Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilselger har utført ulovlig reperasjon av bil


Tarzan93

Anbefalte innlegg

hei.

 

Jeg kjøpte en bruktbil av en bruktbilselger(forhandler) for noen måneder siden, hatt en del problemer med den. For å løse hovedprobelmet med bilen, ble en viktig komponent , som er påbudt i bilen fjernet av et eksternt verksted. Deretter ble hjernen til bilen tuklet med slik at varsellamper ikke lyser angående den manglende bildelen. Jeg ble kun informert om at dette var lovelig og at bilen ville gå igjennom periodisk kjøretøyskontroll, men har i ettertid funnet ut at bilen min nå ikke går igjennom periodisk kjøretøyskontroll pga denne "reprasjonen". Jeg har krevd heving av kjøp, men fått avslag ( prøvd muntlig). Skriftelig krav har jeg ikke fått svar på enda, men antar det er avslag i og med det er over 5 uker siden jeg sendte brevet.

Vil ta saken videre til forliksrådet, men er dette den beste måten å gå frem på? 

Bilen har en verdi på 85 000 kr ca.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at du har en klar seier i forliksrådet foran deg, såfremt du er i stand til å dokumentere at det er selger som har fått gjort den ulovlige endringen og at selger har påstått at den vil gå gjennom kontroll.

Du ligger dårligere an dersom selger har opplyst at endringen er gjort, men du ikke kan dokumentere at selger har hevdet at den vil gå gjennom kontroll. Da ser det fort ut som at du har kjøpt en bil du visste ville trenge arbeid for å bli godkjent, og så vil du ikke betale for det arbeidet du visste den ville trenge.

Så kommer neste trinn: Du kan vinne 100 % i forliksrådet, og så betaler ikke selger likevel. Da blir det en ekstrajobb i ettertid med å få tvangsinnkrevd pengene, hvis selger overhodet har penger som er synlige for namsfogden. Hvis dette er en "proff" bruktbilselger som omsetter EGR-amputerte biler over en lav sko kan jeg levende forestille meg at alt unntatt undertøyet står på samboeren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Antar det er snakk om fjerning av DPF. Har du fått mangel på EU kontroll på dette?

Normalt sett går bilen gjennom en avgasstest selv om DPF er fjernet (det er fremdeles ikke lov såklart, og ved mistanke om fjerning eller tukling med DPF skal du få mangel), er det EURO5 motor så skal det ikke foretas avgasstest med mindre det foreligger feilkoder som er avgassrelatert.

Endret av _R2D2_
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Penny said:

 

Du ligger dårligere an dersom selger har opplyst at endringen er gjort, men du ikke kan dokumentere at selger har hevdet at den vil gå gjennom kontroll. Da ser det fort ut som at du har kjøpt en bil du visste ville trenge arbeid for å bli godkjent, og så vil du ikke betale for det arbeidet du visste den ville trenge.

 

Det kommer også an på prisen som er betalt. Dersom man har betalt vanlig markeds pris, sp indikerer det at selger ikke har vært ærlig.

Det er ikke lov til å selge gullfarget gråstein til prisen av gull, og skylde på at kjøper ikke sjekket godt nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Penny skrev (11 minutter siden):

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at du har en klar seier i forliksrådet foran deg, såfremt du er i stand til å dokumentere at det er selger som har fått gjort den ulovlige endringen og at selger har påstått at den vil gå gjennom kontroll.

Du ligger dårligere an dersom selger har opplyst at endringen er gjort, men du ikke kan dokumentere at selger har hevdet at den vil gå gjennom kontroll. Da ser det fort ut som at du har kjøpt en bil du visste ville trenge arbeid for å bli godkjent, og så vil du ikke betale for det arbeidet du visste den ville trenge.

