Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med farsarv


Gjest 45f91...d37

Anbefalte innlegg

Gjest 45f91...d37

Vi er to søstre som mistet faren vår for to år siden. Mamma har siden dette skjedde, sittet i uskiftet bo. Etter at vi skrev under, har hun forandret seg veldig. Hun har også møtt en mann, Geir. Som vi ikke kjenner i det hele tatt. Hun vil ikke ha noe med oss å gjøre lengere, det føles hvertfall slik. Jeg har ikke sett henne på nesten et år. Jeg har mange ganger prøvd å tatt kontakt, men til ingen nytte. Vi har dessverre aldri hatt en veldig god eller kjærlig mor, men nå er det ingenting. Nå ville hun ordne opp i farsarven vår. Og gi oss den. Mest sannsynlig fordi hun enten skal gifte seg, eller at Geir skal kjøpe seg inn i huset hennes. Han har flyttet hjem til henne, med alle tingene sine, 4 barn og to katter. Hun kom hjem til meg, for akkurat en uke siden, med et advokat brev. Som hun selvfølgelig ville at jeg skulle skrive under på. Der er taksten på huset satt veldig lavt. Den skulle sikkert vært 1 million høyere,om ikke mer. Og innbo sto i null. Jeg vet at det også mangler en sparekonto der, men jeg bryr meg ikke om den egentlig. Pappa hadde også mange tinger/møbler/eiendeler som det nå viser seg, mest sannsynlig, er kastet. Jeg spurte henne hvorfor taksten var så lav og hvorfor innbo sto i null. Hun ble rasende, knuste kaffekoppen og slengte igjen døren. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre 😩 Kan hun virkelig kaste alle tingene etter pappa? Har hun lov til det? Hun vet at jeg og min søster har veldig lyst på noe forskjellige greier etter han. Jeg har prøvd å ringt henne i en uke, men hun tar ikke telefonen.

Anonymous poster hash: 45f91...d37

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 45f91...d37

TS her

Jeg har funnet paragraf 119d i Lov om arv og dødsboskifte.

Boets eiendeler skal tas vare på. Eiendelene skal sikres, holdes i stand og eventuelt forsikres. Osv. Osv

 

Er det en paragraf som sier hva som skjer om de ikke gjør dette? Om de kaster/ødelegger/kvitter seg med disse eiendelene istede?

Anonymous poster hash: 45f91...d37

Lenke til kommentar
Gjest 47e15...544

Jeg gir ingen råd her, men hadde det vært meg hadde jeg ikke skrev under på noe.

Kontakte advokat for litt løsøre delt på 2?vet ikke om det er verdt det. Hvis moren din går frem og tilbake med masse greier kan du sikkert få en 6 sifret advokatregning. Er det verdt det for løsøre som kanskje er kastet allerede? Skal du saksøke moren din liksom? Virker som et tapsprosjekt.

Anonymous poster hash: 47e15...544

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Guest 45f91...d37 said:

TS her

Jeg har funnet paragraf 119d i Lov om arv og dødsboskifte.

Boets eiendeler skal tas vare på. Eiendelene skal sikres, holdes i stand og eventuelt forsikres. Osv. Osv

 

Er det en paragraf som sier hva som skjer om de ikke gjør dette? Om de kaster/ødelegger/kvitter seg med disse eiendelene istede?

Anonymous poster hash: 45f91...d37

I disse tilfellene må du nesten bare glemme at det er familie det er snakk om.
Ikke skriv under på noe. Hun skjuler noe. Og hun viser at hun har null respekt for dere og er villig til å bruke advokat mot dere.
Skaff dere advokat ASAP. Dere kan snakke med advokaten om dere har en sak før dere lager avtale som koster noe.

Lenke til kommentar

Arveloven § 119 gjelder arvingenes oppgaver ved gjennomføringen av et privat skifte. Et uskifte er nettopp det,  uskifte - skiftet utsettes til lengstlevendes død. Derfor er også arveloven § 97 om uskifteattest plassert i kapittel 14, som heter "Bo som ikke skal skiftes". 

Etter arveloven § 22 kan lengstlevende så lenge han eller hun lever rå som en eier over alt som tilhører uskifteformuen. Dette er lovens hovedregel - arvingene har ingenting med formuen å gjøre, for de har ikke arvet noe ennå. 

Så har loven noen unntak, blant annet: 

Lengstlevende kan ikke gi bort uforholdsmessig store gaver (det vil som regel si mer enn 10-30 % av dødsboets netto formue, HR-2022-2157-A) Lengstlevende kan ikke gi arveoppgjør til noen og ikke til de andre Lengstlevende kan ikke gifte seg Lengstlevende kan ikke ha samboer i mer enn to år Lengstlevende kan ikke rå over formuen på klanderverdig måte, slik at den står i fare for å bli vesentlig redusert.

Det din mor har fått beskjed om er antagelig nest siste strekpunkt der. Det begynner å nærme seg to år, og etter to års samboerskap kan barna kreve uskifteboet skiftet. 

Hvis det skiftes mens lengstlevende lever, så kan arvingene ha krav på "ekstraarv" hvis lengstlevende har misbrukt uskifteboet - i praksis må lengstlevende da finne seg i å arve mindre. 

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 45f91...d37
14 minutes ago, krikkert said:

vis det skiftes mens lengstlevende lever, så kan arvingene ha krav på "ekstraarv" hvis lengstlevende har misbrukt uskifteboet - i praksis må lengstlevende da finne seg i å arve mindre. 

 Hvor finner jeg dette i lovverket?

Anonymous poster hash: 45f91...d37

Lenke til kommentar

Arveloven § 30: 

Sitat

 

Er uskifteformuen vesentlig redusert fordi den lengstlevende ektefellen har vanskjøttet sin økonomi, misbrukt sin rett til å rå over uskifteformuen eller handlet utilbørlig på annen måte, kan den førstavdødes arvinger kreve vederlag av uskifteformuen eller, der den ikke strekker til, av den lengstlevendes formue utenfor uskifteformuen.

Er uskifteformuen vesentlig redusert fordi den lengstlevende har brukt av den til å øke eller erverve formue som kan holdes utenfor uskifteformuen ved skifte, kan arvingene kreve vederlag etter første ledd.

Hvis det ved skiftet ikke er nok til vederlag etter første og annet ledd, kan det ikke senere gjøres krav på resten.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...