Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Ny laptop - wifi ikke tilgjengelig [Linux Mint]


Anbefalte innlegg

cacb skrev (2 timer siden):

Jeg kjører LTS versjon av Kubuntu, fordi jeg er mer opptatt av stabilitet enn 'bleeding edge'. Jeg regner med at en slik kernel-oppgradering vil komme i 22.04 LTS når distroen bestemmer det, uten at jeg ber om det?

Det er slettes ikke sikkert, da burde den vært byttet ut allerede fordi kernel 5.19 fikk sin siste sikkerhetsoppdatering i begynnelsen av august. Hadde jeg vært deg så hadde jeg installert kernel 5.22 eller kjørt kernel 5.15 som er lts kernelen for Ubuntu 22.04.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cacb skrev (3 timer siden):

Jeg kjører LTS versjon av Kubuntu, fordi jeg er mer opptatt av stabilitet enn 'bleeding edge'. Jeg regner med at en slik kernel-oppgradering vil komme i 22.04 LTS når distroen bestemmer det, uten at jeg ber om det?

Jeg også kjører Kubuntu 22.04.3 LTS. Men jeg har 6.2.0-26 kernel. Det var nytt for meg også at dette ikke gikk av seg selv. Er forsatt litt usikker på dette da det grafiske brukergrensesnittet (Discover) burde gjøre dette.

En måte å få det nyere Kernel 6.2 er å kjøre disse kommandoene:

sudo apt update

sudo apt full-upgrade

Også tror jeg en må bekrefte bytte av kernel på første reboot.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
5 hours ago, tflovik said:

Det er slettes ikke sikkert, da burde den vært byttet ut allerede fordi kernel 5.19 fikk sin siste sikkerhetsoppdatering i begynnelsen av august. Hadde jeg vært deg så hadde jeg installert kernel 5.22 eller kjørt kernel 5.15 som er lts kernelen for Ubuntu 22.04.

Det er motstridende informasjon på nettet (ihvertfall oppfatter jeg det slik) om dette. Jeg har ikke tatt spesifikke grep for å installere en spesiell kernel-versjon, så det jeg har er hva normale oppgraderinger har gitt meg. Ifølge /var/log/dist-upgrade/ oppgraderte jeg fra Kubuntu 20.04 LTS  til 22.04 LTS 9. Desember 2022, og deretter kun vanlige oppdateringer med apt. Det er slik jeg har fått 5.19 kernel.

Jeg takker for tips dere har postet om hvordan oppgradere til 6.x kernel, men jeg tror jeg avventer da jeg ikke opplever problemer.

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke noe til problemer hvis alt fungerer nå, men hvis kernelen ikke får sikkerhetsoppdateringer lengre så vil systemet ditt bli mer sårbart på nettet jo lengre tid det går fra den ble sikkerhetsoppdatert sist.

Det er derfor jeg anbefalte deg å installere kernel 5.22 eller bruke lts kernel 5.15 som helt sikkert allerede er installert på maskinen din, det er bare å endre i grub at du bruker den istedet for kernel 5.19.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar

Jeg fant forskjellen på apt upgrade og apt full-upgrade

upgrade: upgrade the system by installing/upgrading packages

full-upgrade: upgrade the system by removing/installing/upgrading packages

Så om der er konflikter så vil upgrade ikke installere det som gir konflikt, mens full-upgrade vil fjerne gamle pakker som gir konflikt, og dermed alltid få alle oppdateringene.

Vanligvis vil det holde å bruke upgrade, men en kan bruke full-upgrade for å få en fullstendig oppdatering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/27/2023 at 8:58 AM, Svein M said:

Vanligvis vil det holde å bruke upgrade, men en kan bruke full-upgrade for å få en fullstendig oppdatering.

Bekreftes i mitt tilfelle. Jeg søkte litt rundt på nettet for forslag, og prøvde et par vanlige upgrade, men det hjalp ikke. Så jeg gjorde

sudo apt-get update
sudo apt-get full-upgrade

som foreslått, og dermed er jeg på Kernel: 6.2.0-31-generic 

Endret av cacb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...