Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sovemedisin


Gjest Slettet-7vnJA0D1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7vnJA0D1

Etter en lang periode med mye jobbing den siste tiden, hvor jeg har vært så «heldig» å ha jobbet alle helligdager nå i mai. Jeg har tjent mye penger, men jeg har fått lite fritid til å være med familien. I denne perioden har det vært mye stress på jobb, som har gått ut over nattesøvnen. Dette resulterte i at jeg ikke sov på 3 døgn, i etterkant av en struessfult jobbehelg nå i pinsen.
I desperasjon ringte jeg fastlegen for å få noe å sove på, jeg fikk sovepillene stilnoct 10 mg. Disse pillene slo meg fullstendig ut, og jeg sov over 9 timer i strekk. Jeg har lest meg opp på at disse pillene bare skal brukes i nødsfall, og de er veldig avhengighetsskapende. Hele opplevelsen skremte meg litt, og jeg har sendt melding til fastlegen om jeg kunne få et litt mildere alternativ. 
 

Jeg vet at «jobb-stress» er mye årsaken til søvnvanskene, så jeg må nok begynne å gjøre noe der. 
Jeg lurer litt på om dere har lignende opplevelser, og om dere har noen anbefalinger å gi meg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der brukes kun  i nodsfall, en sjelden gang.

Og to tre doegn etter du har tatt det, sovet godt, saa faar du ei natt til uten soevn.

Du maa for all del, ikke begynne aa ta det jevnlig.

Et rart spoersmaal,

Dagen etter du hadde taatt en, hatet du halve verden da?

Var du gretten og aggressiv?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7vnJA0D1

Jeg våknet egentlig ganske sjokka, de pillene der slo meg helt ut. De skremte meg mer, enn det de gjorde meg godt. Fruen sa at det ene benet ristet når jeg lå å sov. Jeg kommer ikke til å prøve de pillene i natt. Jeg kommer nok til å ta en tur på apoteket for å se etter reseptfrie alternativer. Jeg har fått anbefalt å prøve sedix av en kollega. 

Lenke til kommentar
Merson1234 skrev (1 minutt siden):

Jeg våknet egentlig ganske sjokka, de pillene der slo meg helt ut. De skremte meg mer, enn det de gjorde meg godt. Fruen sa at det ene benet ristet når jeg lå å sov. Jeg kommer ikke til å prøve de pillene i natt. Jeg kommer nok til å ta en tur på apoteket for å se etter reseptfrie alternativer. Jeg har fått anbefalt å prøve sedix av en kollega. 

Som sagt, du sover som en prinsesse, to tre dogn, middagslur og greier.

Men saa er det, ei natt uten sovn igjen.

Paa jabna ville jeg lyttet til @Datata og lagt til regelmessige maaltider, ikke noe soving paa dagen, faste legge og staa opp tider, hele uken.

Drit i hele pillestyret, drypp noen lavendeloljedraaper, paa puta, i stedet.

 

Lenke til kommentar
Merson1234 skrev (30 minutter siden):

Jeg våknet egentlig ganske sjokka, de pillene der slo meg helt ut. De skremte meg mer, enn det de gjorde meg godt. Fruen sa at det ene benet ristet når jeg lå å sov. Jeg kommer ikke til å prøve de pillene i natt. Jeg kommer nok til å ta en tur på apoteket for å se etter reseptfrie alternativer. Jeg har fått anbefalt å prøve sedix av en kollega. 

Sedix er en "naturmedisin" uten noe særlig godt dokumentert virkning, men funker det så er det jo ingenting som er bedre enn det! Det andre alternativet som og er nevnt av andre lenger oppe her er melatonintilskudd. Melatonin er et hormon vi naturlig produserer i kroppen for å bli trøtte og er sådan ett tilskudd med en beviselig effekt og liten fare for avhengighet som har hjulpet meg mye med min kronisk insomni. Det kan være verdt ett forsøk :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Sedix er en "naturmedisin" uten noe særlig godt dokumentert virkning, men funker det så er det jo ingenting som er bedre enn det! Det andre alternativet som og er nevnt av andre lenger oppe her er melatonintilskudd. Melatonin er et hormon vi naturlig produserer i kroppen for å bli trøtte og er sådan ett tilskudd med en beviselig effekt og liten fare for avhengighet som har hjulpet meg mye med min kronisk insomni. Det kan være verdt ett forsøk :)

De erfaringene, jeg kommer med, er basert paa sovemedisin, generelt, ikke de spesifike merkene.

