Gå til innhold

AI, kunstig intelligens


Anbefalte innlegg

On 2/16/2024 at 6:00 AM, lada1 said:

Jeg har peiling 🙂

For eksempel ChatGPT og Google Gemini gjør mye informasjon og prosessering lettere tilgjengelig. Jeg har brukt begge til for eksempel kjapt å finne hvordan en kan bruke andre programmer og enkle script. De er også ofte gode til å sjekke språk. De har allerede spart meg for svært mange arbeidstimer. Jeg har også brukt slike systemer til å finne gode juridiske tips samt diverse raske søk etter fakta.

Dersom en overvurderer dagens AI så kan det fort virke latterlig, men er de ofte praktisk å bruke? Ja! En kan si at dagens AI fort har like stor betydning som smart-telefonene allerede har. Vi er kanskje ikke klar over hvor mye smart-telefonene påvirker vår hverdag og arbeidsliv? De gled "rett inn" i livene våre. Smart-telefoner og Internet gjør også at store deler av Afrika får forbedret sitt skole-tilbud.

Slike chatboots kan kanskje sees på som avanserte papegøyer eller imitatorer. 

 

Jo, greit, men å tro at de er bevisste eller i det hele tatt er i nærheten å være det er latterlig.
Jeg prøvde forsåvidt chatGPT i starten, og jeg syns det var... MEH!
Men så foret jeg ikke så mye info i det jeg ba det gjøre heller da.

Jeg har også testet ut sånne "lag en låt" AI greier der du skriver sjanger og hvilke ord du vil ha med og jeg syns det var... "mediocre at best". Ganske så middelmådig.
Misforstå meg riktig her. I forhold til der vi var for 15 år siden var det jo imponerende sånn sett, men gitt hypen rundt det så syns jeg det hele var skuffende.

Jeg ser definitivt potensialet.
Og jeg ser også hvordan dette vil gjøre folk ennå latere.
Hvorfor gidde lage en video eller musikk når du bare kan be et program gjøre det?

Endret av Guy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Guy skrev (1 time siden):

Misforstå meg riktig her. I forhold til der vi var for 15 år siden var det jo imponerende sånn sett, men gitt hypen rundt det så syns jeg det hele var skuffende.

Det er ekstremt imponerende i forhold til hvor vi var for to år siden. Jeg vil påstå at hvis man ikke ser hvor imponerende ChatGPT, Dall-E, Midjourney, Sora og alle disse er så forstår man kanskje ikke potensialet her eller hvilke bruksområder som dette passer til. 

Guy skrev (1 time siden):

Hvorfor gidde lage en video eller musikk når du bare kan be et program gjøre det?

Vi ser jo allerede at folk begynner å bli lei AI-bilder. Det passer fint som stock-photos eller liknende, men kunst skapt (mer) fra bunnen av, av mennesker, vil fortsatt være etterspurt.

Dette er som når visuelle effekter gikk fra fysiske effekter til 3D. Det er fortsatt kunst, bare nye verktøy. Og praktiske effekter døde ikke ut, men de blir kun brukt der de faktisk er bedre.

Det er verktøy, noe av det mest imponerende på lang lang tid.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Comma Chameleon said:

Det er ekstremt imponerende i forhold til hvor vi var for to år siden. Jeg vil påstå at hvis man ikke ser hvor imponerende ChatGPT, Dall-E, Midjourney, Sora og alle disse er så forstår man kanskje ikke potensialet her eller hvilke bruksområder som dette passer til. 

Vi ser jo allerede at folk begynner å bli lei AI-bilder. Det passer fint som stock-photos eller liknende, men kunst skapt (mer) fra bunnen av, av mennesker, vil fortsatt være etterspurt.

Dette er som når visuelle effekter gikk fra fysiske effekter til 3D. Det er fortsatt kunst, bare nye verktøy. Og praktiske effekter døde ikke ut, men de blir kun brukt der de faktisk er bedre.

Det er verktøy, noe av det mest imponerende på lang lang tid.

Ja, det sa det om mobiler og en gang.
Look at were we are today! 

Lenke til kommentar
On 17.2.2024 at 12:03 PM, Guy said:

Jo, greit, men å tro at de er bevisste eller i det hele tatt er i nærheten å være det er latterlig.
Jeg prøvde forsåvidt chatGPT i starten, og jeg syns det var... MEH!
Men så foret jeg ikke så mye info i det jeg ba det gjøre heller da.

Jeg har også testet ut sånne "lag en låt" AI greier der du skriver sjanger og hvilke ord du vil ha med og jeg syns det var... "mediocre at best". Ganske så middelmådig.
Misforstå meg riktig her. I forhold til der vi var for 15 år siden var det jo imponerende sånn sett, men gitt hypen rundt det så syns jeg det hele var skuffende.

