Gå til innhold

CMOS (Bios) batteri - holdbarhet?


Anbefalte innlegg

hvis man setter til side en pc for "langtids-lagring" bør den da helst være tilkoblet strømnett, eller et fett, med tanke på CMOS-batteriet?

mener jeg hørte en gang at så lenge pc'n er på strømnett, så tappes/brukes ikke cmos-batteriet for å opprettholde bios, mens hvis pc er frakoblet strømnettet, ja så er det batteriet som trer inn, og holder på innstillingene.

slik det fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SnusBoks skrev (10 minutter siden):

CMOS batteriet bør imidlertid holde i mange år.

lest alt fra 10 år til 15-20 år

men spørs åssen man skal regne år da, når en tolv år gammel pc har vært på strøm mesteparten av livet?

Teoretisk er batteriet da knapt brukt, men årene som har gått har vel allikevel satt sine spor på en eller annen måte vil jeg tro.

skulle vært artig å visst "rekorden" på hvor gammel pc folk har stående, som fortsatt er på original-batteriet?

Lenke til kommentar

Jeg forstår hvor du vil og tanken din - Men om målet ditt er å lagre en pc i så mange år, og vil ha den i strøm konstant slik at du slipper å gjøre noe endringer i bios (noe du sikkert må likevell), så tror jeg du heller bare kan sette den bort og ikke tenke på det. 

Lenke til kommentar

Er jo en kombinasjon av batteriets forventede levetid, tapping (strømforbruk) og eksterne forhold som temperatur, miljø og øvrig lagringsforhold. Det blir mange faktorer som må tas i betraktninga og blir dermed vanskelig å gi holdbare estimat.

Har dog vært borti eksempler på batterier som har vært tomme etter 6 års drift og hovedkort lagret i 14 år som fremdeles har tilsynelatende hatt ok status på cmos-batteri.

Lenke til kommentar

Merk at batterier har en lei tendens til å begyne å lekke. Standard batterier til CMOS (CRC2032 er det vel) begyner sjelden å lekke etter min erfaring, men for langtidslagring anbefales det uansett å ta ut alt av batterier så du ikke risikerer å få hovedkortet ødelagt.

Lenke til kommentar

oppdaget et moment jeg ikke var helt sikker på, det er at selv om man fjerner batteri (og dermed får nullstilt bios-innstillinger, så beholder man bios-versjon.

dvs. hvis har man flashet til nyere bios på et tidspunkt, er det altså siste versjon som fortsatt gjelder/ligger i minnet. Den går liksom ikke tilbake til fabrikk-biosen den kom med en gang i tiden. Fort gjort å tro det og :D

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mr.M said:

oppdaget et moment jeg ikke var helt sikker på, det er at selv om man fjerner batteri (og dermed får nullstilt bios-innstillinger, så beholder man bios-versjon.

Er du sikker på at du mister noe annet enn klokke & kalender dersom batteriet går tom for strøm?
Er det ikke vanlig å lagre BIOS/UEFI-innstillinger i Flash memory nå?

Jeg hadde i hvert fall en ubrukt PC (som ble fyrt opp for å oppdatere Windows), som fortalte meg at det var 1/1 1980 igjen da den startet opp, men der alt annet av BIOS-innstillinger så ut til å være intakt.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (6 minutter siden):

Er du sikker på at du mister noe annet enn klokke & kalender dersom batteriet går tom for strøm?

jeg vet ikke ærlig talt. aldri opplevd det eller byttet batteri.

kan godt hende det er "en myte" at "alt" forsvinner, det henger vel litt igjen fra tidligere tider da "bios" var skikkelig skummelt og like fryktet som svartedauden :grin2:

eneste jeg skal forbedre før batteri-bytte, er å notere ned det jeg har gjort av endringer, hovedsakelig relatert til viftehastigheter/kjøling. Det øvrige kommer jo av seg sjøl når man trykker "default" første gang etter gjenoppvåkningen.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (45 minutter siden):

Er det ikke vanlig å lagre BIOS/UEFI-innstillinger i Flash memory nå?

mulig det.

men kan jo også være gamle pc'er (hovedkort) som folk stuer vekk.

Apropos det, så tror/mistenker jeg at det kan bli et issue ved batteri-bytte og SSD i mitt tilfelle kom jeg på. Default på det hovedkortet (2009 elns) var IDE mode tror jeg. SSD ble "i nyere tid" koblet til/installert på AHCI, og da blir den vel ikke gjenkjent? Men ikke verre enn å bare koble den fra da, og få satt AHCI i bios manuelt, før den kobles til igjen.

Lenke til kommentar
On 5/28/2023 at 4:36 PM, Kikert said:

Merk at batterier har en lei tendens til å begyne å lekke. Standard batterier til CMOS (CRC2032 er det vel) begyner sjelden å lekke etter min erfaring, men for langtidslagring anbefales det uansett å ta ut alt av batterier så du ikke risikerer å få hovedkortet ødelagt.

Som regel må man helt ned på 90-tallet for å finne PC-er med batterier som lekker. NiCd/NiMh og alkaliske batterier er garantert å begynne å lekke. Og havner dette på kretskort er det game over. Så har du PC-er eller utstyr fra denne tiden eller eldre så må man sjekke batteriet ASAP og så fjerne det, om man så må kutte det av med avbiter. Lithiumbatterier (CR2032 etc) er som regel trygge.

Men dette gjelder også annet utstyr. Skal du lagre fjernkontroller, lommelykter, multimetre, mikrofoner etc. som benytter slike batterier så ta den ut før lagring eller hvis de ikke skal brukes på en stund.

Spoiler

car_sbd_190321_57.thumb.jpg.79fbadefb3e95695d3cc76b140dd6194.jpg

Spoiler

29c3c0e91801552a25f3efc605084c2d.thumb.jpg.39027cc302d0d25df9182dc1b4b0c51e.jpg

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...