Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Del som byttes og ikke utbedrer problemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aklla skrev (5 minutter siden):

Det kan også være flere feil.
At å bytte en del ikke løste f.eks en lekasje betyr ikke denne var feilfri. Flere deler kan ryke..
Hovedpumpen kan fint være defekt samtidig som ett bremserør lekker..

ok. Hvem vet. så svinn må beregnes? 

Lenke til kommentar
aklla skrev (5 minutter siden):

Vanskelig å si uten å f.eks teste samme del i en annen bil uten kjente feil, så sjekke om bilen får samme feil.
Var det forresten du eller vekstedet sin idè at delen var defekt og skulle byttes?

jeg har ingen ide på det, fordi jeg har ikke særlig bilkunnskaper. For meg var det å fortelle om et problem. Da vet jeg ikke hvor lekkasjer kan skje. Trodde mekanikere har egen situasjonsårsak hvor det kan være lekkasje og ikke meg som ikke har verken bukker eller annet til å løfte bilen. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (46 minutter siden):

summen er jo ikke liten. 

Nei jeg skjønner hvorfor man blir furten. Men hva skal de gjøre? Demontere deler, reversere arbeid og refundere penger?

Mye bedre at du har noen kyndige som prøver seg frem, fremfor at man må gjøre det selv.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Klassisk dette. Amatører som bare vil skryte og sende store regninger til sine kunder istedet for å faktisk finne ut hva som er feil.

for meg ville akkurat dette gitt bedre tillit. Men vet ikke om det har noe å si siden jeg for første gang var en kunde der. Kanskje det har noe å si med å bli kjent med kunden bidrar til økt forståelse til hverandre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Var i verkstedet, der det ble byttet del, men som ikke utbedret årsaken til at jeg dro til verksted for å få bytte utslitt del. 

Når jeg to uker senere drar til verksted så er det helt annet sted det er lekkasje. Så hvordan forholde meg diplomatisk ovenfor verksted?

 

Det kommer jo helt an på hva det er snakk om. Er det noe som er henimot umulig å feilsøke på, så kan det i noen få tilfeller være nødvendig å drive med delebytting før man faktisk finner feilen.
Du finner også tilfeller hvor verksted faktisk ikke foretar den feilsøkingen som er åpenlyst at burde vært tatt. Er du på et merkeverksted har hvert enkelt merke sine rutiner for hva som skal undersøkes før man foretar seg noe mer. Også uavhengige verksteder har tilgang på lignende rutiner for hver enkelt bil og hvert enkelt tilfelle med feil.
Altså skal et verksted faktisk foreta en viss feilsøking før man bytter på deler.

Så kommer spørsmålet: Hva er faktisk kommunisert, hva har du bestilt, hva har verkstedet faktisk gjort (har de f.eks tatt kontakt med deg før de utbedret, eller ga du de beskjed om å "bare fikse problemet", hvilken bil er det snakk om og hvilke deler og arbeid ble utført?

Lenke til kommentar

Mekanikere som utdannes i dag lærer ikke feilsøking. De er kun opplært til å bytte deler. Hvertfall er det slik på de store merkeforhandlerne. Verksted er en pengemaskin for dem med salg av dyre deler, olje og mekanikere til 1500-2000 per time. Det eneste de ønsker er å ta inn bilen din, bytte en del, fakturere deg for den og så gå til neste kunde og gjøre akkurat det samme.

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Mekanikere som utdannes i dag lærer ikke feilsøking. De er kun opplært til å bytte deler. Hvertfall er det slik på de store merkeforhandlerne. Verksted er en pengemaskin for dem med salg av dyre deler, olje og mekanikere til 1500-2000 per time. Det eneste de ønsker er å ta inn bilen din, bytte en del, fakturere deg for den og så gå til neste kunde og gjøre akkurat det samme.

Jeg syns dette er feil måte å se det på. Dagens biler er satt sammen på en annen måte og det må benyttes en annen type feilsøking enn før i tiden. Jeg er ikke veldig kyndig på å skru, men jeg har derimot OK datakunnskaper så på min 2002 modell, så utfører jeg diagnosen selv med produsenten sin eget program, for jeg kan kjøre diverse test plan osv. kommuniserer dette med verksted hvis det er en del som er vanskelig å bytte selv.

