Gå til innhold

Styres vesten av demoner?


Anbefalte innlegg

Aiven skrev (Akkurat nå):

Ja, det er en bra presisering. Spørsmålet er jo litt hvordan man skal datere historier som antakelig er en god del eldre, men da i nokså annerledes former enn de står i Bibelen.

Jepp, enig. Og de har også blitt sitert, skrevet om, osv. osv. f.eks. stammer den komplette fortellingen om Gilgamesj (der flodmyten også fortelles) fra ny-assyrisk tid, men hovedpersonen skal ha levd minst 2000 år før (hvis han levde).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Entern skrev (Akkurat nå):

Jepp, enig. Og de har også blitt sitert, skrevet om, osv. osv. f.eks. stammer den komplette fortellingen om Gilgamesj (der flodmyten også fortelles) fra ny-assyrisk tid, men hovedpersonen skal ha levd minst 2000 år før (hvis han levde).

Sant, forøvrig en fremragende fortelling! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Enig, har lest flere oversettelser av den (liker best Bringsværds), det er en fantastisk fortelling 😊👍

Har ikke lest hans oversettelse, men det vil jeg gjøre ved neste anledning.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (1 time siden):

Kontrolere massene? Både Jesus, Peter og Paulus (alle 3 jøder) ble prøvd kontrolert av massene (eller deler av massene). De prøvde å ta livet av Jesus, "kneble" Peter, og satte han i fengsel. Både Jødene som stod i mot i Israel og Jødene i diasporaen. Anbefaler å lese Bibelen i sammenheng..
Feks Som Paulus selv sier, "Men jeg, brødre -- hvis jeg ennu forkynner omskjærelse, hvorfor forfølges jeg da ennu? da er jo korsets anstøt gjort til intet." 
Paulus gikk igjenom stor forfølegelse av sine landsmenn. Les litt i Apg og hans egne brev. Den boka ekke full av løgn heller. Riktig geografi, embeder, keisere, tid, reiser etc. Hadde ikke google maps da, så hadde god peiling den som skrev og var nøyaktig.
 

Det der har ca null å gjøre med det jeg skrev

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (8 timer siden):

De som tenker selv, ser nok på bibelen som god gammel løgn for å kontrollere massene

 

HvemFormetMeningeneDine skrev (8 timer siden):

Hva har du tenkt selv i de siste?

 

RRhoads skrev (5 timer siden):

Det der har ca null å gjøre med det jeg skrev

Det har faktisk med det meste å gjøre med hva du skrev. Du hevder å tenke selv men du gjentar jo bare det andre har sagt før deg. Prøv heller å undersøk selv!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sokr skrev (På 3.5.2023 den 11.07):

Oppløsning av seksuelle normer

Den såkalte seksuelle frigjøringen har gjort mye skade.

Den har ført til at flere barn bare vokser opp med mor og blir frarøvet en far. Det er dumt for sønner fordi de ikke får opplæring av noen som forstår hvilke egenskaper og kunnskap som er nødvendig for å leve som en mann.

Det er ofte en grunn til at disse vokser opp uten far. For eksempel at faren er voldelig eller annet, altså at han er skadelig for barnet. Hva er verst - en skadelig far eller ingen far?

Sitat

Krig i Ukraina

Det er få kriger, kanskje utenom første og andre verdenskrig, der det virker å være total ondskap involvert.

USA og resten av NATO utførte et statskupp i Ukraina i 2014. Russland reagerte med å beskytte sine millitærbaser på krimea og russisk-talende områder (som det nye regime nektet å tale og bruke språket sitt).

I starten av 2022 hadde USA og NATO sendt store mengder våpen til Ukraina, som skulle ta de russisk talende områdene fra opprørerne. Russland reagerte med å beskytte utbryterrepublikkene og å forsøke seg på et eget statskupp i kiev. Sistnevnte feilet.

Russland visste ikke at USA og NATO sin plan ikke omhandlet Ukraina, de har egentlig ikke noen interesse av landet, men at de skulle bruke ukrainerne til å svekke Russland. Nå gjør demonene i vesten alt de kan for at flest mulig skal dø. De pøser på med våpen, de nekter ukrainerne å forhandle om fred. Nå skal Russland og Ukraina utarmes. Depopuleres.

