Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamasjon etter bremseskifte på verksted


Anbefalte innlegg

Hei. 

Som nevnt i en tidligere tråd hadde vi vår Tiguan 2013 inne for skifte av klosser og skiver bak i slutten av juni. Dagen etter skifte reagerte jeg på litt høy temperatur på bremsene og tok kontakt med verkstedet. De ba oss komme innom (dette var samme dag vi skulle på ferie). Mekanikeren sjekket, sa alt var bra, smurte opp på nytt og sa "tut og kjør" uten problem. 

Nå videre har vi merket varmgang og endte til slutt på verksted her på Østlandet hvor vi nå er på ferie (vi bor i Bergensområdet), hvor det ble feilsøkt i form av re-kalibrering og oppsmurning av glidepinner. 

Varmen er der enda, og mekanikeren anbefalte til slutt å begynne å skifte ut kalipere og evt. bremseliner. Han sa samtidig at dette er en klar reklamasjonssak, spesielt siden mekanikeren på første verksted sa at det ikke er noe problem og vi kan med god samvittighet kjøre over fjellet. 

Nå står vi da altså på Østlandet og må egentlig over igjen mandag da vi skal pakke ned leilighet for flytting om 2 uker. Jeg har sendt oppsummering fra andre verkstedet til de som utførte jobben og en formell reklamasjonsmail (dette er et lokalt firma hvor jeg kjenner flere ansatte), men er rimelig stressa på hvordan vi går frem. Jeg synes det er guffent å kjøre over fjellet, selv om vi har gjort det flere ganger allerede. Jeg følte til og med at det var enda litt varmere etter verkstedet, men dette kan være tilfeldig. 

Jeg har også bedt verkstedet her om et prisoverslag på jobben i tilfelle vi kan gjøre det her for så å fly over å hente bilen igjen. Det virker for meg som om varmen går opp til et visst nivå og så "holder seg" der. Det er ingen røyk eller lukt (med mindre man stikker nesa helt inn i felgen), men felgen er varm (kan ta på den). 

Jeg har ikke ringt det første verkstedet da jeg vil ha alt skriftlig, men tror jeg må gjøre dette i morgen for å få fortgang i ting. Dette er jo en bil med elektronisk håndbrekk også, så jeg regner med det blir dyrt. 

Er det noen her som har vært i lignende situasjoner og kan fortelle noe om fremgangsmåte el.l? 

Det som er sikkert er at problemet ikke var der før skifte av bremsene. 

 

TH

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Ludvig86 said:

Har opplevd selv at skiver og felg ble så varm at vi ikkje kunne ta på de. Da var det kaliper som hang seg, og ett bytte gjorde susen. Dette var dog en 2008 Mazda 5. 

Problemet er helt klart kaliperne, men det er mer prosessen med verkstedet her som er problemet. Venter spent på svar fra de, for to kalipere med elektronisk håndbrekk koster penger.

Jeg har dog fått god beskjed om at vi trygt kan kjøre over fjellet til mandag så lenge vi tar det pent.

Lenke til kommentar
1 minute ago, del_diablo said:

Hjelper ikke allverden å bytte kaliperne vis glidedelene fortsatt ikke blir smurt opp.

På vår ble kaliperne smurt opp under bremseservice i desember. Men tenker vel kanskje at nye skiver/klosser => stempel går lenger tilbake, og her skjærer det seg.

Uansett gikk verkstedet god for det til tross for ar vi kom å mente det var for varmt.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, thbergseng said:

På vår ble kaliperne smurt opp under bremseservice i desember. Men tenker vel kanskje at nye skiver/klosser => stempel går lenger tilbake, og her skjærer det seg.

Som regel smøres bare glidebolter og "ørene" til klossene. Som du sikker thar tenkt på allerede så kommer stempelet lengre ut når klossene er slitt og hvis støvhetta enten mangler, er skadet eller gammel kan det komme fukt inn som kan få ytterste delen av stempelet til å korrodere. Når man da monterer nye klosser og presser stempelet helt inn kan det som du skriver muligens henge litt igjen slik at klossene alltid ligger litt imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

Som regel smøres bare glidebolter og "ørene" til klossene. Som du sikker thar tenkt på allerede så kommer stempelet lengre ut når klossene er slitt og hvis støvhetta enten mangler, er skadet eller gammel kan det komme fukt inn som kan få ytterste delen av stempelet til å korrodere. Når man da monterer nye klosser og presser stempelet helt inn kan det som du skriver muligens henge litt igjen slik at klossene alltid ligger litt imot.

