Gå til innhold

Rett til feriepenger?


Anbefalte innlegg

Hei
 
Jeg har en "liten" utfordring.
Min arbeidsgiver nekter å betale ut feriepenger til meg, da de mener dette er inkludert i timelønnen min, i henhold til kontrakt.
i kontrakten min står følgende " Feriepenger er kalkulert og inkludert i timelønn, og blir betalt ut pr måned om ikke annet er særskilt avtalt. ",
 
Det står heller ikke spesifisert hvor mye av timelønnen som er "feriepenger", som f.eks "250kr/t + 10.2% feriepenger" og når det er inkludert i timelønn, må jeg jo skatte hver måned for de.
 
Arbeidsmiljøloven sier:
" Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre det er bestemt i tariffavtale.", og min arbeidsgiver har ingen tariffavtale.
Er det noen som har et par tips til hvordan jeg kan få feriepengene?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå via fagforening.

Hadde selv en sak hvor jeg ikke fikk feriepenger, og det nyttet ikke hvor mye jeg sto på saken selv. Det løste seg ikke før fagforeningen varslet at de gikk til sak. 

Endel arbeidsgivere elsker å omgå lover og regler, og kommer til å dra deg ned på et skitkast miljø om du lar det skje. Derfor best å bruke fagforeningene som er en profesjonell part. 

Dersom du vil prøve litt selv send en mail til din sjef der følgende står: " Er det slik at du ikke kommer til å betale meg feriepenger? Jeg forventer at feriepengene er betalt på konto innen x.x"

Når du får den mailen bekreftet kan du sende en ny mail der du spør om de bevist fraviker arbeidsmiljøloven paragraff x.x og si at du fortsatt forventer  feriepengene utbetalt. 

Dersom du ikke får svar sender du mail på nytt til leder over din leder. med kopi til din leder. 

Unngå for mye tekst i mailene og spør kun om konkrete ting. La arbeidsgiver svare. 

Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (2 timer siden):

Gå via fagforening.

Ikke sikkert trådstarter er medlem i en, da blir det vel vanskeligere å få hjelp?

---

Høres ut som arbeidsavtalen din er mangelfull, trådstarter. Muligens i strid med loven.

Noen med litt mer jussekspertise burde lest igjennom den, og gitt sin vurdering. @krikkert og @Herr Brun er jurister såvidt jeg har forstått. Kanskje du kan sende en privat melding til en av dem. Eventuelt kan du poste direkte i denne tråden, så lenge du fjerner opplysninger som kan identifisere partene.

Alternativ #2:

Du kan få gratis bistand fra Jussbuss: https://foreninger.uio.no/jussbuss/send-oss-din-sak/

Men er er litt lang svartid.

Lenke til kommentar

Det følger av ferieloven § 3 første ledd at loven er ufravikelig til skade for arbeidstaker, med mindre en bestemmelse eksplisitt sier at den kan fravikes. 

Feriepenger reguleres av lovens kapittel III.

Etter ferieloven § 10 skal feriepenger beregnes med 10,2 % av "arbeidsvederlag som er utbetalt i opptjeningsåret". Disse reglene kan fravikes ved tariffavtale, men ikke ved individuell avtale. Til gunst for arbeidstaker kan reglene fravikes - det vanligste er at arbeidstaker har fem uker ferie og 12 % sats i stedet for fire uker og én dag ferie og 10,2 % sats. 

Etter ferieloven § 11 skal feriepengene utbetales "siste vanlige lønningsdag før ferien", men senest én uke før feriestart (nr. 1 første ledd). Har man flere ferieperioder løser nr. 1 annet ledd dette ved å bestemme at arbeidsgiver kan velge mellom to løsninger: 

 - Forholdsmessig utbetaling av feriepenger forut for hver ferieperiode (dvs. at hvis du tar halve ferien i juni og halve i oktober får du halve feriepengene i mai/juni og halve feriepengene i september/oktober, mot tilsvarende lønnstrekk i juni/juli og oktober/november)
 - "Generaloppgjørsmodellen", hvor arbeidsgiver utbetaler feriepenger som om de var vanlig lønn i ferien, og at det som overstiger vanlig lønn utbetales i juni. Dette er vanlig i stat og kommune, og innebærer at man trekkes i lønn for fem uker ferie i juni og får utbetalt opptjente feriepenger. 

