Gå til innhold

Hvordan fikser vi fruktbarheten?


Anbefalte innlegg

Folk har som vanlig en lite väl optimistisk syn på kvotering. 

Är ju uppenbart att kvotering till for eksempel utdanning till Universitetet medför att mindre kvalifiserade (med avseende på de vanliga kriterierna) får en plass. Är ju hela ideen med kvoteringen att ena könet har lättare att komma in. 

Hur det är i arbetslivet är vanskligare att veta men jag är helt säker på att for eksempel kvinner inom IT har en klar fördel på arbetsmarknaden för att de är kvinner. 

Usikker på hur det är i Norge men i Sverige införde man för några år sen krav om en minst 40-60% fordelning i styren i idrettsföreninger. Det borde vara uppenbart vad det resulterar i  de idretter som ikke har en jämn könsfördelning av medlemmar, for eksempel ridning. Mycker enklare för det ena könnet att få plats i styret. Har varit med om det själv i en klubb med väldigt skev könsfördelning, kvinnerna blev nästan tvingade in i styret (detta var i Norge och det fanns inga krav men som vanligt var min erfaring att gutteklubben grei ikke fanns och männen ville gärna välja kvinner).  

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvotering er et gode, forutsatt at faglige og personlige kvalifikasjoner er på plass.
Jeg har lenge argumentert med å få en bedre balanse på min arbeidsplass og utviklingen går nå i riktig retning , med gode resultater.

Yrker med sterk overvekt av menn eller kvinner får lett store utfordringer med sin egen selvdyrking, omgangstone, kreativitet og omstillingsevne.
Ledelsen får gjennom bedre kjønnsbalanse selvfølgelig flere synspunkter/krav å forholde seg til, men det er bare sunt og utviklende.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Inspector said:

Kvotering er et gode, forutsatt at faglige og personlige kvalifikasjoner er på plass.
Jeg har lenge argumentert med å få en bedre balanse på min arbeidsplass og utviklingen går nå i riktig retning , med gode resultater.

Yrker med sterk overvekt av menn eller kvinner får lett store utfordringer med sin egen selvdyrking, omgangstone, kreativitet og omstillingsevne.
Ledelsen får gjennom bedre kjønnsbalanse selvfølgelig flere synspunkter/krav å forholde seg til, men det er bare sunt og utviklende.

Vilken bransje är du i om dere faktiskt har klarat av att få till en forskjell? Har det medför att andra bedrifter får en sämre fordelning? 

Tvivlar på (är säker på) att det finns många kvalifiserade- kvinnliga IT utvecklare, kvinnliga rörläggare, manliga sykepleiere, manliga barnehageassitenter som ikke får jobb i sina bransjer. 

Hvis andelen som har en viss kvalifikation är ojämställd kan man självklart ikke kvotera in jämställdhet. 

Enkelte bedrifter kan få det till men då får ju andra bedrifter det ännu värre. Har hört att många kvinnliga utvecklare for eksempel jobbar i de stora och attraktiva konsulent bedriftene. Er ikke så rart att många kvinner samlas i de mest attraktiva bedriftene då de är attraktiva på arbetsmarknaden.   

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (16 timer siden):

Kvinner passer ikke bedre enn menn til hjemmejobben, og menn passer ikke bedre til utejobben. Det du skriver er bare konservativt bullshit som du ikke har backing for. Det er hverken belegg for det i biologi, statistikk eller på noe annet vis.

👆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (14 timer siden):

Men problemet til de som har mislykkes der og ser på sin maskulinitet som knyttet til forsørgeremne og å åpne syltetøyglass, er jo at de ikke behøves.

Haha, i vårt hus så kommer han med syltetøyglassene til meg 😁 (heldigvis så har de i senere tid laget syltetøyglass som er lette åpne da. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (7 timer siden):

<"Vi kan kommunisere med hunder, så da er vi helt like... voff">

 

<"Menn er uenige med andre menn og enige med kvinner innimellom, så da er det bare snabelen som skiller.">

 

<"Programmering begynte som kvinneyrke. Av seg selv ble det til et manneyrke, men det finnes iiiiingen indre natur som påvirket denne endringen.">

 

Det der var bare virkelighetsfjernt.