Akkurat samme jeg tenker.

Verkstedet mente nye klaver, kalipere og bremserør, men det virker som overkill for meg.

 

Lenke til kommentar
Just now, Opelduude said:

Typisk problem det når stemplene i caliperne presses tilbake etter å ha vært utsatt for salt og møkk. Da har det blitt rust på stemplene og det gjør at bremsene henger seg på. Dette er noe verkstedet burde sjekket etter prøvekjøring 

Jepp. Der reklamasjonen ligger. Spesielt siden vi kom tilbake å klagde på det også.

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (29 minutter siden):

Typisk problem det når stemplene i caliperne presses tilbake etter å ha vært utsatt for salt og møkk. Da har det blitt rust på stemplene og det gjør at bremsene henger seg på. Dette er noe verkstedet burde sjekket etter prøvekjøring 

Er det vanlig i en travel og stressende hverdag at mekaniker tar seg tid til en prøvekjøring etter noe så "simpelt" som bytte av skiver og klosser på en kundebil? Ville trodd dette begrenset seg til en funksjonstest ute på parkeringsplassen ifm at bilen kjøres ut av verkstedhallen og parkeres for henting av kunde? 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hollabaloo said:

Er det vanlig i en travel og stressende hverdag at mekaniker tar seg tid til en prøvekjøring etter noe så "simpelt" som bytte av skiver og klosser på en kundebil? Ville trodd dette begrenset seg til en funksjonstest ute på parkeringsplassen ifm at bilen kjøres ut av verkstedhallen og parkeres for henting av kunde? 

Han prøvekjørte bilen når vi kom tilbake andre gangen.

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (11 minutter siden):

Han prøvekjørte bilen når vi kom tilbake andre gangen.

Ja, og det er jo bra. Og snodig at verkstedet ikke oppdaget varmgang da de prøvekjørte bilen etter at du kom tilbake andre gangen. Men mitt spørsmål var ment mot opprinnelig jobb og om det er vanlig praksis i verkstedbransjen å ta med f.eks. bilen ut på en 10 minutters kjøretur (eller sånn omtrentlig tid, nok til å kunne avdekke varmgang fra bremser som henger) på offentlig vei etter bytte av skiver og klosser. Det vil overraske meg om man tar seg tid til dette for en så enkel jobb i en bransje der tid er penger, og de økonomiske marginene sikkert ikke alltid er allverdens. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hollabaloo said:

Ja, og det er jo bra. Men mitt spørsmål var ment mot opprinnelig jobb og om det er vanlig praksis i verkstedbransjen å ta med f.eks. bilen ut på en 10 minutters kjøretur (eller sånn omtrentlig tid, nok til å kunne avdekke varmgang fra bremser som henger) på offentlig vei etter bytte av skiver og klosser. Det vil overraske meg om man tar seg tid til dette for en så enkel jobb i en bransje der tid er penger, og de økonomiske marginene sikkert ikke alltid er allverdens. 

Jeg mente mer at han prøvekjørte, merket varme meg sa det var akseptabelt 🙄

Angående hva de gjør til vanlig etter utført jobb aner jeg ikke, men er også nysgjerrig.

Lenke til kommentar
thbergseng skrev (26 minutter siden):

Jeg mente mer at han prøvekjørte, merket varme meg sa det var akseptabelt 🙄

Skjønner.

