Gå til innhold

Tips til arbeiddstasjon/kraftig kontor-PC fra 10-20K? Gjerne laptop, men tenker primært stasjonær.


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (15 minutter siden):

Snakket litt med kundeservice på Komplett og ble tipset om denne:

https://www.komplett.no/product/1205285/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-i65-core-gaming-black

Oppgradert til 32 GB minne, et mer støydempende kabinett og en kraftigere prosessor til kr 16 739. Se under.

Så vurderer å bare gå for denne? :) 

 

Den ser grei ut den. Der er en HDMI og en DP utgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (39 minutter siden):

Snakket litt med kundeservice på Komplett og ble tipset om denne:

https://www.komplett.no/product/1205285/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-i65-core-gaming-black

Oppgradert til 32 GB minne, et mer støydempende kabinett og en kraftigere prosessor til kr 16 739. Se under.

Så vurderer å bare gå for denne? :) 

 

image.png.9920bb15ef2c81a8a4c55f75f6586237.png

Den tror jeg du blir veldig fornøyd med. 

Lenke til kommentar
covah skrev (1 time siden):

En fordel med å handle av de store merkene, er at man kan kjøpe ekstra god service.   Flere tilbyr feks. "next business day support".  Dvs. at dersom noe går galt med PC-en, så kommer det en tekniker å bytter delen som har feilet på neste virkedag.

Vi bruker dette på våre Dell PC-er på jobb, og er veldig fornøyde med denne løsningen.  Dersom du er avhengig av en fungerende maskin for å skape inntekt, spares dette inn raskt.

Absolutt. Dette hadde nok vært å foretrekke, men jeg er redd jeg da må betale en premium som er litt over budsjett. Jeg har noen back-up PC-er inkludert nåværende, så forhåpentligvis er jeg reddet om noe skulle skje.

Hadde vært litt annerledes om jeg drev profesjonelt på fulltid og nedetid var kritisk, men enn så lenge er dette på hobbybasis, selv om jeg riktignok tar det rimelig seriøst. :) 

Svein M skrev (1 time siden):

Den ser grei ut den. Der er en HDMI og en DP utgang.

 

RRhoads skrev (1 time siden):

Den tror jeg du blir veldig fornøyd med. 

Takker! 

Da blir det nok å gå for denne. :) 

Lenke til kommentar

Jeg har mye dårlige erfaringer med Kingston-produkter. Noe fungerer jo fint selvfølgelig, men også mye som ikke varer så lenge.

Jeg så at maskinen trådstarter vurderer har Kingston-minne og SSD. Bør man bytte ut slikt dersom man planlegger at maskinen skal vare mer enn 5 år, eller har Kingston-produkter blitt bedre, også ift varighet?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (57 minutter siden):

Har ikke bestilt noe enda, men leker litt med tanken på å bygge selv også.

Noen argumenter for og i mot? 

Hvor vanskelig er det for en lekmann å bygge en stasjonær selv?

Komplett.no har en video som viser bygging av gaming-pc. Det er litt å sette seg inn i, og være litt forsiktig med CPU og montere den rett. En må koble ledningene til riktige kontakter, f.eks er der to ledninger til av/på bryter, så du må se i manual hvilke to pinner det skal kobles til. Det krever egentlig ikke så mye annet et en undersøker litt og gjør det rett. Det går fort en del tid til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker Svein M. Ser at Multicom bygger PC for deg etter spesifikasjoner for kr 1000 og tilbyr 2 års garanti, så det er kanskje verdt å heller gjøre det slik.

Tviler ikke på jeg hadde fått det til, men hadde jo fort tatt litt tid og blitt litt knoting kanskje.

Her er forøvrig spesifikasjonene jeg fikk anbefalt av en venn jeg har over dammen (og som mener jeg bør bygge selv). Tar gjerne imot en second opinion. :) 

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (1 time siden):

Jeg har mye dårlige erfaringer med Kingston-produkter. Noe fungerer jo fint selvfølgelig, men også mye som ikke varer så lenge.

Jeg så at maskinen trådstarter vurderer har Kingston-minne og SSD. Bør man bytte ut slikt dersom man planlegger at maskinen skal vare mer enn 5 år, eller har Kingston-produkter blitt bedre, også ift varighet?

Kjenner ikke til det, men ser de bruker en "Kingston NV2 NVMe SSD 1TB" som ikke er bra. Det går å bytte både RAM og SSD i configurator før kjøp.

Lenke til kommentar

Hvis du kommer over et tilbud hos Komplett, så kan det være billigere å få dem til å bygge, enn å kjøpe enkeltdelene selv og bygge selv.

Jeg kjøpte meg ferdigbygget, med ønskede deler ut fra en begrenset liste, hos Komplett i romjulen. Jeg sparte 3000,- på at de bygget den, enn å kjøpe enkeltdelene selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (8 minutter siden):

Takker Svein M. Ser at Multicom bygger PC for deg etter spesifikasjoner for kr 1000 og tilbyr 2 års garanti, så det er kanskje verdt å heller gjøre det slik.

Tviler ikke på jeg hadde fått det til, men hadde jo fort tatt litt tid og blitt litt knoting kanskje.

Her er forøvrig spesifikasjonene jeg fikk anbefalt av en venn jeg har over dammen (og som mener jeg bør bygge selv). Tar gjerne imot en second opinion. :) 

image.png

image.png

Jeg ser ikke de to bildene. Det kan være at et firma som bygger har en begrenset liste av deler en kan velge av.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 timer siden):

Har ikke bestilt noe enda, men leker litt med tanken på å bygge selv også.

Noen argumenter for og i mot? 