 

<"Det finnes unntak om jeg vrir på hue... derfor har jeg rett om regelen.">

 

Her har du totalt ignorert all substans og mening bak mine argumenter, nok en gang.

 

 

Som vist ovenfor (ved blant annet at jeg belyser alt tullet ditt med korte, men korrekte representasjoner), er du enten sykt virkelighetsfjern, ekspert på å lure deg selv ("delusional"), eller så troller du...

Jeg er uansett ferdig med deg. Det er jo som å diskutere med en glemsk og kverulerende robot.

 

Ingen har sagt "helt like", men det er heller ingen vits å late som at det ikke er noe til felles i bunn som muliggjør kommunikasjonen (og, siden det er deg, får jeg vel presisere at hvordan en hund ser ut har ingenting å si i akkurat denne diskusjonen)

Det frister å spørre: hvilken substans har du i innleggene dine, egentlig? Og, jeg savner det ikke om du lar være å svare meg ;)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer, men det er ikke noe substans og mening bak dine argumenter, heller ikke denne gang. 

Man må jo først forstå det for å kunne gjenkjenne substans og mening, så da har du vel ikke forstått det da.

 

leticia skrev (2 timer siden):

Haha, i vårt hus så kommer han med syltetøyglassene til meg 😁 ...

Ikke overrasket... er du kona til @knopflerbruce kanskje?

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Når det gjelder fruktbaret... Jeg mener jo selvfølgelig at abort videre bidrar i negativ retning her. Når man myrder barna som er på vei (og støtter vedlikehold og kanskje også utvidelse av grensen på dette) så blir det jo litt rart når samme vedkommende samtidig klør seg i hue over at fruktbarheten er synkende, og mener det er et problem...

Endret av Ogalaton
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (44 minutter siden):

Når det gjelder fruktbaret... Jeg mener jo selvfølgelig at abort videre bidrar i negativ retning her. Når man myrder barna som er på vei (og støtter vedlikehold og kanskje også utvidelse av grensen på dette) så blir det jo litt rart når samme vedkommende samtidig klør seg i hue over at fruktbarheten er synkende, og mener det er et problem...

Har påpekt det samme selv og her blir «frislipperne» svar skyldig.
Ønsker de enda lavere fødselstall  og hvorfor det ?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (2 timer siden):

Man må jo først forstå det for å kunne gjenkjenne substans og mening, så da har du vel ikke forstått det da

Jeg kjenner veldig godt igjen noe som har substans og mening. Mange her som skriver på en slik måte som gir mening. 

 

Ogalaton skrev (2 timer siden):

Ikke overrasket... er du kona til @knopflerbruce kanskje?

Nei. Tror det eller ei, så er menn som liker å kontrollere og bestemme over kvinner i mindretall i Norge i dag, selv om de som liker dette begynner å bli temmelig desperate for at det snart ikke er noen damer igjen å velge i. Damer finner seg ikke i sånt lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Har påpekt det samme selv og her blir «frislipperne» svar skyldig.
Ønsker de enda lavere fødselstall  og hvorfor det ?

Barn skal ikke bare fødes. De skal følges opp på en god måte, for å få et så velfungerende samfunn som mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Har påpekt det samme selv og her blir «frislipperne» svar skyldig.
Ønsker de enda lavere fødselstall  og hvorfor det ?

Mistenker at årsaken er den samme hjernedøde holdingen vi også ellers ser rundt omkring... man ønsker å være populær, så man retter seg til enhver tid etter de populære, "politisk korrekte" meninger. Disse meninger løftes frem med ivrig lidenskap fra alle innflytelsesrike samfunns-kanter slik at det hele blir en illusjon om at "alle mener jo dette!!!". Samfunnet får da gjort disse meningene "velduftende" for folket, som da følgelig skrur av hjernen, tillater motstridende meninger på naivt og godtroende vis, og lar seg lede hvor som helst... også utfor stupet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (51 minutter siden):

... Damer finner seg ikke i sånt lenger. 

