Gå til innhold

livet er urettferdig. men hvis gud er livet hvordan kan livet være urettferdig?


Anbefalte innlegg

😄livet er urettferdig. men hvis gud er livet hvordan kan livet være urettferdig? livet er ikke i harmoni med meg. fordi for meg er det ingen lykke. Hvordan kan noe være rettferdig og urettferdig på samme tid? Jeg fortjener min elendighet fordi jeg var dårlig. Jeg er ferdig.😕😕

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gustav2 skrev (6 timer siden):

😄livet er urettferdig. men hvis gud er livet hvordan kan livet være urettferdig?

Tja, gud kan være urettferdig. Bibelen har jo mange eksempler på at guden der er urettferdig. 

Eller påstanden om at gud er livet, som helt mangler bevis, kan være feil. 

Sitat

livet er ikke i harmoni med meg. fordi for meg er det ingen lykke. Hvordan kan noe være rettferdig og urettferdig på samme tid? Jeg fortjener min elendighet fordi jeg var dårlig. Jeg er ferdig.😕😕

Det er synd at du ikke har det bra, og ille at du lener deg på en religion som i stor grad er basert på å få mennesker til å føle seg skyldige og uverdige selv om de ikke har gjort noe galt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Evt. ta ansvar for eget liv, ikke sats på at Gud vil løfte en finger for å hjelpe deg, samme hvor god eller "dårlig" du er. Uten å diskutere hvorvidt Gud eksisterer, se rundt deg.

Det er en skog av slemme ekle jævler som lever svært godt. Det sitter fattigfolk og ber til Gud samtidig som barna deres sulter ihjel. 

Gud vil ikke løfte en finger. I beste fall, eller verste alt etter hvem du er, så dømmes du til slutt.

Her på jorden er det du og de rundt deg som kan hjelpe deg. Ingen andre. Livet er ikke rettferdig, så drit i å sitte å gruble på hvorfor du fikk dårlige kort eller hva som fikk deg til å spille dårlig frem til nå, tenk heller på hvordan du skal spille de kortene du har på best mulig måte fremover.

Så får du vurdere konsekvensene av dine valg, hvordan de påvirker livet her på jorden, og hvorvidt du tror noen vil dømme deg til slutt, og velge ut fra dette.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne guden din er på beste en passiv observatør som observerer universet som han har skapt. Han vil ikke løfte en finger for deg i livet ditt, det er noe du må gjøre selv. Å tro noe annet er egoistisk. Hvorfor skulle en skapning forbi vår forståelse bry seg om en tilfeldig dødelig på denne ene planeten ut av de milliarder av planeter der ute som mest sannsynlig har liv på dem også?

Nå har jeg ingenting imot at folk tror, folk må tro hva de selv vil. Men du er ansvarlig for deg selv i ditt eget liv når push comes to shove.

Lenke til kommentar
On 7/21/2023 at 3:35 AM, gustav2 said:

😄livet er urettferdig. men hvis gud er livet hvordan kan livet være urettferdig? livet er ikke i harmoni med meg. fordi for meg er det ingen lykke. Hvordan kan noe være rettferdig og urettferdig på samme tid? Jeg fortjener min elendighet fordi jeg var dårlig. Jeg er ferdig.😕😕

Livet er hvordan man tar det. Det fins alltid muligheter for fremskritt. Sats på å gjøre noen små, kanskje bittesmå fremskritt hver dag, så skal du se at livet blir bedre etter hvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vi lever i en fysisk verden. Hvilke kropp vi får er avhengige av kroppen til de som kom før oss. Verden og kroppene er i kontinuerlig forfall. Noen har en mindre forfalt kropp, noen har en mer forfalt kropp. Fordi Adam syndet og alle etter han syndet. Den eneste måten alt hadde vært perfekt var om vi ikke visste hva rett og galt var, da ville Gud alltid vært med oss. Fordi da kunne ikke vi syndet.

Dyr kan eksempelvis ikke synde, fordi de vet ikke hva galt er. De bare følger naturen sin. Uten tanke på slike ting. Vi vet det, men gjør det likevel. Det er det som gjør menneskets handlinger avskylig. Det sier noe om selve sjelen.

Endret av qwerty11
Lenke til kommentar
gustav2 skrev (På 21.7.2023 den 3.35):

😄livet er urettferdig. men hvis gud er livet hvordan kan livet være urettferdig? livet er ikke i harmoni med meg. fordi for meg er det ingen lykke. Hvordan kan noe være rettferdig og urettferdig på samme tid? Jeg fortjener min elendighet fordi jeg var dårlig. Jeg er ferdig.😕😕

I Bibelen er det lovet at alt det som er nå skal slutte en gang. 
4. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.»

