Gå til innhold

Trenger hjelp å ferdigstille dvd-r


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med å ferdigstille dvder. Sjølingen glemte å avslutte disse da han brente fra videokameraet til dvd - r disc.
han brukte JVC dr m10s som rekorder for om lag 15 år siden. Nå er det ikke mulig å åpne noen plater og videospilleren er kastet for lengst.. Noen som har ekspertise her for å hjelpe meg å åpne 1000 vis av timer med familiefilmer ? 🙏

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En video DVD har en struktur som lages når den lukkes. Altså når det man har brent av film er ferdig og skal kunne leses, av alle spillere. 

En ikke lukket film DVD vil normalt kun leses på den enhet platen ble brent på. Uferdige DVD har ingen grunnstruktur brent inn, som kreves. 

Derfor var/er opptakere med DVD brenner alltid laget med at man får advarsel om man tar ut en ikke lukket plate. Da kom beskjed om at platen ikke er lukket og dermed ikke kompatibel med andre enheter. 

Tanken var god, at man kunne fylle opp en DVD i flere omganger, før man valgte å lukke den. Dvs gjøre den standard kompitabel. 

For de som ikke var med på DVD æraen og HDD opptakere med DVD brenner i stua. Se det som en formatering, slik man må med lagringsmedia for å gjøre den kompitabel. Bare at her tok man formatering til slutt.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Søberg skrev (30 minutter siden):

Så da må jeg prøve å finne den samme dvdspilleren brukt en plass?

Ikke helt sikker ennå. Gi meg helgen. Har jobbet med dette.

Men, ja det beste er å finne en JVC opptaker. Da hvert merke hadde sin løsning på å lese ikke ferdige plater brent på egen enhet. 

Andre enheter kan normalt ikke indeksere og skreddersy sluttformateringen. Men mulig det er noe programvare som løser dette nå i senere år (siste 10 år). 

Det heter finalize på engelsk. Og formatet er DVD video. 

PC bruker også DVD til lagring av filer, det er andre format. DVD-R og DVD-ram mm. 

Opptatt i dag. 

Fra spilleren du nevner:

 

Screenshot_20230519_125801.jpg

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (18 minutter siden):

Ikke helt sikker ennå. Gi meg helgen. Har jobbet med dette.

Men, ja det beste er å finne en JVC opptaker. Da hvert merke hadde sin løsning på å lese ikke ferdige plater brent på egen enhet. 

Andre enheter kan normalt ikke indeksere og skreddersy sluttformateringen. Men mulig det er noe programvare som løser dette nå i senere år (siste 10 år). 

Det heter finalize på engelsk. Og formatet er DVD video. 

PC bruker også DVD til lagring av filer, det er andre format. DVD-R og DVD-ram mm. 

Opptatt i dag. 

Takk for svar ☺️ håper jeg hører fra deg til etter helgen ☺️

Lenke til kommentar
Søberg skrev (13 minutter siden):

Takk for svar ☺️ håper jeg hører fra deg til etter helgen ☺️

Hvor mange plater er det snakk om? Jeg har fortsatt noe utstyr. Usikker på om det kan redde uferdige plater fra JVC maskin. 

Kan event sende en plate til meg...

Er i utgangspunktet ferdig med TV og video. Men ser dette er litt ekstra kinkig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Beste råd er da å tråle bruktmarked og annet for en lik spiller framover. Det vil spare deg for masse bry og styr.

Problem kan være at platene er blitt for gamle til å skrive på...

Isobuster er bare å prøve. Ikke erfaring med det. Med lik opptaker bruker du under 2 min på hver plate... 

Uansett brente plater kan bli ødelagt av seg selv etter 15-20 år. Å kopiere dem er uansett viktig. 

Det gjelder all lagringsmedia også harddisk... 

Det du skal ferdigstille er DVD video format. 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Søberg skrev (7 timer siden):

Så da må jeg prøve å finne den samme dvdspilleren brukt en plass?

Nei, det skal ikke være nødvendig.

Det finnes ulike teknikker for å kopiere ut dataene fra platene, men det forutsetter at de er lesbare.

En av teknikkene er ved å bruke isobuster som er nevnt i tråden. Jeg har brukt programmet en gang og det løste problemet jeg hadde. Så vidt jeg husker var det en plate som hadde feil og ikke lot seg lese med andre metoder.

Jeg spurte deg:

mobile999 skrev (22 timer siden):

Har du en datamaskin som kan brenne dvd-r eller lese dvd'er? Hvilket operativsystem har evt. maskinen?

 

Endret av mobile999
skriveleif
Lenke til kommentar

Det er bare å prøve ulike programvarer. 

Mitt innspill å følge med på en brukt opptaker er at det er mest lettvint og raskest, med tanke på alle platene. Men så er det å få tak i en JVC opptaker da... 

Det kan være forskjeller på DVD enheter til PC også, hvor fleksible de er. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...