Jenter faller for kontrollerende bad-boys. Det har de alltid gjort, og nå mer enn før.

Jenter liker prinsippfasthet hos menn. En mann som er trygg på seg selv, selvsikker, har selvtillit og står ved sine prinsipper (uten å endre på dem pga en pen jente), er en mann som "svømmer" i muligheter når det gjelder jenter.

(kanskje ikke gjeldende akkurat deg, da du tydelig er et avvik fra normalen som hjelper mannen din å åpne syltetøyglass)

Det sier noe om kvinnens "natur" at det er slik. Jordan B Peterson nevnte at jenters enorme tiltrekning til "fifty shades of grey" kunne svare til deres indre naturs lengt etter å bli dominert av menn og satt på plass. Han delte tanker rundt at jenter har tørstet etter dette en stund i den hyper-feminiserte og feministiske Vesten, hvor menn bare er dørmatter. Videre snakket han om hvordan venstreorienterte jenter er så varmt innstilt til islam... som jo er dominerende ovenfor kvinner. Han snakket om jenters underbevissthet og at denne da ser ut til å belyse interessante ting. Man vet jo at kvinner også ofte sier én ting, men mener noe helt annet.

Endret av Ogalaton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (49 minutter siden):

Har påpekt det samme selv og her blir «frislipperne» svar skyldig.
Ønsker de enda lavere fødselstall  og hvorfor det ?

I dag har man kommet så langt at man ikke trenger å sette barn til verden som ikke er ønsket. Disse barna får det som regel ikke noe bra.

I dag kan kvinner velge vekk barn, eller vente til de er klare. Det handler om ansvaret man har for eget liv. Man må først kunne ta vare på seg selv og forsørge seg selv, før man kan ta vare på andre. Det er viktig både pga. selvtillit, personlig styrke og livskvalitet. Hvordan man har det overføres videre til barna.

Feks. kan alenemødre uten støttende foreldre, fort bli til NAV-klienter. De som har vært borti NAV, vet at det fort kan bli til et nedbrytende avhengighetsforhold. Er det fruktbart for samfunnet?

Forholdet til NAV kan også starte senere i livet, når kvinner som har gått hjemme med barn istedenfor å jobbe blir skilt og blir minstepensjonister av samme grunn. Pensjon har lang opptjeningstid.

Man kan ikke bare se på antallet barnefødsler isolert selv. Man må ha noe å tilby barn.

Vi har også en kultur som har overlatt ansvaret for gamle foreldre til stat og kommune. Den jobben var det kvinner som gjorde før gratis. Det er fortsatt de som stiller mest opp for foreldrene. Å få mange barn i dag, er ikke ensbetydende med at mange vil besøke deg på sykehjemmet. Gode familieforhold må ligge til grunn. Vi gjør ting mer av lyst enn av plikt. Så lenge det fortsatt er kvinnene som gjør mest av pliktene, vil de velge noe av dette vekk når de har blitt likestilt med menn. Kvinner vil ha like mye frihet og fritid som menn.

Jeg tror at kvinner som er i forhold med menn som fungerer godt - empatiske og støttende menn -  og som deler på ansvaret, ofte vil ønske seg flere barn. Bedre tilrettelegging i samfunnet for at menn skal kunne ta sin del, og økonomiske insentiver for unge foreldre vil gjøre barn mer attraktivt. Boligmarkedet må bli sosialdemokratisk.

Og døgnåpne barnehager, så de som jobber natt ikke trenger å velge mellom barn og jobb.

