Gå til innhold

Bygge meg opp fra bunn - hvordan tjene penger?


Gjest ccac4...4e6

Anbefalte innlegg

Gjest ccac4...4e6

Rar emnetittel kanskje.... Skal forklare ytterligere.

Jeg nærmer meg 40 - dessverre har jeg ramlet mye i livet, både når det gjelder økonomi og helse. Dessverre taklet jeg ikke overgangen fra jobb til uføretrygd, og fikk solide gjeldsproblemer. Dette er nå snart 10 år siden - og jeg er nettopp ferdig med en lang gjeldsordningperiode. Derfor står jeg igjen på "bar bakke" - litt skjelven og nervøs i beina, rett å slett fordi jeg er livredd for å igjen tabbe meg ut. Så her gjelder det å ta de rette valgene.

Min uføretrygd er på 400k brutto. Jeg bor billig, selv om jeg leier - men det er klart at leilighetskjøp står ganske høyt på agendaen. Førstegangskjøper som 40 åring... 😜 Får se hvordan det går. 

Et stort hull i CVn, ute av arbeidslivet i mange år - samt ingen referanser (introvert enstøling). Det å ha så mye gjeld gjør deg litt fjollete sosialt sett, fordi du blir ekstremt isolert fra samfunnet på alle måter - når du ikke har råd til noe som helst. Så jeg tror det blir vanskelig for meg å skaffe vanlig arbeid.... (så er jeg usikker på om jeg er i stand til å jobbe, pga helseutfordringer).

Så da gjelder det å finne en aktivitet som kan skape litt inntekt. 

Jeg er nokså allsidig av meg. Kan litt om alt. Men veldig usikker på hvilken retning jeg skal ta økonomisk..... Tenker å beholde livsstilen jeg har nå, med å spise billig - ha minst mulig utgifter, og spare opp penger jeg kan investere i et-eller-annet inntektsbringende prosjekt. Jeg har blant annet tenkt på å kjøpe en billig hytte til utleie. Ser at det er et stort marked for det, spesielt i sommermånedene - samt at det er mange billige enkle hytter til salgs. Også guidet turer til turister kan være aktuelt.... men da må jeg nok ha en bil av litt høyere standard enn det jeg har nå. Jeg har ikke noe i mot å investere litt, så lenge risikoen ikke blir for høy.

Hva i alle dager kan jeg finne på ??? 

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ccac4...4e6
Kakkelfant skrev (20 minutter siden):

Vær veldig forsiktig med å tjene for mye (er det 1G man kan tjene som ufør uten konsekvenser?)

Bare 1 kroner over grensen så begynner problemene med NAV.

TS her....
Er ikke så ille som folk tror. Dessverre er det mange myter og desinformsjon om dette emnet.

På nav.no finner du en innteksplanlegger. Du kan tjene 0,4G uten fradrag på trygden, deretter får du gradvis fradrag ut fra hvor mye du tjener - men det lønner seg alltid å jobbe. Hvis du ikke melder ifra på forhånd, vil du riktig nok gå på en smell året etter når skattemeldingen skal fullføres. Det gjelder bare å gi beskjed til nav hvor mye du tjener. Enkelt og greit. 

Personlig kan jeg fint tjene 100-150 000, uten at det påvirker uføretrygden nevneverdig.

Tjener jeg mer enn dette, er det helt greit at uføretrygden blir redusert. Det sier seg selv nesten - da jeg vil tjene mer enn det jeg gjorde før jeg ble syk. Man skal ikke få i både pose og sekk heller. 

Hadde jeg klart 10 000 pr mnd ekstra pr mnd, hadde jeg vært fornøyd med det. 

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Lenke til kommentar

Med forbehold om at det har blitt noe endring, så er det ikke alltid det lønner seg å jobbe. Hadde en i nær krets som var arbeidsledig og ville gjerne jobbe. Men jobben hen fikk var ikke all verdens betalt og med et par tusen i reiseutgifter i måneden, så gikk vedkommende i minus. 

