Gå til innhold

27.9.2023: vi markerer 30 år med konkurranse på mobilmarkedet


Anbefalte innlegg

27.9.2023 er det 30 år siden Telia (ok, da, det var NetCom) åpnet GSM-nettet sitt for kommersiell drift. Her er prislista:

Produkt Måned Dag Kveld
NetCom Spar 129 3,57 2,99
NetCom Standard 149 3,28 2,99
NetCom Storbruker 199 2,99

2,99

Justert for konsumprisindeks blir prislista denne:

Produkt Måned Dag Kveld
NetCom Spar 257 7,12 5,97
NetCom Standard 297 6,54 5,97
NetCom Storbruker 397 5,97 5,97

Tekstmeldinger kom først i 1996...

Da er det klart for å mimre :)

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Bäcker said:

Da er det klart for å mimre :)

Husker jeg hadde abonnement hos Chess (mener jeg de het), og som ble kjøpt opp av Netcom. Netcom lovte at allt skulle bli like bra eller bedre under Netcom som det hadde vært under Chess. Sannheten var at Netcom plaserte oss fra Chess i et samleabonnment med forskjellige betingelser. Jeg hadde abonnement til halve prisen hos Chess som jeg tegnet under en kampanje, og fikk etter hvert "tilbud" fra Netcom om "bedre" betingelser, som for oss som hadde halv pris hos Chess i realiteten var DÅRLIGERE enn betingelsene vi allerede hadde!!! Abonnementet vi fikk hos Netcom ble også ekskludert fra Roaming Like Home så vidt jeg husker. Unskyldningen til Netcom for å ikke gi oss roaming var at abonnementet vi hadde ble faset ut ikke veldig lenge etter at vi ble overført fra Chess!!! Husker det var klagestorm på facebooksiden til Netcom, men vi ble fortsatt like dårlig behandlet, og tror ikke Netcom en gang tok seg bryet med å svare ordentlig på kritikken heller. Kritikken ble i alle fall over hodet ikke tatt hensyn til av Netcom!!!

Det en mine miner fra min tid hos Netcom og deretter Telia 🤬

Edit: Ikke er jeg i nærheten av å være alene med å være misfornøyd med Telia heller:

https://www.bytt.no/mobilabonnement/mobiloperatorer/privat

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar

 

Min første mobil fikk jeg som 14-åring av mine foreldre i 1995, en Motorola MicroTac Digiflip med Telenor-abonnement. Det var året Televerket ble til Telenor. Husker ikke ringe- eller månedsprisene siden det ikke var meg som betalte regningen, men billig var det nok ikke. Mobilen var ment for å gi beskjed dersom jeg kom sent hjem, trengte å bli hentet o.l. Det var ikke mange andre på min egen alder den gangen som hadde mobil enda og sms var ikke blitt en greie, så det ble mest samtaler til hjemme-nummeret vårt eller mine foreldre og søster sine mobiler.

Min fetter hadde Netcom på den tiden og jeg husker når vi var på sjøen hele sommeren at Telenor klart hadde best dekning i kyst-områdene utenfor Bergen. Dette har egentlig ikke endret seg den dag i dag, på ene hytten vår som ligger på en øy utenfor Bergen er det fortsatt klart best dekning med Telenor men Telia har helt klart bedret seg de siste 2-3 årene. Det gikk mange år før jeg hadde mitt første Netcom-abonnement og jeg har vært innom dem flere ganger som kunde.

Motorola Digiflip´en jeg fikk i 1995 førte til at jeg ble bitt av basillen som heter mobiltelefoner, jeg har eid mange gamle klassikere som Motorola StarTac, Ericsson GH388 og GF788, Nokia 2110, 8110 og 8810 med flere. Lurer på hvor mye penger denne interessen egentlig har kostet meg men kan ikke si annet enn at det har vært moro å følge den rivende utviklingen. 🙂

I dag er mobilene blitt så bra de er ganske kjedelige, jeg har vekslet mellom Android og iOs men ender opp med iPhone nå for tiden. Det er små hopp i ytelse, ikke noe revolusjonerende funksjoner og kamera-kvaliteten går sakte fremover år for år. Etter iPhone sitt inntog 2007 og fremover når touchskjerm-mobilene kom for fullt var det mange år med mye spennende modeller og det jeg følte var mer innovasjon. Jeg hadde den første Samsung Fold-mobilen men formatet er ikke klart for oss som driver med gårdsarbeid og ikke kan unngå å få jord og annet rusk på hendene eller i lommene.

Mobilabonnementet mitt er hos Telenor via arbeidsgiver med uendelig datamengde uten struping og alt annet fri bruk, så følger ikke særlig med på hva som tilbys av de ulike mobiloperatørene lengre. Føler som med dagens mobiler at de er lite variasjon hos operatørene de gangene jeg blir spurt om råd av familie og venner hvilke de bør velge når de plutselig opplever at den de bruker er kjøpt opp og de vil unngå å bytte dekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (10 timer siden):

Risikerer du ikke å få jobbtelefoner i fritida? Mener å huske at du jobber innen omsorg.

Jeg benytter privat tlf til å ringe våre tresifrede venner, andre institusjoner og foretak når ting tar tid, og så har jeg jobb tlf med viktige apper klar med tilgang på data. Opplever at jobb tlf mister data tilgang under samtaler, og det er kritisk når appen med pasient info trenger data. Og jeg er tilgjengelig for å motta andre samtaler fra kollegaer på jobb tlf når jeg står midt oppi noe.