Jeg ser definitivt potensialet.
Og jeg ser også hvordan dette vil gjøre folk ennå latere.
Hvorfor gidde lage en video eller musikk når du bare kan be et program gjøre det?

Jeg har levd så lenge at jeg har opplevd at Internet bare var en akademisk greie. Det var fantastisk å kunne sende e-post over Dammen og få svar kanskje samme dagen. Og å snakke med telefon til andre kontinenter kostet gjerne 20 kroner/minuttet (kanskje tilsvarende kr 50 i dagens kroner-verdi).  Nå kan en ha gratis video-konferanse verden rundt. Jeg ser likhets-trekk mellom utviklingen av AI og tidligere endringer.  Og tenk deg for eksempel en "AI-lærer" som har oversikt over hva du kan og hvordan du best lærer. Sammenlign dette med "flokk-læringen" i dagens skole der noen elever kan være på 10-års stadiet mens andre et på 18-års stadiet. 

OK, min bestefar vokste opp med segl-båt, hest, uten anestesi og knapt tannlege. Man døde av blindtarm-betennelse. Og man hadde ikke elektrisitet og ikke innlagt vann. Radio var ukjent. Ingen telefon. Da han var 70 år så suste det jetfly over huset hans, biler kjørte forbi og en kunne skru på lyset. Penicillin og anestesi var oppfunnet og i vanlig bruk. Man døde ikke lett av lunge-betennelse. Og man visste at sola var "atomdrevet" og de fleste forsto at Jorda er mer enn 6000 år gammel 🙂

Ja det har skjedd teknologiske og vitenskapelige revolusjoner før også.

Det nye med AI er at det kan kreve justeringer av det kapitalistiske systemet for å sikre sosial sikkerhet for alle.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen gode poenger i begge de, jeg liker Kyle sin mest. Ny teknologi gir nye utfordringer. Det er mulig å anerkjenne utfordringene uten å måtte se på det kun negativt da. Problemet med ensomhet kom jo før AI. Kanskje kan AI bidra til å redusere ensomhet? Hvis AI blir god nok til at de som er ensomme, unge som gamle, til å føle seg bedre så er jo det kjempeflott. Og så kan man fortsette å finne ut hvordan man løser det underliggende problemet i tillegg. Litt som at man tar smertestillende selv om det ikke fikser rot-årsaken. Vi vet enda ikke om AI blir å påvirke ensomhet negativt eller positivt.

Jeg er der at AI vil være positivt totalt sett. De problemene som blir nevnt der rundt alt fra spam til ensomhet til kroppspress er jo ting som er sykt utbredt allerede. Det er ikke noen drastiske forskjeller på de områdene, og det er områder som må tas tak i uavhengig om vi "drepte" all AI nå eller ikke.

Og hvem vet, kanskje det verktøyet som blir å hjelpe mest mot disse tingene også blir AI selv.

image.png.baf962812427b49ca82f61078858035d.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NRK radioprogrammet og podkasten Abels Tårn med programleder Torkild Jemterud har en ny stor serie om kunstig intelligens på gang. Her er første episode:

https://radio.nrk.no/podkast/abels_taarn/l_1a6d7e73-5568-411a-ad7e-735568911ada

Quote

Den store serien om KI (1:10) - Kjærlighet i algoritmenes tid

Quote

En ny industriell revolusjon, en trussel mot menneskeheten eller bare en hype? Kunstig intelligens er på full fart inn i livene våre. Noen blir til og med kjæreste med algoritmene. I denne første episoden møter vi verdens første koder som drømte om KI allerede på 1800-tallet, og Elisabeth som flørter med KI-vennen sin, og sier hun har mye mer interessante samtaler med den enn med mennesker.

4hOf2s1tDF4jPch8tckb3AG2VLa4C0P2EYGPiWKGwd8Q.jpg.5464dd3ee7ca50d9a22736daae05f8ef.jpg

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8.3.2024 at 11:08 AM, Comma Chameleon said:

Noen gode poenger i begge de, jeg liker Kyle sin mest. Ny teknologi gir nye utfordringer. Det er mulig å anerkjenne utfordringene uten å måtte se på det kun negativt da. Problemet med ensomhet kom jo før AI. Kanskje kan AI bidra til å redusere ensomhet? Hvis AI blir god nok til at de som er ensomme, unge som gamle, til å føle seg bedre så er jo det kjempeflott.