Og vi bruker for mye tid på sosiale medier. Kanskje det er en viktig årsak til at fødselsratene synker? Men på forumet legges skylden på kvinner. Samtidig har kvinner mer makt enn menn til å styre utviklingen. Det skulle også bare mangle, siden det er de som går gravide, føder barn og ammer barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (11 minutter siden):

Jenter faller for kontrollerende bad-boys. Det har de alltid gjort, og nå mer enn før.

Jenter liker prinsippfasthet hos menn. En mann som er trygg på seg selv, selvsikker, har selvtillit og står ved sine prinsipper (uten å endre på dem pga en pen jente), er en mann som "svømmer" i muligheter når det gjelder jenter.

(kanskje ikke gjeldende akkurat deg, da du tydelig er et avvik fra normalen som hjelper mannen din å åpne syltetøyglass)

Det sier noe om kvinnens "natur" at det er slik. Jordan B Peterson nevnte at jenters enorme tiltrekning til "fifty shades of grey" kunne svare til deres indre naturs lengt etter å bli dominert av menn og satt på plass. Han delte tanker rundt at jenter har tørstet etter dette en stund i den hyper-feminiserte og feministiske Vesten, hvor menn bare er dørmatter. Videre snakket han om hvordan venstreorienterte jenter er så varmt innstilt til islam... som jo er dominerende ovenfor kvinner. Han snakket om jenters underbevissthet og at denne da ser ut til å belyse interessante ting. Man vet jo at kvinner også ofte sier én ting, men mener noe helt annet.

Hvis Jordan snakket om jenter (aka tinder-nivå), så ville jeg vært enig. Jenter er forskrudde fordi de styres mer av hormoner og instingter, enn rasjonalitet. Men hva skjer når jenter har fått en bad-boy på kroken? De skiller seg. Fordi de rosa brillene faller av, ca 3 måneder etter forelskelsen.

Men sånn informasjon passer ikke inn i narrativet, så man klipper bare ut den der første dating-fasen, og bruker den for alt det er verdt.

Den rasjonelle kvinnen velger en samarbeidspartner, og forhold som varer, og skårer mest på lykke (hva nå enn det er), er de forhold hvor hjemmeoppgaver deles likt, og begge har sine egne karrierer. Forskning viser også at antall år med studier på begge parter, øker parallelt oddsene for at forhold varer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (14 minutter siden):

... Men hva skjer når jenter har fått en bad-boy på kroken? De skiller seg. Fordi de rosa brillene faller av, ca 3 måneder etter forelskelsen.

Kan ikke årsaken også være at mannen endrer seg etter den tiden? Fra å være en bad-boy som ikke bryr seg om så mye, til en som setter jenta på pidestallen... hvor jenta da mister interessen pga dét.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ogalaton skrev (21 minutter siden):

Kan ikke årsaken også være at mannen endrer seg etter den tiden? Fra å være en bad-boy som ikke bryr seg om så mye, til en som setter jenta på pidestallen... hvor jenta da mister interessen pga dét.

For å finne ut hva som fungerer, må man se på kvalitetene til de forholdene som varer, og det fins ikke bad-boy vibber blant kjennetegnene der. Så kan du jo gjerne fundere på hvorfor forholdene med bad-boy'ene tar slutt. Men det blir irrelevant. Ingen vil, eller orker, å bo med en gorilla. For meg er det selvforklarende. Samt; jenter tester som regel bare en bad-boy, tidlig i livet, og lærer av det. På samme måte som at vi undersøker, tester og lærer av alle dumme erfaringer. Vi må rett og slett gjøre dumme ting for å lære hva som er dumt. Slikt som brenne oss på varm mat, og skli på isen, date en idiot.

En liten prosentandel finner gjentagende bad-boys, mest fordi de mangler innsikt i egen oppdragelse, selvbilde og selvfølelse, slik at de ikke klarer å se flaggene. Men forholdene forblir kortvarige, av den naturlige grunnen at de ikke bygger tosidige vekstfaktorer. Mennesker er avhengig av vekst (primærbehov), og det er også selvforklarende siden vi ikke går rundt i babybleier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...