Gå til innhold

Metacritic tar grep etter respektløse Horizon Forbidden West-brukeranmeldelser


Anbefalte innlegg

Crooked Cracker skrev (9 minutter siden):

Mulig folk er gått såpass lei woke at de blir oversensitive for det. Likevel, å avfeie disse vurderingene som bare en gjeng tapere blir nok for enkelt, forbrukere har tross alt 100% rett til å selv sette sine kriterier. Når en stor nok andel av målgruppen er misfornøyde bør selskapene bli mer flinke til å lytte, fremfor sensur.

Nei, det er ganske passende å kalle de tapere. Strekker til det.

Og for ordens skyld, PlayStation hadde sitt beste kvartal noensinne. Tror ikke de trenger å uroe seg så mye for livstapere som skriver brukeranmeldelser på Metacritic. 

«Forøvrig går det så det suser med Sony, som gikk 72,2 milliarder kroner i pluss det siste året. Gaming står for rundt 20 milliarder av dette og er det største segmentet selskapet har.

Siste kvartal har vært det største for selskapet noensinne, med en omsetning på mer enn 84,6 milliarder kroner»

Endret av Felvinter
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikkje påstå eg har brukt Metacritic stort. Utover tips frå diverse forum så er kanskje Steam sine vurderingar det eg har brukt mest av den typen vurderingar frå ei større gruppe menneske. Finnes sjølvsagt bombing på Steam òg, men det har truffet ganske bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ganske passende å kalle de tapere. Strekker til det.

Og for ordens skyld, PlayStation hadde sitt beste kvartal noensinne. Tror ikke de trenger å uroe seg så mye for livstapere som skriver brukeranmeldelser på Metacritic. 

«Forøvrig går det så det suser med Sony, som gikk 72,2 milliarder kroner i pluss det siste året. Gaming står for rundt 20 milliarder av dette og er det største segmentet selskapet har.

Siste kvartal har vært det største for selskapet noensinne, med en omsetning på mer enn 84,6 milliarder kroner»

Uansett hvor godt man selv likte spillet, burde det gå an å godta at andre ikke gjorde det. Andres opplevelse gjør ikke din egen mindre genuin og verdifull ;) 

Det er et generelt problem i vår tid med en implisitt tro på den objektive sannhet, som gir mye uheldige utslag. Spesielt når det kommer til kultur bør vi legge fra oss såpass ubrukelig filosofi.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (5 minutter siden):

Uansett hvor godt man selv likte spillet, burde det gå an å godta at andre ikke gjorde det. Andres opplevelse gjør ikke din egen mindre genuin og verdifull ;) 

Det er et generelt problem i vår tid med en implisitt tro på den objektive sannhet, som gir mye uheldige utslag. Spesielt når det kommer til kultur bør vi legge fra oss såpass ubrukelig filosofi.

Jeg liker ikke Horizon-spillene selv. Men det er ikke fordi en jente kysser en jente.

Vi burde virkelig være bekymret over hvor vanlig homofobi har blitt. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (21 minutter siden):

Nei, det er ganske passende å kalle de tapere. Strekker til det.

Og for ordens skyld, PlayStation hadde sitt beste kvartal noensinne. Tror ikke de trenger å uroe seg så mye for livstapere som skriver brukeranmeldelser på Metacritic. 

«Forøvrig går det så det suser med Sony, som gikk 72,2 milliarder kroner i pluss det siste året. Gaming står for rundt 20 milliarder av dette og er det største segmentet selskapet har.

Siste kvartal har vært det største for selskapet noensinne, med en omsetning på mer enn 84,6 milliarder kroner»

Greit, om du vil stemple folk med andre meninger og kriterier enn deg selv, skal jeg ikke ta fra deg den gleden. Nå gjaldt vel ikke disse vurderingene Playstation som helhet forøvrig.

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (25 minutter siden):

Greit, om du vil stemple folk med andre meninger og kriterier enn deg selv, skal jeg ikke ta fra deg den gleden. Nå gjaldt vel ikke disse vurderingene Playstation som helhet forøvrig.

Hvis man kaller homofile for «avvikere» og «heslige» så har man vel allerede stemplet seg selv om en homofob.

Si meg, hvorfor føler du at du må forsvare disse homofobene?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (2 timer siden):

Jeg liker ikke Horizon-spillene selv. Men det er ikke fordi en jente kysser en jente.

Vi burde virkelig være bekymret over hvor vanlig homofobi har blitt. 

Jeg har sympati med dine gode intensjoner om kamp mot homofobi, men etter min mening bommer du litt på blinken her.

