Gå til innhold

Hvorfor er offentlig sektor så stor i Norge og kunne den vært langt mindre?


Anbefalte innlegg

Vitenskapelig arbeidsdeling innebærer at industriprodukter skal bære preg av vitenskapelig utformede metoder, og at alt tankearbeid flyttes fra verkstedgulvet til ulike planleggingsavdelinger. Den beste ledelsen er ifølge Taylor den som er basert på riktig vitenskap, ellers kan produksjonen bli ineffektiv, hvilket i sin tur fører til økonomisk tap. Hovedmålet med ledelse i bedrifter er å sikre optimal velstand for både arbeidsgiver og ansatt. Effektiviseringen av masseproduksjonen på 1900-tallet, som samlebåndsproduksjonen i industrien, var sterkt påvirket av Taylors tankegang.
(wiki)

nydelig, er det ikke

 

dette var en alt for sympatisik.. «tolking» av teorien hans… I bunn og grunn handler det bare å skvise alt du kan ut av både arbeider og forbruker 

Endret av Lite kreativt navn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (1 time siden):

Dummest jeg har lest på lenge. Det private er mer innovativt, men lønnsomt? Målet med det private næringsliv er å ta ut noen prosenter, og å ta betalt for f.eks dødtid mellom oppdragene. Derfor vil det private i praksis aldri konkurrere på pris på samme prossess. 
 

 

Sykt å starte posten med «dummeste jeg har lest på lenge,» for så å vise at du har null peiling på hvordan et fritt market fingerer med «Målet med det private næringsliv er å ta ut noen prosenter, og å ta betalt for f.eks dødtid mellom oppdragene. Derfor vil det private i praksis aldri konkurrere på pris på samme prossess.» 

 

fantastisk 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg tror det er veldig viktig å ha en stor offentlig etat, ofte kan ikke disse konkurrere på lønn, men på hvor godt man har det i arbeidslivet. En del er villig til å gå ned 200k i året for dette. 

Eg tenker at både privat og det offentlige kan lære mye av hverandre. Tror neppe vi hadde hatt det så godt på jobb om alt var privat. Eg tro heller ikke vi hadde hatt det særlig godt om man skal kutte i all slags velferdsgode som sykelønn, ufør, og når ting går gale her i livet. 

Typisk de skinnhellige å preike ned om de som "nyter" av disse velferdsytelsene, som om det å være syk er en nytelse..  

Når det er sagt, så tror eg det er en drøss av ulike titler som belønner deg med flere hundretusen i årslønn. Eg hadde en sjef i det offentlige, han var så dårlig at han måtte "gå", dvs, han fikk en ny fagtittel, beholdt all sjefslønnen og gjorde vel ingenting spesielt til han pensjonerte seg, han var bare der. 
Dette er ett eksempel på at det har gått for langt. Men å dra inn syke folk og de svake, når man kan gjøre masse med andre ting, synes eg kun er å polarisere debatten og vi kommer som vanlig, ingen vei. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Lite kreativt navn said:

 

Lmao
Forskjellen er betydelig: Kapitalismen er ikke flink til å produsere, den er flink til å finne ut HVA som skal produseres. 
Det private produserer ikke mer, de produserer ANDRE ting. 

Bedrifter finnes så de skal tjene penger. Men det er nå en forskjell på å tjene penger for å ha en jobb å gå til, og å drive et konsern for å ta ut noen prosenter av en helt hinsides omsetning. 
Samtidlig har vi en annens markedssøkonomisk konsekvens:
Supply-versus-demand-curve.ppm

Tilbud mot etterspørsel gjør at  det alltid er men lønnsomt å gå mot knapphet eller stordriftsfordeler via volumsalg. Det offentlige kan derimot bestemme seg for å systematisk overprodusere og handle med kunstige pristak. 
Kapitalismen kan og vil ikke bli effektiv til å produsere fordi axiomet bak tilbud mot etterspørsel begrenser mulig profit.

Det privat er ikke mer lønnsomt eller effektiv. Det privat tjener pengene sine ved å selge pærer når kommunen kun selger epler. De tilbyr rørfornying når kommunen kun tilbyr å kondemnere bygget. De tilbyr enklere operasjoner de offentlige ikke har bemanning til å ta på et normalt tidsskjema. De tilbyr Taxi når kollektivnettet ikke har tilsvarende tilbud. 
 

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Lmao
Forskjellen er betydelig: Kapitalismen er ikke flink til å produsere, den er flink til å finne ut HVA som skal produseres. 
Det private produserer ikke mer, de produserer ANDRE ting. 

Bedrifter finnes så de skal tjene penger. Men det er nå en forskjell på å tjene penger for å ha en jobb å gå til, og å drive et konsern for å ta ut noen prosenter av en helt hinsides omsetning. 
Samtidlig har vi en annens markedssøkonomisk konsekvens:
Supply-versus-demand-curve.ppm

Tilbud mot etterspørsel gjør at  det alltid er men lønnsomt å gå mot knapphet eller stordriftsfordeler via volumsalg. Det offentlige kan derimot bestemme seg for å systematisk overprodusere og handle med kunstige pristak. 
Kapitalismen kan og vil ikke bli effektiv til å produsere fordi axiomet bak tilbud mot etterspørsel begrenser mulig profit.

