Gå til innhold

Mister internett etter 1-30min ca, krever omstart av ruter hver gang for å få internett tilbake.


Anbefalte innlegg

Telia var her og byttet til nyeste ruter - smart wifi router, og antenne. Fordi jeg hadde slitt med litt ustabilt nett en månedstid. Men alt er verre nå, internett forsvinner i løpet av 1 til 30 ca hver eneste gang. Og da må jeg restarte ruteren, så kommer internett tilbake igjen etter 1-2min. Men som dere ser er det helt ubrukelig. Jeg ser dhcp serveren står som connecting når internett forsvinner inne på 192.168.1.1 konfigurering av ruteren. Hverken jeg eller telia forstår bæret av dette. Noen tips? Er det noe mer jeg kan sjekke og teste for å finne ut hva som skjer? Tydelig ikke kun dårlig signal fra antennen vil jeg tro.

 

Glemte helt av å nevne at jeg har trådløst bredbånd fra telia, bruker kabel til pc og wifi til laptop. Internett forsvinner fra ruter, så det er ingen dippedupper i huset så får internett når det forsvinner. Grøsser med tanke på å bytte til telenor som er det eneste andre alternativ, og i tillegg skal de jo ha betalt for antennen i motsetning til telia.

 

Ikke starter torrent nedlastingen heller fra de vanlige sidene jeg bruker.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjelden at noe virker såpass bra at du bare får kortvarige dropouts grunnet utstyret (antennen og routeren).

Jeg ville sjekket litt opp hva som skjer videre i nettet i huset da jeg regner med Telia har gjort en del for å sikre at sin ende fungerer bra.

Bor du sentralt bør du sjekke om 2,4 og 5 GHz båndene er brukbare. Routeren bør også justeres til å få velge bånd/kanal optimalt selv. Velger du dette selv blir det sjelden helt optimalt.

Kan være verdt å teste med en annen router hvis du har noe slikt liggende, selv om jeg tviler på at et selskap som Telia bruker billigskit som kunde-routere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

Nja? Tja? Har wifi 6 med Teliabox og alt funker fett med 5-6-7 enheter tilkoblet.(2 stk 4K tv og 3 datamaskiner og 2 tlf. 2 stk chromecast og en Apple box tilkoblet)

Det manglet en ikke i den setningen du siterte. Du må ta med hele setningen eller får du ikke med deg negeringen.

Har vært borti selskaper som bruker så dårlig utstyr at du lurer på om det er en varmovn eller router du bruker.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg bruker innstillingen som ruteren kom med. Har prøvd å splitte 2.4 ghz og 5ghz wifien slik den andre ruteren var, altså at jeg fikk opp to wifi signal å koble til. Men det hadde ingen betydning. Vet ikke helt hva andre ting jeg kan ta meg til. Har en asus nt66 ruter liggende, kan prøve å sette den som dhcp server? Finner ikke bromodus på telia ruteren så da regner jeg med at jeg ikke kan bruke asus ruteren min?

 

Går nesten ut ifra at ruteren får velge båndene/kanalene selv som standard?telia.thumb.jpg.6f5469afb56ada870c2e12179638b579.jpg

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Har erfart at som oftest er en firmware eller maskinvare feil som forårsaker slikt, i beste fall en dårlig kontakt eller et strømadapter som fusker.

 

Edit, hvis du har eldre wifi enheter så kan du forsøke å skru av disse. Hadde netgear wifi 6 router som restartet når den var koblet til en veldig gammel bærbar. Dette ble fikset gjennom en beta firmware oppdatering.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Everket skrev (4 timer siden):

Grøsser med tanke på å bytte til telenor som er det eneste andre alternativ

Firmaet var så dum å bytte til telia, og hadde bare problemer med de, så firmaet byttet tilbake til Telenor, som de aldri hadde problemer med. De byttet fordi de trodde de fikk en bedre avtale... 

