Gå til innhold

Xbox Game Studios-sjefen mener folk må forstå at spillutvikling tar lengre tid nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Fleskelars said:

Hvordan et staben satt sammen og hva bruker man tiden på ? Et ineffektivt firma har 20 sjefer , 5 spillutviklere og 1 kvalitetsikrer , de 20 sjefene setter målene opp mot aksjekurs og lignende .

Helt klart at de må ansette flere mellomsjefer for å utarbeide flere rapporter som kan (bort)forklare hvorfor ting er ineffektivt

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
'Snart' blir det helt omvendt igjen. Man gir en AI et skript og en 'oppskrift' på hvordan spillverdenen skal se ut og oppføre seg, den moser igjennom hele greia, devs tar en gjennomgang, oppdaterer AIen med hva som må gjøres annerledes, og etter noen runder med dette blir resultatet glimrende.
Lenke til kommentar

Vil våge å påstå at det i stor grad er spillbransjen selv som må skjønne at det tar lengre tid, mer enn spillerne.

Det er vel stort sett de på toppen i spillselskapene som presser spillene ut døra lenge før de er ferdige. Jeg kunne gjerne ventet enda et år (eller mer) på f.eks Cyberpunk eller Jedi Survivor, om det var det de trengte for å gjøre det så bra som mulig. Men spillselskapene (utgiver) begynner jo hype train fire år i forveien, og gjør alt de kan for å gire opp alle trollene for å gjøre spillets tilhengere til en fanatisk kult. Så vil si at Xbox-sjefen bør rette mer av rette kritikken sin oppover, ikke utover.

Endret av Snøspade
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Paradoksalt nok er det forventningene om raske penger fra utgiverne som i stor grad ødelegger for gode utgivelser. Normalt sett sies det at rundt 10% av utviklerne faktisk gjør mesteparten av jobben. Jeg tror nok at dette tallet er minst dobbelt så høyt innen spillutvikling, da det er såpass mange disipliner som møtes og skal samarbeide for å lage det ferdige produktet.

Når du da får en business-del som pusher ut et uferdig produkt ut døra stadig tidligere, så ender man opp med å gjøre kunden til en beta-tester og i enkelte tilfeller alpha-tester. Cyberpunk 2047 vil jeg sette i siste kategorien, og spesielt for konsoll.

Ubisoft synes jeg generelt har gode spill når de får nok tid til å patche ting opp. Ledelsen i selskapet har jo mer eller mindre gitt opp og gir utviklerne all skyld ved forsinkelser, så de virker å være mer investor-vennlige enn å ta vare på sine egne ansatte og kundene som kjøper spillene de lager. Greia er at bransjen over tid møter nye krav når hardware utvikler seg slik som den gjør, og forventningene til kundene også øker i forhold til mulighetene som da åpner seg teknologisk.

Nåløyet som man skal igjennom for å oppnå suksess blir stadig vanskeligere å treffe og krever i større grad et samkjørt team hvor alle drar i samme retning og faktisk leverer det kundene vil ha. Noe som krever høy intelligens og ståpå-vilje over lang tid. De fleste klarer dette en stund, men det er nok mange som ender i en burnout og takker farvel til bransjen etter noen år. Spesielt når man ender opp i et toksisk miljø der man bruker energien sin på å krangle og fighte isteden for å dra ting framover.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...