Gå til innhold

DYR bensin?


Woff

Anbefalte innlegg

Just now, Mr.M said:

 

ja, 10% på papiret, men gjør de det i virkeligheten? Jeg kan forsåvidt ikke "kreve" at folk her inne skal vite prosent-andelen, og selskapene sjøl har muligens ikke gått offentlig ut med hvor mye de blander inn i E10

Kunne vært interessant om en av bilorganisasjonene, NAF, AMCAR, etc. faktisk foretok en test på et utvalg prøver. Kan vel ikke være rakettforskning å analysere etanol-nivå skulle jeg tro?

Man kan gjøre grov måling av det selv med en målesylinder. Tilsette like deler vann og bensin, det vil skille seg på midten. Riste godt, så vil etanolen gå over i løsning med vannet, og skillelinjen stiger. Så er det et lite regnestykke for å bestemme hvor mange volumprosent som forsvant fra bensinen.

Finnes testere. Egentlig bare er en målesylinder med skala påtrykket så man slipper å konvertere volumprosenter selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (19 minutter siden):

 

ja, 10% på papiret, men gjør de det i virkeligheten? Jeg kan forsåvidt ikke "kreve" at folk her inne skal vite prosent-andelen, og selskapene sjøl har muligens ikke gått offentlig ut med hvor mye de blander inn i E10

Kunne vært interessant om en av bilorganisasjonene, NAF, AMCAR, etc. faktisk foretok en test på et utvalg prøver. Kan vel ikke være rakettforskning å analysere etanol-nivå skulle jeg tro?

Sant nok. Det er relativt enkelt å måle etanolnivå ved å tilsette litt vann slik at etanolen og bensinen skiller seg. Så måler man bare etanol/vann-blandingen og trekker fra mengden vann man tilsatte. Eller noe i den duren.

Man får til og med egne målebegre til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Bensin er ikke et enkelt molekyl (slik som f.eks. etanol er), men en samlebetegnelse for blandinger av hydrokarbonkjeder som til sammen gir de ønskede spesifikasjonene. Gjennomsnittlig lengde på et hydrokarbon i bensin er, som jeg fant på Google:

Sitat

Petrol is a fuel used in internal combustion engines. It is a mixture of alkanes, alkenes and cycloalkanes with typical chain lengths of C4 to C12.

Altså, for at bensinen fortsatt skal være oktantall 95, men nå inneholder opptil 10% oktan-økende etanol, må resten av bensinen være lavere oktan så totalen i blandingen er 95. Bensin er en cocktail som varierer mellom sesong og bensinstasjon. Målet er spesifikasjonene, som oktantall, ikke hvilken blanding av hydrokarboner de har mixet for å oppnå denne spesifikasjonen.

Jeg håper dermed at stasjonene tar ansvar, og ikke blander så mye etanol i bensinen om høsten og vinteren. 

https://dinside.dagbladet.no/motor/forskjell-pa-sommer--og-vinterbensin/61541760

De har allerede tatt dette hensynet av andre grunner, jeg håper de fortsetter med det nå som etanol er en del av problemstillingen.

Lenke til kommentar

virker som en overkommelig oppgave det.

med tanke på bekymringene rundt drivstoff/gummislanger, pakninger, etc. kan det være flere aktører som er nysgjerrig på dette etterhvert.

Selve motorene (bil) virker å være mindre bekymring? Var en link som ble postet i annen tråd, og de fleste bilmotorer/merker tar E10 fra helt tilbake til sent 1990-tallet etc.

https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf

f.eks. Volvo som jeg tittet etter, er klarert for E10 på biler helt tilbake til 1976 modeller (kun med et par unntak)

Sitat

E10 petrol is cleared for use in all Volvo cars with petrol engines introduced to the market since 1976 based upon servicing and other conditions according to the equipment and material with which the vehicle was originally equipped.

E10 petrol is not cleared for a limited number of S/V40 models with petrol engines produced in the mid-1990s with engine type 1.8 GDI.

som sagt, motorene tåler det, mens gummi og pakninger, kondens, etc. er det som skaper problem etterhvert kanskje.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (12 minutter siden):

Altså, for at bensinen fortsatt skal være oktantall 95, men nå inneholder opptil 10% oktan-økende etanol, må resten av bensinen være lavere oktan så totalen i blandingen er 95.

er ikke høyere oktan bare bra?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet: ja. Men med forbehold om dette utdraget fra artikkelen jeg linket til i forrige innlegg:

Sitat

- For å få tenning, altså fyr på det som er i sylinderen, må man ha en gassky rundt tennpluggen, forklarer senior produktspesialist og sivilingeniør Knut Skårdalsmo i Statoil Fuel & Retail overfor DinSide.

