Gå til innhold

Kan "smarte ladere" stoppe lading på 80%?


Nimrad

Anbefalte innlegg

Enkelt spørsmål jeg ikke blir helt klok på. Jeg vet at hurtigladere leser av prosent og alt det der, men med saktelading sitter vel selve laderen i bilen. Så da lurer jeg på hvis jeg har en dum elbil, kan en smart ladestasjon(a la Zaptec Go) velge å stoppe lading på f.eks. 80% når jeg har en "dum" bil hvor jeg ikke kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sampson skrev (2 timer siden):

laderen har ikke noen oversikt over batteri % i bilen.

Kommer ikke dette an på versjonen av OPCC som bilen har? Og ladestasjonen? Mange biler og ladestasjoner har sikkert fortsatt 1.5, selv om 1.6 kom i ca 2016 og 2.0 i ca 2018. Har ikke lest meg opp på dette, men mener å huske at muligheten for laderen å hente ut data om bilen og batteriet skulle komme i 2.0. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Kommer ikke dette an på versjonen av OPCC som bilen har? Og ladestasjonen?

Protokoll for AC lading (J1772) er vesentlig enklere enn for hurtigladere på DC. Ladestasjon får bare tilkoblet og start / stopp fra bilen.

Tror Tibber har mulighet for å styre AC lading opp mot SOC, for enkelte bilmerker. Da vil Tibber koble seg til bilfabrikkens server API, akkurat som en mobilapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (4 timer siden):

Har satt min lit til BMS'en når det gjelder dette. I realiteten klarer du ikke å lade opp til 100%

De fleste elbilbrukere forholder seg til nettokapasiteten, som på for eksempel ID.4/5 er 77 kWh av batteriets totalkapasitet på 82 kWh. Når bilen er ladet til 100 % av nettokapasiteten, er det 100 %. At det ligger buffer over 100 % (og under 0 %) som ikke bilens ladestyring gir tilgang til er i denne sammenhengen ikke interessant.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

De fleste elbilbrukere forholder seg til nettokapasiteten, som på for eksempel ID.4/5 er 77 kWh av batteriets totalkapasitet på 82 kWh. Når bilen er ladet til 100 % av nettokapasiteten, er det 100 %. At det ligger buffer over 100 % (og under 0 %) som ikke bilens ladestyring gir tilgang til er i denne sammenhengen ikke interessant.

Det er vel relevant med tanke på levetiden på batteriet?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, zanta said:

Det er det, men ikke i denne tråden, som omhandler å stoppe lading ved 80 % (av netto kapasitet).

Det er jo ganske relevant all den tid det sannsynligvis er for å spare batteriet man ønsker å stoppe på 80%

Min DS3 har heller ingen mulighet til å styre ladingen, og den er tross alt en av verdens 5 største elbilplattformer.

Lenke til kommentar
zanta skrev (8 timer siden):

Det er det, men ikke i denne tråden, som omhandler å stoppe lading ved 80 % (av netto kapasitet).

Grunnen til at man ønsker å stoppe på 80% er jo nettopp for å spare batteriet og forlenge levetiden. Poenget mitt er at det er lagt inn en margin i BMS'en fra produsenten sin side som tar høyde for dette, dermed er det ingen krise om man ikke tilsynelatende kan stoppe ladingen på 80%.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (53 minutter siden):

Det er jo ingen andre enn deg som har nevnt netto kapasitet her. - Det viktige i forhold til lading av batteriet til 80% vil jo være brutto kapasitet og hvor mye som er igjen av den når batteriet er ladet 100%.

Hva er det Powertrainer har nevnt to ganger da? Marginen lagt inn i BMS er det som gjør forskjellen mellom netto og brutto kapasitet.

Når bilen sier at den er ladet til 80 %, eller 100 %, er dette selvsagt av netto kapasitet, ikke brutto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...