Gå til innhold

Hacket mobil


Enn80

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk mobil av min eksmann for snart 5 år siden. Han ga den til meg i gave rett etter det hadde blitt slutt.  Nå har jeg  mistanke om at han har installert spyware på den. Dette er i så tilfelle veldig skjult og ikke noe som gir tydelige symptomer på mobilen. Batteriet tappes litt for raskt. Har bestilt ny mobil.  Bør jeg la være å overføre apper og filer fra den gamle mobilen til den nye via et slikt program man bruker til det? Eller legge alt inn manuelt? Er redd spywaren følger med på lasset til den nye mobilen. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enn80 skrev (20 minutter siden):

Hei

Fikk mobil av min eksmann for snart 5 år siden. Han ga den til meg i gave rett etter det hadde blitt slutt.  Nå har jeg  mistanke om at han har installert spyware på den. Dette er i så tilfelle veldig skjult og ikke noe som gir tydelige symptomer på mobilen. Batteriet tappes litt for raskt. Har bestilt ny mobil.  Bør jeg la være å overføre apper og filer fra den gamle mobilen til den nye via et slikt program man bruker til det? Eller legge alt inn manuelt? Er redd spywaren følger med på lasset til den nye mobilen. 

 

Hvis telefonen din er 5 år gammel, kudos til deg for å ha brukt en telefon så lenge! Det at batteriet tappes fortere nå enn vanlig er kanskje pga telefonens alder. 

Jeg kan ikke fortelle deg at du tar feil, men det virker ganske usannsynlig at eksmannen din har kunnskap nok til å spionere på deg via telefonen din.

Men du kjenner han best og situasjonen også, så jeg velger å råde deg til å kjøpe ny mobil og ikke overføre noe. Da er du 100% sikker.

Lykke til!

Endret av Sharpings
  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Enn80 said:

Bør jeg la være å overføre apper og filer fra den gamle mobilen til den nye via et slikt program man bruker til det? Eller legge alt inn manuelt? Er redd spywaren følger med på lasset til den nye mobilen. 

Målet her må jo være å slippe bekymringen først og fremst. Dermed ville jeg unngått å overføre noe direkte. Det er en fin anledning til å rydde litt i hvilke apper man har, selv om de er litt mer jobb.

Data du ønsker å ta vare på ville jeg overført til en datamaskin, så kan du vurdere senere om du ønsker noe av den på din nye telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (22 minutter siden):

Hvis telefonen din er 5 år gammel, kudos til deg for å ha brukt en telefon så lenge! Det at batteriet tappes fortere nå enn vanlig er kanskje pga telefonens alder. 

Jeg kan ikke fortelle deg at du tar feil, men det virker ganske usannsynlig at eksmannen din har kunnskap nok til å spionere på deg via telefonen din.

Men du kjenner han best og situasjonen også, så jeg velger å råde deg til å kjøpe ny mobil og ikke overføre noe. Da er du 100% sikker.

Lykke til!

Takk for det 😊 

Han har nok ikke kunskap om dette, men kan få hjelp av der han kjøpte det, kanskje? 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Var den ferdig konfigurert, eller åpnet du eska og konfigurere den fra bunnen av selv?

Om du gjorde førstegangsoppsett selv skal det veldig mye til for at det er noe skult inne på mobilen.

Det husker jeg ikke helt😐 Min eks mann har også kopiert nøkkelen ulovlig til min nye bolig. Han har låst seg inn her flere ganger mens jeg har vært ute. Hvordan vet han at jeg ikke er hjemme?  Han bor og jobber på en annen kant av byen, så det er lite sannsynlig at han tilfedligvis ser meg ute.  Jeg vet ikke, men har en veldig sterk mistanke om at han er utspekulert nok til å skaffe seg et spionprogram og få noen som kan det til å hjelpe seg meg å installere det. 

Lenke til kommentar
Enn80 skrev (37 minutter siden):

Det husker jeg ikke helt😐 Min eks mann har også kopiert nøkkelen ulovlig til min nye bolig. Han har låst seg inn her flere ganger mens jeg har vært ute. Hvordan vet han at jeg ikke er hjemme?  Han bor og jobber på en annen kant av byen, så det er lite sannsynlig at han tilfedligvis ser meg ute.  Jeg vet ikke, men har en veldig sterk mistanke om at han er utspekulert nok til å skaffe seg et spionprogram og få noen som kan det til å hjelpe seg meg å installere det. 

Det er veldig relevant for å svare på spørsmålet. Om han har satt opp telefonen for deg, og derfor hatt tilgang til den, så er det langt lettere å installere noen ulumskheter.

