Gå til innhold

Beste iPhone kjøp?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har hatt en iPhone 8 i 4 + år nå, og kjenner at det kanskje er på tide å bytte over til en ny modell. Batteriet synger litt på siste verset, kameraet er så-som-så, og både forside og bakside er knust. Jeg tenker at det ikke er verdt pengene å beskytte ut glasset, og nå begynner biter å falle av. 

Jeg er absolutt ikke opptatt av mobil, og aldri vært viktig med "siste nytt". Men vil gjøre et godt kjøp så jeg slipper å kjøpe ny igjen med det første. Det viktigste for meg er kamera og batteri - alt annet er egentlig overflødig. 

Er for øvrig helt låst til at også neste mobil skal være en iPhone (bare personlig preferanse/vane)

Har noen anbefalinger om hvilken modell og når jeg bør kjøpe neste mobil? Burde jeg vente til lanseringen av ny versjon til høsten, slik at kanskje 13 og 12 faller litt i pris? Er det eventuelt ryktet noe om Apple vil slippe en billigere modell i år? Hvorden er "nesten ny"-markedet?

Endret av Blåveis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt min iPhone 11 siden fra omtrent da den kom.

Skal ikke oppgradere på mange år, men bytter batteriet snart da det begynner å komme ned på 80% ytelse og det merkes litt.

iPhone 11 har knall kamera(er) og bra opptaksmuligheter, personlig trenger jeg ingen annen telefon.

Ser det ligger mange iPhone 11 ute på Finn akkurat til en fin pris. Betalte over 10k for min ny.

Jeg anbefaler 11’ern men gjør litt research først på google og YT for å se om den tilfredsstiller dine krav :)

Lenke til kommentar
Blåveis skrev (4 timer siden):

Jeg har hatt en iPhone 8 i 4 + år nå, og kjenner at det kanskje er på tide å bytte over til en ny modell. ... Jeg er absolutt ikke opptatt av mobil, og aldri vært viktig med "siste nytt". Men vil gjøre et godt kjøp så jeg slipper å kjøpe ny igjen med det første. Det viktigste for meg er kamera og batteri - alt annet er egentlig overflødig. Er for øvrig helt låst til at også neste mobil skal være en iPhone (bare personlig preferanse/vane)

Hvis du er fornøyd med størrelsen på din iPhone 8, og vil ha en ny mobil som holder lenge, kan du se på SE 2022 (3. gen). Samme A15-prosessor som iPhone 13 og 14. Ny pris er ca 5.800, ligger nye på finn.no fra ca 4.000. Kjøper du en eldre modell, kan du regne med at batteriet er svekket, noe som forkorter brukstiden din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har telefonen lenge, så ville æ personlig ikke kjøpt eldre enn 12 hvertfall.

så har du også SE modellene, som er helt likens 8. og hvis størrelsen er noe du liker men vil ha noe mer "moderne" så er mini modellen også bra. 

Når det gjeld pris ved ny modell lansering, så trur æ ikke det er så fryktelig mye å spare. Trur 13 har gått ned med 6-700kr etter 14 kom ( bare å rette hvis feil ).

 


 

 

 

Lenke til kommentar

Har selv en 11 pro max, og kan egentlig ikke se hva som skal være noe bedre på 12,13 eller 14.

Ja, de er sikkert litt raskere, men det er sånt de færreste legger merke til. 11 Pro eller max kan kjøpes brukt for ca 5.000 kr noe som er en mye mer akseptabel pris enn 12-13.000 kr som de nye koster nye. Hvis du er som jeg, så bryr du deg om å få mye for pengene og ikke sløse bort penger på nyest og best. Da er en 11 pro eller max absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (8 minutter siden):

Har selv en 11 pro max, og kan egentlig ikke se hva som skal være noe bedre på 12,13 eller 14.

Ja, de er sikkert litt raskere, men det er sånt de færreste legger merke til. 11 Pro eller max kan kjøpes brukt for ca 5.000 kr noe som er en mye mer akseptabel pris enn 12-13.000 kr som de nye koster nye. Hvis du er som jeg, så bryr du deg om å få mye for pengene og ikke sløse bort penger på nyest og best. Da er en 11 pro eller max absolutt å anbefale.