Vet det er mye rart paa markedet naa, takk og pris for at de fjernet Rohypnolen.

Virket som du har peiling, proevde aa google det ogsaa.

Hva er Stilnoct, pillene som traadstyrer tar?

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (1 minutt siden):

 

Hva er Stilnoct, pillene, som traadstyrer tar?

 

 

Stilnoct/Zolpidem/Ambien er sterk vanedannende sovemedisin. Bør ikke brukes lenge. 

Jeg mener at andre medisiner bør prøves først, som f.eks melatonin eller antihistaminer. Disse er ikke vanedannende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (13 minutter siden):

Stilnoct/Zolpidem/Ambien er sterk vanedannende sovemedisin. Bør ikke brukes lenge. 

Jeg mener at andre medisiner bør prøves først, som f.eks melatonin eller antihistaminer. Disse er ikke vanedannende.

Takk for informativ respons.

Ser du signalene, traadstyrer, ikke ta den dritten der.

Pilleavhengighet, kan vaere ti ganger verre aa kvitte seg med, enn annen rusavhengighet.

Og paa noen av dem, begynte det slik som  med deg.

Jeg har sett dem, og vet hva jeg snakker om.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7vnJA0D1

Takk for alle tips. Jeg kommer til å ta meg en tur på apoteket for å skaffe meg melatonin-preparater. Er det best å ta de i pilleform eller dråper? 
Jeg har bare tatt stilnoct en gang, og opplevelsen var skremmende nok i seg selv. Det blir første og siste gang jeg tar de pillene der. 

Lenke til kommentar

Kroppen sier i fra når den er trøtt. Er du ikke trøtt så hold deg våken og finne på noe gøy. Etter en våkennatt etc. vil du nok fort kjenne at du trenger litt søvn. 

Hender ofte at jeg er lys våken på kvelden når jeg skal legge meg, men da setter jeg heller på en film, eller gjør andre ting frem til jeg blir trøtt og sovner. Sovner jeg ikke i det hele tatt den natten, så kan du banne på at jeg gjør det neste natt.

Med forbehold om at det ikke har medisinske årsaker, så tror jeg du fint klarer og fikse dette selv uten å stappe inn en drøss medikamenter. Man trenger som oftest ikke å knaske piller så fort det oppstår uregelmessigheter med kroppen i hverdagen.

Lenke til kommentar
Merson1234 skrev (15 minutter siden):

Takk for alle tips. Jeg kommer til å ta meg en tur på apoteket for å skaffe meg melatonin-preparater. Er det best å ta de i pilleform eller dråper? 
Jeg har bare tatt stilnoct en gang, og opplevelsen var skremmende nok i seg selv. Det blir første og siste gang jeg tar de pillene der. 

Det er billigst med dråper, ei sånn lita sprayflaske holder lenge, mye lenger en ei pilleeske. De inneholder nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Kroppen sier i fra når den er trøtt. Er du ikke trøtt så hold deg våken og finne på noe gøy. Etter en våkennatt etc. vil du nok fort kjenne at du trenger litt søvn. 

Hoeres fin ut det der, men,

Jeg kjenner meg igjen i det traadstyrer beskriver.

Doenn sliten, men faar ikke sove.

Loenningssjefen kom til meg,

Torbjoern, hva skal jeg gjoere, du har jo mere timer, enn det er i uka. ( tillegg med doble timer, for aa ta jobben til to mann)

Betale det ut, for ...., sa jeg.

Lurer paa om det er adrenalinen, som pumpes ut, naar du holder et saant kjoer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Enig med @Datata at mosjon trolig kan være en viktig del av løsningen her. 

