Gå til innhold

Hvor i utlandet kan man reise i dyrtid?


Anbefalte innlegg

14 hours ago, robertaas said:

Enkelte tror muligens at det ser slik ut å reise Shinkansen på andre klasse:

sinkhansen.thumb.JPG.885a08e6544fc771a3ec0d4b11b484f5.JPG

Hahaha, jepp. Jeg har hatt vanlig JR Pass tre ganger og aldri opplevd problemer med å få plass.

Synd at det går opp i pris i år. Jeg har vurdert å kjøpe det til turen i desember (prisen går opp i oktober, men man kan kjøpe exchange voucher tre måneder før), men denne gangen tror jeg at jeg ønsker å bare føle hvordan det er å være i Tokyo en stund og ikke reise masse rundt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linaria1 skrev (50 minutter siden):

 denne gangen tror jeg at jeg ønsker å bare føle hvordan det er å være i Tokyo en stund og ikke reise masse rundt.

Anbefaler en søndagstur i Yoyogi-parken. Der vil du se dans, cos-play og mye rart du ikke har sett før. Helt gratis.

Om du er heldig eller god til å gjøre research kan du også se en religiøst prosesjon i tempel-delen av parken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, robertaas said:

Anbefaler en søndagstur i Yoyogi-parken. Der vil du se dans, cos-play og mye rart du ikke har sett før. Helt gratis.

Om du er heldig eller god til å gjøre research kan du også se en religiøst prosesjon i tempel-delen av parken.

Takk, der har jeg vært mange ganger :D Blir min femte tur til Japan. Er så glad i parkene i Tokyo fordi man trenger det avbrekket fra folkemengdene innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
paatur skrev (På 10.7.2023 den 6:08 PM):

Thailand er fortsatt billig i forhold til Norge, men eks hotellet jeg altid bor på kosta for noen år siden 700kr nå koster det 1700kr per natt.

En Chang øl koster rundt 22kr på supermarkedet nå, samme Ølen koster 14kr på Systembolaget i Sverige.

Mikrobryggeri koster rundt 100kr!!!

Mens i Vietnam får du lokal øl ned i 3/4kr

 

 

Det var langt å reise for å få billig øl..

Er i Spania nå, på Marcadona får du 24 bokser godt tysk øl til drøyt 6 Euro for hele kassen..

Har vurdert å leie bobil i USA neste vinter...noen som har noe å anbefale der..??

Muligens billigere å bare leie bil, å ligge på motorhotell..??

Lenke til kommentar
the 3 X skrev (14 minutter siden):

Det var langt å reise for å få billig øl..

Er i Spania nå, på Marcadona får du 24 bokser godt tysk øl til drøyt 6 Euro for hele kassen..

Har vurdert å leie bobil i USA neste vinter...noen som har noe å anbefale der..??

Muligens billigere å bare leie bil, å ligge på motorhotell..??

Usa er iallefall ikke billig lengre, det kan jeg bare si.

Lenke til kommentar
the 3 X skrev (3 timer siden):

Har vurdert å leie bobil i USA neste vinter...noen som har noe å anbefale der..??

Muligens billigere å bare leie bil, å ligge på motorhotell..??

Ikke finn på å booke fly til USA før du har sjekket nøye hva billeie/hotel vil koste. Det er flere som med tap må kansellere flybilleter når de ser hvor mye prisene har gått opp. 3-4-dobling siden før Covid er ikke uvanlig... og i tillegg kommer økt dollarkurs.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (27 minutter siden):

Ikke finn på å booke fly til USA før du har sjekket nøye hva billeie/hotel vil koste. Det er flere som med tap må kansellere flybilleter når de ser hvor mye prisene har gått opp. 3-4-dobling siden før Covid er ikke uvanlig... og i tillegg kommer økt dollarkurs.

Ja det har blitt helt ekstremt. Tar turen til Miami om ett par uker og regner med å bruke mye penger. Ang hotel så har jeg fått en grei pris, ca 2k per natt på south beach på en av mine favoritt hotell. Og halvpartene av nettene betaler hotels.com da jeg hadde en del netter til gode. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Og halvpartene av nettene betaler hotels.com da jeg hadde en del netter til gode. 

Jeg har hatt 2 turer til USA i år og gjorde feilen å delbetale med bonusovernattinger. Umiddelbart virker det jo fint å betale mindre, men for overnattinger som koster langt over snittet man har lønner det seg mere å få 10% bonusopptjening på overnattingen.