 

Min historie fra min første telefon:

Jeg fikk kloa i en Nokia 1611 i en alder av 15. Den hadde lang batteritid og dekning "overalt". Hjalp meg å holde kontakt med familie, venner og kjente da jeg bodde lengst ute på Frøya. NetCom ble valget, trass i at med tanke på dekningen i den tiden burde gått for Telenor. En ny verden åpnet seg og ble brått frelst. Jobbet innen laksenæringen og fikk alt for mye penger mellom fingrene, som endte opp i mange nye telefoner utover. 😅

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (13 timer siden):

Min første var vel en Phillips mobil som jeg kjøpte på Rimi på Lade i 1997 for 100kr tror jeg, med sånn abonnement (kontantkort?) som måtte fylles på. Funket bra i mange år. Sim-kortet var i full kredittkort-størrelse.

Var det Philips Diga? Det var min første. Med abonnement til 200 kr mnd. Ringte nesten aldri så jeg sparte opp til over 1400 kr i ringeminutter som jeg brukte opp før jeg byttet abonnement.

Lenke til kommentar

Begynte moroa med Ericsson GA628. Den kunne pimpes opp med stubby antenne og forskjellige tjukkelser på batteriet alt etter om man ville ha lenger bruk eller slankere telefon. Hvis jeg ikke husker helt feil. Og så Ericsson T10s eller T18s, husker ikke hvilken. Og så var det over til Nokia med 3210 og 8210. Det var den gangen man faktisk fikk noe grensesprengende nytt når man byttet mobiltelefon, ikke bare kanskje litt bedre kamera til å ta bilder av maten sin med sånn som i dag :p og tekstmeldinger kostet penger, men ved å prøve 100 forskjellige meldingssentraler fra ymse land så gikk det innimellom an å sende gratis.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg husker godt var når det kom Netcom Youngtalk/Friends og Tele2 Kompis, Samt Fri-Familie.
Tror det var sånn i 2005 om jeg ikke husker feil.
I såfall skulle alle ringe alle og til lengst mulig tid. Blant min vennegjeng husker jeg dette var stas og kult.
Var vel også sånn du kunne sette opp en liste med begrenset antall kontakter du kunne ringe gratis til også.

Var bare å fylle på kontantkortet med minstebeløp og kjøre på med gratis anrop. Minuttpris var gratis og noen hadde oppstartsgebyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bäcker skrev (På 12.9.2023 den 6:34 PM):

I 2005 kom trådløs familie. Da kunne du ringe gratis til inntil fem personer i samme familie. Ved hjelp av et lite triks kunne du ringe gratis til alle fast- og NetCom telefoner, i tillegg.

Kva gjekk det trikset ut på? Vidarekopling av eitt av nummera til ein vilkårleg fasttelefon eller NetCom-telefon?

Lenke til kommentar

Noen som husker alle de sprø ringetonene? Kvekkelyder, ei rautende ku og så videre. Eller oppstarten av en mobil som var avslått under flyreise? Artig å gjenkjenne de ulike mobilene på lyden. Ellers kunne man senere kjøpe skjermbilder og små bevegelige klipp (kommer ikke på hva det heter) av damer med store bryster og så videre. Det var faktisk kult å vise frem. 

Senere kunne man chatte med tekstmeldinger på tv2 og hos NRK for en grei pengesum. Så kunne en chatte og bidra med konkurranser på direkte-tv og sende inn bilder av enten bikkja eller omtrent hva som helst. Unntaket var nakenhet og fotoer av sovende mennesker. Konkurransen var det som kostet mest Man kunne vinne alt fra cdplater og t-skjorter til tv-spill til slutt. Så kom Facebook og ødela hele moroa 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Kva gjekk det trikset ut på? Vidarekopling av eitt av nummera til ein vilkårleg fasttelefon eller NetCom-telefon?

Stemmer. Viderekoplingen var gratis, og samtalen til det nummeret du hadde viderekoplet var også gratis. Dette var på den tiden da det kostet en krone eller to per minutt, så besparelsen var enorm. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (13 timer siden):

Noen som husker alle de sprø ringetonene? Kvekkelyder, ei rautende ku og så videre. Eller oppstarten av en mobil som var avslått under flyreise? Artig å gjenkjenne de ulike mobilene på lyden. Ellers kunne man senere kjøpe skjermbilder og små bevegelige klipp (kommer ikke på hva det heter) av damer med store bryster og så videre. Det var faktisk kult å vise frem. 

Senere kunne man chatte med tekstmeldinger på tv2 og hos NRK for en grei pengesum. Så kunne en chatte og bidra med konkurranser på direkte-tv og sende inn bilder av enten bikkja eller omtrent hva som helst. Unntaket var nakenhet og fotoer av sovende mennesker. Konkurransen var det som kostet mest Man kunne vinne alt fra cdplater og t-skjorter til tv-spill til slutt. Så kom Facebook og ødela hele moroa 

Industrien der ein kunne kjøpe ringetonar var absurd, men forsvann vel etter kvart som ein fekk mobiltelefonar som kunne spele av .mp3-filer. Eg hugsar at ein kunne kjøpe "andungen kvakk-kvakk" som ringetone. Då brukte eg heller Google og lasta den ned heilt gratis og installerte som ringetone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...