De bruker mennesker de hater, til å drepe andre mennesker de hater. De feirer. Jeg er for øvrig hundre prosent norsk om du lurer.

Det var ikke noe statskupp i Ukraina i 2014.

Det som skjedde var at presidenten, som hadde lovet å bevege seg mot Europa, gikk imot folkets vilje og ønsket å knytte Ukraina nærmere til Russland. Ukrainere ville ha frihet, fred og velstand, og protesterte kraftig mot dette. Det endte med at presidenten brukte noen uker på å samle rikdommen sin (han var ekstremt korrupt), før han stakk av til Russland. Hans eget parti stemte for å avsette ham som president fordi han ikke lenger var i landet.

Det ble så skrevet ut nyvalg, og en ny president ble demokratisk valgt.

Dette likte ikke Putin, så det endte som vi ser nå - med Russlands invasjon.

Russland kan når som helst avslutte krigen og trekke seg tilbake. Men de velger visst å fortsette å svekke seg selv. Det kan man ikke skylde på alle andre for.

Her er det vestlige land og NATO som er engler, siden de støtter ukrainernes frihetskamp. Russland er demonene som startet en krig som har drept titusener.

Så Ukraina-krigen motbeviser hele grunnlaget for ditt innlegg. Gratulerer.

Endret av Markiii
  • Liker 4
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Det er ikke generalisering. Boken inneholder bokstavelig talt regler man må følge

  1. Du skal ha andre guder enn meg
  2. Du skal misbruke Guds navn
  3. Du skal ikke holde hviledagen hellig
  4. Du skal ikke ære din far og din mor
  5. Du skal slå i hjel
  6. Du skal bryte ekteskapet
  7. Du skal stjele
  8. Du skal tale usant om din neste
  9. Du skal begjære din nestes eiendom
  10. Du skal begjære din nestes ektefelle, og hans arbeidsfolk andre som hører til hos din neste.

Ja disse budene følges nesten til punkt og prikke daglig i hele verden.

Apropos liksom:

Timoteus : Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider.  2 For da skal menneskene være selvopptatte og pengegriske, brautende, hovmodige og spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige og uten respekt for det hellige, 3 ukjærlige og uforsonlige, baktalende, ubeherskede, rå og ondsinnede, 4 svikefulle, oppfarende og innbilske. De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud. ..,Vend deg bort fra slike folk! ….Deres dømmekraft er ødelagt…. For det skal bli klart for alle hvor vettløse disse er,….

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (9 minutter siden):
  1. Du skal ha andre guder enn meg
  2. Du skal misbruke Guds navn
  3. Du skal ikke holde hviledagen hellig
  4. Du skal ikke ære din far og din mor
  5. Du skal slå i hjel
  6. Du skal bryte ekteskapet
  7. Du skal stjele
  8. Du skal tale usant om din neste
  9. Du skal begjære din nestes eiendom
  10. Du skal begjære din nestes ektefelle, og hans arbeidsfolk andre som hører til hos din neste.

Ja disse budene følges nesten til punkt og prikke daglig i hele verden.

Apropos liksom:

Timoteus : Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider.  2 For da skal menneskene være selvopptatte og pengegriske, brautende, hovmodige og spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige og uten respekt for det hellige, 3 ukjærlige og uforsonlige, baktalende, ubeherskede, rå og ondsinnede, 4 svikefulle, oppfarende og innbilske. De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud. ..,Vend deg bort fra slike folk! ….Deres dømmekraft er ødelagt…. For det skal bli klart for alle hvor vettløse disse er,….

Det er langt flere regler enn se ti bud der. Vet du ikke det, kan du umulig ha lest boka.

 

Hovmod er forøvrig et ord du bør søke opp.😉

Endret av RRhoads
  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (11 minutter siden):

Det er langt flere regler enn se ti bud der. Vet du ikke det, kan du umulig ha lest boka.