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (52 minutter siden):

Ja, vi lever i en fysisk verden. Hvilke kropp vi får er avhengige av kroppen til de som kom før oss. Verden og kroppene er i kontinuerlig forfall. Noen har en mindre forfalt kropp, noen har en mer forfalt kropp. Fordi Adam syndet og alle etter han syndet. Den eneste måten alt hadde vært perfekt var om vi ikke visste hva rett og galt var, da ville Gud alltid vært med oss. Fordi da kunne ikke vi syndet.

Dyr kan eksempelvis ikke synde, fordi de vet ikke hva galt er. De bare følger naturen sin. Uten tanke på slike ting. Vi vet det, men gjør det likevel. Det er det som gjør menneskets handlinger avskylig. Det sier noe om selve sjelen.

Ja... Mennesker er egentlig dumme rasshøl alle sammen når man tenker godt over det. 

Lenke til kommentar

Jeg tror bare du har oppdaget nåla i høyet, der er mer å oppdage. Livet er ikke bare urettferdig, det er helt fantastisk urettferdig.

(Dessverre, dette betyr at Guden ikke bryr seg om den, men han er der likevel)

Vil bare tilføye at, man ikke "samler opp" urettferdighet for å dømme den på en dag på slutten av dagene, det er ikke slik dette fungerer at man møter et stort bål med mennesker oppå bålet på siste dag. Det er ikke siste dag som teller, men veien dit.

Urettferdigheten er eksponential, hvis du legger på litt urettferdighet på en person så skyter den til værs i millioner av andre på andre plasser, områder og steder.

Hvert 2. minutt misbrukes et barn i verden, dvs akkurat nå er det et barn som misbrukes og Gud har ikke øynene der, han vil heller være sammen med deg og snakke om dagens Seinfeld episode.

Greit det at han ikke bryr seg, men han må ikke da utgi seg for å være en som bryr seg, dersom en person utga seg for å bry seg om hele universet men i realiteten ikke brydde seg om ei maur i hele universet, da ville jeg trykket på den røde alarm knappen.

Endret av DiskuPer
Lenke til kommentar
gustav2 skrev (På 21.7.2023 den 3.35):

😄livet er urettferdig. men hvis gud er livet hvordan kan livet være urettferdig? livet er ikke i harmoni med meg. fordi for meg er det ingen lykke. Hvordan kan noe være rettferdig og urettferdig på samme tid? Jeg fortjener min elendighet fordi jeg var dårlig. Jeg er ferdig.😕😕

Det har du helt rett i. Her sitter du syter om livet ditt på et forum, i norge. Stakkars.

Urettferdig er det for de barna som vokser opp i flyktningeleiren i Moria der vold, tortur og voldtekt er en del av dagliglivet. Eller som dør av AIDS som 5 åring. Eller som aldri har spist seg mette en eneste dag i sitt 10 årige liv.

Hvordan kan gud være livet når livet er som dette? Enten er gud ond, eller svak. You pick.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke urettferdig, det er et direkte resultat av hva forfedrene har fått til.

Forfedrene sådde dårlige frø og i denne verdenen er det slik at man høster som man sår.

Det finnes to typer mennesker. De som gjør noe med egne omstendigheter og de som sier at det er urettferdig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Livet hadde blitt en smule mer rettferdig hvis man sluttet å gi nettroll den oppmerksomheten de higer etter.

Det er du som troller og driver med personangrep i så fall. Du kommer aldri med noen konstruktiv argumentasjon, kun kloakk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det er ikke urettferdig, det er et direkte resultat av hva forfedrene har fått til.

Så når et barn får kreft, blir voldtatt eller drept i naturkatastrofe, så er det rettferdig

Da er din rettferdighetssans helt absurd annerledes enn min, og jeg lurer virkelig på hvordan du definerer ordet. 

Sitat

Det finnes to typer mennesker. De som gjør noe med egne omstendigheter og de som sier at det er urettferdig.

Dette er så banalt at man skulle tro du ikke hadde sett noen av verdens nyheter. 

Barna som får kreft, blir voldtatt eller drept av naturkatastrofer eller annet, burde heller gjort noe med egne omstendigheter? 

Det er veldig lett å si... 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
BadCat skrev (24 minutter siden):

Det er du som troller og driver med personangrep i så fall

Du må gjerne begrunne rent konkret hvor jeg har kommet med "personangrep", eller blir det for mye å forvente en grad av etterrettelighet fra din side?