Så kommer neste trinn: Du kan vinne 100 % i forliksrådet, og så betaler ikke selger likevel. Da blir det en ekstrajobb i ettertid med å få tvangsinnkrevd pengene, hvis selger overhodet har penger som er synlige for namsfogden. Hvis dette er en "proff" bruktbilselger som omsetter EGR-amputerte biler over en lav sko kan jeg levende forestille meg at alt unntatt undertøyet står på samboeren.

Endringen står på selgers navn  mtp verkstedsregningen. Verkstedet vil ikke gi meg dokumentasjon, fordi jeg ikke betalte for reperasjonen, selv om jeg eide bilen under reperasjon. Men skal være mulig å bevise at delen er fjernet på annen måte.
At selger hevder bilen går igjennom kontroll er kun ord mot ord, men jeg hadde aldri godtatt dette om jeg visste at reprasjonen var ulovelig.

 

Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (6 minutter siden):

Antar det er snakk om fjerning av DPF. Har du fått mangel på EU kontroll på dette?

Normalt sett går bilen gjennom en avgasstest selv om DPF er fjernet (det er fremdeles ikke lov såklart, og ved mistanke om fjerning eller tukling med DPF skal du få mangel), er det EURO5 motor så skal det ikke foretas avgasstest med mindre det foreligger feilkoder som er avgassrelatert.

Det stemmer. Nei, har ikke hatt den på EU kontroll.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Det kommer også an på prisen som er betalt. Dersom man har betalt vanlig markeds pris, sp indikerer det at selger ikke har vært ærlig.

Det er ikke lov til å selge gullfarget gråstein til prisen av gull, og skylde på at kjøper ikke sjekket godt nok.

Har dokumentasjon på at bilen burde vært i bedre stand mtp annonsen ute på nett.

Lenke til kommentar

Ville levert bilen til Naf eller merkeverksted og fått en grundig sjekk og dokumentasjon på eventuelle mangler for så å kjørt full sak gjennom forliksrådet. Mener du har en soleklar sak om selger bevisst har tuklet med den og mener selger har en svært dårlig sak når det er muntlige påstander. (Med mindre feilen/reparasjonen er med i salgskontrakten)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (1 minutt siden):

Ville levert bilen til Naf eller merkeverksted og fått en grundig sjekk og dokumentasjon på eventuelle mangler for så å kjørt full sak gjennom forliksrådet. Mener du har en soleklar sak om selger bevisst har tuklet med den og mener selger har en svært dårlig sak når det er muntlige påstander. (Med mindre feilen/reparasjonen er med i salgskontrakten)

Står i annonsen at bildelen var byttet.  2 mnd etter kjøp med mye problemer med nevnt bildel, bestemte han seg for å fjerne den på bilen min og sa " det er lovlig, ikke noe problem under EU-kontroll".

Har vurdert NAF-test jeg og. Men litt bekymret for at jeg må ta konsekvensene om de får påvist at bilen mangler denne delen. ( at de melder det inn et sted og jeg får skylda)

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Tarzan93 said:

Men skal være mulig å bevise at delen er fjernet på annen måte.
 

 

Fravær av DPF er ofte enkelt å bevise selv for en med et minimum av skruferdigheter. DPF er formet noenlunde sylindrisk og sitter langt fremme på eksosanlegget under bilen, og er tydelig tykkere enn selve eksosrøret. Du har enten fått satt inn et vanlig, smalere rør der DPF skulle vært (altfor åpenbart for kontrollør, så det er fullstendig klovneliga å gjøre det slik), eller så sitter DPF-skallet igjen, men innmaten er helt eller delvis fjernet. Sist jeg var borti juks med DPF hadde de plukket den av, knust seg gjennom på langs med meisel, og skrudd den opp igjen. Tilsynelatende normal på utsiden, men altså fri flyt av eksos i lengderetningen uten at den må gjennom noe filter på veien.