Om den var ny i eske og du kjørte førstegangsoppsett fra starten av er sjansen fantastisk mye mindre.

Hvilken type mobil er det snakk om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer litt an på telefonen. Er det Android er det noe enklere enn med en iPhone. For din eks-mann er det nok litt komplisert men for en litt yngre med passe datakunnskaper skulle det ikke være umulig å levere deg en telefon hvor en annen part har installert programvare som gjør at den telefonen kan overvåkes. Hvis han er typen som måtte vite alt om deg når dere var sammen, hvor du var, samt lett sjalu, styrende og kontrollerende eller bare nysgjerrig er det ingen usannsynlighet, men sikkert lite trolig uansett.

Som andre nevner, etter 5 år er det batteriet (hvis det aldri har vært byttet) ganske på siste verset så en kan ikke forvente at det lader like bra eller holder på batteriet særlig lenge, om i det hele tatt.

Hvis du ikke får ro over mistanken er det beste rådet mitt og rett & slett bare kjøpe en ny telefon, dropp overføringer hvis det er samme mobilprodusent, start på nytt vers med ny telefon. Bilder / videor ect andre viktige ting kan du sikkert laste opp til en iCloud eller Google drive ect for å bevare de, mens alt av programmer og apper / software installerer du på nytt. Da er du trygg på at du ikke blir overvåket av din eks-mann via telefon. Igjen, iPhone er noe tryggere med tanke på hva du installerer av programmer så lenge du vet på forhånd hva som er trygt eller ikke, og det kan du lese deg opp om før du velger å installere noe som helst.

Men noe jeg stusser på, hvem gir en annen, en eks kone/mann, en telefon i gave rett etter skilsmissen(?) Jeg blåser egentlig i grunn, det bare hørtes veldig rart ut.

Endret av thatguy83
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Det er veldig relevant for å svare på spørsmålet. Om han har satt opp telefonen for deg, og derfor hatt tilgang til den, så er det langt lettere å installere noen ulumskheter.

Om den var ny i eske og du kjørte førstegangsoppsett fra starten av er sjansen fantastisk mye mindre.

Hvilken type mobil er det snakk om? 

Jo, skjønner det er relevant. Men jeg husker ikke. Den lå i eske da jeg fikk den. Han har kjøpt den så da har han hatt en mulighet til å få lagt inn spionprogrammet. Det er android, Huawei.

Endret av Enn80
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (55 minutter siden):

Kommer litt an på telefonen. Er det Android er det noe enklere enn med en iPhone. For din eks-mann er det nok litt komplisert men for en litt yngre med passe datakunnskaper skulle det ikke være umulig å levere deg en telefon hvor en annen part har installert programvare som gjør at den telefonen kan overvåkes. Hvis han er typen som måtte vite alt om deg når dere var sammen, hvor du var, samt lett sjalu, styrende og kontrollerende eller bare nysgjerrig er det ingen usannsynlighet, men sikkert lite trolig uansett.

Som andre nevner, etter 5 år er det batteriet (hvis det aldri har vært byttet) ganske på siste verset så en kan ikke forvente at det lader like bra eller holder på batteriet særlig lenge, om i det hele tatt.

Hvis du ikke får ro over mistanken er det beste rådet mitt og rett & slett bare kjøpe en ny telefon, dropp overføringer hvis det er samme mobilprodusent, start på nytt vers med ny telefon. Bilder / videor ect andre viktige ting kan du sikkert laste opp til en iCloud eller Google drive ect for å bevare de, mens alt av programmer og apper / software installerer du på nytt. Da er du trygg på at du ikke blir overvåket av din eks-mann via telefon. Igjen, iPhone er noe tryggere med tanke på hva du installerer av programmer så lenge du vet på forhånd hva som er trygt eller ikke, og det kan du lese deg opp om før du velger å installere noe som helst.

Men noe jeg stusser på, hvem gir en annen, en eks kone/mann, en telefon i gave rett etter skilsmissen(?) Jeg blåser egentlig i grunn, det bare hørtes veldig rart ut.

Han var en slik person som ville skjule sine negative siden som sjalsusi og behov for kontroll. Han skjuler all sin negativ oppførsel for omverdenen. Men av og til kommer det fram likevel. Han har snoket i pc-en min. Der var han ikke nøye nok med å skjule spor. 

Da velger jeg å legge inn alle apper og sånt på nytt uten å overføre fra den gamle.  Det er en android som jeg mener han har hacket.

Jeg stusset over det jeg også da jeg fikk mobilen i julegave. Men han skjuler kontrollbehovet og sjalusien sin ved å late som om han er så snill, gavmild og hjelpsom😑 Typisk skjult narsissistisk oppførsel. 

