).
På midten av 80-tallet var gonore utryddet i Norge og lapis-dryppingen opphørte, men man drypper fortsatt barnas øyne med lapis i andre land, og man bruker fortsatt lapis utvortes i Norge til sterilisering.
Lapis-løsningen består av 1% sølvnitrat i vann, og dette (sølv-ionene, Ag+) er bevist å være svært giftig for bakterier, men ikke nevneverdig giftig for mennesker i de fortynnede mengdene som brukes.
Dette gjør det også lettere å skjønne hva som ligger bak det gamle kjerringrådet om at småbarn bør drikke melk av en sølvkopp.
Ofte får/fikk barn en sølvkopp i dåpsgave, og mekanismen er at sølvet i koppens vegger frigir sølv-ioner til melka og dreper eventuelle skumle bakterier der.
Det finnes også tannbørster å få kjøpt med sølv i børstehodet.
Men ikke drikk lapis eller liknende i troen på at du skal holde deg frisk, for det gjorde dessverre denne karen.
Kobber er kjemisk sterkt beslektet med sølv, og har de samme antibakterielle egenskapene som sølv, men såpass mye sterkere at metallet blir giftig også for planter, dyr og mennesker.
Det er derfor man impregnerer treverk for utendørs-konstruksjoner med kobber, eller at kobber/kobberlegeringer er anbefalt å brukes i dørhåndtak på utedassen og offentlige steder, eller hvorfor man bør spenne en tråd av kobber langs husmønet for å unngå mosevekst på hustaket, eller hvorfor man bør legge kobber-teip rundt plantepotter man ikke ønsker at plante-etende snegler skal krype oppi, etc.
Så endelig til saken:
Man kan få kjøpt undertøy og treningsklær av stoff med sølv-impregnerte fiber.
På bunnen av nettsiden i lenken foran ser du ulike klesfabrikanter som benytter denne teknologien som går ut på at fibrene bærer mikroskopiske krystaller av sølvklorid.
Ideen er at sølv-ioner vil bli frigjort fra sølvkloridet ved tilstedeværelse av svette, trenger inn i bakterier og forstyrrer bakterienes indre maskineri slik at bakterier ikke får vokse og formere seg.
Sølvklorid er i motsetning til sølvnitrat svært tungtløselig, og vil derfor ikke gå i oppløsning og forsvinne med vaskevannet når du vasker klærne, men bevares til de neste gangene du bruker klærne.
Jeg har sjøl ikke prøvd slike klær, men det påstås at det virker.

Endret av RadonReady
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ull kan fint vaskast på 60 grader. 90 òg, men det er kanskje unødvendig. Det er bevegelse og friksjon som får ull til å krympe, ikkje tenperaturen. Eg har vaska ull på 60 utan problem.

For øvrig vil eg slå eit slag for ull. Etter å ha levd fleire tiår med stort sett bomull i garderoben gjekk eg over til ull på t-skjorter og gensere, og har aldri sett meg tilbake. Spesielt når du blir varm og svett slepp ulla ut fuktigheit så du ikkje går rundt med gjennomvåte kle på kroppen. Dei tørkar fort og treng sjeldnare vask. Stort sett kan dei hengast til tørk utan at lukten heng igjen.

Til trening er det heilt topp samanlikna med bomull som sug opp all fuktigheita eller syntetisk som etter noko bruk får ein permanent lukt.

Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (På 29.9.2023 den 12:19 PM):

60 grader kan krympe t-trøyer, så mye må vaskes på 30-40 grader, men 30-40 grader vasker ikke ut sur lukt.

Jeg vasker alltid mine trenings-T-shirts på 60 grader, etter hver bruk, men de lukter likevel surt etter neste gangs bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at det er mest svarte klær som lukter surt hvis de blir vasket på for lav temperatur, bruker å tømme en skvett eddik rett i trommelen når jeg vasker. Innimellom så kjøres maskinen uten klær på 90° med eddik og det hjelper veldig mye.

Bruker også et naturlig vaskemiddel uten parfyme, skyllemiddel bruker jeg aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (16 minutter siden):

Bruker du vanlig vaskemiddel? Prøve med vaskemiddel til teknisk tøy så slipper du sur lukt av treningsklærne 

Prøvde med etellerannet "sportstøyvaskemiddel", gjorde ikke merkbar forskjell. Kanskje jeg svetter mer enn tøyet tåler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (15 minutter siden):

Prøvde med etellerannet "sportstøyvaskemiddel", gjorde ikke merkbar forskjell. Kanskje jeg svetter mer enn tøyet tåler?

Etter å ha brukt vanlig vaskemiddel, og spesielt tøymykner, så må tekniske klær vaskes to ganger uten såpe, så prøver du en gang med riktig vaskemiddel. Så forhåpentligvis er det bra igjen. Måtte gjøre dette noen ganger selv etter at damen vasker de med feil vaskemiddel. Klarer ikke gå med de pga sur lukt før jeg har gjort som nevnt over. Du kan også prøve å bare la de ligge i iskaldt vann i 24 timer og så vaske de riktig 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

For øvrig vil eg slå eit slag for ull. Etter å ha levd fleire tiår med stort sett bomull i garderoben gjekk eg over til ull på t-skjorter og gensere, og har aldri sett meg tilbake. Spesielt når du blir varm og svett slepp ulla ut fuktigheit så du ikkje går rundt med gjennomvåte kle på kroppen. Dei tørkar fort og treng sjeldnare vask. Stort sett kan dei hengast til tørk utan at lukten heng igjen.

Til trening er det heilt topp samanlikna med bomull som sug opp all fuktigheita eller syntetisk som etter noko bruk får ein permanent lukt.

Enig med alt dette. Ull er undervurdert til "daglig bruk". Vi er gode på ullundertøy og sånn, men burde hatt mer av det i vanlige t-skjorter f.eks. Sport Outlet hadde noen ganske ordinære t-skjorter til hverdagsbruk i ull, og jeg hamstret alt jeg klarte å finne av dem. I tillegg til alt du nevner er det jo en overlegen komfort på (merino)ull. Føles så godt mot kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Enig med alt dette. Ull er undervurdert til "daglig bruk". Vi er gode på ullundertøy og sånn, men burde hatt mer av det i vanlige t-skjorter f.eks. Sport Outlet hadde noen ganske ordinære t-skjorter til hverdagsbruk i ull, og jeg hamstret alt jeg klarte å finne av dem. I tillegg til alt du nevner er det jo en overlegen komfort på (merino)ull. Føles så godt mot kroppen.

Jeg går med Smart Wool gensere hele vinteren, fra oktober til april. Det er det mest fantastiske plagget jeg vet om. Problemet er bare at de slites fort og koster 1000,- + pr stk.

Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (48 minutter siden):

Eddik:-)

Prøvd det også, men hjelper ikke. Jeg kan bruke mine trenings-T-shirts noen måneder, men så lukter de vondt uansett hva jeg gjør. Ender opp med å kaste dem etterhvert, selv om de er helt fine. Kanskje prøve treningstøy i ull?

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Prøvd det også, men hjelper ikke. Jeg kan bruke mine trenings-T-shirts noen måneder, men så lukter de vondt uansett hva jeg gjør. Ender opp med å kaste dem etterhvert, selv om de er helt fine. Kanskje prøve treningstøy i ull?

Har du lagt trenings-t-shirts i bomull i eddik-løsningen "min" over natta uten resultat?

Eddik dreper disse lukt-bakteriene, så det høres rart ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...