Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt ved salg av bolig


Jopri

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal selge bolig. Jeg har bodd i denne i 9 år, eid 50% frem til januar i år, og min mor 50%. I januar overtok jeg de resterende 50%. 
Nå skal jeg selge, og kom plutselig på om regelen om å måtte skatte av boligkjøp hvis man ikke har eid og bodd i mer enn et år. 
Vil dette også gjelde i dette tilfellet?

Skal kontakte skatteetaten, men de stenger 1430 så tenkte å høre her inntil da.

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jopri skrev (32 minutter siden):

Hei

Jeg skal selge bolig. Jeg har bodd i denne i 9 år, eid 50% frem til januar i år, og min mor 50%. I januar overtok jeg de resterende 50%. 
Nå skal jeg selge, og kom plutselig på om regelen om å måtte skatte av boligkjøp hvis man ikke har eid og bodd i mer enn et år. 
Vil dette også gjelde i dette tilfellet?

Skal kontakte skatteetaten, men de stenger 1430 så tenkte å høre her inntil da.

 

Takk for all hjelp!

Overtok du på arv? I så fall så arvet du vel botiden også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

spørs hva mens med "eie" da?

Man "eier" ikke hvis banken har pant for å sette på spissen, -hvis moren ikke har bodd der, men bare bidratt med lån/finansiering og dermed vært "eier" i kraft av å ha lånt ut pengene, og, trådstarter rent praktisk har bodd i hele boligen, så godtas det kanskje?

veldig mye hvis & men da, men kan jo tolke førsteposten/scenario slik også?

Lenke til kommentar
Jopri skrev (16 timer siden):

Hei

Jeg skal selge bolig. Jeg har bodd i denne i 9 år, eid 50% frem til januar i år, og min mor 50%. I januar overtok jeg de resterende 50%. 
Nå skal jeg selge, og kom plutselig på om regelen om å måtte skatte av boligkjøp hvis man ikke har eid og bodd i mer enn et år. 
Vil dette også gjelde i dette tilfellet?

Skal kontakte skatteetaten, men de stenger 1430 så tenkte å høre her inntil da.

 

Takk for all hjelp!

Du må ikke skatte, siden du har bodd der lenge nok. (At du bare har eid halve boligen inntil nylig spiller ingen rolle)

Din mor må skatte av det hun solgte for til deg, dersom hun ikke har bodd der.

Lenke til kommentar
Llandari skrev (5 timer siden):

Du må ikke skatte, siden du har bodd der lenge nok. (At du bare har eid halve boligen inntil nylig spiller ingen rolle)

Nei, trådstarter har ikke eiertid på minst et år for 50% av boligen. Da blir det gevinstskatt på denne halvparten.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/30/2023 at 3:47 PM, Jopri said:

Hei

Jeg skal selge bolig. Jeg har bodd i denne i 9 år, eid 50% frem til januar i år, og min mor 50%. I januar overtok jeg de resterende 50%. 
Nå skal jeg selge, og kom plutselig på om regelen om å måtte skatte av boligkjøp hvis man ikke har eid og bodd i mer enn et år. 
Vil dette også gjelde i dette tilfellet?

Skal kontakte skatteetaten, men de stenger 1430 så tenkte å høre her inntil da.

 

Takk for all hjelp!

Hvordan overtok du din mors 50% andel? Var dette arv/gave vil du som hovedregel overta hennes eiertid, og kan selge hele boligen skattefritt.

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (4 timer siden):

Var dette arv/gave vil du som hovedregel overta hennes eiertid, og kan selge hele boligen skattefritt.

Hun må også ha hatt botid i samsvar med reglene.
 

Llandari skrev (8 timer siden):

Kan du hjelpe meg med en kilde for det?

Det er ikke nødvendigvis så lett selv om jeg leste det i forrige uke.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Skatteloven § 9-3 annet ledd gir fritak for beskatning av gevinst ved salg av boligeiendom når 1) eieren har eid eiendommen i minst ett år når salget skjer/avtales, og 2) eieren har brukt boligen som egen bolig i minst ett av de siste to årene før salget. 

Du har eid 50 % av boligen i mer enn ett år og 50 % av boligen i mindre enn ett år. Du kan ikke selge skattefritt uten å kunne påberope deg mors eiertid som din egen - det forutsetter at du har fått eierandelen i arv eller ved gave (ikke ved salg). 

Du opptjener kun brukstid/botid når du eier - brukstid som leietaker teller ikke med, se Skatte-ABC pkt. 33-4.3.2 (Bolig - realisasjon: Brukstid før ervervstidspunktet). Det vil si at for 50 % av boligen har du mer enn ett års brukstid, og for 50 % av boligen har du mindre enn ett års brukstid. Du kan ikke selge skattefritt uten at 1) mor har brukstid som sammen med din blir over ett år i løpet av de siste to årene, og 2) du kan påberope deg mors brukstid som din egen. 

50 % av gevinsten er skattefri. 

50 % av gevinsten er skattepliktig, med mindre du 1) venter med salget til du har opparbeidet deg ett års eier- og brukstid, eller 2) kan overta nok eier- og brukstid fra din mor til å oppfylle kravet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...