Lenke til kommentar
Enn80 skrev (21 timer siden):

Fikk mobil av min eksmann for snart 5 år siden. Han ga den til meg i gave rett etter det hadde blitt slutt.  Nå har jeg  mistanke om at han har installert spyware på den. Dette er i så tilfelle veldig skjult og ikke noe som gir tydelige symptomer på mobilen. Batteriet tappes litt for raskt. Har bestilt ny mobil.

Etter 5 år med samme telefon forstår jeg at du vil bytte, men du har fortsatt muligheten til å tilbakestille den til fabrikkinnstillingene og sette den opp på nytt. Det ville jeg gjort uansett hvis jeg kjøpte ny, ikke hentet gamle data fra backup.  Regner med at du har alle viktige data lagret i skyen uansett.

Lurer litt på hvorfor det har tatt deg 5 år før du mistenker dette? Er det først den siste tiden noe mistenkelig har skjedd?

Lenke til kommentar
X10anT skrev (På 7.9.2023 den 19.41):

Med mobiltelefon kan du aldri være 100% sikker!

Nei, men man kan gjøre diverse tiltak for å være ekstra sikker. Om man gjør det på rette måten så kan det bli veldig bra! Mobil er mye sikrere enn PC. 

Enn80 skrev (På 7.9.2023 den 20.57):

Den lå i eske da jeg fikk den. Han har kjøpt den så da har han hatt en mulighet til å få lagt inn spionprogrammet. Det er android, Huawei.

Jeg ser at du er vant til android fra før. Da har du mange muligheter. Om du vil ha mye mer kontroll på mobilen din enn det som er vanlig, så kan jeg anbefale å kjøpe en Google Pixel telefon og deretter installere GrapheneOS (GrapheneOS fungerer bare på Pixel-telefoner). Nå vet jeg ikkje om du er teknisk anlagt, men dette er veldig enkelt å gjøre, det eneste du trenger er en USB-kabel, en PC, og guiden for å installere. Det er superenkelt og er gjort på en halvtime. 

Sikkert mange som kommer til å stusse på dette, men GrapheneOS er det sikreste android opreativsystemet (ja det er et OS, ikke en ROM. Her er det ingen Root involvert). 

Hvorfor anbefaler jeg GrapheneOS?

- Det er veldig sikkert. Du får de nyeste sikkerhetsoppdateringene hver måned, og alle android versjoner i minimum 5 år. 

- Utviklerne har et ekstremt fokus på sikkerhet, så de har utviklet mange teknologier for å beskytte brukeren. 

- Du har full kontroll på alt som skjer på telefonen. Du kan deaktivere tilganger som ikke er mulig på andre telefoner. Å skru av GPS betyr faktisk at GPS er avskrudd, i motsetning til andre telefoner. Det samme gjelder mikrofon, kamera og andre sensorer. 

- Du kan velge å bruke telefonen uten Google, men man kan bruke Google og laste ned apper som en hvilken som helst annen android telefon. Jeg har gjort det, og har aldri hatt noen problemer, inkludert BankID, mobilbank, Vipps. 

- Du kan velge akkurat hvilken tilgang apper skal ha til dine data (Storage Scopes). Og det samme med kontakter (Contact Scopes).

Det er en million andre ting jeg kunne nevt, og jeg har sikkert mistet alle som er i denne tråden allerede 😅

Men hovedpoenget er: Om du vil ha full kontroll over din egen telefon og ha sikkerhet i høysetet, så finnes det ingen andre alternativer enn GrapheneOS. 

https://grapheneos.org/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enn80 skrev (På 7.9.2023 den 19.10):

Det husker jeg ikke helt😐 Min eks mann har også kopiert nøkkelen ulovlig til min nye bolig. Han har låst seg inn her flere ganger mens jeg har vært ute. Hvordan vet han at jeg ikke er hjemme?  Han bor og jobber på en annen kant av byen, så det er lite sannsynlig at han tilfedligvis ser meg ute.  Jeg vet ikke, men har en veldig sterk mistanke om at han er utspekulert nok til å skaffe seg et spionprogram og få noen som kan det til å hjelpe seg meg å installere det. 

Ad nøkkel vil jeg si er «over streken». Skift lås eller evt få Yale Doorman el lign installert, da kan rfid brikker som kommer på avveie enkelt deaktiveres.

Kamera i boligen som tar opp ved bevegelser med lagring til sky og varsling til mobil koster et par tusenlapper. Evt enkelt viltkamera fra biltema (700) for enda enklere løsning men da bare lokalt opptak til sd kort

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...