 

Hovmod er forøvrig et ord du bør søke opp.😉

Norske synonymer til hovmod er overlegenhet, selvopphøyelsearroganse, overdreven stolthet eller selvfølelse.
https://no.wikipedia.org/wiki/Hovmod

Apropos liksom:

Timoteus : Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider.  2 For da skal menneskene være selvopptatte og pengegriske, brautende, hovmodige og spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige og uten respekt for det hellige, 3 ukjærlige og uforsonlige, baktalende, ubeherskede, rå og ondsinnede, 4 svikefulle, oppfarende og innbilske (stolte).De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud. ..,Vend deg bort fra slike folk! ….Deres dømmekraft er ødelagt…. For det skal bli klart for alle hvor vettløse disse er,…

Hvis man ser på noen som påpeker fakta som hovmodig så sier vel det mer om en selv eller hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å ta de ti bud som de egentlig er:

HvemFormetMeningeneDine skrev (6 timer siden):
  1. Du skal ikke ha andre guder enn meg
  2. Du skal ikke misbruke Guds navn
  3. Du skal holde hviledagen hellig
  4. Du skal ære din far og din mor
  5. Du skal ikke slå i hjel
  6. Du skal ikke bryte ekteskapet
  7. Du skal ikke stjele
  8. Du skal ikke tale usant om din neste
  9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom
  10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, og hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg

Er det et problem å ha en annen gud enn Gud™ ? Hva er i så fall problemet?

Her ser jeg bort fra påstander om at de "gudløse" følger "denne verdens gud", a.k.a. djevelen, som etter mitt syn ikke gir noe mer mening enn Gud™.
Jeg er ateist og følger absolutt ikke Gud™, men jeg følger heller ikke "denne verdens gud" a.k.a. djevelen eller noen annen gud heller.

3. Du skal holde hviledagen hellig

Jeg respekterer at troende ser på søndag/hviledagen som hellig, men så lenge man ikke utfører støyende arbeid på søndager, ser jeg ikke problemet. Lettere arbeid som luking i blomsterbed, vask/støvsuging - jeg syns folk burde få gjøre som de selv vil selv om det er søndag, så lenge de ikke forstyrrer andre.

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom

10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle osv.

Begjær i seg selv er en ganske naturlig ting og jeg ser ikke noe galt i dette i seg selv, selvsagt så lenge man ikke aktivt prøver å faktisk stjele noens eiendom eller ektefelle.

Det burde for øvrig være i motsatt rekkefølge, ektefelle før eiendom.

----------------------

Så, over til de budene jeg til en viss grad har problemer med, gode intensjoner til tross:

4. Du skal ære din far og din mor

I utgangspunktet et godt bud for gode mennesker, men hva om mor eller far har psykiske problemer? Hva om de mangler evnen til empati? Hva om de er dårlige mennesker som har brukt/bruker psykisk/fysisk vold, slår ungene, mishandler, kanskje tom. driver med misbruk eller seksuell mishandling? Skal man ære sånne foreldre?

Man kan kanskje si at "selvfølgelig er det snakk om gode foreldre/mennesker", men det burde ikke være en selvfølge at man skal ære sine foreldre bare fordi de har gitt en livet.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet

Som ovenfor, hva om ektefellen viser seg å være en dårlig person? Skal man "tvinges" til å holde sammen med/være lojal mot en ektefelle som f.eks. er notorisk utro, stjeler lyver, kanskje slår/mishandler partneren, kanskje tyr til vold, seksuelt misbruk e.l. for å skremme partneren til taushet og presse dem til å bli i ekteskapet?

Det burde ikke være en selvfølge å holde ekteskapet hellig hvis man har giftet seg med en person som viste seg å være et dårlig menneske.

 

Selvsagt er dette eksempler som kanskje grenser til det ekstreme og heldigvis er det langt fra alle som er sånn, men hva så om man følger en annen gud eller ingen gud? Hva så (spesielt som ateist) om man "misbruker" guds navn? Hvis man ikke tror på gud, fins det ingen gud i ens øyne hvis navn man kan misbruke.

Hva så om man av diverse grunner gjør en form for arbeid på hviledagen? Skader det noen hvis man jobber på en søndag, spesielt hvis man venter til etter kirketid for de troendes skyld?

