Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

leddbar vs tusenmetere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (25 minutter siden):

Skal du ha ledbar eller runde lykter? Hva er budsjettet ditt?

Har du mulighet til å laste opp bilde av det du bruker i dag? En ordentlig ledbar skal lyse ganske godt.

jeg tviler at jeg har ordentlig leddbar, første gang jeg har det, og jeg tenkte et verksted vet å selge bra. Men kan ikke tro på bilkyndige folk heller visstnok. 

Må ut å se hva jeg har i dag. 

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (32 minutter siden):

Skal du ha ledbar eller runde lykter? Hva er budsjettet ditt?

Har du mulighet til å laste opp bilde av det du bruker i dag? En ordentlig ledbar skal lyse ganske godt.

oppdaget nå noe, jeg var ute å sjekket status. Jeg startet bilen, og leddbar fungerer ikke! Jeg er redd det har vært slik siden jeg fikk montert det på verksted. 

Jeg sa til dem at jeg trengte en ekstra knapp for å slå på/av innvendig(ved snøbyger), men det gjorde dem aldri. Så hva gjør jeg for at leddbar skal fungere?

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (35 minutter siden):

Skal du ha ledbar eller runde lykter? Hva er budsjettet ditt?

Har du mulighet til å laste opp bilde av det du bruker i dag? En ordentlig ledbar skal lyse ganske godt.

Jeg har per dagsdato avlange. 

Dem heter strands ser jeg. Men nå må jeg faktisk få dem til å virke, det virker som jeg har blitt bløffet av et verksted ved montering, jeg tviler at dem aldri har virket. 

Lenke til kommentar
oOF skrev (1 time siden):

Hvis du ikke kan se at den noen gang har virket, oppfordrer jeg deg til å sjekke synet ditt. Det er relativt lett å se at en lysbjelke virker.

 

jeg er ikke ute etter kritikk, men saklighet. Finn annen forum å drit ut mennesker. Håper det finnes moderatorer som kan sanksjonere mennesker ute fra forum her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (13 minutter siden):

jeg er ikke ute etter kritikk, men saklighet. Finn annen forum å drit ut mennesker. Håper det finnes moderatorer som kan sanksjonere mennesker ute fra forum her. 

Helt oppriktig: Oppsøk verkstedet som monterte dette og få dem til å vise deg hvordan dette slås på. Mye enklere enn å ta det på et forum. Enten ser du om det kommer lys fra en ledbar eller ikke. Det er ikke noe mellom der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En god ledbar lyser opp mye lengre og ikke minst mye bedre enn vanlig fjernlys. Har strands ledbar selv, og den er kobla opp mot fjernlys bryteren min. Kan din være det også? Så kan jeg slå den av med 5 klikk på bryteren så slår mitt vanlige fjernlys seg på. Forskjellen er natt og dag. Hvis du ikke finner ut av det er det bare å høre med de som gjorde jobben for deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Langt fra nytt, og ledbar er mest for spredning. 

Halogen er visst best for rekkevidde.

Jeg har runde led lykter, og når de er på så er det "dagslys", men de har ikke så bra rekkekvidde. 

Dette svaret blir off topic men

Man kan kjøpe ledbar som har spredning, kombo, eller spot lysbilde. Ingenting som tilsier at ledbar ikke kan lyse langt.

Halogen og xenon spot lykter kaster langt men veldig sentrert lys. Etter min mening ikke noe man har bruk for på norske veier.

Lyktene dine har kanskje lavt referansetall. Lavt tall = mer flombelysning og kort rekkevidde. Høyt referansetall = mer sentrert over lengre rekkevidde.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 timer siden):

Det er visstnok et nytt begrep som er i bilbransjen, leddbar ekstralys.

Men jeg er ikke fornøyd med de, halogen tusen meter langt bedre. Så er leddbar kun for å bruke mindre strøm?

kan noen hjelpe meg til å få en bra versjon av ekstra lys, som gir både god lyskast langt frem og til siden. 

 

Det er ingenting som heter leddbar, det er verken kneledd, albueledd eller andre ledd, det er LED - Light Emitting Diode.

Så har du korrekt observert at det er mye skikkelige dårlige "LEDbars" på markedet, de som er lovlige er ofte MYE dårligere enn tilsvarende pris lagt i halogene lykter. Det er to gjennomgående problem med LEDbars, ofte har de rett og slett lite lys, men verst er ofte optikken. Billige (ikke veldig dyre) LEDbars har ofte veldig mye spredning. De kan gjerne ha en del lys, kanskje mye, men lysbildet er ofte så lite fokusert at du får "white spot" rett foran bilen, og over hodet ikke noe langtrekkende ekstralys, altså du får mer av det du allerede hadde fra før av lys sånn at du ser dårligere på avstand. 

Det finnes selvsagt unntak og vil du bare ha mer lys på fjernlys uten at det trenger å rekke langt fungerer en middelklasse LEDbar, skal du ha langtrekkende lys som i tillegg er lovlig er det bare å sikte på det aller dyreste du finner av LEDbars, eller gå for en rimelig halogenlykt med høyt referansetall, noe sånt som 37,5% gjerne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fordeler med LED-bar / LED-lykter (med utgangspunkt i god kvalitet):
- Trekker mindre strøm.
- Ingen pærer som må skiftes.
- Lyser bedre.

Fordeler med halogen-lykter / "1000"-metere:
- Blir varm nok til å smelte snøen som legger seg på lyktene ved sludd / våt snø.
- Mer naturlig fargetemperatur (subjektivt mer behagelig for øynene ved lang tids bruk).
- Lavere pris.

Hva jeg anser som kvalitetsmerker: Rigid og Lazer. Billigere alternativer: Odin og Lumen.

Hva slags LED-bar er det du har nå? Og som allerede spurt, hva er budsjettet ditt, og vil du ha runde / firkantede "pod" LED-lykter eller en LED-bar?

Hvis du vil ha både spot og spredning trenger du noe med "kombo" lysmønster. Men disse - som faktisk lyser skikkelig - koster en god del.
F.eks. Rigid SR20 Pro.
https://www.ekstralys.no/rigid-sr20-pro-kombo-godkjent-led-fjernlys-ekstralys-led-bar

Selv kjører jeg med dedikerte lykter for spredning og spot for best effekt fra begge variantene - spredere over skiltet, og en spot-bar på taket.

Spoiler

IMG_1395_crop.jpg

 

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...