Det privat er ikke mer lønnsomt eller effektiv. Det privat tjener pengene sine ved å selge pærer når kommunen kun selger epler. De tilbyr rørfornying når kommunen kun tilbyr å kondemnere bygget. De tilbyr enklere operasjoner de offentlige ikke har bemanning til å ta på et normalt tidsskjema. De tilbyr Taxi når kollektivnettet ikke har tilsvarende tilbud. 
 

Dette er da det som skjer i et perfekt fritt marked. En utopi altså. Perfekte markeder og tilbud = etterspørsel står krever en rekke forutsetninger. Noen av de meste urealistiske har jeg sitert for deg under:

 

IMG_0606.thumb.jpeg.f39a4f24ee660c2b5bf7c9498f3c6866.jpeg
https://snl.no/fullkommen_konkurranse

Så kan man spørre seg hvorfor bedrifter er villige til å investere milliarder i markedsføring… for å hjelpe folk å bli klar over etterspørselen sin? Også ser denne modellen og totalt vekk fra sosiale, etiske og miljømessige hensyn. tOm du er interresert kan du lese litt om Veblen effekten også:

Prisen på godet blir med andre ord tillagt en positiv nytteverdi: «Jo dyrere, jo bedre.» Normale etterspørselsfunksjoner er fallende, det vil si at etterspørselen øker med fallende pris. I sin mest ekstreme form fører Veblen-effekten til det motsatte: Etterspørselen øker med økende pris.

https://snl.no/veblen-effekt
 

Trenger bare bruke hodet litt tjoms

 

 

IMG_0607.thumb.png.1f64f89981859b3a196c300adb3c5ef1.png

 

kunne fortsatt, men ja, noe du er uenig i?

Endret av Lite kreativt navn
La til et bilde
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lite kreativt navn said:

 

Du bruker veldig marge ord å sitatert, for å gjemme deg bak dem. Er ikke så ille, men det vil og så at vi kan ikke se om du forstår aksiomene som er presentert, eller hvordan du tolker de.
Å dra inn "perfekt marked" bare for å slippe å lese er mer eller mindre et tegn at at man tar ikke ballen.

For å gå tilbake til ballen i 26704534:
 

Quote

Det private er mer effektivt/lønnsomt.

Beviselig en stor tankefeil. 
Du klarer tilogmed å klippe og lime hele kjerneargumentet i post 26704646 uten å argumentere mot det.

Quote

Den perfekt balansen

Å appellere til perfeksjonen som utgangspunkt og mål, for å slippe å ha en mening.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (31 minutter siden):

Du bruker veldig marge ord å sitatert, for å gjemme deg bak dem. Er ikke så ille, men det vil og så at vi kan ikke se om du forstår aksiomene som er presentert, eller hvordan du tolker de.
Å dra inn "perfekt marked" bare for å slippe å lese er mer eller mindre et tegn at at man tar ikke ballen.

For å gå tilbake til ballen i 26704534:
 

Beviselig en stor tankefeil. 
Du klarer tilogmed å klippe og lime hele kjerneargumentet i post 26704646 uten å argumentere mot det.

Å appellere til perfeksjonen som utgangspunkt og mål, for å slippe å ha en mening.

jeg gjemmer meg ikke bak teorier og artikler. Jeg referer til det mest grunnleggende av økonomisk teori.

Du bare skriver lmao og hiver inn en random etterspørsel funksjon du googlet deg til, uten å vite hva den forutsetter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (12 timer siden):

Du bruker veldig marge ord å sitatert, for å gjemme deg bak dem. Er ikke så ille, men det vil og så at vi kan ikke se om du forstår aksiomene som er presentert, eller hvordan du tolker de.
Å dra inn "perfekt marked" bare for å slippe å lese er mer eller mindre et tegn at at man tar ikke ballen.

For å gå tilbake til ballen i 26704534:
 

Beviselig en stor tankefeil. 
Du klarer tilogmed å klippe og lime hele kjerneargumentet i post 26704646 uten å argumentere mot det.

Å appellere til perfeksjonen som utgangspunkt og mål, for å slippe å ha en mening.

For å bruke ord du forstår: tilbud ≠ etterspørsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, Lite kreativt navn said:

 

8 hours ago, Lite kreativt navn said:

 

Forestill deg å være så sjelvende i nærvene at du må i usikkerheten dobbeltsitere en post med timers mellomrom, uten å komme med noe konstruktivt. 
Vi kan f.eks se at du har feiltolket Veblen-effekten ved å unngå å forklare mekanismen.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (36 minutter siden):

Forestill deg å være så sjelvende i nærvene at du må i usikkerheten dobbeltsitere en post med timers mellomrom, uten å komme med noe konstruktivt. 
Vi kan f.eks se at du har feiltolket Veblen-effekten ved å unngå å forklare mekanismen.