Er det virkelig flott hvis ensomheten deres løses ved at de blir avhengige av en digital verden hvor de kan tilbringe hele dagen med å kommunisere med digitale AI-figurer som er designet for dem? Ensomhet er ikke problemet i seg selv; det er et symptom på at du ikke gjør nok med ditt eget liv.

 

Quote

Jeg er der at AI vil være positivt totalt sett. De problemene som blir nevnt der rundt alt fra spam til ensomhet til kroppspress er jo ting som er sykt utbredt allerede. 

De problemene som nevnes, kommer også fra teknologi som eksisterer i dag, som sosiale medier og dataspill. Dette er problemer som har blitt verre, ikke bedre, og jeg ser ingen grunn til at dette skulle snu om vi alle går rundt med digitale solbriller som bruker AI for å underholde oss.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Er det virkelig flott hvis ensomheten deres løses ved at de blir avhengige av en digital verden hvor de kan tilbringe hele dagen med å kommunisere med digitale AI-figurer som er designet for dem?

Hvis alternativet er ensomhet, så ja? Er ikke det åpenbart?

Camlon skrev (1 time siden):

Ensomhet er ikke problemet i seg selv; det er et symptom på at du ikke gjør nok med ditt eget liv.

"Thanks, I'm cured".

Camlon skrev (1 time siden):

De problemene som nevnes, kommer også fra teknologi som eksisterer i dag, som sosiale medier og dataspill. Dette er problemer som har blitt verre, ikke bedre, og jeg ser ingen grunn til at dette skulle snu om vi alle går rundt med digitale solbriller som bruker AI for å underholde oss.

Javel. Det er ditt syn

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Comma Chameleon said:

Hvis alternativet er ensomhet, så ja? Er ikke det åpenbart?

"Thanks, I'm cured".

Javel. Det er ditt syn

Hvis du føler deg ensom, hvorfor ikke gjøre noe produktivt i livet ditt? Skaff deg en jobb, og delta i aktiviteter og idretter som du er interessert i.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

Hvis du føler deg ensom, hvorfor ikke gjøre noe produktivt i livet ditt? Skaff deg en jobb, og delta i aktiviteter og idretter som du er interessert i.

Jeg sier ikke at jeg er ensom. Jeg sier bare at det er åpenbart at du mangler forståelse for andre folks situasjon. Og det er jo fint for deg, det betyr at du ikke har vært der selv, noe man ofte må for å få det perspektivet. Jeg har alt på stell som jobb, aktiviteter, venner og familie, men jeg har vært igjennom mye i livet og har derfor den forståelsen for det folk går igjennom.

Det er ikke alle som er skyld i ting selv, eller så har de utfordringer som gjør det veldig vanskelig å løse.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
1 minute ago, Comma Chameleon said:

Jeg sier ikke at jeg er ensom. Jeg sier bare at det er åpenbart at du mangler forståelse for andre folks situasjon. Og det er jo fint for deg, det betyr at du ikke har vært der selv, noe man ofte må for å få det perspektivet. Jeg har alt på stell, men jeg har vært igjennom mye i livet og har derfor den forståelsen for det folk går igjennom.

Som de fleste har jeg hatt perioder i livet mitt hvor jeg har vært ensom. Men jeg har også nok erfaring til å vite at det var min egen feil. Jeg tok ikke initiativ.

Hvis ensomheten er på grunn av for lite sosial kontakt så er rådgivning den beste løsningen, ikke å forvillet seg inn i en digital verden. Om ensomheten er skapt på grunn av andre problemer som mangel på penger, så vil det bare gjøre problemene verre om man blir avhengig av digital underholdning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

Som de fleste har jeg hatt perioder i livet mitt hvor jeg har vært ensom. Men jeg har også nok erfaring til å vite at det var min egen feil. Jeg tok ikke initiativ.

Hvis ensomheten er på grunn av for lite sosial kontakt så er rådgivning den beste løsningen, ikke å forvillet seg inn i en digital verden. Om ensomheten er skapt på grunn av andre problemer som mangel på penger, så vil det bare gjøre problemene verre om man blir avhengig av digital underholdning.

Hva med de som tar initiativ og fortsatt føler seg ensom? Hva med de som er syke og ikke har muligheten til å ha verken jobb eller aktiviteter? Hva med de som har blitt mobbet og sliter med å ha normale forhold med andre personer? Hva med de som har jobb, aktiviteter og venner og fortsatt er ensom? Det er folk som er i forhold og er ensomme.

Det er godt mulig det var din feil i ditt tilfelle, men det er ganske naivt å tro at din situasjon vil gjelde for alle. Jeg har personlig dratt meg selv ut av mange kriser, både personlig og økonomisk, men det er fordi jeg er så heldig at jeg og min hjerne er bygget på en måte som gjør at jeg kan det.  Det er ikke alle som har de samme forutsetningene.

