Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtredelse på privat eiendom - egne tiltak?


Gjest f5df3...d61

Anbefalte innlegg

Gjest f5df3...d61

Jeg har siden i høst slitt med ungdommer på lette motorsykler og mopeder som kjører på eiendommen min til alle døgnets tider. De parkerer her fordi det er enklere for dem å komme seg til nabokompisen via meg, på tross av at de har fått tydelig beskjed fra sin utleier og meg at dette er privat eiendom, og det ikke er tillatt å kjøre her.

Det største problemet er at veien går helt inntil soveromsvinduet mitt og til min datter, så dette vekker oss og holder oss våken på natten. Jeg har nå også utviklet angst av dette, slik at når jeg hører motorsykler på kvelden reagerer jeg med høy puls, svetting og kvalme, samtidig som jeg ligger våken i flere timer før jeg finner roen igjen.

I våres forsøkte jeg å parkere slik at de ikke kom opp innkjørselen, men det endte med at de kjørte ut i hagen for å komme forbi. Jeg satte også opp overvåkningskamera over egen tomt på denne tiden, og leverte inn bevis med anmeldelse til politiet. Dette ble selvfølgelig henlagt fordi "politiet mangler ressurser" 🤮.

Etter en ny episode i natt der de igjen kjørte inn på tomten og ruste syklene i godt over 5 minutter i 01 tiden, kjenner jeg at jeg er nødt til å gjøre noe. Jeg tenker nå å ta saken i egne hender ved å parkere nok en gang slik jeg gjorde tidligere i våres, legge ut en hinderløype med møbler på plenen og et par spikere i gresset der de tror de kan lure seg forbi. I tillegg vil jeg sette opp en godt refleksmerket kjetting.

Mitt spm er: vil det få legale konsekvenser for meg dersom de kjører i min hage og treffer en spiker som ødelegger dekket til motorsykkelen, eller dersom de ikke ser kjettingen (jeg har mange mange reflekser og poser å feste på kjettingen slik at den blir godt synlig. Kjettingen er kun ment for å sperre av området de forsøker å komme seg til). Er det noen andre legaliteter jeg bør være klar over før jeg går til verks?

Ps: spikrene blir lagt på en plass dynket med eddik slik at kattene holder seg unna. 
Pps: Det skal også legges til at jeg ikke orker dette lenger og skal flytte i august. De har rett og slett lykkes i å jage meg ut av mitt eget hjem.

 

Anonymous poster hash: f5df3...d61

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske sikker på at spiker med intensjon om å forvolde skade er juridisk problematisk. Dersom det kun punkter et dekk, så tviler jeg sterkt på at politiet finner ressurser til å behandle dette. Dersom punkteringen medfører personskade, så stiller det seg helt annerledes.

Kjetting med refleks er uproblematisk. Det er et dokumenterbart behov, og du i tillegg gjøre den ekstra synlig med refleks.

Kjernen i problemet ditt tror jeg kun kan løses ved å flytte. Disse "drittungene" kommer til å se sport i dine tiltak for å få fred, og kommer da til å gjøre det de kan for å plage deg. Punkterer du et av deres dekk, så punkteres et dekk på bilen din. etc.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest f5df3...d61
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at spiker med intensjon om å forvolde skade er juridisk problematisk. Dersom det kun punkter et dekk, så tviler jeg sterkt på at politiet finner ressurser til å behandle dette. Dersom punkteringen medfører personskade, så stiller det seg helt annerledes.

Kjetting med refleks er uproblematisk. Det er et dokumenterbart behov, og du i tillegg gjøre den ekstra synlig med refleks.

Kjernen i problemet ditt tror jeg kun kan løses ved å flytte. Disse "drittungene" kommer til å se sport i dine tiltak for å få fred, og kommer da til å gjøre det de kan for å plage deg. Punkterer du et av deres dekk, så punkteres et dekk på bilen din. etc.

 

De kjører aldri så raskt at det vil forvolde skade. I så tilfelle må de smelle inn i hagemøblene jeg tenker å legge ut. Samme området med bilen vil også bli overvåket, så hvis de finner veien inn på min eiendom og punkterer mine dekk, vil dette fanges opp på film. 

Tusen takk for svar

Anonymous poster hash: f5df3...d61

Lenke til kommentar
Gjest f5df3...d61 skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker nå å ta saken i egne hender ved å parkere nok en gang slik jeg gjorde tidligere i våres, legge ut en hinderløype med møbler på plenen og et par spikere i gresset der de tror de kan lure seg forbi. I tillegg vil jeg sette opp en godt refleksmerket kjetting.

Fyrste delen er OK, men planen om spiker er ikkje greitt.

Intensjon er eit viktig ord her, og det å plassere spiker i graset har ingen anna funksjon enn at du ynskjer å påføre materiell skade (og du vil nok slite med å hevde at du ikkje hadde til formål å også påføre personskade når du sett fram skarpe gjenstandar på denne måten).
Men å parkere i oppkjørselen, ha utemøblar på plenen, osv vil være innafor fordi hovedformålet er aktverdig. Dette forutsetter likevel at du har møblert på ein relativt normal måte og at du ikkje enten bevist eller på uforsvarleg vis laga ei farleg hindring ved å f.eks. sette utemøblane slik at stolbeina peiker ut i lufta som spydspissar som er vanskelege å sjå i mørket.

Kjettinga kan være litt i gråsone, fordi om du sett opp kjettinga for å være ei farleg hindring for ungdommane så er det ulovleg, men det er sjølvsagt greit å bruke kjetting til å avsperre eit område, særleg om du også er påpasseleg med å merke den godt.