Temaet woke/anti-woke er stort, langt større enn de snille homoforkjempernes kamp mot de slemme homofobene. Dette er jo nettop det narrativet som gjør at store deler av USAs såkalte "venstreside" går i sinnatog mot "de slemme". Her bør vi ha litt nyanser. Her har man sterk identifisering på begge sider med ideologi og stammetenkning, som begge har fasetter av sannhet, men også blindsoner. Jeg så nylig en podcast med Gabor Mate hvor han påpeker at "identifisering aldri er gavnlig", jeg er enig med ham.

Vi bør klare å diskutere konkrete problemstillinger ut ifra hva som er gavnlig, ikke ut ifra egen identitet. Når man svarer på argumentasjon ut ifra identitet med "du er slem og på feil side", bidrar man ikke til å løse noe.
 

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har hovedkarakteren i serien hatt dette trekket fra første spill, og det kommer sterkt frem i spill 2.

At dette kommer som et sjokk i dlc pakken synes jeg er merkelig.

Men så har jo horizon spillene alltid fått klager på at hovedkarakteren ikke ser bra nok ut, eller slikt, så man kan vel ikke forvente mer av "spillere"

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (2 timer siden):

Hvis man kaller homofile for «avvikere» og «heslige» så har man vel allerede stemplet seg selv om en homofob.

Si meg, hvorfor føler du at du må forsvare disse homofobene?

Jeg kan ikke se at disse ordene ble benyttet i et flertall av vurderingene, snarere tvert imot.

Si meg, hvorfor føler du at du må forvrenge virkeligheten for å forsvare ditt synspunkt?   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/27/2023 at 2:05 AM, Crooked Cracker said:

Tok en titt på håndfull av disse 0-4 vurderingene på Metacritic, det gjennomgående temaet er visst at historien er heller dårlig med platte dialoger, samt etterlater flere ubesvarte spørsmål vedrørende dette universet. Noen nevnte at det fremstod som at ting som gjorde forgjengeren bra har blitt satt tilside av politiske hensyn. Når det gjelder dette kysset virket det mer som at klagingen gikk ut på at hele kjærlighetshistorien opplevdes som påtatt og uinteressant, fremfor at det var 2 jenter involvert. Det kan godt hende at det var mange flere klager på politisk grunnlag også, men som forbruker har en faktisk lov til å sette sine egne premisser for vurdering av produkter. Så greit at åpenbare trollescores med syltynne begrunnelser fjernes, men dersom en forbruker ærlig redegjør for en lav score er det ingen grunn til å fjerne eller kalle det respektløst.



Det er en vanlig taktikk som underholdningsindustrien benytter seg av. Først gjør de karakterene sine woke-approved via etnovasking, gjør dem overvektige, handicappede, LGBT osv. Deretter hvis noen kritiserer produktet deres så kaller de dem for rasister, misogynister osv. slik at de slipper å takle kritikken og folk tenker "åja, men det er bare noen rasister og misogynister som mener dette".

Personlig synes jeg denne slags wokewashing og stereotypier er svært støtende og dehumaniserende mot disse gruppene.

Først gjorde de Aloy tykkere og mindre attraktiv, og nå er hun lesbisk også. Det er bare til å le av.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):



Det er en vanlig taktikk som underholdningsindustrien benytter seg av. Først gjør de karakterene sine woke-approved via etnovasking, gjør dem overvektige, handicappede, LGBT osv. Deretter hvis noen kritiserer produktet deres så kaller de dem for rasister, misogynister osv. slik at de slipper å takle kritikken og folk tenker "åja, men det er bare noen rasister og misogynister som mener dette".

Personlig synes jeg denne slags wokewashing og stereotypier er svært støtende og dehumaniserende mot disse gruppene.

Først gjorde de Aloy tykkere og mindre attraktiv, og nå er hun lesbisk også. Det er bare til å le av.

Jepp, "vi race-swapper etablerte karakterer på løpende, men de som reagerer eller kritiserer oss er opptatt av rase".

Jeg skjønner at mangfoldig representasjon kan være viktig i underholdningsbransjen, men når det blir så generisk og på bekostning av kvalitet (som tilsynelatene er tilfelle her) virker det dessverre imot sin hensikt og folk blir kanskje enda mer skeptiske til woke-artede innslag fordi det fremstår som påtatt, selvom det egentlig ikke forsøker å være det. Synd, fordi da kan for eks dyktige fargede eller homofile skuespillere bli undervurdert som woke-fyll takket være overflod av budskapet.  

 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (43 minutter siden):

Først gjorde de Aloy tykkere og mindre attraktiv, og nå er hun lesbisk også. Det er bare til å le av.

Dette har hun vært hele tiden, ikke noe nytt.

Hun ble verken tykkere eller mindre attraktiv mellom spillene, de fikk bare bedre grafikk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (9 timer siden):

Jeg har sympati med dine gode intensjoner om kamp mot homofobi, men etter min mening bommer du litt på blinken her.

