Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppdaget flere feil etter bruktbilkjøp, hva bør jeg gjøre?


Jqi

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Ford Focus fra 2011 for tre uker siden. Selgeren opplyste at bilen var i svært god stand og hadde fulgt alle servicer. Det eneste som har skjedd er at jeg måtte bytte reimen etter to uker. Da jeg skulle bytte reimen hos et verksted, oppdaget jeg oljelekkasje mellom girkassen og motoren, samt flere andre feil. Jeg har kontaktet selgeren for å få bilen fikset eller få pengene tilbake, men han nekter å refundere kjøpet og ønsker å få det reparert av en privatperson. Jeg lurer nå på hva jeg bør gjøre, da jeg er avhengig av bilen. Jeg har allerede betalt 2500 kroner for en grundig sjekk av bilen hos Ford. Hvis jeg leverer tilbake bilen, vil jeg allerede ha tapt 5000 kroner."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så den andre posten din, du kjøpte bilen på 160.000km, og regreim skulle byttes på 180.000.

Dette kan være alt fra 1år til 2-3 års kjørelengde, så det å måtte bytte etter 2 uker hadde jeg aldri gått med på.

Oljelekkasjer burde selger også ha sett etter min mening.

Endret av xClaymanx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, xClaymanx said:

Hvor langt hadde bilen gått? Har du servicehistorikk på bilen?

Å bytte regreim etter 2 uker etter kjøp hadde jeg nektet på.

Oljelekkasjer burde selger også ha sett etter min mening.

Bilen har gått 160 000 km, og vi har blitt enige om å bytte reim. Ja, det har vi. Siste service ble gjort i 2022. Her er lenken til Finn, og bilen har vært gjennom EU-kontroll for 5 måneder siden.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=314473588&fbclid=IwAR3Rio0ULzH0bEGA8IEA2KWVkwmNGb8g_asuhNPyUb6sw0iJrp-3tm9KUYI

Her er en video av feilene de har funnet på verkstedet

https://eu.citnow.com/vt2gZ1CtWs3?fbclid=IwAR06i8gbZNgwY8AVwyvJ1tcrKQJdxqzEHvGVOzoOtfYOCxN4IQxTgwHs1Fw

file:///C:/Users/jqa/Downloads/Kontrollsedler.pdf   Denne har jeg fått fra Vegvesen

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Jqi said:

Jeg kjøpte en Ford Focus fra 2011 for tre uker siden. Selgeren opplyste at bilen var i svært god stand og hadde fulgt alle servicer. Det eneste som har skjedd er at jeg måtte bytte reimen etter to uker. Da jeg skulle bytte reimen hos et verksted, oppdaget jeg oljelekkasje mellom girkassen og motoren, samt flere andre feil. Jeg har kontaktet selgeren for å få bilen fikset eller få pengene tilbake, men han nekter å refundere kjøpet og ønsker å få det reparert av en privatperson. Jeg lurer nå på hva jeg bør gjøre, da jeg er avhengig av bilen. Jeg har allerede betalt 2500 kroner for en grundig sjekk av bilen hos Ford. Hvis jeg leverer tilbake bilen, vil jeg allerede ha tapt 5000 kroner."

Så vidt jeg vet har ikke privatpersoner lov til å reparere noe nevneverdig på biler de ikke eier selv. Mulig en oljelekasje er innenfor i og med det ikke innebærer noen sikkerhetsmessige deler/funksjoner på bilen. Men om du over hodet vurderer å la selger ordne med privatperson for å reparere dette hadde jeg som et minimum undersøkt lovligheten av det.