Hvor vanskelig er det for en lekmann å bygge en stasjonær selv?

Støtter det å bygge selv. Det finnes utallige videoer om hvordan man gjør det. Da får du en skreddersydd maskin

En stor fordel med å bygge selv er at du har garanti på individuelle deler. Du slipper å sende inn hele PCen. Du sender bare inn delen som er defekt.

Anbefaler Komplett. De er gode på service, og prisene er bra også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bør tenke litt på hva CPU en trenger. F.eks i5-13600K er ikke det nok.

Hovedkort har jeg ikke så mye meninger om men ett så ikke er så veldig dyrt: Asus ROG Strix B760-A Gaming WIFI D4

Strømforsyning: Jeg tror der finne en del bra fra ca 1000 kr. (spesielt om en ikke har et strømkrevende grafikkort)

Ellers så ser jeg at intel gen 12 og 13 har UHD 770 integrert. De kan drive ganske høy oppløsning over DisplayPort. Også flere enn en skjerm. Pass på at CPU med 'F' i navnet ikke har GPU.

SSD trenger ikke å være den raskeste å dyreste, men velg en med 5 års garanti. En får 1 TB for ca 1000 kroner.

CPU kjøler: Noctua NH-D15

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pass på! Intel prosessorer med ‘F’ i modellbetegnelsen har ikke GPU! Din venn har oppført en i9-13900K mens den som ligger i handlelisten er 13900KF — som jo er uten GPU så uten et eget grafikkort får du aldri bilde…

Tenker at i9-13900 med eller uten K blir litt overkill ift. det du har angitt som tenkt bruksområde. Tror ikke du vil ha nytte av (i forhold til kost) i9-prosessor, ville ha sett på i7, eventuelt i5. 

Listen din mangler også kjøler for CPU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (21 minutter siden):

En bør tenke litt på hva CPU en trenger. F.eks i5-13600K er ikke det nok.

Hovedkort har jeg ikke så mye meninger om men ett så ikke er så veldig dyrt: Asus ROG Strix B760-A Gaming WIFI D4

Strømforsyning: Jeg tror der finne en del bra fra ca 1000 kr. (spesielt om en ikke har et strømkrevende grafikkort)

Ellers så ser jeg at intel gen 12 og 13 har UHD 770 integrert. De kan drive ganske høy oppløsning over DisplayPort. Også flere enn en skjerm. Pass på at CPU med 'F' i navnet ikke har GPU.

SSD trenger ikke å være den raskeste å dyreste, men velg en med 5 års garanti. En får 1 TB for ca 1000 kroner.

CPU kjøler: Noctua NH-D15

 

NoBo skrev (19 minutter siden):

Pass på! Intel prosessorer med ‘F’ i modellbetegnelsen har ikke GPU! Din venn har oppført en i9-13900K mens den som ligger i handlelisten er 13900KF — som jo er uten GPU så uten et eget grafikkort får du aldri bilde…

Tenker at i9-13900 med eller uten K blir litt overkill ift. det du har angitt som tenkt bruksområde. Tror ikke du vil ha nytte av (i forhold til kost) i9-prosessor, ville ha sett på i7, eventuelt i5. 

Listen din mangler også kjøler for CPU.

Godt observert! Det skulle naturligvis være i9-13900K med integrert GPU. Gikk litt fort i svingene.

Enig i at det virker overkill. I utgangspunktet tenkte jeg at den Komplett-riggen jeg linket til tidligere ville være mer enn nok.

Saken er at jeg har en sub-optimal programvare løsning (skreddersydd kombo av en C# app + tunge Excel-ark). Han mener at en kraftig PC ikke løser problemet, men kan gjøre det litt bedre og vil være en kortsiktig forbedring. Det virker ikke som det er en enorm forskjell i pris på i7 og i5, så jeg tenker kanskje det er verdt å ta den sjansen. Får gruble litt på det.

CPU kjøler er sikkert også essensielt. :) 

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (11 timer siden):

Jeg har mye dårlige erfaringer med Kingston-produkter. Noe fungerer jo fint selvfølgelig, men også mye som ikke varer så lenge.

Jeg så at maskinen trådstarter vurderer har Kingston-minne og SSD. Bør man bytte ut slikt dersom man planlegger at maskinen skal vare mer enn 5 år, eller har Kingston-produkter blitt bedre, også ift varighet?

Jeg har brukt kingston SSD'er i flere år og har aldri hatt noen problemer.

Har ikke erfaring med RAM fra Kingston.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (9 timer siden):

Saken er at jeg har en sub-optimal programvare løsning (skreddersydd kombo av en C# app + tunge Excel-ark).

Har du gjort noen målinger så du vet ‘profilen’ til løsningen i forhold til forbruk av CPU/RAM/disk (IO)?

Lenke til kommentar

Greit å vite om eks. C#-appen er single eller multithreaded, om CPU-utilization er høy (alle/én core brukes av appen), om RAM-forbruket  er høyt (eventuelt også bruk av swap/pagefile, mye read/write mot disk. Kan brukes for å prøve å avgjøre hvor eventuelle flaskehalser er. Hvis eks. CPU utilization aldri øker noe særlig så kan det være at en ny high-end CPU blir nærmest bortkastet. 

Det kan være ganske utfordrende og tidkrevende å gjøre en dyptgående analyse for å avdekke mulige flaskehalser men for å ‘ta pulsen’ kan Task manager og Resource manager brukes. Se eks. Monitoring Your PC with Resource Monitor and Task Manager for litt basic tips. Tenker da på PC-en du bruker i dag og så kan man også sammenligne ved å gjøre samme analyse på den nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...