Gå til innhold

Beste tilbud på fiber-bredbånd hytte og hjemme?


Anbefalte innlegg

Hei. Et nettsøk om emnet fører bare til at man blir bombet med reklame, prøver meg derfor her.

Har pr i dag kombinasjonen nextgentel/rikstv hjemme og tar snart over ei hytte der det ligger fiberkabel til tomtegrensa. Denne fiberkabelen er i følge naboer fri, slik at jeg kan velge leverandør. Slik er det hjemme også. Rikstv er det vel lurt å beholde, ettersom jeg fritt kan ta det med til hytta?

Kan noen bistå meg i jakten på å finne ut om noen tilbydere gir noen hytte OG hjemme-tilbud samlet, som skiller seg positivt ut i mengden? Er noe så bra at det er verdt å se bort fra "Rikstv-fordelen"? Ber eventuelle selgere forholde seg objektive eller la være å bidra.

Mvh

Morten

Endret av morrun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hvem som kan levere fiber både hjemme og på hytta. Om pris er eneste faktor så er kanskje trådløst bredbånd til fritidsbolig bedre (ikke alle tilbyr det). Hør med ngt hva slags pakketilbud du kan få. 

Rikstv er vanskelig å slå om du vil ha dekoder på hytta, siden de ikke tar ekstra for kort og dekoder.  Evt med andre tilbydere kan du streame Apple tv / chromecast istedenfor dekoder på hytta. 

 

 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er behovet? Er "ubegrenset" mobilabonnement aktuelt? ICE frihet? 

Altibox tilbyr pakke til fritidsbolig, 649 for TV og internett, 549 for kun internett 100/100.

Altibox

Telia har 5G til hytte som du kan slumre når det ikke er i bruk, koster da 99 kroner per måned. Billigste er 25 til 529.

Telia

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, ^fmj said:

Altibox tilbyr pakke til fritidsbolig, 649 for TV og internett, 549 for kun internett 100/100.

Altibox

Det ser bra ut, men er dessverre ikke et tilbud hos alle Altibox-partnere så vidt jeg kan se. Viken fiber mangler f.eks. slike pakker: https://vikenfiber.no/produkter/priser/

Jeg er også rimelig interessert i temaet.  Skal ikke klage på priser generelt, men synes det er over kanten å måtte betale 2 x 779 kr til Viken fiber for deres billigste bredbånd på hytta og hjemme (TV er uinteressant for min del).

De sparer garantert en del på at linjene er samlet på ett kundeforhold og med samme brukere begge steder.  Dobbelt opp med utstyr og fiber som skal nedbetales og vedlikeholdes koster dobbelt, det er greit.  Men totalforbruket blir jo ikke større enn om vi kun hadde hatt en linje.  De relativt store prisforskjellene mellom forskjellige hastigheter kan jo ikke forklares på noen annen måte enn at forbruk utgjør en vesentlig del av prisen. Og rabattene til boligsameier og borettslag er ekstreme, så det er ingen tvil om at de sparer penger på samlede kundeforhold.  Så hvorfor skal ikke enkeltkunder med flere linjer også få noe rabatt?

I mitt tilfelle er det snakk om enebolig i Oslo og hytte i Asker.  Begge steder har både fiber fra Viken og koaks fra Telia tilgjengelig.  Ingen av dem gir rabatter hverken for hyttebruk  eller for abonnement nummer to.  Telia og Telenor ser begge ut til å ha kjørt seg fast i at hytte-Internett må være via mobilnett.  Det virker litt fjernt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (På 13.7.2023 den 19.43):

Kommer helt an på hvem som kan levere fiber både hjemme og på hytta. Om pris er eneste faktor så er kanskje trådløst bredbånd til fritidsbolig bedre (ikke alle tilbyr det). Hør med ngt hva slags pakketilbud du kan få. 

Rikstv er vanskelig å slå om du vil ha dekoder på hytta, siden de ikke tar ekstra for kort og dekoder.  Evt med andre tilbydere kan du streame Apple tv / chromecast istedenfor dekoder på hytta. 

 

 

Takk for tilbakemeldingene, alle sammen. Jeg vet ikke hvem som eier linja forbi hyttetomta, men tror det er som hjemme; telenor eier, men åpent for bruk av andre tilbydere. Jeg vet at nextgentel tilbyr der hytta ligger.

Lenke til kommentar
On 7/14/2023 at 12:36 PM, bmork said:

I mitt tilfelle er det snakk om enebolig i Oslo og hytte i Asker.  Begge steder har både fiber fra Viken og koaks fra Telia tilgjengelig.  Ingen av dem gir rabatter hverken for hyttebruk  eller for abonnement nummer to. 

Du har spurt dem da?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, tingo said:

Du har spurt dem da?

Spurte Viken.  Ikke spurt Telia.

Forsåvidt interessant at du går ut fra at jeg som privatbruker kan prute seg til et bedre tilbud enn det som står i prislistene. Jeg innser at det gjelder på en del andre områder som f.eks bank og forsikring.  Men da basert på at de har en så komplisert prismodell at de ikke selv har oversikt.  Jeg vet ikke om jeg synes det er en god utvikling hvis vi ender der for Internett-aksess også, med tilhørende behov for årlig reforhandling av pris.  Det er en gørr kjedleig jobb som jeg gjør hva som helst for å unngå.  I praksis vil det si at jeg aksepterer å betale overpris for å slippe drittjobben. Noe bla forsikringssleskapene tjener godt på.

Lenke til kommentar

Selskapene tjener godt på passive forbrukere; hvis du ikke spør så får du ikke et bedre tilbud. Det kan være at internett hus + hytte kombo er såpass nytt (for selskapene) at de ikke har giddet og putte det inn i prislistene ennå.

Men jeg er enig i at at reforhandlingsjobben er gørrkjedelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...