Arbeidsmiljøloven § 14-15, som regulerer utbetaling av lønn, sier rett frem at utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. 

Ferieloven § 11 kan fravikes ved tariffavtale, men ikke ved individuell avtale. 

Å avtale at feriepenger "er inkludert i timelønn" er i strid med ferieloven § 10. Å utbetale feriepenger sammen med timelønn er i strid med ferieloven § 11. Ingen av disse bestemmelsene kan fravikes uten tariffavtale. 

Hva gjør man med dette? Jo, det sier ferieloven selv noe om i § 14: 

Sitat

 

§ 14.Erstatning
Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv.

 

I vår sak har arbeidsgiver forsettlig unnlatt å sørge for at arbeidstaker "gis ... feriepenger i samsvar med reglene i loven her" (min utheving). Stortinget har altså bestemt at hvis du har fått feriepenger men på en annen måte enn lovlig, så utløser dette likevel rett til erstatning. Erstatningen skal tilsvare økonomisk tap og velferdstap. "Velferdstap" sikter til f.eks. det at man ikke får avviklet ferie. 

I en dom fra Agder lagmannsrett fra 16. desember 2015 (LA-2015-37805) var situasjonen den at en arbeidstaker (drosjesjåfør) hadde avtalt lønn med "45 % inkl. feriepenger" av brutto innkjørt beløp eks.mva. Arbeidsgiver (drosjeeier) ble pålagt å utbetale feriepengene på nytt, selv om arbeidstaker var klar over situasjonen, og uavhengig av om arbeidsgiver visste om at ordningen var ulovlig: 

Sitat

For å oppnå en effektiv beskyttelse av arbeidstakeren, bør det oppstilles strenge vilkår for å gjøre unntak fra ombetalingsplikten. En naturlig konsekvens av en avtale om fortløpende utbetaling av feriepenger, vil da være at arbeidsgiver blir pålagt å sørge for utbetaling i tråd med § 11 nr. 1. Hvorvidt [arbeidsgiver] var i god tro med hensyn til ordningens lovlighet, kan ikke tillegges avgjørende betydning. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at ansettelsesvilkårene som tilbys de ansatte, er i samsvar med loven. Det skal tilføyes at [arbeidsgiver] nærmest konsekvent benyttet den samme oppgjørsmåten overfor sine sjåfører, og lagmannsretten må anta at han anså seg tjent med en ordning som sikret ham tilgang på sjåfører uten lengre, sammenhengende feriefravær.

Det domstolene anerkjenner er at ved å ha løpende utbetaling av feriepenger (herunder "inkludert i timelønn"-beregninger), så forhindrer arbeidsgiver arbeidstakerne i å ha ferie, fordi arbeidsgiver - i strid med loven - ikke setter av feriepenger som ferien kan finansieres av. Man er da i en situasjon hvor all ferie er ferie uten lønn, og at avviklingen av ferie i realiteten er avhengig av at arbeidstaker setter av penger fra året før - nettopp den situasjonen ferieloven skal forhindre. 

Det gjelder et unntak - hvis arbeidsgiver kan bevise at arbeidstaker har hatt til hensikt å spekulere i ordningen for å få dobbel utbetaling, så kan man gjøre unntak fra retten til å få feriepengene erstattet likevel. Men terskelen her er veldig høy. Det er ikke nok at arbeidstaker har visst om at feriepengene er inkludert. 

Forsinkelsesrente beregnes fra vanlig lønningsdag i mai/juni (siste lønningsdag før ferie). Feriepenger for 2022 som ikke er utbetalt til denne tiden i 2023 blir rentebærende med 10,75 % per år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...