ps5 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) Haha toppen av ironi at en artikkel som forteller at tap av jobber til ai var kraftig overdrevet er signert Anthropic og publisert som toppsak i e24 https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/d4LPdj/ai-sjefer-avlyser-jobbkollaps Endret 30. mai av ps5 3
Smule8o Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 24 minutes ago, ps5 said: Haha toppen av ironi at en artikkel som forteller at tap av jobber til ai var kraftig overdrevet er signert Anthropic og publisert som toppsak i e24 https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/d4LPdj/ai-sjefer-avlyser-jobbkollaps De har vel funnet ut at populæritet blant folk er viktigere enn å prate opp aksjekursen akkurat nå. Disse folkene sier bare det de ser seg best tjent med å si akkurat nå. Men en det funker tydeligvis
ps5 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 4 minutes ago, Smule8o said: De har vel funnet ut at populæritet blant folk er viktigere enn å prate opp aksjekursen akkurat nå. Disse folkene sier bare det de ser seg best tjent med å si akkurat nå. Men en det funker tydeligvis Mitt poeng var det at e24 da har erstattet en journalist med ai (Antrophic som er en av to som nå skal gjennom ipo) for å frembringe budskapet om at ai ikke er en trussel for arbeidsplasser. Dette er vel da selve krem-eksempelet på at dette fungerer.
Smule8o Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 32 minutes ago, ps5 said: Mitt poeng var det at e24 da har erstattet en journalist med ai (Antrophic som er en av to som nå skal gjennom ipo) for å frembringe budskapet om at ai ikke er en trussel for arbeidsplasser. Dette er vel da selve krem-eksempelet på at dette fungerer. Nei, om det de skriver nederst stemmer er artikkelen lagd av en journalist med AI som hjelpemiddel. Journalistens navn står øverst, så han er ikke på noen som helst måte erstattet
ps5 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) 7 minutes ago, Smule8o said: Nei, om det de skriver nederst stemmer er artikkelen lagd av en journalist med AI som hjelpemiddel. Journalistens navn står øverst, så han er ikke på noen som helst måte erstattet Eh nei? «Denne artikkelen er laget ved hjelp av AI-verktøy fra Anthropic, og kvalitetssikret av E24s journalister» Jeg lever av å levere kode som for tiden skrives av ai og kvalitetssikres av meg og er på ingen tidspunkt i tvil om at min faktiske jobb er i ferd med å erstattes. Endret 30. mai av ps5
Smule8o Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 20 minutes ago, ps5 said: Eh nei? «Denne artikkelen er laget ved hjelp av AI-verktøy fra Anthropic, og kvalitetssikret av E24s journalister» Jeg lever av å levere kode som for tiden skrives av ai og kvalitetssikres av meg og er på ingen tidspunkt i tvil om at min faktiske jobb er i ferd med å erstattes. Det er en artikkel som stort sett bare er gjengivelse av saker fra andre nyhetskilder. Mesteparten av jobben ligger i kvalitetssikring. Journalisten har da i høyeste grad fortsatt jobb. Original journalistikk er også en ting som i høyeste grad fortsatt krever journalister. Kjenner naturligvis ikke detaljene rundt din arbeidssituasjon, men software-ingeniørene på min arbeidsplass er på ingen måte bekymret for å bli erstattet av AI. De ser dog på det som et greit hjelpemiddel.
ps5 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 9 minutes ago, Smule8o said: Det er en artikkel som stort sett bare er gjengivelse av saker fra andre nyhetskilder. Mesteparten av jobben ligger i kvalitetssikring. Journalisten har da i høyeste grad fortsatt jobb. Original journalistikk er også en ting som i høyeste grad fortsatt krever journalister. Kjenner naturligvis ikke detaljene rundt din arbeidssituasjon, men software-ingeniørene på min arbeidsplass er på ingen måte bekymret for å bli erstattet av AI. De ser dog på det som et greit hjelpemiddel. Det er for de, og for journalister, et greit hjelpemiddel tilsvarende gravemaskinen var for de som gravde for hånd. 1
Smule8o Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 6 minutes ago, ps5 said: Det er for de, og for journalister, et greit hjelpemiddel tilsvarende gravemaskinen var for de som gravde for hånd. Men bekjent har man på ingen måte sett noen produktivitetsøknig i nærheten av det gravemaskinen gav. 1
lada1 Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 9 hours ago, Smule8o said: Men bekjent har man på ingen måte sett noen produktivitetsøknig i nærheten av det gravemaskinen gav. Men gravemaskinen førte til at kapitalister tjener en større andel av verdiskapingen. En kapitalist kunne ikke tjene stort på å eie en spade. Og slik blir trenden: kapital-inntekter vil ta større og større andel av verdiskapingen som i økende grad går til tøys og tull eller forsvinner rett ned i et sort hull. Noe vil kanskje gå til krig og konflikt. Du tror vel ikke at 10-dobling produktiviteten vil 10-doble lønna di eller redusere arbeidstiden med 90 prosent? 1 1