3 minutes ago, Jqi said:

Bilen har gått 160 000 km, og vi har blitt enige om å bytte reim. Ja, det har vi. Siste service ble gjort i 2022. Her er lenken til Finn, og bilen har vært gjennom EU-kontroll for 5 måneder siden.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=314473588&fbclid=IwAR3Rio0ULzH0bEGA8IEA2KWVkwmNGb8g_asuhNPyUb6sw0iJrp-3tm9KUYI

Her er en video av feilene de har funnet på verkstedet

https://eu.citnow.com/vt2gZ1CtWs3?fbclid=IwAR06i8gbZNgwY8AVwyvJ1tcrKQJdxqzEHvGVOzoOtfYOCxN4IQxTgwHs1Fw

file:///C:/Users/jqa/Downloads/Kontrollsedler.pdf   Denne har jeg fått fra Vegvesen

Gjennomført EU-kontroll (PKK) er nok lite relevant i dette tilfellet i og med en PKK vel stort sett bare ser på det sikkerhetsmessige og miljømessige ved bilen. Så lenge det ikke drypper olje på gulvet på verkstedet så slippes bilen gjennom PKK'en så vidt jeg vet. Driftssikkerheten til en bil blir vel ikke sett på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (10 minutter siden):

Så vidt jeg vet har ikke privatpersoner lov til å reparere noe nevneverdig på biler de ikke eier selv. Mulig en oljelekasje er innenfor i og med det ikke innebærer noen sikkerhetsmessige deler/funksjoner på bilen. Men om du over hodet vurderer å la selger ordne med privatperson for å reparere dette hadde jeg som et minimum undersøkt lovligheten av det.

Gjennomført EU-kontroll (PKK) er nok lite relevant i dette tilfellet i og med en PKK vel stort sett bare ser på det sikkerhetsmessige og miljømessige ved bilen. Så lenge det ikke drypper olje på gulvet på verkstedet så slippes bilen gjennom PKK'en så vidt jeg vet. Driftssikkerheten til en bil blir vel ikke sett på i det hele tatt.

Nå tror jeg ikke (håper) at TS har utført bytte selv :)

Han har jo kjøpt bilen, så den er jo i hans eie

Lenke til kommentar
7 minutes ago, xClaymanx said:

Nå tror jeg ikke (håper) at TS har utført bytte selv :)

Han har jo kjøpt bilen, så den er jo i hans eie

 

48 minutes ago, Jqi said:

Jeg kjøpte en Ford Focus fra 2011 for tre uker siden. Selgeren opplyste at bilen var i svært god stand og hadde fulgt alle servicer. Det eneste som har skjedd er at jeg måtte bytte reimen etter to uker. Da jeg skulle bytte reimen hos et verksted, oppdaget jeg oljelekkasje mellom girkassen og motoren, samt flere andre feil. Jeg har kontaktet selgeren for å få bilen fikset eller få pengene tilbake, men han nekter å refundere kjøpet og ønsker å få det reparert av en privatperson. Jeg lurer nå på hva jeg bør gjøre, da jeg er avhengig av bilen. Jeg har allerede betalt 2500 kroner for en grundig sjekk av bilen hos Ford. Hvis jeg leverer tilbake bilen, vil jeg allerede ha tapt 5000 kroner."

 

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (4 timer siden):

 

 

Det kan da være en privatperson som tar på seg å reparere biler. Ikke ulovelig å skru på egen bil :)

Men det er absolutt ikke ulovelig å skru på egen bil. Forstår ikke hvor du har fått det ifra. TS har kjøpt og eier bilen. Den er ikke leasa, eller lånt på noe som helst måte.

Det som stopper folk er om de tørr å skru, ikke at de ikke har lov.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
2 hours ago, xClaymanx said:

Det kan da være en privatperson som tar på seg å reparere biler. Ikke ulovelig å skru på egen bil :)

Men det er absolutt ikke ulovelig å skru på egen bil. Forstår ikke hvor du har fått det ifra. TS har kjøpt og eier bilen. Den er ikke leasa, eller lånt på noe som helst måte.

Det som stopper folk er om de tørr å skru, ikke at de ikke har lov.