 

Jeg har hatt kollegaer med samme fremgangsmåte som meg og fått ett dumt blikk tilbake fra mekaniker når han sa at luftmassemåler måtte kodes ved bytte. Som du sikkert skjønner var dette en mekaniker med grå hår. Sikkert helt rå på feilsøking av motor med forgasser, men biler etter 2000 med moderne ECU krever ofte en annen fremgangsmåte i feilsøking.

så akkurat den påstanden der mener jeg er piss. Finnes både gode og dårlige mekanikere, gamle som unge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, snqmann95 said:

Som du sikkert skjønner var dette en mekaniker med grå hår. Sikkert helt rå på feilsøking av motor med forgasser, men biler etter 2000 med moderne ECU krever ofte en annen fremgangsmåte i feilsøking.

så akkurat den påstanden der mener jeg er piss. Finnes både gode og dårlige mekanikere, gamle som unge.

Ikke mange biler med forgasser laget etter hvertfall 1989. Mange biler kom med innsprøytning allerede fra starten på 80-tallet. Jeg vil tro det faktisk kan være problem å finne noen som kan jobbe på forgassermotor. Din "moderne" bil fra 2002 er steingammel, og for de fleste er den helt utdatert, dette er ikke noe man trenger high-tech utstyr for å jobbe på som du hevder.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Det kommer jo helt an på hva det er snakk om. Er det noe som er henimot umulig å feilsøke på, så kan det i noen få tilfeller være nødvendig å drive med delebytting før man faktisk finner feilen.
Du finner også tilfeller hvor verksted faktisk ikke foretar den feilsøkingen som er åpenlyst at burde vært tatt. Er du på et merkeverksted har hvert enkelt merke sine rutiner for hva som skal undersøkes før man foretar seg noe mer. Også uavhengige verksteder har tilgang på lignende rutiner for hver enkelt bil og hvert enkelt tilfelle med feil.
Altså skal et verksted faktisk foreta en viss feilsøking før man bytter på deler.

Så kommer spørsmålet: Hva er faktisk kommunisert, hva har du bestilt, hva har verkstedet faktisk gjort (har de f.eks tatt kontakt med deg før de utbedret, eller ga du de beskjed om å "bare fikse problemet", hvilken bil er det snakk om og hvilke deler og arbeid ble utført?

Jeg bør si minst mulig, men forklarer hva jeg erfarer. 

Lenke til kommentar

Nå vet vi fra de andre trådene dine at det gjelder en Passat og lekkasje av bremsevæske?

Bremsevæske kan lekke mange plasser, og bytte av en komponent som lekker betyr ikke at det ikke kan begynne å lekke et annet sted når trykket blir høyere. Det har jeg selv erfart på en bil der bremserørene så veldig bra ut, men lakk fra steder de lå i skjul (over drivstofftank og inni karosseriet). Jeg byttet en bit med rør, bare for å få en ny lekkasje et annet sted. Jeg tipper verkstedet har forsøkt å løse problemet ditt for lavest mulig pris, og høyest sjans for suksess. Men det må flere detaljer på bordet om man skal kunne vurdere det skikkelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

Ikke mange biler med forgasser laget etter hvertfall 1989. Mange biler kom med innsprøytning allerede fra starten på 80-tallet. Jeg vil tro det faktisk kan være problem å finne noen som kan jobbe på forgassermotor. Din "moderne" bil fra 2002 er steingammel, og for de fleste er den helt utdatert, dette er ikke noe man trenger high-tech utstyr for å jobbe på som du hevder.

Ja, den er gammel men den følger mange av de samme prinsippene. Tross alt obd 2 standard. Bytter man dyser må man kode, samme med LMM. Girkassen kan software oppdateres på for å fikse blant annet treg revers hvis bilen ikke er blitt brukt på 24 timer++. Mange av gråhår mekanikerne ser jo rart på deg når du nevner sånne ting og henviser til service bulletins.

Poenget mitt står enda, en eldre mekaniker er ikke nødvendigvis bedre enn en ung en. Dette går igjen i ALLE yrker, så er bare piss utsagn å si noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...