Smule8o Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai 3 hours ago, lada1 said: Men gravemaskinen førte til at kapitalister tjener en større andel av verdiskapingen. En kapitalist kunne ikke tjene stort på å eie en spade. Og slik blir trenden: kapital-inntekter vil ta større og større andel av verdiskapingen som i økende grad går til tøys og tull eller forsvinner rett ned i et sort hull. Noe vil kanskje gå til krig og konflikt. Du tror vel ikke at 10-dobling produktiviteten vil 10-doble lønna di eller redusere arbeidstiden med 90 prosent? Nå er det vel ikke innen særlig mange områder dagens AI løsninger ser ut til å 10-doble verdiskapingen. Men ja, det du beskriver er et generelt problem i verden. De store teknologiselskapene er i tillegg ekstremt flinke til å flytte rundt på verdier for å unngå beskatning. Her burde nok de store økonomiene i verden komme opp med en felles strategi. Dessverre er det historisk sett lite interesse for slikt, spesielt i USA 1
lada1 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni (endret) 17 hours ago, Smule8o said: Nå er det vel ikke innen særlig mange områder dagens AI løsninger ser ut til å 10-doble verdiskapingen. Apopos: jeg såg på TV et program der en i England sammenlignet et AI-system med en menneskelig advokat. Den menneskelig advokaten gjorde bedre jobb, men AI var ikke langt etter og gjorde jobben på sekunder og til en liten prosent av prisen 🙂 Dersom AI etterhvert gjør bedre jobb så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville velge 🙂 Og hva med sakebehandlere innen NAV? 100-doble produktiviteten i visse typer oppgaver? Og telefon-service? Det vil sikkert komme nye tjenester på grunn av AI. For eksempel kan det sikkert brukes til billig å organisere "eksamener" slik at kompetanse blir sett på som ferskvare. Dine topp-skår fra ungdomsårene blir da av liten verdi og det vil ha mer mening å forstå dypere og ikke bare pugge til noen få viktige eksamener. Hvor mye koster en typisk eksamen ved et universitet i dag? Data-systemer og grunnleggende ny teknologi har ofte en tendens til å endre på hvordan ting gjøres. Jeg får i dag masse regningerr i nettbanken hver måned. Skulle en tilsvarende få betalt i skranken hos den lokale bank-filialen, så hadde det blitt en kostbar sak. Og hvor har det blitt av bankran? Og ran av pengetransporter? "Rans-bransjen" har måttet tilpasse seg 🙂 Endret 1. juni av lada1
Smule8o Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni 19 hours ago, lada1 said: Apopos: jeg såg på TV et program der en i England sammenlignet et AI-system med en menneskelig advokat. Den menneskelig advokaten gjorde bedre jobb, men AI var ikke langt etter og gjorde jobben på sekunder og til en liten prosent av prisen 🙂 Dersom AI etterhvert gjør bedre jobb så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville velge 🙂 Men er det noe dom tyder på at AI kan gjøre en bedre jobb? Alle tilfellene hvor advokatfirma har benyttet AI og den har hallusinert opp tidligere saker kanskje? Skal AIen møte opp i retten også? 19 hours ago, lada1 said: Og hva med sakebehandlere innen NAV? 100-doble produktiviteten i visse typer oppgaver? Og telefon-service? Er det noe som tyder på at AI kan 100-doble produktiviteten til NAV? 19 hours ago, lada1 said: Det vil sikkert komme nye tjenester på grunn av AI. For eksempel kan det sikkert brukes til billig å organisere "eksamener" slik at kompetanse blir sett på som ferskvare. Dine topp-skår fra ungdomsårene blir da av liten verdi og det vil ha mer mening å forstå dypere og ikke bare pugge til noen få viktige eksamener. Hvor mye koster en typisk eksamen ved et universitet i dag? Data-systemer og grunnleggende ny teknologi har ofte en tendens til å endre på hvordan ting gjøres. Jeg får i dag masse regningerr i nettbanken hver måned. Skulle en tilsvarende få betalt i skranken hos den lokale bank-filialen, så hadde det blitt en kostbar sak. Og hvor har det blitt av bankran? Og ran av pengetransporter? "Rans-bransjen" har måttet tilpasse seg 🙂 Hva om kanskje ting blir fantastiske en gang i fremtiden. AI-selgerne sier har i alle fall sagt at det blir fantastisk om ett år i mange år nå. I den virkelige verden er det ikke så alt for mange suksesshistorier 1
lada1 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni 4 hours ago, Smule8o said: Men er det noe dom tyder på at AI kan gjøre en bedre jobb? Alle tilfellene hvor advokatfirma har benyttet AI og den har hallusinert opp tidligere saker kanskje? Skal AIen møte opp i retten også? Er det noe som tyder på at AI kan 100-doble produktiviteten til NAV? Hva om kanskje ting blir fantastiske en gang i fremtiden. AI-selgerne sier har i alle fall sagt at det blir fantastisk om ett år i mange år nå. I den virkelige verden er det ikke så alt for mange suksesshistorier Foreslår å prøve å argumentere mer spesifikt og kanskje til og med komme med noe informativt. Jeg krever ikke stort mer enn at man prøver 🙂
obygda Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni https://www.nrk.no/norge/cappelen-damm-trekker-bok-etter-nrk-funn-1.17903963 Snakk om å bli kledd av.. Når jeg googlet saken dukket det opp flere hyllemetere med andre bøker der AI brukes av forfattere. En sitter igjen med inntrykk av AI som skriver bøker..Forfatterene gidder ikke lese korrektur en gang...De bruker vel AI til det også... 2
Smule8o Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni 3 hours ago, lada1 said: Foreslår å prøve å argumentere mer spesifikt og kanskje til og med komme med noe informativt. Jeg krever ikke stort mer enn at man prøver 🙂 Var ditt innlegg informativt?