Det står svart på hvitt at SELGER ønsker å få feilen reparert av en privatperson... Hva får deg til å blande inn reparasjon utført av TS??? Hadde det vært aktuellt for TS som privatperson å reparere dette selv så hadde det jo ikke vært noe problem... Det er vel rimelig åpenbart at det er SELGER som ønsker å innvolvere en ANNEN privatperson (og IKKE TS) for å utføre reparasjonen! Partiet om at SELGER ønsker en privatperson  til å utføre reparasjonen uthevet jeg til og med i rødt! Og jeg skriver til og med at privatpersoner ikke har lov til å reparere på bilder DE IKKE EIER SELV, da er det IKKE EGEN BIL! Fint om du leser og forstår innleggene du svarer på...

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (9 timer siden):

Det står svart på hvitt at SELGER ønsker å få feilen reparert av en privatperson... Hva får deg til å blande inn reparasjon utført av TS??? Hadde det vært aktuellt for TS som privatperson å reparere dette selv så hadde det jo ikke vært noe problem... Det er vel rimelig åpenbart at det er SELGER som ønsker å innvolvere en ANNEN privatperson (og IKKE TS) for å utføre reparasjonen! Partiet om at SELGER ønsker en privatperson  til å utføre reparasjonen uthevet jeg til og med i rødt! Og jeg skriver til og med at privatpersoner ikke har lov til å reparere på bilder DE IKKE EIER SELV, da er det IKKE EGEN BIL! Fint om du leser og forstår innleggene du svarer på...

Fint å flott det du skriver, fort sinna ble du også 😂

Det er fortsatt ingen lov som forhindrer meg å gå til naboen eller noen annen privatperson for å få reparert bilen min. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Gjest MKII said:

Fint om du leser og forstår innleggene du svarer på...

Vi kjenner ikke til hva som er avtalt rundt bytte av regreim. 
Men hvis forhandler skal bytte denne så står de fritt til å velge hvem som skal gjøre dette. 
Et verksted, en privatperson eller en apekatt. De er uansett ansvarlige for jobben. 

At privatpersoner ikke kan jobbe på biler de selv ikke eier, stemmer ikke. 


 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (14 minutter siden):

Vi kjenner ikke til hva som er avtalt rundt bytte av regreim. 
Men hvis forhandler skal bytte denne så står de fritt til å velge hvem som skal gjøre dette. 
Et verksted, en privatperson eller en apekatt. De er uansett ansvarlige for jobben. 

At privatpersoner ikke kan jobbe på biler de selv ikke eier, stemmer ikke. 


 

Veldig useriøs forhandler som vil involvere en privatperson for en verkstedjobb. For kunde så er det også problematisk i forhold til reklamasjon på selve jobben, om dette skal gjøres av en privatperson. Her vil det kunne resultere i mangelfull dokumentasjon på jobben. Dette kan gjerne være svart arbeid også. Tviler sterkt på at dette er innafor juridisk. 

Endret av Kron
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kron said:

Veldig useriøs forhandler som vil involvere en privatperson for en verkstedjobb. For kunde så er det også problematisk i forhold til reklamasjon på selve jobben, om dette skal gjøres av en privatperson. Her vil det kunne resultere i mangelfull dokumentasjon på jobben. Dette kan gjerne være svart arbeid også. Tviler sterkt på at dette er innafor juridisk. 

Seriøsiteten skal jeg ikke bedømme, som jeg skriver kjenner vi ikke til avtalen gjort mellom forhandler og kjøper. 

Kunden skal reklamere til forhandleren. Privatpersoner kan også dokumentere byttet. 
Står ingen steder at kun verksted kan fylle ut servicehefte.

Det står ingen steder i lovverket at et registerreim bytte på personbiler må utføres av en utdannet bilmekaniker. 
Man kan som nevnt inngå avtale om at det skal utføres av en apekatt, helt innen for lovverket. 
Det er opp til kjøperen å akseptere avtalen. 

 

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (1 time siden):

Fint å flott det du skriver, fort sinna ble du også 😂

Det er fortsatt ingen lov som forhindrer meg å gå til naboen eller noen annen privatperson for å få reparert bilen min. 