Denne gasskyen består av enkelte fordampede komponenter fra drivstoffet, og dampen må oppstå av seg selv. Derfor må komponentene i bensinen dampe ved en temperatur man kan finne i luften der og da.

I et land som Norge, hvor vinter og sommer-temperatur varierer med 50 grader og vel så det, kan man dermed ikke ha likt drivstoffet hele året. Vinterbensinen må gi fra seg damp ved lave temperaturer, sommerbensin ved høye. Faktisk selges det i løpet av året hele tre forskjellige dieselvarianter, og to forskjellige bensiner.

 

 

Vi har store temperatursvingninger i dette landet, og allerede sesongbaserte endringer i bensinen. Blir alt likt ved tilsetning av etanol?

Å lage bensinen med høyere oktan enn de reklamerer for, er unødig dyrt for raffineriet, og dermed gjør de det ikke. De vil tjene penger. Dessuten ville bilentusiaster raskt funnet det ut hvis 95 oktan egentlig var det samme som 98 oktan, men billigere. Når dette står i Dagbladet faller salget av premium drivstoff, for alle vet at det billige er like bra.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Blir alt likt ved tilsetning av etanol?

det er et betimelig spørsmål ja.

Jeg hadde vel forsåvidt lignende "bekymring" vedr. FuelSave bensinen (Shell) som har et tilsetningstoff som skal forbedre drivstofføkonomi, smøre, etc. og hvordan dette blir når etanol-mengden dobles. Her kan vi vel ikke annet enn å stole på at raffineriene justerer innbyrdes nivåene slik de skal være.

Lenke til kommentar

Unngå veteranbil om du ikke vet hva du gjør. Eiere av nyere bensinbiler som brukes hele året, er vel de eneste som ikke merker dette, annet enn i forbruket per mil og prisen per liter. Etanol har jo lavere energitetthet og høyere pris.

Du har kanskje fylt 95 hele livet, men må kanskje nå ha 98, uten at dette har vært annonsert i tilstrekkelig grad. Dette antas alle å være klar over, uten store reklamekampanjer. Med konsekvenser for eldre kjøretøy, plenklippere, båter, MC osv...

Her skulle man vist ansvar og sikkerhetskultur.

I stedet for å endre oppskriften på 95 så bare de oppmerksomme kundene går over til 98, kunne man opprettet et nytt navn på E10. Kall det Greta-bensin, selg det fra irrgrønne pumper, la det koste 40 kroner literen, og gi klimakvoter og et tre i Amazonas på kjøpet. Sett opp plakater som forklarer hva dette faktisk er og konsekvensen av å kjøpe det, i stedet for å skryte av klimagevinsten.

De som er for dette vil kjøpe det, uten å plage oss andre.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

Unngå veteranbil om du ikke vet hva du gjør. Eiere av nyere bensinbiler som brukes hele året, er vel de eneste som ikke merker dette, annet enn i forbruket per mil og prisen per liter. Etanol har jo lavere energitetthet og høyere pris.

Du har kanskje fylt 95 hele livet, men må kanskje nå ha 98, uten at dette har vært annonsert i tilstrekkelig grad. Dette antas alle å være klar over, uten store reklamekampanjer. Med konsekvenser for eldre kjøretøy, plenklippere, båter, MC osv...

Her skulle man vist ansvar og sikkerhetskultur.

I stedet for å endre oppskriften på 95 så bare de oppmerksomme kundene går over til 98, kunne man opprettet et nytt navn på E10. Kall det Greta-bensin, selg det fra irrgrønne pumper, la det koste 40 kroner literen, og gi klimakvoter og et tre i Amazonas på kjøpet. Sett opp plakater som forklarer hva dette faktisk er og konsekvensen av å kjøpe det, i stedet for å skryte av klimagevinsten.

De som er for dette vil kjøpe det, uten å plage oss andre.