Alt du har av dokumentasjon på hva som er lovet i annonse og evt andre kanaler er gullfint når klagen til forliksrådet skal skrives. Jeg blir heller ikke veldig overrasket om forliksrådet har vært borti den selgeren før.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tarzan93 skrev (34 minutter siden):

Endringen står på selgers navn  mtp verkstedsregningen. Verkstedet vil ikke gi meg dokumentasjon, fordi jeg ikke betalte for reperasjonen, selv om jeg eide bilen under reperasjon. Men skal være mulig å bevise at delen er fjernet på annen måte.
At selger hevder bilen går igjennom kontroll er kun ord mot ord, men jeg hadde aldri godtatt dette om jeg visste at reprasjonen var ulovelig.

 

Hvilken del er det egentlig snakk om?

Og hvis du ikke har sjekket om delen faktisk er fjernet eller heller ikke har fått "ikke godkjent" etter EU-kontroll pga. dette, så er jo dette egentlig en teoretisk problemstilling. Er det en kritisk del, så blir det sjekket på kontrollen, er det ikke en kritisk del vil det ikke bli sjekket. Men da er heller ikke noe galt i fjerne den. Men det er umulig for noen andre å vurdere hva du bør gjøre, all den tid du er vag og unngår å si noe om hva dette er. 

Du bør først og fremst ta bilen med til f.eks. NAF og få den sjekket om du ikke på andre måter får sjekket.

Hvis du absolutt mener den delen, hva nå enn det er, er borte og må være der, så står du igjen med noen få alternativer:

TV2 Hjelper deg.

Engasjere en advokat (kanskje du har fri rettshjelp igjennom fagforening eller en forsikring).

Forliksrådet.

Gå til sak. 

Fortsette å mase på dem.

Eller en kombinasjon av alt dette. Men uansett hva du velger, så trenger du mer enn en antakelse om at delen mangler og styresystemet i bilen er manipulert.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (4 minutter siden):

Hvilken del er det egentlig snakk om?

Og hvis du ikke har sjekket om delen faktisk er fjernet eller heller ikke har fått "ikke godkjent" etter EU-kontroll pga. dette, så er jo dette egentlig en teoretisk problemstilling. Er det en kritisk del, så blir det sjekket på kontrollen, er det ikke en kritisk del vil det ikke bli sjekket. Men da er heller ikke noe galt i fjerne den. Men det er umulig for noen andre å vurdere hva du bør gjøre, all den tid du er vag og unngår å si noe om hva dette er. 

Du bør først og fremst ta bilen med til f.eks. NAF og få den sjekket om du ikke på andre måter får sjekket.

Hvis du absolutt mener den delen, hva nå enn det er, er borte og må være der, så står du igjen med noen få alternativer:

TV2 Hjelper deg.

Engasjere en advokat (kanskje du har fri rettshjelp igjennom fagforening eller en forsikring).

Forliksrådet.

Gå til sak. 

Fortsette å mase på dem.

Eller en kombinasjon av alt dette. Men uansett hva du velger, så trenger du mer enn en antakelse om at delen mangler og styresystemet i bilen er manipulert.

Jeg var  litt forsiktig med å uttale meg om hva slags del det gjelder i starten av tråden, men har svart i tråden at dette er dieselpartikkelfilter som er fjernet, det ser du om du leser svarene i tråden.   Delen er faktisk fjernet, det kan jeg bekrefte, samt at hjernen til bilen er tuklet med.

 Vet noen får igjennombilen om kontrolløren ikke sjekker det grundig nok. Flere jeg har pratet med påstår at det kan være vanskelig å se om dfp mangler på kontroll hvis målingene er fine.