 

Marzo skrev (13 minutter siden):

Seriøsiteten skal jeg ikke bedømme, som jeg skriver kjenner vi ikke til avtalen gjort mellom forhandler og kjøper. 

Kunden skal reklamere til forhandleren. Privatpersoner kan også dokumentere byttet. 
Står ingen steder at kun verksted kan fylle ut servicehefte.

Det står ingen steder i lovverket at et registerreim bytte på personbiler må utføres av en utdannet bilmekaniker. 
Man kan som nevnt inngå avtale om at det skal utføres av en apekatt, helt innen for lovverket. 
Det er opp til kjøperen å akseptere avtalen. 

 

Da burde dere lese Forskrift om arbeid på kjøretøy.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-10-28-2170 

Det stemmer som Gjest MKII skriver at det ikke er lov til å skru på andre sine biler, unntaket er biler til personer i egen husstand. § 6 G.

Når en forhandler ønsker å bruke en privatperson til reparasjon av bil så er det veldig useriøst og det sier mye om forhandleren.

Det TS bør gjøre i dette tilfellet er først og fremst holde all kommunikasjon skriftlig, ta kontakt med Forbrukerrådet og aldri i verden godta at en privatperson skal utføre reparasjonene. Det er kun godkjent verksted som gjelder og bruker man en privatperson så kan det bli mye dyrere siden man ikke har noen form for garanti eller mulighet for å reklamere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jqi skrev (19 timer siden):

Jeg kjøpte en Ford Focus fra 2011 for tre uker siden. Selgeren opplyste at bilen var i svært god stand og hadde fulgt alle servicer. Det eneste som har skjedd er at jeg måtte bytte reimen etter to uker. Da jeg skulle bytte reimen hos et verksted, oppdaget jeg oljelekkasje mellom girkassen og motoren, samt flere andre feil.

Sjekket du ikke bilen før du kjøpte den? Var det oljelekkasje da? Er det snakk om svetting, eller en større lekkasje? Du har kjøpt en bil som er 12 år gammel og har kjørt langt, og da må man sjekke den grundig uansett hva selger hevder om tilstand etc. Hvilke "flere andre feil" har du oppdaget?

Lenke til kommentar

Jeg mener følgende burde vært utbedret av selger før han solgte bilen (basert på videoen):
-smurt opp kalippere (glidere) bak
-byttet bunnpannepakning
-byttet drivakselmansjett høyre foran
-4-hjulskontroll

For en hobbymekaniker er dette relativt fort gjort, men det er ikke lov å skru på bremsene på andres biler uten at man er godkjent verksted. Et godkjent verksted tar nok fort et sted mellom 6-12k inkl mva tipper jeg.

Når man kjøper fra forhandler tar man gjerne for gitt at opplagte feil er fikset, men kjøper har også undersøkelsesplikt og burde etter min mening sett både oljelekkasje under motor, ødelagt drivakselmansjett og om det er stor slitekant på bremsene bak.
Min erfaring er også at mange verksted er veldig raske med å anbefale bytte av bremser.

Jeg ville laget en skriftlig og høflig henvendelse til selger der jeg ber følgende feil utbedret, eventuelt at bilen utbedres på lokalt verksted for selgers regning.

Lenke til kommentar

Når sant skal sies så bruker jo ofte bilselgere også de av mindre størrelse å ha en avtale med firma som klargjør bilene deres og gjør nettopp ned iknutis nevner ovenfor her. 

Alt var på stell når jeg kjøpte min 208 i 2019, alt var gått over og sjekket og eventuelt byttet.

TS har kjøpt bil av en useriøs forhandler om han ikke ønsker å utbedre saken.

Lenke til kommentar

Stilig at Ford lager sånn videorapport, det var nytt for meg at det finnes forhandlere som tilbyr dette.

Tenk så mye bråk og styr som TS (og forsåvidt også bilselger) hadde sluppet unna dersom han hadde valgt å følge det gode rådet om å få tatt en uavhengig tilstandsvurdering av bilen FØR han evt. valgte å kjøpe den. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...