Gå til innhold

[Løst] Harddisk kommer opp som "Unknown" i CrystalDisk


Anbefalte innlegg

Jeg har en 10 TB Seagate Enterprise Capacity / Exos disk som nå kommer opp som "Unknown" i CrystalDiskInfo.
Den kom opp som normalt og uten feil da jeg sjekket for et par uker siden.

Drev å kopierte filer til akkurat denne disken når strømmen gikk for ca. 1 år siden og problemene begynte da, men dette har nå blitt verre over de siste 2 månedene.

Hva kan ha skjedd her? Har ikke sett "Unknown" før. En dyptest med Seagate Seatools feiler også hver gang på denne disken. Testen bare avbryter seg selv.

Denne disken, sammen med flere, står i hjemmeserveren. Og jeg har siden skaffet en liten UPS til maskinen for å forhindre at dette - hva enn som har skjedd - skjer igjen.

Jeg får fortsatt kontakt med disken, men den er ekstremt treg (se vedlegg), og jeg driver nå å tar backup av innholdet. Ca. 5,5 TB, så det skal bli gøy ved ~750 KBps...

Har opprettet reklamasjon hos Proshop idag. Tok kontakt med Proshop med en gang disken begynte å krangle, men gadd ikke sende den inn da jeg ikke klarte å bevise noen feil for dem (fortalte at Seatools feilet uten at det hjalp). Nå kan ihvertfall feilen dokumenteres.

ST10000NM0016.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gøy, tja. La oss se, 5,5TB/750KB/s gir ca (teller nuller..............) 4.125.000 sekunder eller 11.458,3 timer eller 477,7 dager, eller ett år, 3 mnd og 22 dager.

Lykke til!

Edit: Jeg *tror* jeg regnet ut med riktig antall nuller...

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
SteinarN skrev (40 minutter siden):

Gøy, tja. La oss se, 5,5TB/750KB/s gir ca (teller nuller..............) 4.125.000 sekunder eller 11.458,3 timer eller 477,7 dager, eller ett år, 3 mnd og 22 dager.

Lykke til!

Edit: Jeg *tror* jeg regnet ut med riktig antall nuller...

Jeg regnet fullstendig feil. Det blir selvsagt hele 7.333.333 sekunder. Men jeg bommet deretter med en null, det er bare 84,9 dager, så knapt tre mnd. Dette skulle la seg gjøre.

Lenke til kommentar

Takker for svar, folkens. ❤️

Da er problemet det jeg antok det var. Og som jeg prøvde å få frem for Proshops kundeservice oktober i fjor.
Men "en følelse", "basert på erfaring" og "sammenliknet med tidligere bruk" var desverre ikke akseptert som feildokumentasjon.

Jeg må si det er ganske skuffende at en Enterprise-disk ikke takler et lite strømbrudd uten å få fullstendig panikk.

Woff skrev (22 timer siden):

TS: Returner denne snarest du!

Jobber med saken (så hardt som disken klarer)! :)
Bare venter på respons fra Proshop. Bare håper de ikke er like treg som disken - selv om jeg trenger tid til å få fullført sikkerhetskopieringen.

Heldigvis(!!) så jeg idag at det er akkurat denne disken som jeg har omtrent en fullstendig backup av allerede, på en separat HDD.
Så istedet for å måtte kopiere ~5,5 TB så mangler jeg bare ca. 500 GB. *phew*

SteinarN skrev (22 timer siden):

Jeg regnet fullstendig feil. Det blir selvsagt hele 7.333.333 sekunder. Men jeg bommet deretter med en null, det er bare 84,9 dager, så knapt tre mnd. Dette skulle la seg gjøre.

Jeg må be deg regne på nytt - disken har gitt meg skikkelig høyhastighetskopiering i hele kveld! Hele 2,2 MBps!
Normalen er ca. 170 MBps.