Kroppen er ikke "designet" for langvarig stress. Stressresponsen handler om å mobilisere maksimalt med fysiske ressurser i korte perioder, for å slippe unna fare eller fange et bytte. Du er mer fokusert, løper fortere, løfter hardere, men forventningen er at du raskt skal avklare situasjonen som ga opphav til stresset i utgangspunktet. 

I moderne samfunn blir stress fort en mer destruktiv respons. Du blir ikke mer produktiv av å være stresset på jobb. Og langvarig stress er ikke bra for helsen.

Det er her trening kommer inn i bildet. Jeg vet ikke så mye om hva som skjer her rent fysiologisk, men min og veldig mange andres erfaring også tror jeg, er at fysisk aktivitet i stressituasjoner både kan bidra til å anvende / at man får utløp for stressenergien på mye mer konstruktive måter, og til å øke arbeidskapasiteten slik at behovet for stress i utgangspunktet reduseres. Du spiser bedre, sover bedre, og kan oppleve at stressaktiveringen i seg selv blir en mer positiv opplevelse.

Hvis du har tilgang til dusj på jobb eller jobber nær et treningssenter kan du kanskje få til en treningsøkt for eksempel i en noe forlenget lunsjpause? Senere på dagen, gjerne omtrent på den tiden der normalarbeidstid går over i overtid, kan det også være bra med et avbrekk. En ti minutters lett sykkeltur her kan være veldig mye bedre enn ingenting. Fortrinnsvis utendørs heller enn i et treningsrom på arbeidsplassen.

Endret av SuperKrokodille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Hoeres fin ut det der, men,

Jeg kjenner meg igjen i det traadstyrer beskriver.

Doenn sliten, men faar ikke sove.

Loenningssjefen kom til meg,

Torbjoern, hva skal jeg gjoere, du har jo mere timer, enn det er i uka. ( tillegg med doble timer, for aa ta jobben til to mann)

Betale det ut, for ...., sa jeg.

Lurer paa om det er adrenalinen, som pumpes ut, naar du holder et saant kjoer.

Men da er vel løsningen og roe ned da, og ikke knaske piller? Enten det, eller bruke adrenalinet og jogge deg en tur etc. 

Jeg har generelt liten tro på at medisinering er veien ut av alle problemer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Merson1234 said:

Tak for tipset. Jeg får ta opp igjen gamle vaner. med å lese bøker på kvelden, i stedet  for å se på skjerm. 

Ja, når det stod på som verst så måtte jeg ta "drastiske" grep og kastet alle skjermer ut av soverommet fra kl 21 og til jeg hadde stått opp. Da var det kun en litt kjedelig bok og evt radio som var lov. Det er jo kjedelig. Men det funker. Særlig om morgenen egentlig - slapper av litt til man kjeder seg og står opp i stedet for å ligge med mobilen i en halvtime. Blir mer effektivt, starter dagen tidligere, blir lettere trøtt på kvelden igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7vnJA0D1

Et av problemene et at jeg har jobbet alle hverdager, og helligdager når folk flest har fri. Jeg jobber i helsevesenet hvor stressnivået og aktivitetsnivået er konstant høyt, høyt sykefravær  og hvor vi nesten går konstant underbemannet pga mangel på vikarer. Så kroppen har nok vært fullt av adrenalin, og jeg har ikke fått muligheten til å hente meg inn igjen. 
 

Jeg har hund, så jeg bruker mye av fritiden til å gå tur i skog og mark. Jeg må nok ta en samtale med sjefen for å gjøre noe med turnusen min. Slik at jeg får balanse mellom fritid og jobb. 

Endret av Slettet-7vnJA0D1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Men da er vel løsningen og roe ned da, og ikke knaske piller? Enten det, eller bruke adrenalinet og jogge deg en tur etc. 

Jeg har generelt liten tro på at medisinering er veien ut av alle problemer.

For all del, er helt enig med deg, proevde bare aa belyse det fra TS sin vinkel.

Naar jeg, begynte aa foele, at jeg ikke var ei sild verd, fikk svimmelhetsanfall og slet med soevnen?

Burde jeg ha satt bilen, paa brems.

Naa er jeg ufoeretrygda, men jeg skal love dere, at jeg har tatt min del, av kaka.

Tar du signalene, traadstyrer?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...