Eksempel:

Man betaler i snitt 1000 NOK for natten, har bonusnetter til 1000 NOK og skal på et hotell som koster 5000 NOK natten.

a) bruke bonusnatten og delbetale 4000 NOK. Ingen bonusopptjening der. Neste tur er man tilbake på 1000 NOK og betaler oppholdet som vanlig. 5000 NOK betalt totalt og 100 NOK opptjent i bonus.

b) Betale hele det dyre hotellet. Opptjene bonus. Bruke bonusovernattingen på neste tur. 5000 NOK betalt totalt og 500 NOK opptjent i bonus

I tillegg vil Hotels.com snart drastisk redurere bonusopptjeningen, det har de allerede gjort for kunder i USA. Så man bør heller tjene opp så mye bonus som mulig mens programmet fortsatt er bra.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt 2 turer til USA i år og gjorde feilen å delbetale med bonusovernattinger. Umiddelbart virker det jo fint å betale mindre, men for overnattinger som koster langt over snittet man har lønner det seg mere å få 10% bonusopptjening på overnattingen.

Eksempel:

Man betaler i snitt 1000 NOK for natten, har bonusnetter til 1000 NOK og skal på et hotell som koster 5000 NOK natten.

a) bruke bonusnatten og delbetale 4000 NOK. Ingen bonusopptjening der. Neste tur er man tilbake på 1000 NOK og betaler oppholdet som vanlig. 5000 NOK betalt totalt og 100 NOK opptjent i bonus.

b) Betale hele det dyre hotellet. Opptjene bonus. Bruke bonusovernattingen på neste tur. 5000 NOK betalt totalt og 500 NOK opptjent i bonus

I tillegg vil Hotels.com snart drastisk redurere bonusopptjeningen, det har de allerede gjort for kunder i USA. Så man bør heller tjene opp så mye bonus som mulig mens programmet fortsatt er bra.

Jeg må innrømme at bonus nettene mine stort sett kommer i fra jobb. Så når jeg bruker disse privat tenker jeg ikke så mye på dette. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja rimelige steder ja. Polen og lignende er fortsatt ganske ok valuta for pengene selv om det ikke er like grisebillig som det var før i tiden. Albania er også ganske billig, samme med Romania også forsåvidt. Ellers så kan en fortsatt få valuta for pengene i Kina og lignende, men her har flyprisene økt en del etter Ukraina-krigen pga ja koster mer å fly utenfor Russland. Ellers er vel også kaukasus grisebillig (Armena,Georgia og lignende) 

Lenke til kommentar
process skrev (På 10.7.2023 den 16.58):

Hva tenker du er langt fra billig? Det er noen år siden jeg har reist i Asia, men en dobling eller tredobling av priser og jeg tenker det fortsatt er relativt billig. 

Opphold ser billig ut i Indonesia (reiser dog litt utenfor sesong), men USA er litt katastrofalt for øyeblikket. 

Thailand har i hvert fall blitt 3x ganger dyrere de siste 10 årene, pga en stadig svakere kronekurs og prisstigninger i baht.

Lenke til kommentar
William_S skrev (9 minutter siden):

Tja rimelige steder ja. Polen og lignende er fortsatt ganske ok valuta for pengene selv om det ikke er like grisebillig som det var før i tiden. Albania er også ganske billig, samme med Romania også forsåvidt. Ellers så kan en fortsatt få valuta for pengene i Kina og lignende, men her har flyprisene økt en del etter Ukraina-krigen pga ja koster mer å fly utenfor Russland. Ellers er vel også kaukasus grisebillig (Armena,Georgia og lignende) 

Reise til øst europa er drit kjedelig

Lenke til kommentar
2 hours ago, William_S said:

Tja rimelige steder ja. Polen og lignende er fortsatt ganske ok valuta for pengene selv om det ikke er like grisebillig som det var før i tiden. Albania er også ganske billig, samme med Romania også forsåvidt. Ellers så kan en fortsatt få valuta for pengene i Kina og lignende, men her har flyprisene økt en del etter Ukraina-krigen pga ja koster mer å fly utenfor Russland. Ellers er vel også kaukasus grisebillig (Armena,Georgia og lignende) 

Interessant. Har du noen konkrete erfaringer/anbefalinger fra nyere tid?

Har vært i noen av disse landene - Polen og Romania og jeg ville vel også lagt til Bulgaria og Portugal som billige land, men det er lenge siden jeg var i alle disse landene. Kaukasus har jeg aldri prøvd.

Er det noen som har nyere reiseerfaringer og som har helt konkrete forslag, dvs land, by, hotell, osv?

Når det gjelder en del land i Syd Øst Asia, så er det jo slik at man har utviklet en turistindustri, slik at det første man stæter på der er "høye priser". Bak fasaden så finner man de prisene som de lokale benytter seg av. Når man for eksempel skal ta toget fra Hong Kong lufthavn til sentrum, så kan man gå rett fram og på toget og da koster det litt over 200 kr for noen minutter. Går man trappa ned til høyre, så kan man ta bussen som koster 20 kroner og som kanskje bruker 10 minutter lengere tid, men som kanskje kjører deg mer eller mindre til døra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (33 minutter siden):

Interessant. Har du noen konkrete erfaringer/anbefalinger fra nyere tid?