11 pro er bra telefon det, men 5000kr er ganske mye for en 4 år gammel modell, spes hvis TS skal ha telefon 4+ år til. Men hvis man finner det billigere enn 5k , så er det jo noe annet. 

 

Lenke til kommentar

Sjekk batteritilstanden hvis du kjøper brukt. Mange brukte iPhones på finn.no har under 80 %, og Apple anbefaler å bytte batteriet ved 80 %.

Kjøper man en «ny» eldre modell, er den ikke ny, men produsert da modellen var i produksjon, og har blitt lagret siden produksjon. Jeg kjøpte en «ny» iPhone XS for et par år siden. Batteritilstanden var 100 % i starten, men den ble redusert mye raskere enn den har gjort når jeg har kjøpt ny iPhone av nyeste modell. Det virker som om batteriet svekkes av at mobilen lagres noen år før den tas i bruk, selv om den er «ny».

Lenke til kommentar

Tusen takk for så mange gode svar!
 

Er det noen som kan gi en røff sammenligning på kamerafronten? Ser at SE varianten har ett kamera som TEK.no ikke mener er så godt ved bilder i mørket. 

Selv om jeg ikke er noen instagram-bruker, har jeg lenge erget meg over at mine bilder ikke når opp til den kvaliteten jeg ser andre har med sine nyere modeller

Lenke til kommentar
Blåveis skrev (1 time siden):

Tusen takk for så mange gode svar!
 

Er det noen som kan gi en røff sammenligning på kamerafronten? Ser at SE varianten har ett kamera som TEK.no ikke mener er så godt ved bilder i mørket. 

Selv om jeg ikke er noen instagram-bruker, har jeg lenge erget meg over at mine bilder ikke når opp til den kvaliteten jeg ser andre har med sine nyere modeller

Litt grovt sagt er det små forandringer mellom hver modell som man knapt legger merke til, men hopp to modeller så begynner det å bli synlig. Jeg hadde nok forsøkt å finne meg en 14pro om du har telefonen så lenge som du har den. Synst de eldre er for høyt priset mtp at en må påregne batteri bytte i nær fremtid og de ikke er så mye under 14pro. Eldre enn 13 ville jeg ikke valgt uansett mtp hvor lenge du hadde 8ern og oppdateringer som kan bli et problem.. 

Lenke til kommentar
Blåveis skrev (2 timer siden):

Er det noen som kan gi en røff sammenligning på kamerafronten? Ser at SE varianten har ett kamera som TEK.no ikke mener er så godt ved bilder i mørket. 

Siden du kommer fra en iPhone 8, vil det meste av mobilkamera være mye bedre, med unntak av de aller billigere Androidmodellene. Selv om SE 2020 og SE 2022 ser ut som 8, er kamera blitt bedre for hver generasjon.

Her er en sammenligning av kamera i SE 2022 sammenlignet med andre i samme prisområde.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kamera (hovedkamera fremme).

iPhone SE 2020 og SE 2022, og iPhone 11 og iPhone 12. For disse 4 er det ikke så store forskjeller på hovedkamera. Forskjellen er størst på at SE modellene er dårligere i mørke. Det er også slik at 2022 er litt bedre enn 2020, og at iPhone 12 er litt bedre enn iPhone 11.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Anbefaler 13 pro. Knall batteritid og fin skjerm. Alt man gjør på en telefon er jo stort sett å scrolle, så 120hz utgjør mye i bruk.

iphone 12 serien har betraktelig dårligere batteritid da Apple pushet ett 5g modem i hue og hasten. På 13 serien er dette bedre integrert, og trekker mye mindre strøm.

Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (15 minutter siden):

iphone 12 serien har betraktelig dårligere batteritid da Apple pushet ett 5g modem i hue og hasten. På 13 serien er dette bedre integrert, og trekker mye mindre strøm.

