Gå til innhold

Nok en dusteskatt? - Vil kreve turistskatt fra nordmenn som reiser til Norge


Anbefalte innlegg

I motsetning til de aller fleste land i europa, så konkluderer et regjeringsoppnevnt utvalg med å ønske om å innføre turistskatt ved ankomst til Norge. Dette inkluderer da også nordmenn, som i de fleste andre tilfeller har betalt turistskatt for overnatting der de har vært. Skatten skal betales ved all innreise til norge,  det være seg fly, buss, cruise eller privatbil. 

I de fleste andre land i europa, slik som Belgia, Bulgaria, Frankrike, Hellas, Italia, Kroatia, Litauen, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sveits, Tjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike så velger de å legge en avgift på hotellovernatting, da uavhengig av nasjonalitet. 

Årsaken til at det norske forslaget til turistskatt vil ramme nordmenn er EØS og ikke-diskriminering av borgere innen EØS-området. Reisemålsutvalget begrunner valget på å ha turistskatt på innreise og ikke innhenting lokalt som ved hotellovernatting med:

  • Norsk reiseliv har såpass varierende tilbud at én avgift på overnatting ikke vil fungere.
  • Små turistbedrifter med små marginer ville slitt med mer skatt.

Personlig mener jeg at dette er helt hårreisende. Skal de da innføre i praksis grensekontroll til Svinesund? 

Det legges opp til et stort byråkrati, hvor potten først skal fordeles på fylkene, som igjen skal fordele til kommunene og turistområdene. For å kunne få penger av potten må kommunen eller turistområdet ha ordnet seg med en såkalt reisemålsledelse og besøksstrategi. 

Er det mulig? 

Kilde: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/eJB7EK/vil-kreve-turistskatt-fra-nordmenn-som-reiser-til-norge

 

Endret av Andre1980
rettet misforståelse. Det er et regjeringsoppnevnt utvalgs forslag, ikke regjeringens.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Andre1980 said:

I motsetning til de aller fleste land i europa, så velger regjeringen å gjøre seg enda mer upopulær ved å ønske å innføre turistskatt ved ankomst til Norge. Dette inkluderer da også nordmenn, som i de fleste andre tilfeller har betalt turistskatt for overnatting der de har vært. Skatten skal betales ved all innreise til norge,  det være seg fly, buss, cruise eller privatbil. 

I de fleste andre land i europa, slik som Belgia, Bulgaria, Frankrike, Hellas, Italia, Kroatia, Litauen, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sveits, Tjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike så velger de å legge en avgift på hotellovernatting, da uavhengig av nasjonalitet. 

Årsaken til at det norske forslaget til turistskatt vil ramme nordmenn er EØS og ikke-diskriminering av borgere innen EØS-området. Reisemålsutvalget begrunner valget på å ha turistskatt på innreise og ikke innhenting lokalt som ved hotellovernatting med:

  • Norsk reiseliv har såpass varierende tilbud at én avgift på overnatting ikke vil fungere.
  • Små turistbedrifter med små marginer ville slitt med mer skatt.

Personlig mener jeg at dette er helt hårreisende. Skal de da innføre i praksis grensekontroll til Svinesund? 

Det legges opp til et stort byråkrati, hvor potten først skal fordeles på fylkene, som igjen skal fordele til kommunene og turistområdene. For å kunne få penger av potten må kommunen eller turistområdet ha ordnet seg med en såkalt reisemålsledelse og besøksstrategi. 

Er det mulig? 

Kilde: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/eJB7EK/vil-kreve-turistskatt-fra-nordmenn-som-reiser-til-norge

 

Ikke så ofte jeg forsvarer klovne regjeringen vår men dette er vel bare et forslag fra Reisemålsutvalget(?)… har vel ingenting med regjeringen å gjøre

Endret av scuderia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

Ikke så ofte jeg forsvarer klovne regjeringen vår men dette er vel bare et forslag fra Reisemålsutvalget(?)… har vel ingenting med regjeringen å gjøre

Det er viktig å drepe dette forslaget med rota. Dette er et regjeringoppnevnt utvalg, og forslaget er så pass borti natta og upopulært at tåkefyrsten sammen med hans lakei i SP antakelig vil gjennomføre det. 

