Gå til innhold

Hvorfor varierer ladeeffekt så mye mellom ladeleverandører?


zanta

Anbefalte innlegg

Min bil har oppgitt ladeeffekt på max 135 kW. Under ganske identiske forhold er det store forskjeller på hva jeg faktisk får ladet med, avhengig av hvilken ladeleverandør jeg bruker.

Eksempelvis ladet jeg to ganger i går. Temperaturen var ca 15 grader, bilen var kjørt mange mil før jeg ladet, og jeg startet med batteriet på ca 20 % og ladet til ca 70 %. På Cirkle K, hvor laderen var merket med max 350 kW (og jeg var eneste som ladet) lå ladeeffekten på 60-70 kW. På Tesla, hvor laderen var oppgitt til 150 kW (og det var et par andre som ladet samtidig) lå ladeeffekten mye av tiden på 120-130 kW. Ved andre hurtigladinger har jeg også observert at jeg får bedre ladehastihet hos Tesla enn hos de andre leverandørene jeg lader hos.

Kan noen gi en god forklaring på hva som gjør denne forskjellen?

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje strømbegrensning på noen av laderne. Husk også at batteriet må være mye varmere enn de fleste tror for å få full effekt, gjerne både 30 og 40 grader. Uten ekstra batterivarme og kjøring på norske landeveier får man nesten ikke noe varme i batteriet. At du fikk den og den farten på de ulike laderne er nok tilfeldig. Det er bilen som bestemmer hvor høy strøm og spenning den skal ha, den kontrollerer laderen fullstendig. I sjeldne tilfeller kan det være feil på lader, eller laderen kan være begrenset av andre som lader på samme stasjon, noen ladere har begrensning på f.eks 300 ampere.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Husk også at batteriet må være mye varmere enn de fleste tror for å få full effekt, gjerne både 30 og 40 grader. Uten ekstra batterivarme og kjøring på norske landeveier får man nesten ikke noe varme i batteriet.

Jeg hadde kjørt ganske langt før jeg ladet første gang (på Cirkle K), så jeg tror ikke batteriet var særlig varmere da jeg ladet på Tesla. Et par dager før ladet jeg på en annen Teslaladepark etter å ha kjørt under 10 km, og det var ca 9 grader. Her fikk jeg også 110-120 kW.

Lenke til kommentar
zanta skrev (17 timer siden):

Jeg hadde kjørt ganske langt før jeg ladet første gang (på Cirkle K), så jeg tror ikke batteriet var særlig varmere da jeg ladet på Tesla. Et par dager før ladet jeg på en annen Teslaladepark etter å ha kjørt under 10 km, og det var ca 9 grader. Her fikk jeg også 110-120 kW.

Så da er det jo lett å se HVOR du bør lade, for å få kortest mulig ladepause, og best mulig pris.

Lenke til kommentar
zanta skrev (13 minutter siden):

Det er ikke alltid en Teslaladepark i nærheten som er åpen for andre enn Tesla.

Jeg har ikke info om hvor stor del av Tesla-ladeparken som er åpnet opp, men mitt inntrykk er at det gjelder de aller fleste. Her omkring hvor jeg ferdes så vet jeg bare om TO Tesla SuC som IKKE er åpnet opp enda.

Men hvis noen har noe tall på hvor omfanget, så setter vi pris på all info.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på det samme. Jeg har en firmabil (Ford E-transit) som har oppgitt maks ladehastighet til 115kW og reklamerer med lading fra 15-80% på 34 minutter.

I praksis har jeg aldri fått mer enn rundt 75kW, og typisk ligger det på kanskje 62-65kW. Ladingen tar et sted mellom 45-50 minutter. Det er selv om jeg lader på ladestasjoner oppgitt til 225kW eller mer, og det ikke er andre som lader samtidig.

Nå fikk jeg bilen uten noe omvisning fra forhandler, og det fulgte heller ikke med noe brukerveiledning, så det er jo mulig at jeg gått glipp av noe og burde fått en liten innføring. Jeg er usikker på om den har noe forvarming av batterier eller noe innstillinger som må gjøres for å skru på raskere lading.

Jeg skjønner at 115kW kanskje er teoretisk maks ved perfekt temperatur og % på batteriet. Men synes likevel at det jeg får er en del lavere enn forespeilet.