Men tips til deg TS, kan jo være det du allerede har foreslått med å kjøpe noe som du leier ut. Bare pass på at du har spart opp nok på forhånd til å utbedre litt og slikt, samt du ikke er dønn avhengig av å leie ut for at det skal gå rundt. 

Dersom du har noen kreative hobbyer der du lager ting for salg, er det også en mulighet. 

Eller kanskje sjåførtjenester som Porterbuddy, Helt hjem o.l? Trenger ikke noe fancy bil heller da.

Det viktigste er at du begynner pent, og ikke gaper over for mye. Når man har levd med store økonomiske begrensninger i så lang tid, oppstår det et slags vakuum når det endelig er over. Kan hende det er lurt av deg for din egen sosiale og mentale helses skyld at du finner på litt ekstra gøy først, men ingenting som innebærer slunken konto.

Og ikke minst: gratulerer med gjennomført gjeldsordning 🥳

Lenke til kommentar

Hvis du har 400k brutto fra bare uføretrygd så tjener du allerede mer en nyutdannede buss-sjåfører. Du burde potensielt fokusere først og fremst på å redusere utgifter og lære deg selv å leve bra med lite.

 

Når du har kontroll på økonomien, så kan det være lurt å syke litt ekstra arbeid. Gjør du det motsatte, dvs arbeider mer uten å lære deg å kontrollere økonomien din, så er det ikke sikkert at det hjelper så mye. Da risikerer du å bare bruke opp pengene du har tjent på ting som ikke gagner deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ccac4...4e6 skrev (16 timer siden):

Rar emnetittel kanskje.... Skal forklare ytterligere.

Jeg nærmer meg 40 - dessverre har jeg ramlet mye i livet, både når det gjelder økonomi og helse. Dessverre taklet jeg ikke overgangen fra jobb til uføretrygd, og fikk solide gjeldsproblemer. Dette er nå snart 10 år siden - og jeg er nettopp ferdig med en lang gjeldsordningperiode. Derfor står jeg igjen på "bar bakke" - litt skjelven og nervøs i beina, rett å slett fordi jeg er livredd for å igjen tabbe meg ut. Så her gjelder det å ta de rette valgene.

Min uføretrygd er på 400k brutto. Jeg bor billig, selv om jeg leier - men det er klart at leilighetskjøp står ganske høyt på agendaen. Førstegangskjøper som 40 åring... 😜 Får se hvordan det går. 

Et stort hull i CVn, ute av arbeidslivet i mange år - samt ingen referanser (introvert enstøling). Det å ha så mye gjeld gjør deg litt fjollete sosialt sett, fordi du blir ekstremt isolert fra samfunnet på alle måter - når du ikke har råd til noe som helst. Så jeg tror det blir vanskelig for meg å skaffe vanlig arbeid.... (så er jeg usikker på om jeg er i stand til å jobbe, pga helseutfordringer).

Så da gjelder det å finne en aktivitet som kan skape litt inntekt. 

Jeg er nokså allsidig av meg. Kan litt om alt. Men veldig usikker på hvilken retning jeg skal ta økonomisk..... Tenker å beholde livsstilen jeg har nå, med å spise billig - ha minst mulig utgifter, og spare opp penger jeg kan investere i et-eller-annet inntektsbringende prosjekt. Jeg har blant annet tenkt på å kjøpe en billig hytte til utleie. Ser at det er et stort marked for det, spesielt i sommermånedene - samt at det er mange billige enkle hytter til salgs. Også guidet turer til turister kan være aktuelt.... men da må jeg nok ha en bil av litt høyere standard enn det jeg har nå. Jeg har ikke noe i mot å investere litt, så lenge risikoen ikke blir for høy.

Hva i alle dager kan jeg finne på ??? 

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Hvis du er i ok fysisk form kan du jo ta transportoppdrag på Fraktekrigen og lignende grupper på Facebook. Ikke veldig godt betalt, men det er da litt inntekt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

For å være uføretrygdede i så ung alder så er din stønad overrasket høy, nå var nok lettere for 10 år siden enn nå både å få uføretrygd og satsene. Men det er en annen diskusjon..

