Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dagmulkt?


Anbefalte innlegg

Hei forumbrukere!

Jeg og min samboer signerte i fjor på en kjøpekontrakt gjennom Notar på en 2-mannsbolig på ca 4 mill.kr. I kontrakten står det sikkert ganske mye standardgreier, men også en leveringsdato som var 30.juni 2023. Denne datoen har jo passert og det har ikke skjedd noe som helst de siste 8 ukene egentlig. Vi har fått etter det jeg kan se tett tak og reisverk (husket kom på en palle med 4 vegger omtrent), men intet elektrisk, isolasjon, rør osv bortsett fra nedstøpte varmekabler og første runde med isolasjon og plater på gulvet i 1.etg. Når det er sagt så tror jeg de ble litt forsinket med graving i høst pga gravebyråkratiet samt mye snø når plata skulle støpes. Det er jo greit det, men nå har det stått ganske stille ganske lenge synes jeg. 

Vi vet ikke hva som inngår i disse fire millioner kronene av varer. Vi har kun fått en kvadratmeterpris på gulv og plater, men ikke noe spesifikke produkter å forholde oss til. Så det meste blir 'tillegg' eller har ganske lav uttrekkspris. 

Så var det dette med dagmulkt. Vil ikke tilspisse situasjonen mer enn nødvendig, og egentlig så spiller det ikke så veldig stor rolle om ting er forsinket en måne eller to eller tre, så lenge vi slipper å flytte når det er snø! Men rett skal jo være rett. Hva har vi krav på her? Hvordan bør og skal vi fremtre? 

Vi spurte i februar om å få et større vindu på stua, noe de ikke ville da det var så lang leveringstid på vinduer og byggesettet var nesten ferdig.. men så spurte vi igjen i mai og da var det ikke noe problem. Det kom vel i juni og har stått nå da i 4-5-6 uker det også og det er vel det eneste endringen som kan "brukes mot oss" i den her situasjonen. Kan forstå ferieavvikling i disse ferietider selvsagt men.. 

Takker for eventuelle svar og bistand! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standarden er dagmulkt på 1 promille av verdien, altså 4000 kr dagen etter avtalt levering. 

Fyrste steg bør være å lese godt gkennom kva som er avtalt, og deretter å snakke med utbyggar for å få meir informasjon. At det har vært omtrent stillstans etter leveringsfristen er ganske urovekkande. Du har rett til å kreve dagsmulkt, blant anna fordi du har kostnadar ved at du må bu ein annan stad medan du ventar, men det viktigaste er nok tross alt å sikre ein fortgang i arbeidet. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, The Avatar said:

Standarden er dagmulkt på 1 promille av verdien, altså 4000 kr dagen etter avtalt levering. 

Fyrste steg bør være å lese godt gkennom kva som er avtalt, og deretter å snakke med utbyggar for å få meir informasjon. At det har vært omtrent stillstans etter leveringsfristen er ganske urovekkande. Du har rett til å kreve dagsmulkt, blant anna fordi du har kostnadar ved at du må bu ein annan stad medan du ventar, men det viktigaste er nok tross alt å sikre ein fortgang i arbeidet. 

Er dette noe som må/skal formaliseres gjennom jurister eller er det nok å kreve dette skriftlig direkte med utbygger? Må dette være i kroner og øre eller kan en gjøre "byttehandler" på tillegg for eksempel? 

Per dags dato har vi enda ikke solgt leiligheten vi bor i så sånn sett er det ingen krise, men det kunne den jo vært! Vi fikk ca ny dato tidligere i mai/juni som var estimert august/september, men det er ikke lenge til det heller! 

Lenke til kommentar

Skal vi se. Har forsøkt å sladde kontrakten for litt opplysninger. 

Jeg spurte også Sigdal om de visste noe om når de kunne få montere kjøkkenet. De håpte på å få levert kjøkkenet i september, men det var ikke sikkert de fikk montere det før i oktober! Dette ble bestilt første uka i mai. 

Forstår det slik at en ikke kan kreve kompensasjon for ting som er utenfor entrepenørens kontroll? Det tenker jeg jo da er feks været, som i dette tilfellet, eller at Sigdal kanskje er treg med å levere kjøkken? 

Takke for interessen! 

kontrakt.pdf

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

For meg ser det ikke ut som at du har fått noen dato som utløser dagmulkt. Med mindre det er noen spesifikke detaljer i loven som f.eks sier noe om hvor lang tid et tidsestimat kan være.

Jeg er ikke jurist. Dette er bare min tolkning av kontrakten.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sydvest said:

For meg ser det ikke ut som at du har fått noen dato som utløser dagmulkt. Med mindre det er noen spesifikke detaljer i loven som f.eks sier noe om hvor lang tid et tidsestimat kan være.

Jeg er ikke jurist. Dette er bare min tolkning av kontrakten.

Ja jeg er enig, men hva er da poenget med å få en "estimert ferdigstillelse"? Det kan jo i prinsippet gå årevis, da. De kan jo ikke hale ut tia heller. Har sendt en epost til Notar for å få klarifisert dette, men de har jo selvsagt også ferie :) Trodde folk var fedig med slikt nå..

Lenke til kommentar

Denne typen avtaler har vært oppe i Høyestrett i Rt-2011-670 (Nye Major) og Rt-2011-679 (Krusesgate).

Her er det ikke inngått noen bindende avtale om ferdigstillelsesdato. Det må være klart både fra ordlyden og sammenhengen. Dermed er det bustadoppføringslova § 10 (3) som virker mest relevant. Arbeidet skal "utførast med rimeleg framdrift og utan unødig avbrot". Dette er ikke en regel om kontrollansvar, bare vanlig uaktsomhet (jf. Rt-2011-670).

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ståle Nordlie said:

Denne typen avtaler har vært oppe i Høyestrett i Rt-2011-670 (Nye Major) og Rt-2011-679 (Krusesgate).

Her er det ikke inngått noen bindende avtale om ferdigstillelsesdato. Det må være klart både fra ordlyden og sammenhengen. Dermed er det bustadoppføringslova § 10 (3) som virker mest relevant. Arbeidet skal "utførast med rimeleg framdrift og utan unødig avbrot". Dette er ikke en regel om kontrollansvar, bare vanlig uaktsomhet (jf. Rt-2011-670).

Så det vil si dette er helt innafor? 

Sendte av gårde en epost til Forbrukerrådet også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...