Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte av lysstoffrør - gåen ballast?


Anbefalte innlegg

Jeg har i to år utsatt å bytte ut 10-15 mørke lysstoffrør i garasjen min, halvparten av armaturene er helt mørke, de andre har étt lysende lysstoffrør. 

Nå gikk jeg endelig så langt at jeg fikk bestilt nye rør, og skulle skifte dem, men det er altså bare i lampene med ett singelt gåent lysstoffrør at det blir noe mer lys. Halvparten av lampene har ingen lys, selv med to nye lysstoffrør, og jeg har testet mange av dem. 

Jeg har målt 230v inn på armaturet. 

Det er montert ti identifiske lamper i 2017, og halvparten av dem er det altså ikke lengre mulig å få lys i. 

Må jeg bare bite i det sure eplet og montere nye lamper, og ha 20 nye lysstoffrør jeg nå ikke får bruk for? Eller er det håp? Kanskje ballasten enkelt kan byttes? 

20230809_084006~2.jpg

20230809_083754.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'Klassiske' lysstoffrør har du bestilt? Eller LED-rør?

LED-rør trenger ikke ballast eller starter. Krever litt omkobling av armaturen som er mer vanskelig for tandem-armaturer (2 rør) men tenner umiddelbart, produserer mindre varme, bruker mindre strøm.

Trodde gammel type rør var forbudt å omsette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Har du riktig type tennere? Og er soklene i enden i orden? Disse blir ofte sprø og kan knekke når de blir gamle.

Er ikke tennere på disse, det er ballast, montert inni lampa. 

Lampene er jo bare noen år gamle montert sent 2017, så jeg gjetter at det er ballasten som er brent. 

Lenke til kommentar

Ofte lages de elektriske greiene i sånne armaturer av dårlig, svak hvit plast. Den gulner og blir sprø over tid, da den ikke tåler varmen og UV-lyset fra lysstoffrøret.

Jeg tror produsenten lager dårlige greier med vilje, så du må bytte hele taklampa annenhver gang du bytter rør. Når du tar ut det utbrukte røret knekker holderen.

Nå som lysstoffrør er forbudt, kan du benytte anledningen til å gå over til noe LED-basert på de som allikevel må byttes. 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (10 timer siden):

Jeg har i to år utsatt å bytte ut 10-15 mørke lysstoffrør i garasjen min, halvparten av armaturene er helt mørke, de andre har étt lysende lysstoffrør. 

Nå gikk jeg endelig så langt at jeg fikk bestilt nye rør, og skulle skifte dem, men det er altså bare i lampene med ett singelt gåent lysstoffrør at det blir noe mer lys. Halvparten av lampene har ingen lys, selv med to nye lysstoffrør, og jeg har testet mange av dem. 

Jeg har målt 230v inn på armaturet. 

Det er montert ti identifiske lamper i 2017, og halvparten av dem er det altså ikke lengre mulig å få lys i. 

Må jeg bare bite i det sure eplet og montere nye lamper, og ha 20 nye lysstoffrør jeg nå ikke får bruk for? Eller er det håp? Kanskje ballasten enkelt kan byttes? 

20230809_084006~2.jpg

20230809_083754.jpg

Hvis begge er mørke og endestykkene ser hele ut etter rørbytte så er det ballasten i 99% av tilfellene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Tennere og ballast er to forskjellige ting. Den ene erstatter ikke den andre.

Joda - uten at jeg kjenner detaljene - elektronisk ballastenhet kan først gi oppvarmingsstrømmen deretter tennimpuls og deretter begrense strømmen: https://www.electrical4u.com/electronic-ballast/.

Se bare på første bilde i tråden: mange ledninger til 2 rør, hvert med 4 pinner

Endret av trikola
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Tennere og ballast er to forskjellige ting. Den ene erstatter ikke den andre.

Hvis du ikke har elektronisk ballast med innebygd tenner. 🙂

 

Som forøvrig trenger å være spenningsløs en stund etter bytte av rør for å "resettes". 

Lenke til kommentar

Verdt å vite: Hvis dere har doble araturer med ett (eller begge) gåent lysrør så skru ut det som ikke virker, eller bytt det. Er lysrøret gåent vil tenneren konstant varme opp elektrodene for å prøve å tenne røret. Da blir det så varmt at plasten ødelegges 100x fortere og du får dårlig eller ingen kontakt med nytt lysrør. Har ikke tall på hvor mange sokler jeg har bytta på jobb pga. dette.

En del elektroniske tennere og ballaster har beskyttelse mot dette, men ikke alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det ikke er tennere i lampa og ledninger/holdere virker å være i orden vil det hjelpe å skifte ballasten. Problemet i disse dager er å få tak i slike ballaster, det begynner å bli tynt selv på relativt moderne typer (T5). T8 er det lenge siden jeg slutta å anbefale reparasjon på, om man har elektriker med i bildet (noe man skal) så er det ikke noe dyrere å skifte ut hele lampa til LED kontra å reparere gammelt utstyr.

Lenke til kommentar

Er som nevnt ikke tennere på disse lampene, kun ballasten og antar det funker som noen skrev over: at de både tenner og gir strøm etterpå. 

Ser ut som jeg må vurdere hvor mange nye ballaster jeg skal koste på meg, men det lukter litt at det blir LED konversjon etterhvert hvis ballaster blir dyre. 

Har jo nok lysrør for ganske mange år framover i alle fall. 😂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...