Utfordinga ligg i at du kan bli anklaga for å gjere dette for å forårsake skade, det at du gjennom tidlegare politiannmelding har dokumentert at du har vist om køyringa så blir det sjølvsagt problematisk om det "plutseleg" dukker opp spikerfeller, kjettingar og andre potensielt livsfarlege hindringar.
Og sjølvsagt om "fellene" dine forårsaker utilsikta skader. Ein ting er at du har ein plan for å holde kattane unna spikeren, men kva om det kjem springane eit rådyr eller ein laus hund gjennom hagen?

Lenke til kommentar
Gjest f5df3...d61

Da dropper jeg spikrene. Godt poeng med å vende møblene den veien slik at beina peker feil vei. For å komme til kjettingen må de fjerne hagemøblene, kjøre uti plenen for å komme forbi bilen og så kjøre ca 8 meter til. Så noen stor fart vil de ikke klare å få til. 

Anonymous poster hash: f5df3...d61

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare sette opp gjerde/port som sperrer for muligheten til å kjøre der? Det er ikke forbudt å gjerde inn egen eiendom og de tar seg vel neppe bryet med å kjøre der om det er tungvindt. Om du setter opp mye kreative hinder så kan det være de gjør det kun «på faen» så ville heller laget noe mer skikkelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 400da...097

Hadde lignende problem her.

Plantet hekk og Rynkeroser (stikkebusk) på utsiden. 

 

-Ingen mer uønsket trafikk her. 👍

Anonymous poster hash: 400da...097

Lenke til kommentar

Sett opp skilt: "Parkering: 2.000,- per påbegynte halvtime. Hele døgnet." 

Og så setter du som vilkår at det er forhåndsbetaling og borttauing for egen regning og risiko.

Alternativt må du bare ringe politiet gang etter gang, og ikke gi deg. Det er sikkert flere i nabolaget også som plages av denne ekstra støyen.

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (1 time siden):

Sett opp skilt: "Parkering: 2.000,- per påbegynte halvtime. Hele døgnet." 

Og så setter du som vilkår at det er forhåndsbetaling og borttauing for egen regning og risiko.

..for så å finne ut av pristiltaksloven setter en stopper for grunnlaget til borttauingen, og blir i stedet sittende med utgiften til både advokatutgifter og borttauing selv. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Hallo. Har du noen gang forsøkt å spørre om de kan trille opp motorsyklene i stedet om det er støy som var problemet? Å egge ungdommer opp til kamp er bare gøy for dem.

Så det å stille og rolig fortelle ungdommene at man ikke liker bråket deres til alle døgnets tider, det kommer plutselig til å etterkommes? Tviler på den gitt. Bare det å forsøke en rolig kommunikasjon blir sikkert sett på som å "egge opp" ungdommer det også.

"Når de velger å kjøre inn på tomten, og ruser syklene i godt over fem minutter i ett-tiden om natten" så burde de selvfølgelig forstått at dette kommer til å være forbanna irriterende for de som faktisk bor der. Når ungdommene tydeligvis driter en så lang marsj i tråd-starter, så kommer de mest sannsynlig til å gi blanke pokker hvis noen bare forsøker å snakke med dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (31 minutter siden):

Så det å stille og rolig fortelle ungdommene at man ikke liker bråket deres til alle døgnets tider, det kommer plutselig til å etterkommes? Tviler på den gitt. Bare det å forsøke en rolig kommunikasjon blir sikkert sett på som å "egge opp" ungdommer det også.

Ikke rart det er krig i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (39 minutter siden):

Så det å stille og rolig fortelle ungdommene at man ikke liker bråket deres til alle døgnets tider, det kommer plutselig til å etterkommes? Tviler på den gitt. Bare det å forsøke en rolig kommunikasjon blir sikkert sett på som å "egge opp" ungdommer det også.

"Når de velger å kjøre inn på tomten, og ruser syklene i godt over fem minutter i ett-tiden om natten" så burde de selvfølgelig forstått at dette kommer til å være forbanna irriterende for de som faktisk bor der. Når ungdommene tydeligvis driter en så lang marsj i tråd-starter, så kommer de mest sannsynlig til å gi blanke pokker hvis noen bare forsøker å snakke med dem.

Jeg tenker dette har litt med kostnad å gjøre og. Det er mye mindre jobb å ta en prat med noen enn det er å anlegge hekk, sette ut booby traps, ommøblere hagen, anmelde, saksøke, taue bort, eller mange andre tenkte løsninger. Det er en grunn til at man alltid burde prøve de minst inngripende virkemidlene først, selv om man ikke nødvendigvis tror de leder frem. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (2 timer siden):

Gjerde inn området du vil ha ungdommene vekk fra med piggtråd. Sett opp skilt om piggtråd som en advarsel. 

Edit: Muligens ulovlig nå, når jeg tenker meg om

Kun ulovlig for å hindre dyrs ferdsel. 

Men kommuner kan ha egne regler, som f.eks at det kan monteres på toppen av et gjerde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett opp gjerde. Du får gjerdestolper som du banker ned i jord/bakke, og flettverksgjerde på rull. Å sette opp 20 meter gjerde er gjort på et par timer. 

Da er du faktisk kvitt problemet ditt. Hvis de fortsetter å ruse og herje for å være kjipe, skriv ned skiltnummer, anmeld, referer til forrige anmeldelse, og hvilke tiltak du har gjort. 

Det er faktisk ulovlig å bråke unødig nattestid, og politiet har plikt til å gjøre noe med saken når det er et reellt problem, og det faktisk er snakk om å gjøre det for gøy. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...