TV2 hjelper deg er lagt ned. Men jeg vurderer forliksrådet

 

Lenke til kommentar
Penny skrev (23 minutter siden):

Fravær av DPF er ofte enkelt å bevise selv for en med et minimum av skruferdigheter. DPF er formet noenlunde sylindrisk og sitter langt fremme på eksosanlegget under bilen, og er tydelig tykkere enn selve eksosrøret. Du har enten fått satt inn et vanlig, smalere rør der DPF skulle vært (altfor åpenbart for kontrollør, så det er fullstendig klovneliga å gjøre det slik), eller så sitter DPF-skallet igjen, men innmaten er helt eller delvis fjernet. Sist jeg var borti juks med DPF hadde de plukket den av, knust seg gjennom på langs med meisel, og skrudd den opp igjen. Tilsynelatende normal på utsiden, men altså fri flyt av eksos i lengderetningen uten at den må gjennom noe filter på veien.

Alt du har av dokumentasjon på hva som er lovet i annonse og evt andre kanaler er gullfint når klagen til forliksrådet skal skrives. Jeg blir heller ikke veldig overrasket om forliksrådet har vært borti den selgeren før.

 

Takk for forklaring! Bilverkstedet hevder det blir vanskelig å oppdagte da det er sveiset "gjort ordenlig" , som de sa til meg over tlf.  Har du vært kontrollør?  Veldig glad for at du sier det skal være så lett og avsløre, det taler veldig i min sak!

Håper de har kjennskap til selgeren.  Fint å høre at du synes det er ekstremt uproffesjonelt å fjerne selve filteret.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte produsenter beregner rundt 200k km levetid for DPF. Hvis bilen din har gått i dette området og filteret aldri har vært byttet så er det å forvente at det muligens går tett snart. Prisen på en ny DPF kan i verste fall overstige bilverdien, så det er ikke akkurat uvanlig praksis å tømme disse. 

Hvorvidt det er en vesentlig mangel som man ikke skulle forvente på en bil kommer da litt an på km-stand, men det virker som at problemet med et nesten tett filter var der på salgstidspunktet, så du har nå en sak der, spesielt når forhandler faktisk tok tak i det. Når de først skal fikse dette så må de gjøre det ordentlig, selv om jeg ikke er overrasket over at de prøver å slippe unna med et par tusenlapper vs. 10-30k som det ville kostet for "skikkelig fiks".

Lenke til kommentar
E.C. skrev (20 minutter siden):

Enkelte produsenter beregner rundt 200k km levetid for DPF. Hvis bilen din har gått i dette området og filteret aldri har vært byttet så er det å forvente at det muligens går tett snart. Prisen på en ny DPF kan i verste fall overstige bilverdien, så det er ikke akkurat uvanlig praksis å tømme disse. 

Hvorvidt det er en vesentlig mangel som man ikke skulle forvente på en bil kommer da litt an på km-stand, men det virker som at problemet med et nesten tett filter var der på salgstidspunktet, så du har nå en sak der, spesielt når forhandler faktisk tok tak i det. Når de først skal fikse dette så må de gjøre det ordentlig, selv om jeg ikke er overrasket over at de prøver å slippe unna med et par tusenlapper vs. 10-30k som det ville kostet for "skikkelig fiks".

Selger skrev i annonsen at DPF var byttet, altså helt nytt filter da jeg kjøpte bilen.  Alikevell gikk DPF tett. Han har betalt  rundt 9 k til verkstedet for å fjerne det, er sveiset osv. Dette var den billigste løsningen, og den som "varer" lengst. Nytt filter koster 30k, derfor han ikke gadd det.

Endret av Tarzan93
lagt til opplysning
Lenke til kommentar

Forliksrådet er kanskje den enkleste løsningen. Du burde purre dem og gi dem en kort frist til å løse saken og gjøre det klart at du kommer til å ta det videre dersom de ikke imøtekommer kravet ditt. 

Selger har i utgangspunktet ikke noe å stille opp med dersom det er sagt at det er byttet DPF. Det kan ikke tolkes på noen andre måter enn at det er byttet. Men du må sørge for at det er dokumentert av noen som er kyndig, slik som NAF eller et bilverksted som ikke er part i saken. Kanskje helst et merkeverksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...