Lenke til kommentar

Her er (visstnok) maks ladeeffekt basert på batteritemperatur på min ioniq 5. En grad forskjell på batteri kan bety 73 vs 115kW, så det er ikke sikkert at det er ladestasjonen som er variabelen. Jeg tipper andre biler har tilsvarende ladegrenser basert på batteriprosent og temperatur.

Jeg hadde ingen problem å nå 200kw på en langtur i ca 20grader lufttemperatur, ved ca 27% batteri og på en circle K lader. Men fikk bare 120kW ved ca 33% og 18 grader på hjemoverturen.

 

 

Quote

348356584_948631709670000_5728320431633531436_n.jpg

 

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (8 timer siden):

Jeg lurer litt på det samme. Jeg har en firmabil (Ford E-transit) som har oppgitt maks ladehastighet til 115kW og reklamerer med lading fra 15-80% på 34 minutter.

Ladehastigheten varierer VELDIG i løpet av ladeøkten. Den begynner gjerne høyt og dabber gjerne mer og mer av ettersom batteriet fylles opp. Det er hovedgrunnen til at man ikke hurtiglader mer enn til 80% ca. Fra 80% til 100% tar veldig lang tid p.g.a. lav ladehastighet.

Produsentene oppgir en viss (max) ladehastighet, men det er den "peaken" du får helt til å begynne med, HVIS batteriet har optimal temperatur. Og det har det skjeldent, hvis ikke bilen har et veldig godt temperaturstyringssystem (alá Tesla f.eks.).

Sitat

lading fra 15-80% på 34 minutter.

Dette blir veldig teoretiske tall, som sikkert kan oppnås ved helt optimal batteritemperatur, på en lader som gir rett ladeeffekt.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
On 6/5/2023 at 8:24 AM, Hanhijnn said:

Jeg har ikke info om hvor stor del av Tesla-ladeparken som er åpnet opp, men mitt inntrykk er at det gjelder de aller fleste. Her omkring hvor jeg ferdes så vet jeg bare om TO Tesla SuC som IKKE er åpnet opp enda.

Men hvis noen har noe tall på hvor omfanget, så setter vi pris på all info.

Siste oversikt finn ein nederst her: https://www.tocn.no/2023/05/prisoversikt-for-supercharging-i-norge-mai-2023/
Dei raude er ikkje opne endå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever akkurat det samme, men kun hos cirkel k. sine ladere hvor bilen ikke får mer enn 35/kwt selv om laderen skal kunne levere 150 kwt. Har prøvd cirkel k. sine ladere på tre forskjelige steder med samme resultat/problem. Mens hos tesla og recharg sine ladere får bilen opp mot 140kwt.  Det er så frustrerende når man skal på en lang tur og cirkel k. er jo mange av dem langs veier, i tillegg har jeg cirkel k. kaffekopp som ikke kommer til nytte. Verste av alt er at man ikke finner ut hvorfor er det slik eller hva man skal gjøre. 

Min bil er en e-tron 55 forresten.

Endret av halaa
Lenke til kommentar
6 hours ago, halaa said:

Jeg opplever akkurat det samme, men kun hos cirkel k. sine ladere hvor bilen ikke får mer enn 35/kwt selv om laderen skal kunne levere 150 kwt.

Snakk med Circle K så dei kan sjekke logg. Då bør dei sjå om det er bilen eller ladaren som har avgrensa effekten.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme selv. Min Mach E har en teoretisk topp på rundt 160 som den holder et minutt eller to før den daler til 80-100 resten av sesjonen. Det har hvertfall vært tilfeller de to siste årene. Men, med to Tesla ladestasjoner til / fra Bergen opplevde jeg at hastigheten holdt seg på rundt 120 svært lenge, og på prosent mellom 40-50. Forholdene var ikke noe bedre eler verre enn alle andre sesjoner jeg har hatt. Så begynner nesten å mistenke at det er noe der.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
7 hours ago, Gazer75 said:

Snakk med Circle K så dei kan sjekke logg. Då bør dei sjå om det er bilen eller ladaren som har avgrensa effekten.

Har gjort det faktisk engang. Ingen eller lite hjelp å få. Fikk svar om at laderne dems tilhører et annet selskap og at de vet lite om det. Fikk bare beskjed om at det står tlf.nr. på ladere som kan ringes. Ringte det nr. som sto på laderen og forklarte situasjonen, de skulle undersøke og ringe meg tilbake, men har ikke hørt noenting fra dem til dagen i dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...