BadCat skrev (30 minutter siden):

Du kommer aldri med noen konstruktiv argumentasjon, kun kloakk.

Jeg kommer med masse konstruktiv argumentasjon, men etter hva jeg kan huske har aldri det jeg har sagt vært noe som ikke har utfordret ditt standpunkt. At du har et fundamentalt problem med å takle andre synspunkter enn ditt eget, er strengt talt ingen andres problem enn ditt eget.

Jeg har fulgt med på tråder OP har startet og det går konsekvent i en masse fantasifulle påstander og når OP blir utfordret på dette blir vedkommende stum som en østers mens tråden går sin gang og utvikler seg til en metadiskusjon over flere sider, før vedkommende returnerer og kommer tilbake med hva jeg ikke kan annet enn å konkludere med at du synes er fantastiske bidrag til en god diskusjon, siden du synes å ta dissens med mitt standpunkt at man ikke skal gi nettroll som OP den oppmerksomheten de higer etter.

Men da merker jeg meg det. Og det kan alle andre som leser dette også merke seg. BadCat synes innlegg der man mener motdebattantene sine vil brenne i helvete fostrer en god diskusjon. Folk som tar avstand fra en slik debattform kommer derimot ikke med noe konstruktivt.

Eller, tar jeg feil? Du trodde kanskje "nettroll" kommentaren var rettet mot deg?

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Capitan Fracassa said:

Så når et barn får kreft, blir voldtatt eller drept i naturkatastrofe, så er det rettferdig

Da er din rettferdighetssans helt absurd annerledes enn min, og jeg lurer virkelig på hvordan du definerer ordet. 

Dette er så banalt at man skulle tro du ikke hadde sett noen av verdens nyheter. 

Barna som får kreft, blir voldtatt eller drept av naturkatastrofer eller annet, burde heller gjort noe med egne omstendigheter? 

Det er veldig lett å si... 🙄

Hvorfor fikk min tante kreft, ikke bare en gang men to og hvorfor fikk min onkel kreft med spredning til hjernen. Jeg har ikke hørt de si at livet er urettferdig. 

Det er noen tilfeldigheter, men man høster stort sett som man sår og hvis man ikke sår så har man ingen sjanse med mindre noen andre har sådd, høstet og i tillegg er generøse.

Mine foreldre har ikke gitt meg en god start i livet eller trygge omgivelser i oppveksten, men uten de tullingene hadde jeg ikke eksistert. Opp i all elendigheten fikk jeg livet og livet består både av utfordringer og muligheter. Som oftest hvis man tar grep blir mulighetene større og utfordringene lettere gjennom egen innsats.

Tross alt er det kjennskapen til at vi en gang skal dø det som gir livet verdi. Hvis vi levde i tusen år kunne vi ha ventet noen hundre år før vi fikk bakenden ut av sofaen, men slik er det ikke. Man må handle straks eller risikere at man går tom for tid og aldri får det gjort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Hvorfor fikk min tante kreft, ikke bare en gang men to og hvorfor fikk min onkel kreft med spredning til hjernen. Jeg har ikke hørt de si at livet er urettferdig. 

Men mener du at det var rettferdig? Og mener du at eksemplene jeg kom med var rettferdig? Du svarte ikke på det.

Sitat

Det er noen tilfeldigheter, men man høster stort sett som man sår og hvis man ikke sår så har man ingen sjanse med mindre noen andre har sådd, høstet og i tillegg er generøse.

Det er lett å si for en som er født i Norge. 

Selvsagt kan de fleste ofte gjøre mer eller mindre, for egen situasjon, men hvis du virkelig mener at de som blir voldtatt, får kreft, drepes i krig eller naturkatastrofer o.l. høster slik de har sådd, og dermed fortjent det, så er jeg dypt uenig med deg.

Du snakke i generelle vendinger, og ser ut til å glemme at verden er full av enkeltskjebner som lider en urettferdig skjebne de ikke selv kan noe for, eller gjøre særlig mye med.

BadCat skrev (2 timer siden):

Tross alt er det kjennskapen til at vi en gang skal dø det som gir livet verdi. Hvis vi levde i tusen år kunne vi ha ventet noen hundre år før vi fikk bakenden ut av sofaen, men slik er det ikke. Man må handle straks eller risikere at man går tom for tid og aldri får det gjort.

Her er jeg helt enig med deg. Et av problemene med religion, er at du lærer at det finnes en Gud som kan ordne opp, og uansett er dette livet ubetydelig i forhold til livet du forventer etter dette. Begge disse gjør det mye lettere å la være å ordne opp slik man bør i dette livet.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...