Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Ny laptop - wifi ikke tilgjengelig [Linux Mint]


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny laptop i dag https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/pc/barbar-pc/acer-aspire-3-i5-118512-156-barbar-pc-pure-silver/616150 og installerte som vanlig Linux Mint. Maskinen viser ingen oversikt over trådløse nettverk. Koblet den til med kabel og oppdaterte, men fortsatt ingen mulighet til å finne trådløse nettverk.

Noen som vet en løsning på det?

Endret av treskrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvilket nettverkskort. Har googlet meg frem til at secure boot kan være problemet, men får ikke markert for endring i BIOS.

Har akkurat nå dualboot med Windows, men ikke noe jeg ønsker fremover. Kun for å sjekke at alt fungerte med Mint. Har tidligere opplevd nettverksproblemer, som nå..

Endret av treskrue
Lenke til kommentar

Ser serien leveres med en del forskjellige wifi-kort. Blant annet et fra Mediatek. Er ikke så lenge siden jeg under Ubuntu 22.04 måtte oppgradere til en nyere kjerneversjon enn hva som var standard, for at wifi-kortet skulle fungere (6-7 mnd siden - så er vel dog også Ubuntu LTS-versjonene litt mer "konservative" med å oppgradere til nyere kjerneversjoner så tidlig via vanlig oppdatering, og Mint bruker vel her å ligge litt lengre fram i versjonsoppdateringer).

Lenke til kommentar

Hei. Prøvde du og oppdatere Mint via det Grafiske Programmet eller via apt-get i terminal? Jeg leste på nett at det var en som løste problemet ved og kjøre apt-get i terminal og oppdatere Linux Mint på den måten. Riktignok, så var det fra i fjor den tråden, men du kan jo alltids prøve.

Lenke til kommentar
wil skrev (12 timer siden):

Hei. Prøvde du og oppdatere Mint via det Grafiske Programmet eller via apt-get i terminal? Jeg leste på nett at det var en som løste problemet ved og kjøre apt-get i terminal og oppdatere Linux Mint på den måten. Riktignok, så var det fra i fjor den tråden, men du kan jo alltids prøve.

Har forsøkt det nå. Var ingenting å oppdatere.

Lenke til kommentar

AX201 driveren skal ligge i 5.2+ kernel men du trenger vel mikrokoden som ligger i  arkivene du linker til.

Driveren injiserer denne koden i kortet og får det til å fungere. Kortet vil ikke fungere ellers.

Driveren pleier å klage på at den ikke finner mikrokoden, så prøv å kjør dmesg | more eller grep etter AX201 eller noe.

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

AX201 driveren skal ligge i 5.2+ kernel men du trenger vel mikrokoden som ligger i  arkivene du linker til.

Driveren injiserer denne koden i kortet og får det til å fungere. Kortet vil ikke fungere ellers.

Driveren pleier å klage på at den ikke finner mikrokoden, så prøv å kjør dmesg | more eller grep etter AX201 eller noe.

Så nå at linken jeg la med ikke er til drivere, men firmware. Aner ikke hvordan jeg skal legge inn den, men får prøve google litt på det og. Har brukt Linux i lang tid, men kan ikke særlige kommandoer. 

Får ikke mulighet til å se på dette før over helgen nå, så får ta opp tråden igjen da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...