Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Krever at vi bruker tørketrommel


Anbefalte innlegg

Bor i en student bolig anlegg som krever (står i reglementet) at vi bruker tørketrommelen til å tørke klær.  Har sendt de mail om hva slags løsning de har, men de svarer at vi kan tørke klær ute. Spør de hva vi skal gjøre på vinteren, siden klærne kommer til å fryse, men de svarer at da må vi bruke tørketrommelen. Som de fleste vet, kan man ikke tørke strikke gensere, ull gensere, ullundertøy og mange andre ting i tørketrommelen.

Har dere noe tips til hva vi kan gjøre, eller om vi må kontakte noen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Kristine12 said:

Bor i en student bolig anlegg som krever (står i reglementet) at vi bruker tørketrommelen til å tørke klær.  Har sendt de mail om hva slags løsning de har, men de svarer at vi kan tørke klær ute. Spør de hva vi skal gjøre på vinteren, siden klærne kommer til å fryse, men de svarer at da må vi bruke tørketrommelen. Som de fleste vet, kan man ikke tørke strikke gensere, ull gensere, ullundertøy og mange andre ting i tørketrommelen.

Har dere noe tips til hva vi kan gjøre, eller om vi må kontakte noen. 

Lufttørking av tøy medfører masse støv og fuktighet som er årsaken til kravet (antar jeg). Det er åpenbart at de ikke kan kreve tørketromling av tøy som ikke tåler dette, heng det over en stol eller noe om plass er et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler at du lufttørker, men kjøper en luftavfukter. Har nylig kjøpt det selv og den gjør vidunderverker, spesielt når vi vasker så mye klær at vi må bruke 2 tørkestativ.

Her er den jeg kjøpte: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/luftavfukter-025966/

Den stopper selv når vannbeholderen er full. Da tømmer du vannbeholder og starter den igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kristine12 skrev (3 minutter siden):

Vi har kjøpt to egne tørkestativ. Det sto to på vaskerommet, men det fjernet de

Såpass ja...Synes det er rart de tvinger dere til å bruke tørketrommel. Ikke er det miljøvennlig og det bruker mye strøm. Har du spurt eier om hva problemet med å bruke tørkestativet er? Personlig hadde jeg ikke finnet meg i det der. Om de ikke hadde tillatt meg å bruke et tørkestativ fremfor en tørketrommel, hadde jeg flyttet derfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tema er nok at feil tørking på hybler gir dårlig inneklima, skader og helse utfordringer med manglende bevissthet om lufting osv. 

Forstår TS at å lufte ute både er mulig og uten at det skaper konflikter med andre. Så da har man et alternativ. 

Hvis dette tilhører studentsamskipnad er en ide å få et areal ute under tak, så man får tørk i regn eller tett snø. 

Hvis tyveri er problem må det tas opp.

Merkelig at man ikke har noe tørkerom. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter husleigelova:

Sitat

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden.

Her er det ei avgrensing på at husordensreglane må være både vanlige og rimelege for at dei skal gjerast gjeldande. 

Tørking av klær er ein heilt vanleg ting å gjere, og sjølv om at problemstillinga med høg fuktigheit er relevant så tenker eg at det ikkje eit rimeleg påbod å seie at klær berre kan tørkast i tørketrommel når problemet med å henge opp klær til tørking er at leigetakaren ikkje sørger for god nok lufting. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...