Ja kombinasjonen frekk, kunnskapsløs, skråsikker og kverulerende gjør meg greit irritert. Men du har rett, mer konstruktivt å lese telefonkatalogen enn denne «diskusjonen» her

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
attz skrev (På 26.6.2023 den 21.27):

Fordi det er et veldig sterkt politisk mål å ha alle i arbeid.

Da oppretter man mest mulig bullshit jobs 

Vel, i de siste årene vi var gjennom så man jo hvor alvorlig at det var for mange i "bullshit-jobber" og for få i helse- og omsorgsyrker. Ja, selv innenfor helsevesenet finner man alt for mange "bullshit-jobber" som egentlig ikke har noe som helst med pasienter og folkehelse å gjøre, men kun eksisterer for et patetisk rapporteringssystem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noen klassiske misforståelser i debatten privat vs. offentlig næringsliv;

  • det er absolutt ingen grunn til at offentlig barnehager etc. er dårligere/ineffektive/lite innovative, målt mot private. Vi eiere barnehagene, vi kan stille krav til ledelsen i barnehagene.
  • Dersom alle offentlige barnehager ble erstattet av private, men staten forsetter å betale regningen så er det jo ingen endring på størrelsen på det offentlige Norge i praksis. Privat næringsliv er kun "privat næringsliv" dersom det er det privatpersoner som til slutt er den betalende kunden.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, trikola said:

Da jeg hadde barn i banehagen fikk vi faktura hver måned.

Ja det er riktig at man betaler en egenandel, avhengig av inntekt. Staten/kommunen dekker dog en stor del av regningen med direkteoverføringer til barnehagene.

Det er helt lik praksis uavhengig av om barnehagen er offentlig eller privat eid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Det er noen klassiske misforståelser i debatten privat vs. offentlig næringsliv;

  • det er absolutt ingen grunn til at offentlig barnehager etc. er dårligere/ineffektive/lite innovative, målt mot private. Vi eiere barnehagene, vi kan stille krav til ledelsen i barnehagene.
  • Dersom alle offentlige barnehager ble erstattet av private, men staten forsetter å betale regningen så er det jo ingen endring på størrelsen på det offentlige Norge i praksis. Privat næringsliv er kun "privat næringsliv" dersom det er det privatpersoner som til slutt er den betalende kunden.

Det viser seg dog at private barnehager får bedre resultater i praksis 

https://www.faktisk.no/artikler/0rd16/hva-er-forskjellen-mellom-offentlige-og-private-barnehager

Hadde det vært nok kapasitet til at det hadde blitt "kamp om kundene" hadde nok resultater blitt enda bedre. Konkurranse hever kvalitet og senker kostnader 

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det som alltid har forundret meg med offentlig sektor i Norge (av egen og bekjentes erfaring) er at man har store lommer med meget ineffektive stolvarmere. Så har man enkelte avdelinger her og der som virkelig jobber livskiten av seg og sliter med å få endene til å møtes med antall timer i døgnet. Disse få heltene bærer hele skiten med seg mens andre nærmest såvidt er tilstede men har en meget sterk kompetanse rundt hvordan man kan få mest i egen lomme og utnytte systemer best mulig.

Likevel når jeg har sett på prosesser rundt "nødvendige" (spill for galleriet) omorganiseringer, effektiviseringer, innsparinger osv. så er det alltid de ineffektive stolvarmerne eller de maktglade og notorisk ansvarsfraskrivende som kommer vinnende ut av dette.

Det har skjedd hver eneste gang jeg har sett dette skje i både departementer, etater, direktorater osv. siste 10-15 år. 

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig. Da tenker jeg ikke på slikt som storting og regjering hvor det nesten er å forvente.

En ting er helt sikkert....

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (29 minutter siden):

Det som alltid har forundret meg med offentlig sektor i Norge (av egen og bekjentes erfaring) er at man har store lommer med meget ineffektive stolvarmere. Så har man enkelte avdelinger her og der som virkelig jobber livskiten av seg og sliter med å få endene til å møtes med antall timer i døgnet. Disse få heltene bærer hele skiten med seg mens andre nærmest såvidt er tilstede men har en meget sterk kompetanse rundt hvordan man kan få mest i egen lomme og utnytte systemer best mulig.

Likevel når jeg har sett på prosesser rundt "nødvendige" (spill for galleriet) omorganiseringer, effektiviseringer, innsparinger osv. så er det alltid de ineffektive stolvarmerne eller de maktglade og notorisk ansvarsfraskrivende som kommer vinnende ut av dette.

Det har skjedd hver eneste gang jeg har sett dette skje i både departementer, etater, direktorater osv. siste 10-15 år. 

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig. Da tenker jeg ikke på slikt som storting og regjering hvor det nesten er å forvente.

En ting er helt sikkert....

Du tar ikke feil.

Vi i det offentlige jobber ræva av oss. Virkelig.

Dessverre er det altfor mange ledere/mellomledere. Kunne fint halvert antallet, mange er bare parasitter som sitter rundt i «møtevirksomhet» dagen lang.

Og en del annet surr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...