Gå til innhold

Hvor i utlandet kan man reise i dyrtid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
paatur skrev (9 timer siden):

små byer i yunnan og Sichuan  får man fint hoteller til under 100kr natta, samme standard som Thon/scandic. Mat til rundt 20-40kr måltidet. Og øl til rundt 5kr.  Shanghai derimot har blitt veldig dyrt.

Man bør gjøre endel research. I byer med mye turisme er det en god del fallgruver. Man kan få hotellrom uten vindu eller om det står at rommet er med vindu så kan det være et kjellerrom med lysgrav. Gjorde heldigvis research da jeg skulle til Beijing og fikk bekreft at de rommene var for de som bestilte gjennom store booking-portaler som er dyre for hotellene. De sjokkerte turistene fikk så tilbud om å betale ekstra for et rom over bakken.

Har vært 4 ganger i Kina og har sett hvor mye samfunnet har utviklet seg mellom hvert besøk. Til sammenligning har tiden omtrent stått stille i flere tiår i vest-europa. Å komme hjem igjen minner stadig mer om opplevelsen av å reise tilbake i tid som man før hadde med å besøke et østblokkland.

Lenke til kommentar
On 25.11.2023 at 1:16 AM, robertaas said:

Har vært 4 ganger i Kina og har sett hvor mye samfunnet har utviklet seg mellom hvert besøk. Til sammenligning har tiden omtrent stått stille i flere tiår i vest-europa. Å komme hjem igjen minner stadig mer om opplevelsen av å reise tilbake i tid som man før hadde med å besøke et østblokkland.

Har bare vært en gang i Kina, uten for flyplassen, og flere ganger i Hong Kong enn jeg klarer å holde tall på. Det er i alle fall ikke mitt inntrykk av Hong Kong framstår som mer moderne. Jeg ville nok heller sagt tvert imot .. 2 etasjes engelske busser, taxi biler som ser ut som de er fra 70 tallet, osv. Skyskraperne seg jo ut som skyskrapere flest. Hva er det som er spesielt moderne?

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 timer siden):

Har bare vært en gang i Kina, uten for flyplassen, og flere ganger i Hong Kong enn jeg klarer å holde tall på. Det er i alle fall ikke mitt inntrykk av Hong Kong framstår som mer moderne. Jeg ville nok heller sagt tvert imot .. 2 etasjes engelske busser, taxi biler som ser ut som de er fra 70 tallet, osv. Skyskraperne seg jo ut som skyskrapere flest. Hva er det som er spesielt moderne?

Synes sydlige Kina nå fremstår som mer moderne enn Hong Kong. Var i Shenzhen helt på slutten av 2019. Mens Hong Kong har mange gamle skyskrapere så var de faktisk nye i Shenzhen for de var ikke der for noen år siden. Og Hong Kong har sikkert mange gamle taxier, men i Shenzhen var de faktisk nye for de var ikke der for noen år siden. Drar man tilbake til Hong Kong etter 30 år og du kjenner deg igjen. Dra tilbake til mange kinesiske byer etter 5 år og du kjenner deg ikke igjen.

Mange skyskrapere i Shenzhen hadde noe å gi til omgivelsene som lysshow om kvelden og skulpturer rundt eller spesiell utforming ved gateplan. Nei, alle hadde ikke det, men det var mye å se mange plasser. Det var tydeligvis et krav fra byplanleggingens side at noen områder rett og slett skulle være "instagrammable". Man hadde også tatt i bruk teknologier som ansiktsgjenkjenning i lyskryss slik at man automatisk fikk trukket boten fra konto om man gikk på rødt lys. Og de har lenge hatt utbredt bruk av qr-koder for betaling og forskjellige typer registrereing.

De kopierer ikke bare fra vesten lengere, men utvikler mye selv. Man kan se mange mobiler og biler som enda ikke har kommet til vesten. Dronefabrikanten Dji holder til i Shenzhen og jeg var innom deres utstillingslokaler for å se mye av det de holder på med som enda ikke har kommet til vesten.

De var også mer multikulturelle ved å ta inn ting fra flere kulturer. Så tidligere i Guangzhou at en gruppe skolejenter alle hadde Fjellreven ryggsekk. De hadde rett og slett flere kulturer å ta fra. Går man innom MacDonalds i USA er menyen tilsynelatende lik det den var for 50 år siden. I Shenzhen hadde de tatt inn og blandet sammen fra andre land slik som iskrem med blåbær boble-te. Kjempegodt!

 

 

 

Lenke til kommentar
On 27.11.2023 at 4:19 PM, robertaas said:

De var også mer multikulturelle ved å ta inn ting fra flere kulturer. Så tidligere i Guangzhou at en gruppe skolejenter alle hadde Fjellreven ryggsekk.

Interessant. Vil forsøke å ta meg en tur til Kina når jeg får tid. Egentlig så liker jeg Hong Kong for at den er litt gammeldags, minner fortsatt litt om engelsk koloni. Når du nevner det så har jeg faktisk sett norske klesmerker og norske flagg på klær og utstyr i Hong Kong også. Hadde inntrykk av at dette ble sett på som "trendy og moderne". Ellers veldig god og billig kinamat i Hong Kong. Litt opp til en selv. Man kan finne veldig dyrt og ganske billig. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Shanghai er en fin by med kolonialstil på The Bund. Feks. Park Hotel i Art Deco- stil. Men sikkert ikke billig å bo der.

Ellers mange skyskrapere som i andre byer i Kina, og enda flere en da jeg var der. Det kan jo være greit med så stor befolkningstetthet å bygge i høyden, men jeg synes ikke det er så spennende med Manhattan-kopier over alt. Ikke mye igjen av Hutongene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Ikke mye igjen av Hutongene.

Var i Beijing før de hadde OL og så oppryddingen av slike gamle greier som ble fjernet for å kunne fokusere på fremtiden.

Da jeg var i Shenzhen mange år senere var det et område ikke langt fra hotellet med små gater med masse små butikker og håndtverkere og masse som foregikk i selve gaten. Jeg gjorde feilen å omtale dette som "hutong" og jeg har aldri sett kinesere bli så fornærmet. Hutong var noe man tidligere hadde i mindre utviklede deler av landet. I Shenzhen var det ingen hutong.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Hutong var noe man tidligere hadde i mindre utviklede deler av landet. I Shenzhen var det ingen hutong.

Kan være de har fått mer forståelse for kulturell egenart nå.

Det er nok viktig for kinesere å vise at de er rike, fordi de en gang har vært et U-land. Og at presidentens alibi for å sitte ved makten lenge er rekordhøye skyskrapere, nye broer, motorvei og teknologi - økonomisk framskritt.

Under kulturrevolusjon ble mange av templene ødelagt og rasert, en del bygget opp igjen. Man kan se kopier av templer i parker.

Alt blir fort slitt pga overbefolkning, kanskje klimaet og muligens dårlige materialer. På en måte har ikke kineserne hatt noen grunn til ikke å rive og erstatte med nytt og moderne. Skyskrapere kommer i mange varianter og har lysshow om kvelden.

Ellers er matkulturen det mest spennende i Kina, synes jeg. Hver provins har sine spesialiteter. https://www.tourcompass.no/blog/mat-i-kina.htm

Boble-te med melk, må være av nyere dato. Grønn te er nasjonaldrikken. Tehusene var tradisjonelt for menn. Jeg var i Kina da Starbucks gjorde sitt inntog. Tidligere ute der enn i Norge.

Lenke til kommentar
On 4.12.2023 at 11:32 PM, Salvesen. said:

Overasket over matprisene I Tokyo. Nettopp fortært god sushi med en kollega og en del highballs. 700 spenn. 

Jeg spiste nettopp gyukatsu med masse deilig biff, grønnsaker, misosuppe og ris. 120 kroner.

Men var på byen med en del japanere i går, og de klaget over hvor utrolig dyrt det er i Tokyo. Her koster en bolle ramen rundt 90 kroner, men der de er fra, koster den ikke mer enn 50 😅

Lenke til kommentar
Linaria1 skrev (10 minutter siden):

Jeg spiste nettopp gyukatsu med masse deilig biff, grønnsaker, misosuppe og ris. 120 kroner.

Men var på byen med en del japanere i går, og de klaget over hvor utrolig dyrt det er i Tokyo. Her koster en bolle ramen rundt 90 kroner, men der de er fra, koster den ikke mer enn 50 😅

Ja overrasket, nettopp landet i Korea og hatt oss en runde på bbq. Absolutt andre og høyere priser her.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Salvesen. said:

Ja overrasket, nettopp landet i Korea og hatt oss en runde på bbq. Absolutt andre og høyere priser her.

Syns du Korea er dyrere enn Japan? Jeg syntes Korea var mye billigere i 2019 og trodde det var kjent for det, men kanskje det er fordi yen-en er så lite verdt i Japan nå.

Så er kanskje BBQ noe av det dyreste man kan spise i Korea. Er det dyrere enn yakiniku i Japan?

Lenke til kommentar
Linaria1 skrev (På 7.12.2023 den 6:51 AM):

Så er kanskje BBQ noe av det dyreste man kan spise i Korea.