Temaet woke/anti-woke er stort, langt større enn de snille homoforkjempernes kamp mot de slemme homofobene. Dette er jo nettop det narrativet som gjør at store deler av USAs såkalte "venstreside" går i sinnatog mot "de slemme". Her bør vi ha litt nyanser. Her har man sterk identifisering på begge sider med ideologi og stammetenkning, som begge har fasetter av sannhet, men også blindsoner. Jeg så nylig en podcast med Gabor Mate hvor han påpeker at "identifisering aldri er gavnlig", jeg er enig med ham.

Vi bør klare å diskutere konkrete problemstillinger ut ifra hva som er gavnlig, ikke ut ifra egen identitet. Når man svarer på argumentasjon ut ifra identitet med "du er slem og på feil side", bidrar man ikke til å løse noe.
 

Dette er dessverre bare sprøyt. Temaet «anti-woke» som du så fint kaller det omhandler rasisme og homofobi. Stort vanskeligere er det ikke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (8 timer siden):

Jeg kan ikke se at disse ordene ble benyttet i et flertall av vurderingene, snarere tvert imot.

Si meg, hvorfor føler du at du må forvrenge virkeligheten for å forsvare ditt synspunkt?   

Javel. Da må jeg anta at lesing ikke er din strong suit.

Forvrenger ingenting. Utdraget av brukeranmeldelser jeg la ved er bare fra de to første sidene, og allerede der er det stappfullt av nedsettende retorikk om homofile. Tenk å bli så sint av noen damer som kysser.

Det er virkelig bekymringsverdig på både makro og mikronivå i samfunnet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Felvinter skrev (28 minutter siden):

Javel. Da må jeg anta at lesing ikke er din strong suit.

Forvrenger ingenting. Utdraget av brukeranmeldelser jeg la ved er bare fra de to første sidene, og allerede der er det stappfullt av nedsettende retorikk om homofile. Tenk å bli så sint av noen damer som kysser.

Det er virkelig bekymringsverdig på både makro og mikronivå i samfunnet. 

Du forvrenger 100% når du impliserer at homohets er standaren blant de lavere vurderingene. Jeg måtte tråle gjennom rundt 50 stk før en som omtalte homofili som unormalt dukket opp.

Nei, folk kan bare se selv hvor 'stappfullt' det er: https://www.metacritic.com/game/playstation-5/horizon-forbidden-west-burning-shores/user-reviews 

Det er litt bekymringsverdig at du må ty tilsåpass overdriving for fronte ditt poeng, samt implisere at det er kysset i seg selv som gjør alle disse brukerne er misfornøyde, en meget uredelig måte å argumentere på.

 

Lenke til kommentar

De som forsvarer det drittet som folk har skrevet gjør seg selv en bjørnetjeneste hva angår diskusjonen. Jeg har full forståelse for at noen kan synes det av og til blir litt mye inkludering og representasjon av fellesskapet, men om man ønsker å være troverdig må man heller diskutere saklig og forsvare de som har noe objektivitet. Å klage på at historien er middelmådig og at det er litt lite troverdig at hovedkarakteren i den verden hun er tilfeldigvis er interessert i samme kjønn - enig, men å gi spillet 0 og jamre om woke mind virus er idiotisk og ikke noe som på noe som helst måte fortjenes eller bør forsvares.

En mer interessant diskusjon er om inklusjonen av fellesskapet (farger, legninger etc) gjøres for å skape en god historie eller fordi sjefen sa at prosent-grafen av fargeskalaen var litt lav. Her er det gode diskusjoner rundt hva / hvorfor / hvordan og nyanser enn å lytte til de ekstreme ytterpunktene som kun er på jakt etter å dele verden i to kategorier hvor alt er 10 eller 0.

Edit: Dette til generelle bakomliggende diskusjon, og ikke like mye knyttet til direkte innlegg.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (31 minutter siden):

Du forvrenger 100% når du impliserer at homohets er standaren blant de lavere vurderingene. Jeg måtte tråle gjennom rundt 50 stk før en som omtalte homofili som unormalt dukket opp.

Nei, folk kan bare se selv hvor 'stappfullt' det er: https://www.metacritic.com/game/playstation-5/horizon-forbidden-west-burning-shores/user-reviews 

Det er litt bekymringsverdig at du må ty tilsåpass overdriving for fronte ditt poeng, samt implisere at det er kysset i seg selv som gjør alle disse brukerne er misfornøyde, en meget uredelig måte å argumentere på.

 

Homohets er standarden blant de lave vurderingene. Impliserer ingenting. Konstanterer. Grunnen til du må tråle nå kan du lese i artikkelen du kommenterer på. Metacritic fjerner aktivit hetsen. Og det er bra. Jeg måtte ikke det for å finne alle eksemplene jeg la ut her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...