Men er enig med deg, det er fremdeles ikke regjeringens politikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Andre1980 endret tittelen til Nok en dusteskatt? - Vil kreve turistskatt fra nordmenn som reiser til Norge

Per dags dato:
-Kommunene får inn ekstra skatt i flere kumulative ledd via den økte næringsvirksomheten turismen gir, og glemmer så å øremerke noe av dette for å rydde opp eller fasilitere
-Bedriftene tar seg til rette, og nekter å betale andre  bedrifter som de indirekte overfører kostnader til

Jeg tror saker som f.eks https://www.nrk.no/vestland/desperate-turistar-braut-seg-inn-pa-toalett-1.16496547 ikke kommer til å bli mer uvanlig.  Skatten vill ikke løse manglende vilje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror at en kan lære mye nyttig av natur-forfaltningen i Alaska der utlendinger må betale ekstra for å fiske og å jakte samt at de håndhever reglene strengt. Det bør for eksempel ikke være mulig å bedrive kommersielt fiske i norske fjorder forkledd som "tursime". Det er enkelt å observere at enkelte fisker tonnevis (målt i vekt på filet) i året og som en må anta smugles for eksempel via Sverige der en har fryserier etc. Så selges fisken videre til restauranter nede i Europa. Dette er godt organisert kriminalitet som det burde være enkelt å kontrollere tilsvarende slik de gjøre det i Alaska. Blir man tatt i juks med for eksempel for mye fisk i båten, ryggsekken eller fryseren der - så får man bot som svir. Og blir man tatt to ganger - så mamma hjelpe deg 🙂 

Ofte er det slik at de som driver kommersielt (ulovlig) fiske i Norge forkledd som "turisme", generelt legger lite penge igjen i Norge. De bor ikke på hotell 🙂

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Emsal said:

Jeg synes det er helt innafor at turister skal betale for de offentlige tjenestene vi har i landet. Det er bare veldig dårlig utført.

Jeg forventer egentlig ikke noe bedre av dagens regjering.

Turister legger igjen enormt mye penger i Norge både til næringslivet og statskassen via avgifter. Pengene er allerede hentet inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
50 minutes ago, debattklovn said:

Turister legger igjen enormt mye penger i Norge både til næringslivet og statskassen via avgifter. Pengene er allerede hentet inn. 

Kanskje det. Men når andre land har det hvorfor skal ikke vi ha det? Spesielt på steder der befolkningen dobles når det kommer turister. Merker jeg fortsatt er irritert på at jeg måtte betale turistskatt på Mallorca. Da kan de få betale her også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Emsal said:

Kanskje det. Men når andre land har det hvorfor skal ikke vi ha det? Spesielt på steder der befolkningen dobles når det kommer turister. Merker jeg fortsatt er irritert på at jeg måtte betale turistskatt på Mallorca. Da kan de få betale her også.

Fordi vi er bedre enn det. Jeg vil ikke at folk skal komme til Norge og det de husker best etterpå er den irriterende turistskatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/10/2023 at 3:14 PM, Emsal said:

Kanskje det. Men når andre land har det hvorfor skal ikke vi ha det? Spesielt på steder der befolkningen dobles når det kommer turister. Merker jeg fortsatt er irritert på at jeg måtte betale turistskatt på Mallorca. Da kan de få betale her også.

Turister er en plage mange steder. Andre steder blir de sett på som en inntekt-kilde. Det er et poeng å få med nyansene her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/10/2023 at 3:29 PM, debattklovn said:

Fordi vi er bedre enn det. Jeg vil ikke at folk skal komme til Norge og det de husker best etterpå er den irriterende turistskatten. 

Du nyanserer kanskje litt dersom turister bruker hagen din som latrine og ødelegger fisket i nærheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, torbjornen said:

Ville det vere heilt ok dersom ein visste at dei same turistane betalte skatt?

Ja, dersom dette inngår i en anstrengelse for å regulere turismen - kanskje tilsvarende som de gjøre i Alaska?

Mange fra nede i Europa kommer som "turister" til Norge og tror at de kan gjøre hva de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...