Gå til innhold

Sette større sum i fond nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Indeksfond følger indeksen i markedet de er i .  Indeksfond for Norge eller Norden eller en eller annen børs (globalt).

Går børsen i valgt marked opp, går verdien opp og motsatt ned om børsindeksen går ned (f.eks. halvering i 2008 og ca 30% ned i Mars 2020 (covid)).  Valuta-endringer blir en variabel til som vil forskyve gevinst/tap  ift valutaen(e) indeksfondet har.  Er det indeksfond i norske aksjer, så vil endringer i kronekursen ikke ha noe å si hvis pengene skal brukes i Norge.  Skal de brukes i utlandet så vil du få mer igjen for kronene hvis kronekursen har styrket seg i forhold til valutaen du veksler til. 

Husk ellers at regjeringen har øket gevinst-beskatningen på aksjegevinst og utbytte til 37,84% 

Sitat
  • Skatt på aksjegevinst og utbytte økes fra 35,2 prosent til 37,84 prosent

Man har altså en "stille partner" som ikke tar noen risiko, men som forsyner seg med nesten 38% av eventuell gevinst...  Politikerne bestemmer dette, så det kan fint øke ytterligere.

Personlig ville jeg brukt pengene på noe mer gøy eller satt på sparekonto med høyest mulig rente til gode formål åpenbarte seg...  

Uansett ville jeg ventet nå til USA har vedtatt forhøyelse av gjeldstaket.  Skjer ikke det så kan det bli en kraftig nedgang på verdens børsjer/indekser.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i en situasjon hvor jeg vurderer å selge alt midlertidig. Grunnen til dette er diskusjonene rundt gjeldstaket i USA. Hvis de ikke blir enige innen 1 juni så kan det bli økonomisk armageddon. Så skal jeg heller kjøpe meg inn når børsraset har pågått en stund.

Jeg tror riktignok at de kommer til enighet, om ikke før fristen veldig raskt etter. Uansett er risikoen ved å selge lav da jeg bare kan kjøpe meg inn igjen dersom de blir enige til mer eller mindre samme pris (ved mindre markedet reagerer voldsomt positivt på at en avtale kommer i havn)

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (5 minutter siden):

Vil påstå 20 år er kort sparehorisont i dagens marked. 

10 år med null rente, USA nær kollaps, potensiell verdenskrig, kunstig intelligens. 

"There are decades where nothing happens; and there are weeks where decades happen."

I følge quoten din så er 20 år langt da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Musefella said:

Absolutt ingen grunn til at kronen kommer til å styrke seg, så det er det siste du trenger å bekymre deg for.

Bortsett fra at en rekke valutatradere i storbanker i London tror at den skal styrke seg vesentlig mot slutten av året? Jeg vil kalle det absolutt en grunn.

En mindre kjent funfact om den norske kronen (og den svenske) er at den er en G10 valuta, dvs. blant de 10 mest likvide og handlede valutaene i verden (sammen med dollar, sveitsiske franc, euro, osv.). Den er med andre ord en valuta som valutatradere bryr seg mye om.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Bortsett fra at en rekke valutatradere i storbanker i London tror at den skal styrke seg vesentlig mot slutten av året? Jeg vil kalle det absolutt en grunn.

En mindre kjent funfact om den norske kronen (og den svenske) er at den er en G10 valuta, dvs. blant de 10 mest likvide og handlede valutaene i verden (sammen med dollar, sveitsiske franc, euro, osv.). Den er med andre ord en valuta som valutatradere bryr seg mye om.

Svekket seg så å si kontinuerlig gjennom 10 år nå, at den utviklingen av en eller annen grunn skal snu neste år skulle jeg gjerne se en logisk forklaring på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Musefella said:

Svekket seg så å si kontinuerlig gjennom 10 år nå, at den utviklingen av en eller annen grunn skal snu neste år skulle jeg gjerne se en logisk forklaring på.

ECB og FED sin rentedifferanse mot Norges Bank har økt vesentlig siden rentehevingene startet. FED og ECB er forventet å slutte med rentehevinger senere på året, det forventes ikke av Norges Bank. Rentedifferansen vil deretter synke, handelen av kronen vil øke, og der har du din logiske grunn. Det er i alle fall hva valutatraderne legger til grunn hos Société Générale og ING i London. Og med tanke på at de sitter med dette her dag inn og dag ut, så har jeg bittelitt mer tiltro til deres kunnskapsnivå.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

ECB og FED sin rentedifferanse mot Norges Bank har økt vesentlig siden rentehevingene startet. FED og ECB er forventet å slutte med rentehevinger senere på året, det forventes ikke av Norges Bank. Rentedifferansen vil deretter synke, handelen av kronen vil øke, og der har du din logiske grunn. Det er i alle fall hva valutatraderne legger til grunn hos Société Générale og ING i London.

Rentedifferansen jaja

Å boligprisene blir også kun bestemt av rentene..

Nei, her er det store systematiske problemer i norsk økonomi som ligger til grunn som kapitalflukt, strøm og synkende produktivitet.

12 kr mot dollaren i løpet av året, 13 til 15 mot slutten av neste år avhengig av om eier og kapitalflukten fortsetter i uforminsket styrke eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (52 minutter siden):

Tok 25 år etter depresjonen, som er mindre enn 100 år siden. Hvis vi sier det skjer hvert 100 år i snitt, så er ikke 20 år liten risiko når vi snakker om alle sparepenger. 

Jeg tror ikke et moderne regulert finanssystem vil forårsake en lignende krise, og man må også huske på at det var en verdenskrig etter det der også, noe som hindret økonomien fra å ta skikkelig fart før på 1950-tallet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (1 time siden):

Tok 25 år etter depresjonen, som er mindre enn 100 år siden. Hvis vi sier det skjer hvert 100 år i snitt, så er ikke 20 år liten risiko når vi snakker om alle sparepenger. 

Eh, hvor mange århundrer tror du aksjemarkedet har eksistert?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke et moderne regulert finanssystem vil forårsake en lignende krise, og man må også huske på at det var en verdenskrig etter det der også, noe som hindret økonomien fra å ta skikkelig fart før på 1950-tallet.

 

PgUp skrev (46 minutter siden):

Eh, hvor mange århundrer tror du aksjemarkedet har eksistert?

"Eh" , Nikkei 225 er vel ikke i pluss etter kræsjen i 1989? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...