Ville ha fokusert på å få en eller annen form for kapitalinntekt, det påvirker ikke størrelsen på stønaden og du sier selv at du har begrenset mulighet til å stå i arbeid pga helserelaterte problemer.

Den enkleste formen for kapitalinntekt er utleie av eiendom, du kan begynne med en hytte f.eks ja.

Lenke til kommentar
Gjest ccac4...4e6
Musefella skrev (2 timer siden):

For å være uføretrygdede i så ung alder så er din stønad overrasket høy, nå var nok lettere for 10 år siden enn nå både å få uføretrygd og satsene. Men det er en annen diskusjon..

Ville ha fokusert på å få en eller annen form for kapitalinntekt, det påvirker ikke størrelsen på stønaden og du sier selv at du har begrenset mulighet til å stå i arbeid pga helserelaterte problemer.

Den enkleste formen for kapitalinntekt er utleie av eiendom, du kan begynne med en hytte f.eks ja.

 

Den type stigmatiserende og nedlatende kommentarer mot uføre, vitner om lite kunnskap. Jeg lå omtrent to år sammenhengende på sykehus for noen år tilbake... og døde nsten av sykdommen min. Så dersom du mener det er "lett" å bli ufør, tar du skammelig feil. Jeg ble tvunget ut i dette - og derfor mistet jeg referansene mine, fordi jeg ble rasende på tidligere arbeidsgiver som "tvang" meg ut i sykemelding via bedriftshelsetjenesten. Slike kommentarer provoserer. 

Satsene er helt like nå som da jeg ble ufør. Men jeg hadde høy inntekt før jeg ble syk, og derfor var jeg vel "heldig" - sammenliknet med mange andre. Hell i uhell om man vil. 
 

Deechon skrev (3 timer siden):

Hvis du har 400k brutto fra bare uføretrygd så tjener du allerede mer en nyutdannede buss-sjåfører. Du burde potensielt fokusere først og fremst på å redusere utgifter og lære deg selv å leve bra med lite.

 

Når du har kontroll på økonomien, så kan det være lurt å syke litt ekstra arbeid. Gjør du det motsatte, dvs arbeider mer uten å lære deg å kontrollere økonomien din, så er det ikke sikkert at det hjelper så mye. Da risikerer du å bare bruke opp pengene du har tjent på ting som ikke gagner deg.

Nå er det 20 år siden jeg var nyutdannet, så det er normalt å ha mer i lønn med påfølgende ansiennitet enn nyutdannede i dag. Nå nevnte jeg innledningsvis at jeg har slitt i en årrekke med mye gjeld, og at denne er nedbetalt. Mye takket være at jeg nettopp har lært meg å redusere utgifter og leve bra med lite - som du skriver.

Min situasjon i dag:
- Boutgifter inkl strøm og innternett: 4500
- Utgifter til bil: 1500
- Mobil: 79
- Forsikringer: 129
- Mat: 3500
- Helse og medisiner: 1000
- Annet: 2000
Totalt: Drøyt 12 000 kr,- pr mnd. Jeg vil påstå at det er langt mindre enn de fleste 40-åringer. 



 

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Lenke til kommentar
Gjest ccac4...4e6
panzerwolf skrev (4 timer siden):

Med forbehold om at det har blitt noe endring, så er det ikke alltid det lønner seg å jobbe. Hadde en i nær krets som var arbeidsledig og ville gjerne jobbe. Men jobben hen fikk var ikke all verdens betalt og med et par tusen i reiseutgifter i måneden, så gikk vedkommende i minus. 

Men tips til deg TS, kan jo være det du allerede har foreslått med å kjøpe noe som du leier ut. Bare pass på at du har spart opp nok på forhånd til å utbedre litt og slikt, samt du ikke er dønn avhengig av å leie ut for at det skal gå rundt. 

Dersom du har noen kreative hobbyer der du lager ting for salg, er det også en mulighet. 

Eller kanskje sjåførtjenester som Porterbuddy, Helt hjem o.l? Trenger ikke noe fancy bil heller da.