Jeg har 13 Pro Max og har bare konsekvent slått av 5G. Ser virkelig ingen poeng med 5G foran 4G, og batteritiden er fortsatt merkbart ulik. Anbefaler å se helt vekk fra 5G. Det er mer en markedsføringsgreie enn at du merker noe som helst forskjell i praktisk bruk på en mobiltelefon.

Blåveis skrev (19 timer siden):

Har noen anbefalinger om hvilken modell og når jeg bør kjøpe neste mobil? Burde jeg vente til lanseringen av ny versjon til høsten, slik at kanskje 13 og 12 faller litt i pris? Er det eventuelt ryktet noe om Apple vil slippe en billigere modell i år? Hvorden er "nesten ny"-markedet?

Om det er verdt å vente kan ingen andre si enn deg. Hvis nåværende telefon begynner å falle fra hverandre så er det vel ikke lenge før touchen blir dårlig. Kjøp deg en "nesten ny" 13 Mini eller 2022 SE, eller sjekk FINN.no

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 timer siden):

Jeg har 13 Pro Max og har bare konsekvent slått av 5G. Ser virkelig ingen poeng med 5G foran 4G, og batteritiden er fortsatt merkbart ulik. Anbefaler å se helt vekk fra 5G.

Kommer an på bruk. Dersom man laster ned mye data, vil dette gå mye raskere på 5G enn på 4G, og vil kreve mindre batteri for å laste ned samme datamengde. Dersom man laster ned en liten dataskvett i ny og ned, er 5G ikke viktig. Hvis man ofte oppholder seg i områder med dårlig 5G-dekning vil mobilen skifte mellom 5G og 4G ofte, noe som trekker bittelitt batteri. For de som tenker å beholde mobilen i betydelig lengre tid enn gjennomsnitt, bør også 5G telle med i vurderingen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (7 timer siden):

Kommer an på bruk. Dersom man laster ned mye data, vil dette gå mye raskere på 5G enn på 4G, og vil kreve mindre batteri for å laste ned samme datamengde. Dersom man laster ned en liten dataskvett i ny og ned, er 5G ikke viktig. Hvis man ofte oppholder seg i områder med dårlig 5G-dekning vil mobilen skifte mellom 5G og 4G ofte, noe som trekker bittelitt batteri. For de som tenker å beholde mobilen i betydelig lengre tid enn gjennomsnitt, bør også 5G telle med i vurderingen.

Vil nesten si det ikke har noe å si for noen til mobilbruk. Hvem laster egentlig ned store filer til mobiltelefonen? Du kan jo fylle opp lagringsplassen din på minutter. Og ikke minst, bruke opp datamengden på mobilabm ditt på minutter. De fleste er uansett på WiFi store deler av dagen. 5G er en markedsføringsgreie som mannen i gata dessverre har bitt på. 2G til 3G og 3G til 4G var veldig viktige oppgraderinger for forbrukerne. 4G til 5G, not so much. 5G har tilnærmet null å si for en ordinær mobilbruker. Fordelene ligger mer i latency og at den totale kapasiteten skalerer bedre med mange brukere slik at leverandøren ikke behøver å bygge ut like mye og kan tilby bedre nett. Derfor er det fremtiden. Høyere hastighet, lavere latency og bedre skalerbarhet gjør det også som en god erstatter for kablet hjemmebredbånd, men blir overkill til en mobiltelefon.

Disclaimer: Det kan bli mer aktuelt for mobiltelefoner når man begynner å skru av 4G-nettet. Men dette er nok årevis frem i tid enda da det fortsatt selges nye telefoner uten 5G-støtte. Vår tredje mobilleverandør har vel knapt begynt på 5G en gang?

Jeg er en bruker langt over snittet med 100GB trafikk i måneden i snitt. Jeg har slått på 5G to ganger de siste årene fordi jeg skulle laste ned noen episoder av en serie å se på flyet som jeg hadde glemt å gjøre før jeg satt i flysetet. I tillegg har jeg brukt det en gang via PC-en da jeg skulle laste ned et spill på 150GB og hjemmenettet var nede.

Hvis du ikke vet selv at du trenger 5G så trenger du det ikke, punktum(er min mening).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...