Gå til innhold

ISO på fotball i flomlys?


Anbefalte innlegg

Hei. jeg har ikke så mye peiling på innstillinger. Men, jeg tar masse bilder, men dert verste jeg vet er å ta bilder på sort i flomlys, spesielt fotball ute med gult lys. Fryktelig! Men, hvilken innstillinger anbefales egentlig ? Hat et Nikon D7500 og ei 500 mm linse av mrk Sigma. Takker for eventuell hjelp 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske vanskelig å skyte gode bilder av sport på kvelden. Høres ut som du har en Sigma 500mm som ikke er så lyssterk, med blender 4.0 på sitt mest åpne? D7500 begynner kanskje også å dra litt på årene, uten at jeg kjenner så godt til Nikon.

Hva som anbefales av innstillinger og ISO er det ingen fasit på, det avhenger jo av lyset og hvor du peker kamera. Det du ønsker er å få det skarpt og med minst mulig støy antar jeg, og dermed lavest mulig ISO.

Det viktigste er likevel ikke støyen, så jeg ville heller kjørt på med høy ISO sånn at du kan ha en rask lukker, gjerne 1/400 eller raskere for å få det skarpt og fange det du ønsker.

Finnes også ganske gode støyfjerningsmetoder nå, for eksempel har Adobe integrert en ålreit AI-støyfjerner i Camera Raw.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

DXO DeepPrime XD støyfjerning (som er i PhotoLab Elite eller PureRaw) er jo blitt veldig god til å fjerne støy, nesten som å oppgradere kameraet et par klasser

https://www.dxo.com/dxo-pureraw/why-pureraw/#high-iso

Evt også "Example two" for Street photography - der er det en fotball frosset i bevegelse, høy iso og mye støy... men sammenlign med etter at det er kvernet gjennom støyreduksjonen...

Endret av Rune_says
korrektur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...