Det viktigste er at du begynner pent, og ikke gaper over for mye. Når man har levd med store økonomiske begrensninger i så lang tid, oppstår det et slags vakuum når det endelig er over. Kan hende det er lurt av deg for din egen sosiale og mentale helses skyld at du finner på litt ekstra gøy først, men ingenting som innebærer slunken konto.

Og ikke minst: gratulerer med gjennomført gjeldsordning 🥳

Takk for (i motsetning til andre her...) et fint og saklig svar. :)

Ja, har sett litt på budfirmaer, avisbud og lignende. Nattarbeid er jeg vant med fra tidligere. Men det er "skummelt" å forplikte seg til gitte tider, da helsen min er ganske uforutsigbar. Jeg tenker at en stilling på rundt 20% er en bra start. Ingen ting hadde vært bedre om jeg kan bli selvgående på sikt, og slippe å motta uføretrygd - da dette medfører mye stigma med seg. 

En ide jeg kom på i går kveld faktisk...
En annen ting jeg har tenkt på, er så selge enkle varer fra en trehjulssykkel. Opprette et lite enkelpersonforetak. Kan være sosialt, artig og kanskje litt alternativt. Fordelen er at jeg selv bestemmer når jeg skal ut. Så er det heller ikke dumt å være mobil. Slippe å forholde seg til faste utgifter og lignende. Kommer nok til å sjekke litt mer inngående inn på dette. 

Hovedformålet er å ha noe meningsfylt å gjøre. Samt igjen å bidra til samfunnet på en eller annen måte - det føles mye bedre å være en bidragsyter, betale skatt og bidra med noe. Enn å bare heve en velferdsytelse det dessverre finnes alt for mange fordommer mot. En balanse hadde nok vært det helt ultimate....

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Lenke til kommentar
Gjest ccac4...4e6 skrev (29 minutter siden):

Min situasjon i dag:
- Boutgifter inkl strøm og innternett: 4500
- Utgifter til bil: 1500
- Mobil: 79
- Forsikringer: 129
- Mat: 3500
- Helse og medisiner: 1000
- Annet: 2000
Totalt: Drøyt 12 000 kr,- pr mnd. Jeg vil påstå at det er langt mindre enn de fleste 40-åringer. 



 

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Har levd såpass smalt i perioder, det vil jeg si er godt gjort i lengre.

Dumpster diving (også kalt skralling) er en mulighet. Er dog lite tiltalende på sommeren, så vil man garantere en god førsteopplevelse kan det være lurt å vente til kaldere utetemperaturer, for mindre lukt og gris :) Har selv mye erfaring med dette, om man finner "bra butikker" kan det bety regelrett luksus, når man ellers har såpass stramt matbudsjett.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ccac4...4e6
Aiven skrev (20 minutter siden):

Har levd såpass smalt i perioder, det vil jeg si er godt gjort i lengre.

Dumpster diving (også kalt skralling) er en mulighet. Er dog lite tiltalende på sommeren, så vil man garantere en god førsteopplevelse kan det være lurt å vente til kaldere utetemperaturer, for mindre lukt og gris :) Har selv mye erfaring med dette, om man finner "bra butikker" kan det bety regelrett luksus, når man ellers har såpass stramt matbudsjett.

Har drevet med dumster diving i flere år..... mest på vinterstid. Morsom og artig hobby. :) Anbefales!
Nå bor jeg derimot på en bitteliten plass med en (!) matbutikk, som har søppelbøttene innelåst ...

Men jeg pleier å ta meg en bytyr i ny å ne for å gå på "skattejakt". Anser dette mer som en hobby enn noe annet.

Togoodtogo fra matbutikker kan også lønne seg. Selv om det er litt tilfeldig hva man får. 

Finns maaaaaaaaange sparetips. For meg er det mer en livsstil/hobby enn strengt talt en nødvendighet. Men det har helt klart hjulpet meg, særlig i vintermånedene da jeg kun brukte 200-300 kr,- på mat pr mnd (basisvarer).

 

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Guest ccac4...4e6 said:

Finns maaaaaaaaange sparetips. For meg er det mer en livsstil/hobby enn strengt talt en nødvendighet. Men det har helt klart hjulpet meg, særlig i vintermånedene da jeg kun brukte 200-300 kr,- på mat pr mnd (basisvarer).