Skulle kopiere drøye 120 GB og det stod "Omtrent 12 timer gjenstår". Så jeg skal sjekke på nytt i morgen. :thumbs:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Takker for svar, folkens. ❤️

Da er problemet det jeg antok det var. Og som jeg prøvde å få frem for Proshops kundeservice.oktober i fjor.
Men "en følelse", "basert på erfaring" og "sammenliknet med tidligere bruk" var desverre ikke akseptert som feildokumentasjon.

Jeg må si det er ganske skuffende at en Enterprise-disk ikke takler et lite strømbrudd uten å få fullstendig panikk.

Jobber med saken (så hardt som disken klarer)! :)
Bare venter på respons fra Proshop. Bare håper de ikke er like treg som disken - selv om jeg trenger tid til å få fullført sikkerhetskopieringen.

Heldigvis(!!) så jeg idag at det er akkurat denne disken som jeg har omtrent en fullstendig backup av allerede, på en separat HDD.
Så istedet for å måtte kopiere ~5,5 TB så mangler jeg bare ca. 500 GB. *phew*

Jeg må be deg regne på nytt - disken har gitt meg skikkelig høyhastighetskopiering i hele kveld! Hele 2,2 MBps!
Normalen er ca. 170 MBps.

Skulle kopiere drøye 120 GB og det stod "Omtrent 12 timer gjenstår". Så jeg skal sjekke på nytt i morgen. :thumbs:

Ok.

120GB/0,0022GB/s=54.545 sekunder. Det blir beskjedne 15,15 timer. Så estimatet fra din pc ser ut til å være ca ok-ish korrekt så lenge denne hastigheten blir opprettholdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SteinarN skrev (7 timer siden):

120GB/0,0022GB/s=54.545 sekunder. Det blir beskjedne 15,15 timer. Så estimatet fra din pc ser ut til å være ca ok-ish korrekt så lenge denne hastigheten blir opprettholdt.

Mange takk. ^^
Hastigheten blir desverre ikke opprettholdt. Varierer veldig mellom 0 KBps, ~750 KBps og ~2 MBps. Er noen ganger helt oppe i 3-5 MBps.

Håper bare dataene jeg kopierer ut fra disken ikke er skadet.

Top tip: ikke siter hele innlegget. Blir lettere å lese tråder hvis man bare siterer det som er nødvendig. :)

Lenke til kommentar

Det man kan gjøre er å la harddisken stå tilkoblet uten å bruke den. F.eks. gå inn i BIOS. Hvis du hører at harddisken jobber da så holder den på å remappe bad sectors. Hvis du da bare lar den stå og gjøre seg ferdig (kan ta et døgns tid) er det god sjanse for at den vil fungere tilsynelatende bra igjen. Du kan da kopiere ut filer raskere g tryggere. Harddisker har innebygde funksjoner for å "reparere seg selv".

Hvis du derimot prøver å kopiere ut filer samtidig som harddisken prøver så godt den kan å remappe sektorer så kan det ta tid, pluss at det blir ekstra belastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Det man kan gjøre er å la harddisken stå tilkoblet uten å bruke den. Harddisker har innebygde funksjoner for å "reparere seg selv".

Jeg antok også at moderne disker, spesielt Enterprise-disker, har slike funksjoner. Men maskinen ("serveren") står og går 24/7, så en evt. selvreparasjon burde vært fullført nå. Det var dette jeg håpet på skulle skje, men jeg begynner å tvile etter 7 måneder, og problemet synes å eskalere.

Jeg har ikke prøvd å bare være i BIOS, men maskinen står fullstendig i idle hele dagen. Har kun RealTemp og TeamViewer kjørende på den. Ingen andre programmer, Task Manager eller en gang et Windows Explorer vindu.

Eneste bruken jeg normalt gjør er å lese filer fra diskene over hjemmenettet. Står 6 disker i maskinen, alle Seagate Exos, i forskjellige størrelser. Jeg har også prøvd å begrense opplastingen og lesingen av filer jeg gjør fra akkurat denne disken siden problemet først oppstod.

Men disken er fortsatt under garanti og jeg stoler ikke på den, så jeg ønsker å få den erstattet.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 timer siden):

Har du sett på SMART-verdiene for 05 og C5?