Jeg har prøvd andre selskaper, og bare hatt problemer.
Har hatt Telenor i 22 år uten problemer, for både internett og mobil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Firmaet var så dum å bytte til telia, og hadde bare problemer med de, så firmaet byttet tilbake til Telenor, som de aldri hadde problemer med. De byttet fordi de trodde de fikk en bedre avtale... 

Jeg har prøvd andre selskaper, og bare hatt problemer.
Har hatt Telenor i 22 år uten problemer, for både internett og mobil. 

Samme her. Gikk fra Telenor til Telia, og halvparten sliter med dårlig dekning til null dekning. De prøver på det hver gang vi får en ny sjef som vil spare noen kroner, så går de tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe spesielt varmt sted. Det føles av og til ut som internett forsvinner hyppigere med flere enheter tilkoblet, men det forsvinner uansett kun med 1 kablet stasjonær pc tilkoblet også.

 

Eneste navnene på ruteren til telia er smart wifi router, og techinicolor. Ingen modellnummer eller noe. Får prøve å få tilsendt den gamle ruteren og ringe telenor. Regner med de tar lang tid før telenor har tid til å komme og sette opp antenne.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Nå har vel kanskje Telia fortsatt VLAN satt opp mellom rute og antenne, slik at det ikke er så enkelt å teste med å bare ha en pc koblet til antennen, for å finne ut som det er antennen/mobilnettforbindelsen eller ruteren som er problemet? Hvis de evt. har gjort endringer her og det fungerer å koble en pc direkte til antennen og den kommer på nett, kan det jo være interessant å se om det er stabilt.

For forstår jeg det riktig, når du ruteren når nettet er nede, men DHCP-connect-meldingen tilsier jo at det er aksessen videre som kan være problemet.

Det kan jo også være forbindelsen mellom ruter og antenne. Skadd kabel?

Lenke til kommentar

Med et Inteno-modem for fiber fra Get (nå Telia), så opplevde jeg at modemet ikke taklet å håndtere trådløs-delen. Da måtte hele modemet restartes titt og ofte. Med en gang jeg slo av trådløs/Wifi-delen i modemet, så ble modemet dønn stabilt.

Dette er dog en del år siden, så Telia burde ha klart å luke ut slike dårlige merker. Men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar

Ja jeg når ruteren når internett er nede, og dhcp inne på 192.168.1.1 står som connecting... når internett forsvinner. Får teste å skru av wifi for moroskyld. Og koble pc med kabel rett i antenne uttaket? Prøver andre ledninger i samme slengen.

 

Men uansett de få minuttene jeg har internett om gangen klarer ikke torrents koble seg til, og nettet føles noe tregt ut. Definitivt noe rart som skjer.

 

Takk for alle svar.

Endret av Everket
Lenke til kommentar
7 hours ago, Everket said:

Ja jeg når ruteren når internett er nede, og dhcp inne på 192.168.1.1 står som connecting... når internett forsvinner. Får teste å skru av wifi for moroskyld. Og koble pc med kabel rett i antenne uttaket? Prøver andre ledninger i samme slengen.

 

Men uansett de få minuttene jeg har internett om gangen klarer ikke torrents koble seg til, og nettet føles noe tregt ut. Definitivt noe rart som skjer.

Er det alltid Torrents som prøver å koble til når problemet her oppstår? Mao - er nettet stabilt hvis torrent-programmer avsluttes?

Lenke til kommentar

Godt forslag! Jeg har nå prøvd med alle mulige kombinasjoner, kun stasjonær, kun tlf, kun laptop. Men det har lite betydning :(

 

Det varte nok litt lenger når jeg kun brukte wifi på tlf, men det kan være tilfeldig, da jeg har i de beste tilfellene hatt nett i ca 30min, men som regel er det snakk om 2-3 før nettet går ned igjen. Får teste litt mer, men uansett har det vel ikke så mye i si, siden ruteren blir overbelastet på et eller annet vis og at det er lite jeg kan gjøre med det?

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...