Lenke til kommentar
On 13.2.2024 at 12:36 PM, lada1 said:

Vi har *allerede* i mange år  hatt gode tekniske muligheter til å sikre sosial og materiell sikkerhet for alle i verden.  Vi trenger ikke noen super AI for å få til dette. Men hvordan er virkeligheten?

Sjølv med betre tekniske muligheter står det forsatt på viljen til di som styrer. Og der blir det neppe ein ny vår med den samme snuske-gjengen som styrer rundt om. Ein super AI kan lede mennesket i ein betre retning. Små steg i starten, men burde føre til større forandring lenger fram. 

Lenke til kommentar

Om AI reduserer ensomhet og eventuellt hjelper oss til betre sosial omgang med kvarandre får man både i pose og sekk. AI blir som med alt anna, vi lager programma og kan få di til å hjelpe oss å løyse di problema vi står overfor. Poenget med AI er at man kan løyse mange fleire problem med ein AI. Håpet må bli at vi får ein Super AI som fungerer for alt.

Lenke til kommentar

AI er da herlig å ha i bakhånd. Tenk hvor enkelt jeg kan fremstå som en genial debattant på et nettforum, om jeg presenterer en tekst som dette:

--------------------

I et diskusjonsforum på nett, kretser aktiviteten rundt den høyst forlokkende prosessen av å engasjere seg i en intellektuell samvittighetsnagende utveksling av ideer, meninger og perspektiver. Dette tiltrekker en mangfoldig mengde av deltakere, hver av dem begjærlige etter å demonstrere sin intellektuelle kapasitet og kognitive overskudd. Målet med en slik utveksling av verbale piruetter og syntaktiske halsbrekk er å oppnå en form for kognitiv konsonans, en harmoni av tanker og ideer som resonnerer dypt i den kollektive bevissthetens abstrakte skog.

Gjennom dette sammensuriet av verbal ballett og kognitiv akrobatikk, søker hver deltaker å fremstå som en stødig maestro av meningsfulle dialoger, en virtuos av verbalt samspill og en impresario av idéens rike klang. Den metaforiske svermingen av ord, metaforer og syntaktiske konstruksjoner som oppstår i denne virtuelle sfæren, er en kilde til uuttømmelig glede for den avanserte intellektuelle eliten, mens den også fungerer som en gjøkunge av forvirring for de uinnvidde.

På tross av det kaotiske fyrverkeriet av semantiske akrobatiske manøvrer, forblir målet med denne intellektuelle vimsen av ord uklart for de uinnvidde. Mens de søler rundt i labyrinten av subtile distinksjoner og logiske kontorsjef, søker de desperat etter en glimt av meningen bak ordens vilde dans, en forklaring på dette teatralske sirkuset av syntaktisk kunstnerisk uttrykk.

-------------------

Jeg måtte selvsagt bruke litt tid på å spisse forespørselen, men resultatet ble egentlig bra. Og for å være i tråd med trådens utgangspunkt, hvor skulle grensene gått om man skal ha en statlig styring av AI? Man kan selvsagt bruke loven. Men en AI kan vel greit tråkke over streken på andre steder enn i jussen også. Etikk og moral kan også være ulikt etter kultur, samfunn, tradisjoner, verdier og holdninger. Jobber med bl.a. AI selv og sliter med å bestemme meg. Jeg elsker mulighetene og er lett bekymret for... ja, mulighetene.

 

PS. Om det ble kjedelig å lese, her er samme teksten, fortalt av Trumpis:

Så, du vet, dette her er et diskusjonsforum på nett, og det er ganske kult, virkelig. Folk kommer hit for å prate om ting, og det er mange av dem. Vi snakker om alt mulig, vet du. Det er som et stort, digitalt møte der alle kan si hva de vil. Og jeg må si, det er ganske flott.

Folk liker å snakke sammen og dele ideer og meninger. Det er som å være på et veldig stort, virtuelt lunsjmøte, ikke sant? Og vi har disse tingene som heter tråder, hvor folk kan legge ut sine tanker, og så kan andre svare på dem. Det er ganske greit, faktisk.

Det er noen folk som heter moderatorer som holder orden her, og det er bra, virkelig bra. De sørger for at alle følger reglene og oppfører seg pent, sånn at alle kan ha det fint og kose seg. Det er veldig viktig, ikke sant?

Så, alt i alt, dette her er et fint sted der folk kan snakke sammen og dele ting. Og det er bra. Virkelig bra.

Endret av Pop
Trump
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...