Da dukket plutselig disken opp igjen i CrystalDisk.
Har også et tidligere CDI bilde å sammenlikne med. Og CDI påstår fortsatt, såvidt jeg kan se, at alt er i orden.

Kan sjekke med Seatools, men jeg er temmelig sikker på at det også vil fortelle at alt er OK.
Til tross for at alle "Long Self Tests" avsluttes automatisk like etter oppstart. En test alle de andre diskene fullfører helt feilfritt.

EDIT:
Jeg er nå heldigvis ferdig med å kjøre backup. Og Seatools rapporterer at alt er OK.

EDIT 2:
Og det virker som disken fortsatt jobber hardt med noe. Selv om jeg ikke gjør noen ting.
100 % aktiv tid ifølge Task Manager. Svartid mellom 0, ~2225 og ~5000 ms.
Lese- / skrivehastighet er 0 / 0.

Seagate-ST10000NM0016-1TT101.jpg

Seagate-ST10000NM0016-1TT101_2.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt noe av disse verdiene, hva er current/worst/threshold? Har aldri funnet at raw data stemmer med disse.

Men uansett... Ser du hadde to Power-off Retract Count (C0)på det første bildet, neste viser tre stk.

C3 har lavere raw verdi på det siste bildet sammenlignet med det første?

C7 har høyere verdi da.

 

*Googler HDD Smart data*

Lenke til kommentar
3 hours ago, SteinarN said:

Jeg har aldri skjønt noe av disse verdiene, hva er current/worst/threshold? Har aldri funnet at raw data stemmer med disse.

Dette er enkelt.

Current er en slags prosent-verdi. Den starter på f.eks. 100 eller 200 og teller nedover. Når/hvis verdien faller under Threshold så regnes disken som feilet. Worst er den værste verdien som er registrert.

Ser du har noen 01 Read Error. Du ligger på 82 for øyeblikket og det værste som er registrert er 64. Dette er over threshold, som er 44, så det skal ikke være et problem. Sånn i teorien i det minste.

Raw values er "rå verdier". Dette kan f.eks. være antall bad sectors, antall timer kjørt e.l. Hvis du ser på 09 Power On Hours så har du 5A0B som er hexadesimalt for 23051. Ser du lengre oppe på Power On Hours helt øverst så ser du at dette stemmer med det som står der.

Verdien for 09 Power On Hours er på 74, som sansynligvis er 74 av 100. Når denne når 0 (eller 1) regnes disken som oppbrukt i følge Seagate.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Dette er enkelt.

Current er en slags prosent-verdi. Den starter på f.eks. 100 eller 200 og teller nedover. Når/hvis verdien faller under Threshold så regnes disken som feilet. Worst er den værste verdien som er registrert.

Ser du har noen 01 Read Error. Du ligger på 82 for øyeblikket og det værste som er registrert er 64. Dette er over threshold, som er 44, så det skal ikke være et problem. Sånn i teorien i det minste.

Raw values er "rå verdier". Dette kan f.eks. være antall bad sectors, antall timer kjørt e.l. Hvis du ser på 09 Power On Hours så har du 5A0B som er hexadesimalt for 23051. Ser du lengre oppe på Power On Hours helt øverst så ser du at dette stemmer med det som står der.

Verdien for 09 Power On Hours er på 74, som sansynligvis er 74 av 100. Når denne når 0 (eller 1) regnes disken som oppbrukt i følge Seagate.

Takk! Jeg googlet meg også opp på dette i går, så nå forstår jeg litt mer i det minste.

Lenke til kommentar

Da er disken på tur tilbake til Proshop. Fikk returpapirene i dag.

Har bedt om denne disken, Seagate Exos X20 20 TB, som erstatning mot mellomlegg:
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-X20-Harddisk-20-TB-7200-rpm-SATA-600-cache/3027230

Gitt at alt går i orden blir det 10 TB økning i serveren min, fra 72 til 82 TB. Ett (uplanlagt) steg næmere de ønskede 100 TB. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • PaladinNO endret tittelen til [Løst] Harddisk kommer opp som "Unknown" i CrystalDisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...