PosteMonopolet Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) Interessant om KI og strømforbruk: https://www.forskning.no/internett-kunstig-intelligens-videnskabdk/sa-mye-strom-bruker-kunstig-intelligens-for-a-lage-tekst-bilder-og-video/2679735 Kanskje på tide å innføre en miljøskatt på minst 1 kr for hver spørring for brukeren for å redusere det sinnsykt høye forbruket av KI? Endret 28. juni av PosteMonopolet 1
Philber Desanex Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) PosteMonopolet skrev (1 time siden): Interessant om KI og strømforbruk: https://www.forskning.no/internett-kunstig-intelligens-videnskabdk/sa-mye-strom-bruker-kunstig-intelligens-for-a-lage-tekst-bilder-og-video/2679735 Kanskje på tide å innføre en miljøskatt på minst 1 kr for hver spørring for brukeren for å redusere det sinnsykt høye forbruket av KI? Ai bruker med andre ord EKSTREMT lite strøm. Det går nesten ikke an å forestille seg hvor lite det er. Et enkelt spørsmål krever 0.42 Watt -timer. Ikke kilowatt, men watt. Du kan stille AI'en 1000 spørsmål. Datasentrene vil da bruke 0.42 kWt. Ingen ting på godt norsk. De velger å sammenligne med lading av mobiltelefoner etc. Det er også en aktivitet som krever forsvinnende lite strøm. Når man summerer bruken til milliarder av mennesker blir det mye. Hvis du bryr deg om miljøet så er det viktigere å gjøre dusjen 30 sekunder kortere. Endret 28. juni av Philber Desanex 1 2
BadCat Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni On 6/2/2026 at 12:40 AM, Smule8o said: Hva om kanskje ting blir fantastiske en gang i fremtiden. AI-selgerne sier har i alle fall sagt at det blir fantastisk om ett år i mange år nå. I den virkelige verden er det ikke så alt for mange suksesshistorier AI, er allerede fantastisk bortsett fra den ene gangen den foreslår å posisjonere keramiske kuler ved hjelp av magneter. Et lite hint om at det ikke vil fungere, så henter den seg inn. Heller litt bredere kreativitet enn at det aldri kommer spenstige forslag.
PosteMonopolet Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) Philber Desanex skrev (21 minutter siden): Ai bruker med andre ord EKSTREMT lite strøm. Det går nesten ikke an å forestille seg hvor lite det er. Et enkelt spørsmål krever 0.42 Watt -timer. Ikke kilowatt, men watt. Du kan stille AI'en 1000 spørsmål. Datasentrene vil da bruke 0.42 kWt. Ingen ting på godt norsk. De velger å sammenligne med lading av mobiltelefoner etc. Det er også en aktivitet som krever forsvinnende lite strøm. Når man summerer bruken til milliarder av mennesker blir det mye. Hvis du bryr deg om miljøet så er det viktigere å gjøre dusjen 30 sekunder kortere. Ja, det kan høres lite ut, men når det bygges så enormt med strømslukende datasentere for tiden så begynner energibruken å bli et problem for samfunnet. Jeg tenker en miljøavgift på KI kan ha en signaleffekt om at det er en miljøbelastning, blir litt som med poseavgiften. Greit å prøve å dusje mindre, men det merker man på strømregningen i motsetning til bruken av KI. Endret 28. juni av PosteMonopolet
Smule8o Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni 2 hours ago, Philber Desanex said: Ai bruker med andre ord EKSTREMT lite strøm. Det går nesten ikke an å forestille seg hvor lite det er. Et enkelt spørsmål krever 0.42 Watt -timer. Ikke kilowatt, men watt. Du kan stille AI'en 1000 spørsmål. Datasentrene vil da bruke 0.42 kWt. Ingen ting på godt norsk. De velger å sammenligne med lading av mobiltelefoner etc. Det er også en aktivitet som krever forsvinnende lite strøm. Når man summerer bruken til milliarder av mennesker blir det mye. Hvis du bryr deg om miljøet så er det viktigere å gjøre dusjen 30 sekunder kortere. En annen sak er at når man kjører lange samtaler/sesjoner så blir hele forespørselen prosessert hver gang, så forbruket øket. Og om det skal brukes til noe mer nyttig enn å finne ting man kunne ha googlet så kan størrelsen på forespørslene øke kraftig. Ser heller ikke ut som om treningen av modellene er tatt med i beregningen her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå