Gå til innhold

Diablo IV gjør det raskere å sanke erfaringspoeng


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satan så eg misliker å spille dette spillet. Dungeons er rævkjedelige, føles som en kjedelig bounty quest fra diablo 3, med elendige dungeon affixes som bare skaper frustratsjon.

De har nettopp fikset affixes i wow, og så kommer de med dette søppelet i diablo 4.

Eg har lyst på greater rifts fra diablo 3, der du bare moser fienden, og du looter alt til slutt. Og så kan du også ha forandring, med å gjøre andre aktiviteter ved siden av. Det er så kjedelig, å gå fra A til B for å hente en item, for så å gå hele veien tilbake og plassere denne statuen.

Lenke til kommentar
Ett dårligere designet spill skal man lete lenger etter. Det er direkte sjokkerende alle elendige valgene som har blitt tatt i skapelsen av D4. Mer XP hjelper ikke på spillets andre problemer. Det er tragisk at ett firma med så mye penger i kassa ikke engang greier å kopiere konkurrentene. De greier ikke engang å kopiere sitt eget tidligere spill :\
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BeThomas said:

Ett dårligere designet spill skal man lete lenger etter. Det er direkte sjokkerende alle elendige valgene som har blitt tatt i skapelsen av D4. Mer XP hjelper ikke på spillets andre problemer. Det er tragisk at ett firma med så mye penger i kassa ikke engang greier å kopiere konkurrentene. De greier ikke engang å kopiere sitt eget tidligere spill 😕

Rart det er mange som digger spillet? Kanskje de fleste som digger spillet ikkje har spillt diablo 1-2 og 3?

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Nizzen skrev:
2 minutes ago, BeThomas said:

Ett dårligere designet spill skal man lete lenger etter. Det er direkte sjokkerende alle elendige valgene som har blitt tatt i skapelsen av D4. Mer XP hjelper ikke på spillets andre problemer. Det er tragisk at ett firma med så mye penger i kassa ikke engang greier å kopiere konkurrentene. De greier ikke engang å kopiere sitt eget tidligere spill 😕

Rart det er mange som digger spillet? Kanskje de fleste som digger spillet ikkje har spillt diablo 1-2 og 3?

Mange som digga Britney også, det vil ikke si at hun var verken en stor komponist eller artist. Hun var bare populær. Elendig designa greier kan ofte være populære fordi folk flest enten ikke har peiling, eller gidder å tenke over ting.
Lenke til kommentar
1 minute ago, BeThomas said:

Mange som digga Britney også, det vil ikke si at hun var verken en stor komponist eller artist. Hun var bare populær. Elendig designa greier kan ofte være populære fordi folk flest enten ikke har peiling, eller gidder å tenke over ting.

Det er et underholdnings spill, så om folk digger spillet så er det jo samma faen hvordan noen "eksperter" mener spillet er ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nizzen skrev:
1 minute ago, BeThomas said:

Mange som digga Britney også, det vil ikke si at hun var verken en stor komponist eller artist. Hun var bare populær. Elendig designa greier kan ofte være populære fordi folk flest enten ikke har peiling, eller gidder å tenke over ting.

Det er et underholdnings spill, så om folk digger spillet så er det jo samma faen hvordan noen "eksperter" mener spillet er ;)

Vi kan diskutere hva underholdning er for noe, men det tror jeg både vil ta litt for lang tid, i tillegg til at vi neppe verken blir enige eller utvikler noen større forståelse av noen ting, så det skipper jeg. Nøyer meg med å svare følgende: Ja og nei. Spillet er ment (iallefall om man skal tro blizz) å vare i mange sesonger. Om spillet skal vare i mange sesonger så må det ha staying power. Staying power kan bety så mangt. Ting må gjerne ta iallefall LITT tid. Samtidig må ting være noenlunde gøy, og gi følelse av at man er på vei ett sted (progresjon) ellers føles spillingen meningsløs. Om spillet florerer av irritasjonsmomenter så vil det ikke ha staying power fordi folk ikke gidder å forholde seg til det i lengden. Da dør sesongene ut, ingen bruker penger på det mer, og blizz gidder ikke lage mer innhold. Det er forskjell på en weekend gamer som spiller 30 minutter på lørdag og 20 på søndag, og folk som vanligvis spiller sesonger i slike spill. Om spillet skal vare i lengden må man nok sikte hakket sterkere på de litt mer seriøse gamerne, hva nå enn det vil si. Og det skader jo heller ikke for casuals om spillet er bedre designet?
Lenke til kommentar
Just now, BeThomas said:
3 minutes ago, shockorshot said:

Smaken er som baken, drit.

Jeg storkoser meg med d4 og det er utrolig mye bedre enn hva d3 var ved launch. 

Sant nok, men dårlig design er dårlig design. Samme om man koser seg eller ikke.

Jeg ser ikke så mye dårlig design. Det som er dårlig kan enkelt endres (dvs, det er ingen dyptgående designvalg som hindrer forbedring). Det eneste som er irriterende for meg er builder/spender setupen, men det kan forbedres via framtidige uniques (slik som det gjør for crone druids) og få stash tabs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BeThomas said:
5 minutes ago, shockorshot said:

Smaken er som baken, drit.

Jeg storkoser meg med d4 og det er utrolig mye bedre enn hva d3 var ved launch. 

Sant nok, men dårlig design er dårlig design. Samme om man koser seg eller ikke.

Jeg som bare spillte såvidt diablo 2 i sin tid, synes "designet" er bra. Har liksom ikke noe forhold til hvordan "designet" burde ha vært :p
Jeg er Quake og Battlefield spiller, så kanskje det er feilen 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (16 minutter siden):
BeThomas skrev (19 minutter siden):
shockorshot skrev (22 minutter siden):

Smaken er som baken, drit.

Jeg storkoser meg med d4 og det er utrolig mye bedre enn hva d3 var ved launch. 

Sant nok, men dårlig design er dårlig design. Samme om man koser seg eller ikke.

Jeg ser ikke så mye dårlig design. Det som er dårlig kan enkelt endres (dvs, det er ingen dyptgående designvalg som hindrer forbedring). Det eneste som er irriterende for meg er builder/spender setupen, men det kan forbedres via framtidige uniques (slik som det gjør for crone druids) og få stash tabs.

Ok. La oss lage en liste.

- Items har kaotiske stats (stats har ikke en spesifikk plass). Det gjør det mye mer slitsomt å sammenligne to item. Det kunne lett vært slik at stats rollet først, så crit/as, så....etc etc.

- Legendaries har random utseende. Aspects hører ikke til ett spesifikt item, så man kan ikke lære seg hvilke items ting er på ikonet, noe som gjør ting vanskeligere å finne i stashet.

- Aspects er ett mareritt å lagre. De er begrenset til ikon for kategori, og stacker ikke siden de kan rolle med forskjellig verdi. De tar ALT for mye plass, og er håpløst slitsomme å browse. De kan skilles på tier, men det spiller ikke alltid en rolle siden noen aspects roller prosenter (like bra uansett så lenge rollet er bra) mens andre roller flate verdier (typ en viss mengde skade) som vil være bedre på høyere tiers. Ingen søkefunksjon!

- Rerolling/enchanting er slitsomt å forholde seg til, man vet ikke hva man kan få. Bare i D3 hadde enchanteren en oversikt over mulige stats. Det er ett 10 år gammelt spill, og endatil deres eget spill. Enchanting systemet i D4 er BEINT fram dårligere.

- Paragonsystemet er relativt kjedelig, og ett mareritt å forandre på. At der ikke finnes funksjonalitet for å slette ett brett, men at man i stedet må klikke hvert enkelt point vitner om utviklere som umulig kan ha spilt eget spill i noen stor grad.

- Nightmare keys sliter med det samme som aspects. Det finnes alt for mange (men sjokkerende like) dungeons, og inventoryet blir raskt overfylt av keys, som igjen bare har ikon etter "verdensdel" og ikke kan browses på noen meningsfylt måte.

Alt dette er idiotisk dårlige designvalg som burde vært i det ALLER minste funksjonible. De har ingenting med om man synes spillet er gøy å spille eller ikke, det er beint fram amatørmessig design. Det var det jeg kom på i farta.

På smaksnivå kan jeg også nevne hvor idiotisk sjeldne uniques er, selv om de ikke kan trades, og mange av dem er buildenabling. Det er ingen grunn til at de skal være så sjeldne. Jakten på perfekte items er mer enn lang nok pga at man må ha en kombinasjon av gode rares og gode aspects i hver slot.

Det er også besynderlig rart at de siste 30 minuttene i spillet (campaignen) er de mest interessante, og det FØRSTE som skjer når man er ferdig der er at spillet sender en tilbake til den desidert kjedligste delen. "Overworld", for å grinde noe som minner tragisk mye om dailyquest. At de beste bossfightene i spillet brukes kun en gang (muligens med unntak av Uberlillith) er tullete.

At der ikke fins dungeons som foregår i helvette er direkte uforståelig. At jeg slåss med mer vampyrer og banditter enn demoner finner jeg også rart.

I tillegg finner jeg det tragisk at skillsa i D3, som er ett mye mer basic spill, føles mer interesante. Hver skill hadde 4-5 runes som forandra skillsa, noen ganger på voldsomme måter. Skills i D4 har 2 runer, og oftest mye kjedelige varianter enn det D3 hadde å by på.

Det positive jeg har å finne i D4 er grafikk, atmosfære og selve gameplayet sitter godt. Ellers virker spillet være designet av noen som aldri har spillt en arpg før.

Edit: Frustrerende at gamer.no spiser formateringen i posten :(

 

Endret av BeThomas
  • Liker 5
Lenke til kommentar
36 minutes ago, BeThomas said:

Ok. La oss lage en liste.

- Items har kaotiske stats (stats har ikke en spesifikk plass). Det gjør det mye mer slitsomt å sammenligne to item. Det kunne lett vært slik at stats rollet først, så crit/as, så....etc etc.

- Legendaries har random utseende. Aspects hører ikke til ett spesifikt item, så man kan ikke lære seg hvilke items ting er på ikonet, noe som gjør ting vanskeligere å finne i stashet.

- Aspects er ett mareritt å lagre. De er begrenset til ikon for kategori, og stacker ikke siden de kan rolle med forskjellig verdi. De tar ALT for mye plass, og er håpløst slitsomme å browse. De kan skilles på tier, men det spiller ikke alltid en rolle siden noen aspects roller prosenter (like bra uansett så lenge rollet er bra) mens andre roller flate verdier (typ en viss mengde skade) som vil være bedre på høyere tiers. Ingen søkefunksjon!

- Rerolling/enchanting er slitsomt å forholde seg til, man vet ikke hva man kan få. Bare i D3 hadde enchanteren en oversikt over mulige stats. Det er ett 10 år gammelt spill, og endatil deres eget spill. Enchanting systemet i D4 er BEINT fram dårligere.

- Paragonsystemet er relativt kjedelig, og ett mareritt å forandre på. At der ikke finnes funksjonalitet for å slette ett brett, men at man i stedet må klikke hvert enkelt point vitner om utviklere som umulig kan ha spilt eget spill i noen stor grad.

- Nightmare keys sliter med det samme som aspects. Det finnes alt for mange (men sjokkerende like) dungeons, og inventoryet blir raskt overfylt av keys, som igjen bare har ikon etter "verdensdel" og ikke kan browses på noen meningsfylt måte.

Alt dette er idiotisk dårlige designvalg som burde vært i det ALLER minste funksjonible. De har ingenting med om man synes spillet er gøy å spille eller ikke, det er beint fram amatørmessig design. Det var det jeg kom på i farta.

På smaksnivå kan jeg også nevne hvor idiotisk sjeldne uniques er, selv om de ikke kan trades, og mange av dem er buildenabling. Det er ingen grunn til at de skal være så sjeldne. Jakten på perfekte items er mer enn lang nok pga at man må ha en kombinasjon av gode rares og gode aspects i hver slot.

Det er også besynderlig rart at de siste 30 minuttene i spillet (campaignen) er de mest interessante, og det FØRSTE som skjer når man er ferdig der er at spillet sender en tilbake til den desidert kjedligste delen. "Overworld", for å grinde noe som minner tragisk mye om dailyquest. At de beste bossfightene i spillet brukes kun en gang (muligens med unntak av Uberlillith) er tullete.

At der ikke fins dungeons som foregår i helvette er direkte uforståelig. At jeg slåss med mer vampyrer og banditter enn demoner finner jeg også rart.

I tillegg finner jeg det tragisk at skillsa i D3, som er ett mye mer basic spill, føles mer interesante. Hver skill hadde 4-5 runes som forandra skillsa, noen ganger på voldsomme måter. Skills i D4 har 2 runer, og oftest mye kjedelige varianter enn det D3 hadde å by på.

Det positive jeg har å finne i D4 er grafikk, atmosfære og selve gameplayet sitter godt. Ellers virker spillet være designet av noen som aldri har spillt en arpg før.

Edit: Frustrerende at gamer.no spiser formateringen i posten :(

 

Av det du nevnte nå er ingenting noe som er hindret fra å gjøres bedre (pga designvalg). Men la oss ta en rask gjennomgang av dem:

1) Items affixes mangler å bli sortert. Dette er en relativt enkel ting å fikse, siden jeg regner med at de blir dynamisk lagt til i en liste når itemet blir generert. De trenger bare å sortere listen.

2) Dette problemet går heller tilbake til manglende custom sort funksjonalitet i stashet. Med en skikkelig sort funksjonalitet bør det ikke være noe problem å finne det du leter etter. Dette er ikke et problem med uniques siden de har et unikt utseende.

3) Igjen, her er det manglende custom sort funksjonalitet som er hovedproblemet.

4) Jeg digger rerolling/enchanting, det får gold til å ha en reel verdi i motsetning til d2. Det som mangler her er bare en QoL upgrade der man ser hva som man kan få. Hvilke stats man kan få hentes jo ut i fra en pregenerert liste, så det bør være en relativ enkel oppgave.

5) Jeg digger paragonsystemet og man kan virkelig føle powerupgrades man får derifra. Problemet er at det mangler en button som sier Refund All slik som i skill tab. Enkel fiks.

6) Consumables og Keys burde være to forskjellige tabs og keys burde huske om de blir markert som junk. Her igjen vil en custom sort fikse mye.

Ingenting av det over er designvalg. Hva det derimot er prioriteringer av hva man vil få ferdig før release, og slik det ser ut som her så har man valgt å legge til en bedre sort funksjonalitet til post-release. Det er ganske vanlig at man gjør slike prioriteringer i IT verdenen. En bedre sorteringsfunksjonalitet er en nice-to-have som ikke kommer til å avgjøre om spillet gjør det bra på release eller ikke.

Når det kommer til hvor sjeldne uniques er, så er jeg enig når det kommer til f.eks. shako eller grandfather, men de er ikke build-defining og når det kommer til resten av uniques er jeg helt uenig. Hvis jeg spiller en aften får jeg gjerne 3-4 uniques, det føles mer enn nok ut.

De burde bruke bossfights mer, det er jeg helt enig. Det er også noe jeg regner med kommer i seasons eller senere patches, slike som f.eks. uber tristram gjorde.

Det at det ikke finnes dungeons som foregår i helvete er kanskje rart, men ikke overraskende med tanke på hvordan storyen gikk. Det åpner også opp for noen ganske fresh dungeon biomes når expansion kommer.

Personlig hatet jeg d3 og syntes skillsa der var noe av det kjedeligste jeg har vært borti innenfor arpg, kanskje du har spilt feil class i d4?

Endret av shockorshot
leifskrive
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva folk klager etter. Diablo II hadde spillknusende bugs hele det første året.

Deja Vu/ground hog day og den svarte vegg for eksempel.

Folk er for godt vant i dag, eller tror de er det. Jeg kan ikke huske et spill som har vært perfekt ved slipp, i alle fall ikke etter at fysiske media forsvant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...