Gå til innhold

Bevegelsessensor på eksisterende anlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
liquidsquid skrev (9 timer siden):

Hmm, hva består det eksisterende anlegget av? Har du smarte lyspærer fra før?

Det er en vanlig lampe med lyspære, ett rom med led panel og ett rom med lysstoffrør som skal skiftes ut med 2 led eller noe tilsvarende 

Lenke til kommentar

Hva ønsker du bevegelses sensoren skal gjøre? Greit nok, at den slår på lyset, men hvor lenge skal det lyse før det slukkes? Skal det lyse hele tiden mens det er folk i rommet som ikke nødvendigvis beveger seg (som feks. Hvis man ser på tv, eller sover etc. ) så må man ha en såkalt "Human presence" 

jeg ville fått noen til å lage en kode med arduino og brukt sen infrarød sensor. Da kan du spesifisere nøyaktig hvordan den skal oppføre seg etc. 

Men vil du bare ha noe som slår på lyset når du går inn i et rom og som slukker igjen når sensoren ikke ser bevegelse på feks. 5 min. Så vil det meste funke. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Hva ønsker du bevegelses sensoren skal gjøre? Greit nok, at den slår på lyset, men hvor lenge skal det lyse før det slukkes? Skal det lyse hele tiden mens det er folk i rommet som ikke nødvendigvis beveger seg (som feks. Hvis man ser på tv, eller sover etc. ) så må man ha en såkalt "Human presence" 

jeg ville fått noen til å lage en kode med arduino og brukt sen infrarød sensor. Da kan du spesifisere nøyaktig hvordan den skal oppføre seg etc. 

Men vil du bare ha noe som slår på lyset når du går inn i et rom og som slukker igjen når sensoren ikke ser bevegelse på feks. 5 min. Så vil det meste funke. 

Snakk om å gjøre det vanskeligst mulig😂

Hue og sensor fikser dette lett billig og fort 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Snakk om å gjøre det vanskeligst mulig😂

Hue og sensor fikser dette lett billig og fort 

Lett, ja, billig, nei :) 

Hue sensoren er vel en vanlig infrarød sensor? Den slår på lyset, men hva skjer så? 

Har selv Hue systemet, men dog ingen slik sensor. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Lett, ja, billig, nei :) 

Hue sensoren er vel en vanlig infrarød sensor? Den slår på lyset, men hva skjer så? 

Har selv Hue systemet, men dog ingen slik sensor. 

Den krever bevegelse, men det er bare til å bevege seg litt om det slår seg av.

 

Skal en ha noen til å lage ett bespoke system vill det koste langt langt mer med timepriser på 'flere tusen kroner'

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 minutter siden):

Hue sensoren er vel en vanlig infrarød sensor? Den slår på lyset, men hva skjer så?

Det er vel en infrarød ja. men den har også luxmeter så du kan si at om det er lyst så ikke gjør noe.
Men den er på batteri som varer etter min erfaring i 14-16 mnd.
Har 6 sensorer i drift så langt.
Edit: Den har også tempratursensor, men denne leser ikke hue selv.
            Jeg bruker også homey som utnytter denne sensoren for meg.
            Enkel måte å få smart varmestyring i rom med dum panelovn.

Som med Alt annet Hue kan du strengt tatt programmere den til hva du vil.
Vanlige og enkle oppsettet er lyset skrur seg på når sensor oppdager bevegelse om det ikke er lyst nok, og av etter x tid.
Og om klokken er natt skrur lyset seg på bare 50% styrke.

Ene sensoren min skrur til og med på radio for meg.
(om klokka er mellom 5 og 9 om morgenen og lysene på stua ikke er på ennå.)

 

 

Bjerknez skrev (17 minutter siden):

billig, nei :) 

Her er jeg enig.
Hue er ikke billig, men etter min erfaring er kvaliteten og spesielt fargegjengivelse uslåelig i forhold til pris.
Du finner billigere løsninger men ikke med samme lyskvalitet.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot Hue. Jeg bruker det som sagt selv. Sensoren dems er sikkert mer enn god nok for 90% av tillfellene. Men hvis jeg feks. Skulle hatt en slik sensor i stuen som kun slo på lysene hvis det var folk der, så funker en slik sensor dårlig. 

er man litt inne i elektronikk og programmering og vil prøve seg frem litt så får man tak i slike "presence" sensorer for en billig penge. Men det krever at man må sette det sammen selv selvsagt. 

Eller man kan kjøpe en ferdig her:

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/aqara-smarte-hjem/aqara-presence-sensor-fp2-naerhetssensor-p65051

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 timer siden):

Men hvis jeg feks. Skulle hatt en slik sensor i stuen som kun slo på lysene hvis det var folk der, så funker en slik sensor dårlig. 

Har en Hue sensor på stuen hvor en av profilene er hva som skjer på dagtid med lysene i rommet dersom 

  • det registreres bevegelse (person, ikke små dyr, bevegelsessensitiviteten er satt til lav) på dagtid
  • hvis avlest lysstyrke er under angitt verdi - typisk en overskyet/regnfull dag
  • Logikken er da at hvis det ikke registreres bevegelse innen en gitt tid, returnerer lysene til tidligere verdi (‘av’).
  • Alt styrt av Hue Bridge

På bad og kjøkken bruker jeg kun bevegelse som kriterium og kortere tid før lysene returnerer til tidligere angitt verdi.

@Bjerknez, dette fungerer for meg men hvordan ville du ha gjort det for å få det som du tenker at blir optimalt? Gitt eksempelet med stue. Spør ikke for å pirke eller hovere men nysgjerrig på hvordan du ville ha løst det, hvordan ser en >90%-løsning ut for deg? 😊

  

omp9 skrev (På 22.7.2023 den 8.08):

Hei, hva hadde vært den beste og rimeligste løsningen for meg? Jeg ønsker en eller to bevegelsessensorer i min kjeller. Systemet må være pålitelig, ellers blir det bare slitsomt 

Det er en vanlig lampe med lyspære, ett rom med led panel og ett rom med lysstoffrør som skal skiftes ut med 2 led eller noe tilsvarende 

Hva er budsjettet ditt, hva er akseptabelt prisleie for deg? Enkleste løsning kan være lyskilder med innebygget bevegelsessensor men da har man begrensninger med mulig ikke dimbart, kanskje ikke optimalt tidsintervall før lys skrus av, bevegelsessensor som ikke gjør helt som man ønsker etc.

Et smartsystem som Philips Hue er fint og stabilt med en relativt lav terskel for oppsett og administrasjon men direkte billig er det ikke. Fordelene er at det meste av produkter kan tilkobles strømnettet av deg som huseier og krever ikke elektriker.

Man kan bruke eks. smarte pærer fra IKEA som lyskilder og det fungerer nesten(?) like bra som å bruke lyskilder fra Philips Hue men til en litt billigere penge. Hue integreres også fint med Apple HomeKit, Amazon Alexa, Google Home. Mulighetene med Hue er mange men dersom man ikke ser for seg å utvide (eks.bruke kjelleren som TV-stue med integrasjon av lys med bilde på TV etc.) så kan det bli litt... overkill, kanskje.

Merk at man også får Hue lyskilder som kan styres fra mobil vha. Bluetooth og man kan også få en dimmebryter som kan styre av/på og lysstyrken men for å bruke en sensor må man ha en Hue bridge.

Flere av de store produsentene av systemer for belysning leverer relativt enkle løsninger hvor man får sensorer, dimmebryter etc. 'skjult i veggen' men da er det en elektriker som må stå for installasjonen og direkte rimelig er det ikke nødvendigvis, gitt behov for elektriker i tillegg til produktene. En del av disse systemene har gjerne mulighet for oppsett med Smarthjem i etterkant.

De fleste som har Smarthjem begynner med noe enkelt og ettersom man blir mer komfortabel utvider man med andre komponenter som andre lys, styring av varme, strømforbruk etc.

Spørsmålet blir vel om du etter hvert ser for deg å utvide med andre lys og/eller mer smart styring av boligen din når du skal velge løsning Enkelt i dag kan kreve innkjøp av nye komponenter om du velger å utvide.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

De fleste inkludert meg klarer seg med en vanlig infrarød sensor og Hue oppsettet. 

Problemet kommer først når du feks vil at lysene skal være på når det finner seg folk i stuen og av når det ikke er folk der. Joda, en infrarød sensor fungerer i slike tillfeller greit så lenge det er bevegelse hele tiden. Men hva hvis du ligger å ser på film og IKKE beveger deg, eller når du sover, leser en bok etc. da vil det bli mørkt. 

Da trenger du en såkalt "Human presence" sensor. Koster omtrent det dobbelte av Hue sensoren (linket til denne lenger opp).

Jeg bruker denne sensoren i garasjen:

https://www.aliexpress.com/item/32706931339.html?spm=a2g0n.order_list.order_list_main.25.6bf21802CuNjDc&_universallink=1&m_page_id=xcddhssjneucavtx1898206958c1a6d0f0192334d4&gatewayAdapt=Msite2Pc

Koster 13 kroner for 5 stk. denne slår på lyset i taket i carporten HVIS det er mørkt og HVIS det er bevegelse. Dette er microbølger så den reagerer ikke bare på mennesker, men også når man rygger inn bilen etc. 

Den er ikke feilfri da det hender den skrur seg på når det rusler en katt forbi, men det bryr meg ikke så mye. Jeg kunne sikkert funnet noe som fungerer bedre muligens, men jeg synes vertfall den er bedre generelt enn en vanlig infrarød sensor da den også reagerer på bevegelser den ikke "ser". Altså slår lyset seg på hvis jeg er bak garasjen, men innenfor mikrobølgenes rekkevidde. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Men hva hvis du ligger å ser på film og IKKE beveger deg, eller når du sover, leser en bok etc. da vil det bli mørkt. 

Ser den 😊 Løses med Hue bridge og sensor ved at lyset dimmes like før det skrus av/går tilbake til forrige profil. Er jeg våken rører jeg bare på meg når jeg registrerer dimming, sover jeg er det ikke behov for lys, uansett 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (21 minutter siden):

Ser den 😊 Løses med Hue bridge og sensor ved at lyset dimmes like før det skrus av/går tilbake til forrige profil. Er jeg våken rører jeg bare på meg når jeg registrerer dimming, sover jeg er det ikke behov for lys, uansett 😆

Jada, en vanlig infrarød sensor fungerer for det meste. Men best der hvor man kanskje ikke trenger lys over tid. 

Som feks i en kjeller eller på dass etc. sett tiden lyset skal være på på feks. 10 minutter hvis det ikke er bevegelse så er du i mål stort sett. 

slike sensorer får du jo kastet etter deg for en femkroning. 

Men Philips vet å ta seg betalt for slikt :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NoBo skrev (På 23.7.2023 den 11.07):

Man kan bruke eks. smarte pærer fra IKEA som lyskilder og det fungerer nesten(?) like bra som å bruke lyskilder fra Philips Hue men til en litt billigere penge.

Var innom IKEA i går og der så jeg en bevegelsessensor i TRÅDFRI-serien. :)

Spekulerer på å oppgradere el-opplegget i kjelleren(snart 75 år gammelt) og da vil jeg ha inn bevegelsessensor på lyset. Problemet er at jeg har mange rom i kjelleren og da må jeg enten ha mange sensorer eller snedig programmering, eller begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...