Da jeg først begynte å ta service på bremser på min egen bil for lenge lenge siden, så stolte jeg først blindt på alle "forumistene" (dette var et annet forum og en annen tid) som forkynte at det eneste man trengte å gjøre var korrekt rengjøring og montering, og husk for guds skyld å smøre glideboltene og bremseørene på klossene, så går ting garantert bra! Det som ble sagt om caliperne var at dersom man fikk presset inn stempelet uten problemer med pressverktøy og det ikke var synlige rifter i gummibelg eller andre åpenbare ting, så var alt i orden. Dette var på en bil som den gang var omtrent 2-3 år eldre enn din er nå. Min erfaring var at det i praksis ikke ble bra og ordentlig driftssikkert (les: varmgang og skiver med kast etter kort tid) før jeg også hadde demontert, rengjort, smurt og montert igjen alle 4 caliperne med nye gummideler. Det var ingen synlige skader på de, men det er åpenbart at de allikevel hadde godt av litt "spa-behandling". Først etter caliper-service holdt bremsene seg problemfrie år etter år til skiver og klosser var nedslitt etter normal bruk sånn som det skal være.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Just now, Hanhijnn said:

Er det alle 4 felgene/bremsene som blir varme? Eller bare det hjulsettet som håndbrekket går på? Foran eller bak? Kan det være håndbrekket som henger?

Kun bak. Dette ble sjekket på bremserulle i går, så det tyder nok på kalipere som er slitne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist gang jeg var borte i bil hvor caliper hang bak så var trikset å unngå å sette på håndbrekket samt prøve å unngå situasjoner hvor man måtte bremse såpass mye at bremsene bak tok (husk ~70/30 bremseeffekt foran bak) inntil nye calipere ble montert.

Bremseøvelsen får dere til (klart, må man bremse hardere gjør man det) men siden bilen har elektronisk håndbrekk så må det kanskje aktiveres (automatisk?) uansett når man parkerer? -> Prøv å unngå å aktivere p-bremsen hvis mulig (og trygt, bilen står parkert på flatmark i ‘P’).

Godt det løser seg med verksted (selv om en telefon til eks. NAF juridisk antageligvis ville ha gitt som svar at dere kunne ha fått jobben gjort på Østlandet på deres lokalverksteds regning men prosessen blir alltid lenger, utlegg etc.).

Lenke til kommentar
1 minute ago, NoBo said:

Sist gang jeg var borte i bil hvor caliper hang bak så var trikset å unngå å sette på håndbrekket samt prøve å unngå situasjoner hvor man måtte bremse såpass mye at bremsene bak tok (husk ~70/30 bremseeffekt foran bak) inntil nye calipere ble montert.

Bremseøvelsen får dere til (klart, må man bremse hardere gjør man det) men siden bilen har elektronisk håndbrekk så må det kanskje aktiveres (automatisk?) uansett når man parkerer? -> Prøv å unngå å aktivere p-bremsen hvis mulig (og trygt, bilen står parkert på flatmark i ‘P’).

Godt det løser seg med verksted (selv om en telefon til eks. NAF juridisk antageligvis ville ha gitt som svar at dere kunne ha fått jobben gjort på Østlandet på deres lokalverksteds regning men prosessen blir alltid lenger, utlegg etc.).

Bremsing skal gå fint da vi normalt prøver å bremse så lite som mulig (mye lavgir over fjellet osv). Nå står bilen parkert hos faren min og blir nok stående der til vi skal hjem. Den står med brekket på, men lurte på å reise dit å skru det av (det er ikke automatisk), eller så spiller det kanskje ikke så stor rolle siden det allerede er på. Så bilen blir ihvertfall etter planen stående til mandag morgen. 

Ja det er det som er problemet, at vi har litt dårlig tid også. Vi skal flytte om 2 uker, så vi må over å begynne å pakke ned. Verkstedet var veldig på at dette skulle de rette opp i, og at de håpte vi klarte å komme oss over, samtidig skulle de få ryddet opp i dette med "friskmeldingen" av bilen når vi kom tilbake. 

Lenke til kommentar

Så det må byttes kalipere også, etter at verkstedet først mente nye bremsedeler og oppsmøring, med gamle kalipere, var ok.

Så skal kalipere også byttes.

Det er vel ikke første gang i historien et verksted prøver å spare en kunde mange tusen ved å ikke bytte " alt" på en ti år gammel bil, men det som vurderes nødvendig der og da. Hvorfor er det et poeng at dette er en "reklamasjon ", skal du ha kaliperne gratis?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...