Jeg dummet meg skikkelig ut da jeg skulle ha Koreansk BBQ. Hadde gjort lite research og gikk in på et sted jeg kunne se hva som ble servert og jeg trodde var genuint koreansk. Da jeg spiste la jeg mere merke til dekor og kleskode og skjønte at dette var mente som en bayersk grill for Koreanere som ønsket noe eksotisk. Tilbehør til kjøttet gjorde at det så helt koreansk ut for en unividd, men dette var bare tysk tilpasset Korea nok til å få litt omsetning.

Lenke til kommentar

Er det slik at diskusjon.no sine utsendte medarbeidere vil anbefale eller fraråde Korea/Japan som "reisemål i dyrtid"?

Jeg syned et høres litt dyrt ut. 

Ellers finnes det rimelige varianter i Korea/Japan?

Gikk inn på en "sjappe" i Hong Kong for et par år siden. Var kjempetrøtt etter flyturen og skjønte ingen ting av menyen. Så sa keneren at det behøvde jeg ikke å tenke på, for de visste hva slags mat turistene likte. Så spang de ut og inn med den ene retten etter den andre, og jeg tenkte: "Nå blir jeg lurt trill rundt, men det får stå sin prøve." 

Da regningen kom så var det dagens sjokk, for den var på ca 50 kroner.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 minutter siden):

Er det slik at diskusjon.no sine utsendte medarbeidere vil anbefale eller fraråde Korea/Japan som "reisemål i dyrtid"?

Jeg syned et høres litt dyrt ut. 

Ellers finnes det rimelige varianter i Korea/Japan?

Hvis vi skal etterleve klimamålene, vil det i løpet av få år, bli tilnærmet umulig for menigmann å bruke fly o.l. Dagens frihet til å reise/feriere internasjonalt blir derfor forbeholdt et lite mindretall velbemidlede.

Det rimeligste alternativet er å slenge teltet , hagla og fiskestanga på ryggen og leve av det naturen kan by på i den nordiske villmarka. Her kan man få utallige nye og uforglemmelige opplevelser. Fordelene ved å bruke apostlenes hester eller tråsykkelen er underkommunisert.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (39 minutter siden):

Er det slik at diskusjon.no sine utsendte medarbeidere vil anbefale eller fraråde Korea/Japan som "reisemål i dyrtid"?

Jeg syned et høres litt dyrt ut. 

Ellers finnes det rimelige varianter i Korea/Japan?

Se hva jeg skriver om Japan tidligere i tråden. Japan anbefales i dyrtid, men ikke gå i alle fellene.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Inspector said:

Det rimeligste alternativet er å slenge teltet , hagla og fiskestanga på ryggen og leve av det naturen kan by på i den nordiske villmarka. Her kan man få utallige nye og uforglemmelige opplevelser. Fordelene ved å bruke apostlenes hester eller tråsykkelen er underkommunisert.

Nei, kunne ikke tenkt meg å dra ut som lystmorder i den nordiske natur. Det hadde jo vært mere fair om jegrene kunne jakte på hverandre, for da ble jo det hele litt mer fair. Så kunne de jo også arve hverandre, slik at de som overlevde hadde noe igjen for strevet.

Sitter i seilbåten akkurat nå, og den bruker faktisk litt mindre energi enn apostlenes hester. Utenlandsturene er nok det aller siste som jeg gir opp, og kommer den dagen at man ikke har råd til å fly, så finnes det OK land i seilbar distanse også.

Har flyttet inn på hybel hjemme hos meg selv, slik at det holder med å varme opp det lille rommet, og så la det resterende ligge på 2-3 varmegrader. Man må jo prioritere, slik at man får råd til neste utenlandstur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle fylle på med litt Euro som jo er greit å ha i bakhånd. Det blir stadig færre minibanker og de som er igjen tar stadig mere gebyr, som jo kommer i tillegg til overkurs og annet ens egen bank finner på. Santander skulle ha 7 euro for uttak, og andre som før ikke tok gebyr har startet med det. Endte opp med Kutxabank som er en av få som ikke skal tjene ekstra.

På hotellet lurte de på om jeg trengte taxi til flyplassen. Bussen stopper rett ved hotellet og var en av grunnene til at jeg valgte å bo der. 3 euro tar den til flyplassen.

Det blir fort endel penger om man ikke følger med.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, robertaas said:

Skulle fylle på med litt Euro som jo er greit å ha i bakhånd. Det blir stadig færre minibanker og de som er igjen tar stadig mere gebyr, som jo kommer i tillegg til overkurs og annet ens egen bank finner på. Santander skulle ha 7 euro for uttak, og andre som før ikke tok gebyr har startet med det.

Norwegian Bank har ikke tatt noen gebyrer for uttak så langt. Når man betaler hele regningen til tiden, så fungerer det kortet utrolig bra. Har riktig nok aldri vært i Japan, men går ut i fra at det fungerer likt der.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...