Har aldri kommet ned på et nivå som er i nærheten av det, men har pleid å leve billig, ikke for at jeg må, men får å kunne bruke pengene på noe mer morsomt.

En ganske enkel metode for å spare noe, det er jo å følge med i tilbudsavisene, og så konsevent handle inn med ca 40% rabatt. Det fungerer, og da får man også variasjon, med at det varierer hva som er på tilbud. Forholdvis store kvanta av varer som tåler lagring, når de er på tilbud, pleier også å fungere.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest ccac4...4e6 said:

Opprette et lite enkelpersonforetak.

Det kan nok også være en skummel sak med en del fallgruber. Glemmer man for eskempel å levere regnskap, slik at man blir skjønslignet, så kan 1001 være ute. Da spørs det om det ikke vil være tryggere å bruke de 30 tusen til å opprette et aksjeselskap. De 30K kommer jo ikke i tillegg til det øvrige, de kan brukes til innkjøp av utstyr, osv. Glemmer man å levere regnskap, så blir firmaet tvangsoppløst, og man kan kanskje få kjøpt driftsmidlene for en billig penge av bostyret. Tror det kan være forholdvis lett å bli gjeldsslave ved hjelp av et personlig firma, uten å gjøre noe annet galt enn å gå litt surr i rapporteringen. Skattefuten er nok kanskje ikke så veldig solidarisk og forståelsesfull. Det er nok heller en automatisk makuleringsmaskin for skjebner.

"Hobby" har blitt nevnt over. Det spørs om det ikke lønner seg å la det eventuelt være en hobby med litt overskudd til man eventuet gjør det om til aksjeselskap.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest ccac4...4e6
arne22 skrev (43 minutter siden):

Det kan nok også være en skummel sak med en del fallgruber. Glemmer man for eskempel å levere regnskap, slik at man blir skjønslignet, så kan 1001 være ute. Da spørs det om det ikke vil være tryggere å bruke de 30 tusen til å opprette et aksjeselskap. De 30K kommer jo ikke i tillegg til det øvrige, de kan brukes til innkjøp av utstyr, osv. Glemmer man å levere regnskap, så blir firmaet tvangsoppløst, og man kan kanskje få kjøpt driftsmidlene for en billig penge av bostyret. Tror det kan være forholdvis lett å bli gjeldsslave ved hjelp av et personlig firma, uten å gjøre noe annet galt enn å gå litt surr i rapporteringen. Skattefuten er nok kanskje ikke så veldig solidarisk og forståelsesfull. Det er nok heller en automatisk makuleringsmaskin for skjebner.

"Hobby" har blitt nevnt over. Det spørs om det ikke lønner seg å la det eventuelt være en hobby med litt overskudd til man eventuet gjør det om til aksjeselskap.

Enig med deg @arne22

Usikker på om skattemyndighetene er enige om at det å selge varer fra en sykkelstand er en "hobby" - så den ballen legger jeg dø med en gang. Jeg har ikke noe i mot å betale skatt. 

AS er nok helt klart tryggest - da man tydelig skiller mellom privat og foretninger. Det gjør det lettere å innrapportere til NAV også, hva som blir tatt ut fra selskapet. Jeg ønsker å gjøre ting etter boka, ikke "lure meg unna" - og bevege meg ut i gråsona for hva som er akseptabelt. Eller utfordre systemet på andre områder. 

Mange spennende ting man kan tjene penger på, samtidig som man sysselsetter seg. Krever dog litt investeringer for å komme i gang. Men jeg har en kjæreste med sunn og sterk økonomi som er villig til å hjelpe meg. Selv om jeg helt klart ønsker å gjøre alt selv, mest mulig.

Da hjelper det å ha lave utgifter i hverdagen.... slik det ser ut nå, er jeg i stand til å spare 10 000 hver måned. (Mer realistisk er nok 7-8000). 