Har vært i noen av disse landene - Polen og Romania og jeg ville vel også lagt til Bulgaria og Portugal som billige land, men det er lenge siden jeg var i alle disse landene. Kaukasus har jeg aldri prøvd.

Er det noen som har nyere reiseerfaringer og som har helt konkrete forslag, dvs land, by, hotell, osv?

Når det gjelder en del land i Syd Øst Asia, så er det jo slik at man har utviklet en turistindustri, slik at det første man stæter på der er "høye priser". Bak fasaden så finner man de prisene som de lokale benytter seg av. Når man for eksempel skal ta toget fra Hong Kong lufthavn til sentrum, så kan man gå rett fram og på toget og da koster det litt over 200 kr for noen minutter. Går man trappa ned til høyre, så kan man ta bussen som koster 20 kroner og som kanskje bruker 10 minutter lengere tid, men som kanskje kjører deg mer eller mindre til døra.

Njaa veel jeg har prøvd både flytoget i Hong Kong og bussen... Bussen tar mildt sagt lang tid, mye trafikk kan det være i den byen! 

Kan varmt anbefale Armenia , det er skikkelig fint. Jeg var der i 2016 i Yerevan . Vennlige folk og billig.

Ellers var jeg i byen Oradea rett over den ungarsk-rumenske grensa i fjor like etter at covid restriksjonene ble opphevet. Tok toget fra Budapest. Litt gøy med grensekontroll da Romania ikke er med i  Schengen. Her møter du garantert ikke naboen for å si det sånn. Kosta vel ikke mer enn ca 200 NOK den togbilletten en vei . Tar man et morgenfly fra Oslo til Budapest så rekker man fint å være i Oradea litt sent på kvelden, man får da noen timer i Budapest før man setter seg på toget. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Har akuratt kommet hjem fra 3 uker i Kina,

fortsatt langt billigere enn Norge selv om man taper ekstremt mye på kr kursen.

små byer i yunnan og Sichuan  får man fint hoteller til under 100kr natta, samme standard som Thon/scandic. Mat til rundt 20-40kr måltidet. Og øl til rundt 5kr.  Shanghai derimot har blitt veldig dyrt. Nå på høsten er også de fleste steder som krever inngangs penger gratis.

det var min 23 tur til Kina. Så jeg kjenner til landet godt.

Men landet har blitt nesten helt kontant fritt, alt betales med Wepay eller AliPay. Til og med små steder er langt mere moderne enn her til lands når det kommer til app bruk på resturanter, barer osv

Armenia som er nevnt over er også billig, selv om det har blitt en del dyrere etter alle fra Russland kom, har hvert 5 ganger i Armenia, sist i fjor. Og prisene var merkbart høyre i fjor enn tidligere 

Endret av paatur
Lenke til kommentar
16 minutes ago, paatur said:

det var min 23 tur til Kina.

Har vært bare en gang i selve Kina, på aller hurtigst gjennomreise, og da var jeg livedd. Hadde kjøpt bilett via en eller annen by i Syd Kina, men jeg hadde ikke fått med meg at jeg måtte ta lokal transport til en annen flyplass, før jeg sto ute på gata, omgitt av kinesiske skrifttegn.

Hvis man skal reise til fastlandskina som turist, hvordan er det da med å få tak i visum? (Hadde bare 1 døgn visum ved gjennomreise.)  

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Har vært bare en gang i selve Kina, på aller hurtigst gjennomreise, og da var jeg livedd. Hadde kjøpt bilett via en eller annen by i Syd Kina, men jeg hadde ikke fått med meg at jeg måtte ta lokal transport til en annen flyplass, før jeg sto ute på gata, omgitt av kinesiske skrifttegn.

Hvis man skal reise til fastlandskina som turist, hvordan er det da med å få tak i visum? (Hadde bare 1 døgn visum ved gjennomreise.)  

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_kina/id2414833/?expand=factbox2858792

http://no.china-embassy.gov.cn/eng/lsfw_9/qz/

https://www.visaforchina.cn/OSL2_EN/

Spoiler

Skjermbilde2023-11-24kl_19_04_59.thumb.jpg.f22c99afba40d6e95ebe0f2855e131cb.jpg

De bytter søknadsprosedyre med jevne mellomrom. Den må følges til punkt å prikke, ellers blir søknaden avvist. Det er lurt å ringe og spørre om det er personlig frammøte på visakontoret i Oslo.

Eller man kan betale ekstra for å benytte en tjeneste som gjør jobben for deg. https://visumexpress.no/kina/

Kina gir nordmenn 144 timers visumfri innreise

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...