Du har tydeligvis en personlig vendetta mot denne nye bensinen 😮 

Jeg for min del merker ingen forskjell med E10 på min gamle bil fra 80-tallet, og kommer til å fortsette å bruke 95/E10. Den har blitt kjørt på etanol-holdig bensin i 16 år allerede, så det går nok bra. Tar kanskje å fyller siste tanken før vinteren med 98, for sikkerhets skyld ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig vendetta? Nei, jeg er bare imot at folk ødelegger kjøretøy og hageredskaper, og prøver å drepe folk. Trenger jeg gjenta hvorfor jeg er imot snikinnføring av et tilsetningsstoff som ødelegger motorer?

Jeg er også imot tilsetning av arsenikk i drikkevann, tilsetning av cyanid i brød og tilsetning av hull i kondomer. Jeg er til og med imot tilsetning av plutonium i kjøttdeig!

Og lei av å bytte bensinslange på mopeden. Det ble tross alt nesten brann.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Personlig vendetta? Nei, jeg er bare imot at folk ødelegger kjøretøy og hageredskaper, og prøver å drepe folk. Trenger jeg gjenta hvorfor jeg er imot snikinnføring av et tilsetningsstoff som ødelegger motorer?

Jeg er også imot tilsetning av arsenikk i drikkevann, tilsetning av cyanid i brød og tilsetning av hull i kondomer. Jeg er til og med imot tilsetning av plutonium i kjøttdeig!

Og lei av å bytte bensinslange på mopeden. Det ble tross alt nesten brann.

Bare i denne posten her så bekrefter du at du er over middels sint over innføringen av E10. Andre land har brukt etanol som drivstoff i årtier uten problemer. Går nok greit i Norge også. 

Og er du veldig bekymret er det bare å kjøpe 98. Dette er, som jeg har sagt før, et oppkonstruert problem uten rot i virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Bare i denne posten her så bekrefter du at du er over middels sint over innføringen av E10. Andre land har brukt etanol som drivstoff i årtier uten problemer. Går nok greit i Norge også. 

Og er du veldig bekymret er det bare å kjøpe 98. Dette er, som jeg har sagt før, et oppkonstruert problem uten rot i virkeligheten.

Hvorfor er det så viktig for deg å påføre folk ulempe, utgifter og død? Alt dette uten at det har fordeler, og er dyrere.

Det er helt naturlig for et fornuftig menneske å være imot idioti.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig for deg å påføre folk ulempe, utgifter og død? Alle dette uten at det har fordeler, og er dyrere.

Det er hele naturlig for et fornuftig menneske å være imot idioti.

Ting forandrer seg stadig vekk. Jeg forstår at det er annerledes og skummelt for enkelte, men det går nok bra til slutt.

 

Mr.M skrev (6 minutter siden):

vet vi egentlig det sikkert?

det er jo ikke slik at motorer blir ødelagt over natta, men en snikende forringelse.

Vet vi egentlig noen ting sikkert? Om det faktisk er slik at etanol skader motoren, så er det i så liten grad at det ikke forsvarer mediehysteriet. F.eks. har USA har brukt E10 og høyere etanol-blandinger i flere tiår. Om det var så problematisk som enkelte skal ha det til, så hadde vi nok hørt det fra verdens mest bilvennlige land for lengst...

 

Og uansett så er ikke dette en problemstilling, 99 % av alle bensin-kjøretøy kan kjøre på E10, og de få som ikke kan det har mange alternativer.

Lenke til kommentar

Mange motor-relaterte youtube-videoer fra USA advarer jo mot gammel bensin. Dette problemet hadde vi ikke i Norge før nå. Plenklipperen var lett å starte med bensinen fra i fjor.

99% er et tall du tar ut av luften, og du utelukker alle båter, motorsykler og biler som ikke brukes om vinteren eller lagres lenge av andre grunner, motorsager, plenklippere, veterankjøretøy osv.

Det er ikke mange andre alternativer når du skal fylle bensin, og den ubetjente bensinstasjonen ikke har 98. Å fylle en båt med små kanner fra en bensinstasjon i sentrum er mye vanskeligere enn å fylle i havna, men de har bare feil type der.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (42 minutter siden):

Ikke alle som har økonomi til å kjøpe

Det blir faktisk flere og flere med dagens økonomiske politikk.
Greit nok at flere her aldri har gjort et arbeidslag i sin levetid, men det finnes faktisk nordmenn som virkelig sliter. Og nei, du får nok ikke en batteribil av NAV bare du spør..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...