De øvrige som angår å ikke stjele, slå ihjel eller snakke usant om folk er jeg selvsagt helt enig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (1 time siden):

Her ser jeg bort fra påstander om at de "gudløse" følger "denne verdens gud", a.k.a. djevelen, som etter mitt syn ikke gir noe mer mening enn Gud™.
Jeg er ateist og følger absolutt ikke Gud™, men jeg følger heller ikke "denne verdens gud" a.k.a. djevelen eller noen annen gud heller.

Hvorfor bruker du da tid på å diskutere disse lovene?

Det at du redigerte posten min gir et feil bilde av poenget med den.

Et raskt søk med ordene: ,ikke lov til, ga 86658 treff hos lovdata, (norske lover)du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. (Rundt 1700 lover i Norge )

Vi trenger lover fordi mennesker ikke klarer seg uten, pr. nå.

‘En norsk lov er: det er forbudt med seksuell omgang med dyr. Denne loven står nedskrevet i bibelen også, mange tusen år gammel. Til beskyttelse for oss. 

Hvis du leser bibelen så får du vite hvorfor disse lovene er til, det samme vil du finne i begrunnelsen for en norsk lov.

Endret av HvemFormetMeningeneDine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (4 timer siden):

4. Du skal ære din far og din mor

I utgangspunktet et godt bud for gode mennesker, men hva om mor eller far har psykiske problemer? Hva om de mangler evnen til empati? Hva om de er dårlige mennesker som har brukt/bruker psykisk/fysisk vold, slår ungene, mishandler, kanskje tom. driver med misbruk eller seksuell mishandling? Skal man ære sånne foreldre?

Man kan kanskje si at "selvfølgelig er det snakk om gode foreldre/mennesker", men det burde ikke være en selvfølge at man skal ære sine foreldre bare fordi de har gitt en livet.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet

Som ovenfor, hva om ektefellen viser seg å være en dårlig person? Skal man "tvinges" til å holde sammen med/være lojal mot en ektefelle som f.eks. er notorisk utro, stjeler lyver, kanskje slår/mishandler partneren, kanskje tyr til vold, seksuelt misbruk e.l. for å skremme partneren til taushet og presse dem til å bli i ekteskapet?

Det burde ikke være en selvfølge å holde ekteskapet hellig hvis man har giftet seg med en person som viste seg å være et dårlig menneske.

Nettopp.

Skal man ære en far og mor hvis de har mishandlet en seksuelt gjennom hele barndommen?

Skal man bli i et ekteskap selv om man utsettes for hyppig og grov vold, som også barna får lide under?

Eller er de ti bud bare ti forslag i stedet?

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På norsk kalles de ti reglene "bud". På engelsk "commandment" som per Cambridge Dictionary betyr noe a la kommando eller ordre. Altså noe du skal gjøre hvis vi tolker det bokstavelig per ordets betydning, i hvertfall dagens betydning, men hvem vet hvor mange ganger det har blitt oversatt siden bibelen ble skrevet og om "commandment" er riktig.

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/commandment

Uansett hvordan man ser på det burde det være nettopp forslag. Ingen kan si at budene om å ikke stjele eller slå ihjel er dårlige bud, tvert imot, men flere av budene er ikke regler som burde følges i et fritt, demokratisk samfunn hvor kvinner er frie og likestilt med menn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Markiii said:

De fleste er nok godt kjent med kristendommen og bibelen

Dette stemmer ikke etter min erfaring. Feks Møtte en voksen politimann en gang og det eneste han visste var noe han lærte på skolen som ung.
Til å med blandt mange kristne er det liten bibelkunnskap, de kan ha deler de har hørt om og om igjen på møter/ikirka
Men flere vet ikke hva man egentlig tror på og hvor ting står og hva de ulike bøkene handler om, sammenhenger etc.

Jeg selv blir noen ganger "blow-away" når jeg leser/hører eller lærer noe fra ny testamentet som jeg har hørt/lest mange mange ganger.
Desto mer GT som jeg har mindre kunnskap over. 

Så "godt kjent" her er å ta kraftig i etter mitt syn.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...