Anonymous poster hash: ccac4...4e6

Lenke til kommentar
On 7/9/2023 at 11:39 PM, Guest ccac4...4e6 said:

Da hjelper det å ha lave utgifter i hverdagen.... slik det ser ut nå, er jeg i stand til å spare 10 000 hver måned. (Mer realistisk er nok 7-8000). 

Det er nok der det ligger. "God økonomi" det handler bare om å bruke mindre enn det man har i inntekt. Det hjelper lite å tjene 10 millioner hvis forbruket er 12. Hvis man passer på å ha "en daglig drift" som alltid går i pluss, og aldri i minus, da kan man bruke den tid man måtte ha bruk for, til å bygge opp.

Skreller man av alle unødvendige utgifter, og passer på å alltid "drive med overskudd", da har man en mye større grad av personlig frihet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest 452e9...b6c

Har du vurdert å heller legge ned litt innsatst over tid for å kunne kvalifisere for andre typer jobber?

Hopp på et eller annet studie, der du etterpå kan få nye og bedre jobbmuligheter. Det blir noe helt annet enn å satse på "enkle" jobber der enhver "potet" med god helse kan være brukbar og gjerne utkonkurrerer deg som har utfordringer og er litt gambling for en mulig arbeidsgiver...

Nå til dags fins det og greie muligheter som til og med fungerer om man bor på en liten plass. Rene nettstudier, eventuelt samlingsbasert. Fleksibiliteten som gjør at disse studiene til dels kombineres med jobb hos "vanlige" studenter, gjør at de også lar seg kombinere med helseproblemer og andre utfordringer.

Det er også en arena der man kan få utfordret egne utfordringer i (delvis) eget tempo, og har mange muligheter til å tilpasse studiehverdagen slik at man får fremgang selv på tross av at man ikke alltid er helt i form. Det gir og mer selvinnsikt i hva man tåler og ikke, og bør kunne gi en glidende overgang til noe nyttig arbeid etterpå. (Noen år med deltidsstudier ser mye bedre ut på CV-en enn å ha tullet rundt på trehjulssykkel og vært en bygdeorginal.)

Selvfølgelig må studier være noe som "passer" - men det er en mulighet du har, og det er en grei måte å på sikt kunne gi tilbake.

Selv er jeg snart ingeniør... og 100% ufør.

Anonymous poster hash: 452e9...b6c

Lenke til kommentar
On 7/9/2023 at 2:41 PM, Guest ccac4...4e6 said:

otalt: Drøyt 12 000 kr,- pr mnd. Jeg vil påstå at det er langt mindre enn de fleste 40-åringer. 

Joda, forbruket ser bestemt fornuftig ut, men du kan jo heller ikke sammenligne det med alle andre 40-åringer da de fleste nok er i jobb og tåler høyere forbruk.  Inntekt og utgifter har det med å følges oppover mens mange har problemer med å justere forbruket nedover når inntekten går nedover. 

Du nevner investeringer som feriebolig for utleie osv. og jeg tror du bør tenke nøye over om du er klar for å inngå i slike forpliktelser som å ha gjeld igjen.  Det å ha god likviditet er undervurdert etter min mening; den gjengse holdning ser ut å være å bare kjøre på med girete investeringer (dvs når du investerer mer enn det du har) for det går som oftest bra i lengden. 

Lenke til kommentar

Ja, ingen gjeld og alltid mindre forbruk enn det som er inntektene, da har man god økonomi. Man kan ta livet med ro, og føle seg fri, enten man har lite eller mye.

Høy gjeld, stort forbruk, og problemer med å få endene til å møtes, da har man dårlig økonomi og mye stress, uansett hvor mye man tjener.

Hvis man har kommet seg gjennom en gjeldsordning og er ferdig med den, og har justert forbruket til det, så har man jo egentlig en relativt god økonomi.

Hvis man her lyst på en eller annen business, enten det nå er trehjuling eller noe annet, så sparer man opp pengene og så tester man ut som hobby. Så lenge som det ikke er den store omsetningen så er det jo også "lovlig hobby". 

Blir man plaget med for store inntekter, så kan man etablere et aksjeseselskap. Det behøver man jo ikke før inntektene liksom litt for plagsomt store.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...