Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge hus med egeninnsats - Hvordan?


Anbefalte innlegg

Man må ha et selskap som ansvarlig søker ovenfor kommunen. Selskapet skal ta ansvar for blant annet at bygget holder lover og forskrifter, samt HMS under oppføringen og stiller økonomisk sikkerhet for byggeprosessen. Hvordan kan man få oppført et hus med egeninnsats oppi dette sabla byråkratiet? Tenker da ca halvt om halvt med håndtverkere (rørleggere, elektrikere, snekkere med våtromskompetanse) og egeninnsats (generelt snekkerarbeid, murerarbeid, malearbeid, gravearbeid, taktekking). Tenker å velge byggemetoder som reduserer behovet for håndtverkertid der det er mulig og lovlig. Arkitekt og tekniske planer tenkes planlagt mest mulig på forhånd før kontroll og finjustering fra et rådgiverselskap. Dvs. færrest mulig dyre rådgivertimer.

Er det noen her som har erfaring med dette?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et alternativ kan være å kjøpe et falleferdig hus og pusse opp. Da slipper du ansvarlig foretak. Om du ønsker vesentlige endringer i fasade og romoppdeling må jo det selvsagt søkes om, men her tror jeg kanskje at du har mulighet til å søke selv, så lenge det ikke handler om konstruksjonsmessige endringer.

Holder selv på å pusse opp et hus fra 60-tallet hvor vi gjør det meste selv. Leier inn elektriker og rørlegger.

Om du absolutt ønsker nybygg er det nok vanskelig å komme unna kravet om ansvarlig foretak. Men du kan jo selvsagt snakke med foretaket og spørre dem hva de tillater at du gjør selv.

Lenke til kommentar

Du kan jo søke som selvbygger, da kan du i prinsippet gjøre alt. Det forutsetter at du kan du kan underbygge kompetanse, slik at kommunen kan godkjenne søknaden. Det er slik jeg forstår det ikke noe i veien for å søke om personlig ansvarsrett på deler av byggesaken og samarbeide med andre ansvarlige foretak på øvrige deler. 

Lovhjemmelen for dette ligger i SAK 10 § 6-8. Selvbygger. Tipper veiledningsteksen kan hjelpe deg på vei, om det er aktuelt. 

Lenke til kommentar
simen929 skrev (30 minutter siden):

Et alternativ kan være å kjøpe et falleferdig hus og pusse opp.

Jeg er inne på den tanken også. På mange av de eiendommene jeg surfer på (finn) så er det mulighet for å seksjonere tomta og bygge nytt i tillegg til å pusse opp gammelt. Tanken er ikke å bo der selv men å leie ut eller selge med fortjeneste. Det krever litt å se hvilke hus og eiendommer som er egnet til hva. Mange har så ufleksible løsninger at det er bare å surfe videre. Sted og marked er også viktig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Foræder skrev (5 minutter siden):

Du kan jo søke som selvbygger, da kan du i prinsippet gjøre alt. Det forutsetter at du kan du kan underbygge kompetanse, slik at kommunen kan godkjenne søknaden. Det er slik jeg forstår det ikke noe i veien for å søke om personlig ansvarsrett på deler av byggesaken og samarbeide med andre ansvarlige foretak på øvrige deler. 

Lovhjemmelen for dette ligger i SAK 10 § 6-8. Selvbygger. Tipper veiledningsteksen kan hjelpe deg på vei, om det er aktuelt. 

Tusen takk! Dette er svært verdifullt og relevant. :thumbup: En slik løsning krever god planlegging av grensesnitt, ansvarsfordeling og risikofordeling men det er overkommelig.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...